Array i IF sætning?
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 19-04-02 02:25

Hej i NGen

Kan det lade sig gøre at udtrække et array i en IF sætning? Jeg kan
ikke få det til at virke. Jeg skal bruge det til en menu, så der
bliver udtrækt de forskellige underlinks alt efter hvad for en
hovedlink man klikker på. Nogen der kan hjælpe mig?

Parse error linje 96

Min Kode:

<?
//ARRAY ABOUT US
$underlinks[aboutus] = "
Started</a>";
?>

<?
LINJE 96: <a href='left.php?show=aboutus'>About Us</a>
if ($show == aboutus){
   echo '$underlinks[aboutus]';
         }
?>

Håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh Ryan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-04-02 03:08

On Fri, 19 Apr 2002 01:24:32 GMT, paradise@worldonline.dk (Ryan
Jeppesen) wrote:

>LINJE 96: <a href='left.php?show=aboutus'>About Us</a>
>if ($show == aboutus){

[..]

Her ser det da ud til at du blander helt almindelig HTML og PHP-kode,
uden at springe ind og ud af PHP undervejs, med <? ... ?>

--
- Peter Brodersen

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 20-04-02 09:37

On Fri, 19 Apr 2002 04:08:03 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>
>Her ser det da ud til at du blander helt almindelig HTML og PHP-kode,
>uden at springe ind og ud af PHP undervejs, med <? ... ?>

Ahhhh, min fejl. Men nu fik jeg det ihvertigfald til at virke ved at
sætte echo ind på alle linjerne.

Mange takker

/Ryan

Fra : wheeeeeeee

Dato : 19-04-02 08:52

> LINJE 96: <a href='left.php?show=aboutus'>About Us</a>
> if ($show == aboutus){

if ($show == $aboutus){

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-04-02 09:03

Ryan Jeppesen wrote:

> <?
> //ARRAY ABOUT US
> $underlinks[aboutus] = "

Keys som ikke er integers _bør_ sættes i anførselstegn og behandles som
strings. Du kan godt gøre som du gør, jeg ville dog skrive noget a la:
$underlinks = array(
"aboutus" => "<a href='about... ",
"aboutthem" => "hejsa"
);

> <?
> LINJE 96: <a href='left.php?show=aboutus'>About Us</a>

du mangler et echo, print eller (som Peter omtalte) escape af php. Med
echo kunne det være:
echo "<a href='left.php?show=aboutus'>About Us</a>";

eller noget i den stil. Hvis du vil ha dit echo/print til at spænde over
flere linier så brug parentes:

echo ("
<BR>\n

> if ($show == aboutus){
>    echo '$underlinks[aboutus]';
> }
> ?>

Derudover så ville jeg da tage skridtet fuldt ud, og lave et array med
den undermenu. menulevel1-arrayet indeholder så oplysninger om hvilken
undermenu det punkt har.
Det kan både gøres med 2- eller 3-dimensionelle arrays, eller ved at du
henviser til array-variabler i arrays. For nemheds skyld illustrerer jeg
sidsnævnte kort:

$lvl0 = array( #indeholder menulevel1-punkterne i rækkefølge
$lvl1_about,
$lvl1_johan
)

$lvl1_about = array( # 0=titel, 1=lvl2-array
"Om os",
$lvl2_about
)

$lvl2_about = array( # fulde tekster
"<a href=.......>",
"ikke link endnu"
)

Det vil være noget lettere og mere database-alike med flerdimensionelle
arrays:

$menu_allLvl = array(
"about" => array("Om os", array(
         "<a href=.......>",
         "ikke link endnu"
          )
),
"johan" => array(.....
)
);

Det bliver lidt langhåret - men til gengæld er det stringent at arbejde
i når man har gennemskuet det, og du kan vise brugeren præcis hvor kan
står, konstant...

Jeg har brugt princippet til menuen på <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>

venligst

/Jesper Brunholm

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 20-04-02 09:39

On Fri, 19 Apr 2002 10:03:19 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

Hej Jesper

Mange mange tak for den fornemme hjælp. Jeg fik det til at virke på
min egen metode, for det du så venligt forklarede, virkede en smule
kompliceret syntes jeg, nok fordi jeg kun har roddet med PHP i 10
timer :=)

Men ihvertigfald, mange tak.

/Ryan