1 eller 2 katte ?
Fra : katja

Dato : 18-04-02 22:07

Et lille spørgsmål

Jeg er i den lykkelige situation at jeg har en dejlig kælepotte af en
perser - også kaldt den store farlige tigermis :)

jeg har kun den ene... fordi jeg mente - at da jeg ikke havde haft kat før..
var det nok rigeligt med en kat!

nu er spørgsmålet så - bør jeg anskaffe en kat til, eller gør det ikke noget
at han går alene! - personligt tror jeg han hygger sig meget, han har jo mig
helt for sig selv! - og må erkende, at selvom jeg kan se, at hvis jeg
anskaffer mig en til kat.. - så vil han have en legekammerat i den tid hvor
jeg er ude af lejligheden [der er tale om indekat] - men jeg tænker også
meget på.. om han ikke vil gå hen og blive lidt jaloux - fordi hvis jeg
anskaffer mig en ny kat.. vil der jo være mindre tid sammen med ham.. hvor
han får den fulde opmærksomhed.. hvilket han jo nyder meget :)

Hvad er jeres erfaringer ?

katja

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-04-02 22:35

Hej Katja

Tja, det er lææænge siden jeg kun har haft 1 kat (så ved du sikkert ligesom
allerede hvor det bærer henad... og det var da bestemt hyggeligt kun at
have 1...
Men at have flere katte kan bestemt også være en fordel - både for dig og
for kattene! Nu er der jo forskel på, hvor sociale kattene er, men hvis man
har en social kat, så tror jeg man skal lede længe efter én, som ville være
direkte ked af, at få en "katsk" legekammerat. Mennesker er rigtig sjove at
lege og nusse med, men de kan trods alt ikke putte rigtigt i arm, lege
kattefræs og vaske ører (hvis de gør er de ihvertfald nok gået liiige en
tand for vidt... ), og det er noget af det bedste ved at have flere end 1
kat - at se hvor meget de nyder hinandens selskab.

Selvfølgelig vil der være en vis grad af jalousi i starten, din kat skal jo
lige vænne sig til at skulle dele dig og territoriet med en anden kat, men
langt de fleste sammenførsler går fint, hvis man bare tænker sig om lige i
starten af "projektet" (som slet ikke er så besværligt, som det lyder til),
hvorefter kattene kan nyde samværet i mange år frem, og du kan gå i byen en
aften uden at skulle have dårlig samvittighed overfor pelsbunken, som nu
"sidder og keeeder sig alene derhjemme"...

Jeg synes bestemt du skal overveje at få en legekammerat til din kat - nu
nævner du dog ikke hans alder, for hvis han er vældig gammel, så kan det
godt være, at det er lige rigeligt for ham at der flytter en livlig killing
ind, men hvis han ikke er mere end et par år eller 4 gammel, så skulle der
ikke være problemer af nogen art. Lån/køb evt. Politikens Kattebog, der
står - så vidt jeg husker - en del om fordele/ulemper ved at have 1 og flere
katte sammen.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : katja

Dato : 18-04-02 22:58

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9necg$c89$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke være problemer af nogen art. Lån/køb evt. Politikens Kattebog, der
> står - så vidt jeg husker - en del om fordele/ulemper ved at have 1 og

Tak for en ordenlig brugbar smøre!

Kan fortælle at min dejlige Tigermis er ca 7 mdr.

Hvor meget ekstra arbejder er der i to katte ?

JEg mener.. jeg er klar over.. jeg skal tømme kattebakke konstant - men det
synes jeg nu alligevel jeg gør *GG* - der er selvfølgelig udgiften til foder
også.. - men synes nu ikke min nuværende kat spiser specielt meget.. - en
sæk hills på 3 kilo har holdt i 4 måneder - er det normalt ? [og jeg er
endda så heldig jeg får hills - billigere end normalt] - og udgifter til
dyrlægen, hvilket jeg ikke har de store af endnu.. - men har jo heller ikke
haft ham mere end i 4 måneder!

Det er en hankat jeg har.. - spørgsmålet er.. om det vil være et problem
hvis det er en anden hankat - [kastrat?] eller om jeg bør anskaffe mig en
hunkat ?

katja

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-04-02 23:20

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev...
> Tak for en ordenlig brugbar smøre!

Velbekomme - det var så lidt

> Kan fortælle at min dejlige Tigermis er ca 7 mdr.
> Hvor meget ekstra arbejder er der i to katte ?

Ikke ret meget... det mener jeg helt seriøst, og ikke kun fordi jeg gerne
vil "sælge ideen" om to katte frem for en!
Nu er du selv inde på, at du skal tømme kattebakke konstant - det
behøver man nu ikke... Vi har faktisk pt 4 katte og 1 tissebakke, som vi
tømmer en gang i døgnet(!!). Bakken er naturligvis en størrelse x-large, og
vi bruger noget meget fint sand (Everclean - skidedyrt, men effektivt), som
klumper enormt godt, og så har vores katte altså ikke problemer med at bruge
bakken selvom den ikke er pinligt ren hele tiden - hvis man har sådan en
kat, bliver man naturligvis nødt til at tømme oftere, eller have et
betragteligt antal bakker fordelt rundt i lejligheden.

Ja, også spises der jo ca. dobbelt så meget mad - og dyrlægen skal jo så
også have penge for at kigge på 2 istedet for 1 kat (det smarteste er
selvfølgelig at koordinere vaccinationer mv. så de skal afsted samtidig).
Akut sygdom kan man aldrig gardere sig imod, og det kan jo lige så godt være
den første, som den sidstankomne kat, der går hen og får en eller anden
lidelse, som kræver dyrlægebesøg - men risikoen er selvfølgelig større når
man har flere katte.

Mht. mad - jeg synes det lyder af lige lidt nok at en 3 kg. pose har holdt i
4 måneder, men det kommer jo selvfølgelig an på, hvor stor din kat er
Hvis han virker sund og rask, og ikke er for tynd, så passer mængden ham
åbenbart! Vi har foder stående fremme hele døgnet, så misserne kan spise
præcis når de vil, og det virker bedst for de fleste katte.

Ang. køn - hvis katten(e) skal neutraliseres, så er det temmelig ligegyldigt
hvad du vælger - så skal du bare vælge den, som du allerbedst kan lide!
Min personlige erfaring er, at kastrerede hankatte er superdejlige
kælemisser, og at hunkattene *somme tider* kan være lidt mere "bestemte" -
men der findes masser af mennesker med andre erfaringer end jeg. Mange kan
desuden godt lide at man kan se forskellen på han- og hunkattene, og vælger
derfor en af hvert køn.

Det eneste, jeg umiddelbart synes du bør tænke over er, at du vælger en kat
(race) med samme type temperament, som din perser - de ER forskellige, og
jeg ville fx ikke umiddelbart synes, at det er en god idé at vælge fx en
abyssinier eller siameserkilling til at gå sammen med en perser, fordi de er
så forskellige af temperament. Men en anden perser, en exotic eller fx en
british shorthair, hvis du vil undgå den dobbelte pelspleje (!!), tror jeg
umiddelbart ville være en god kombination.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : katja

Dato : 18-04-02 23:52

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9nh1q$etl$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> åbenbart! Vi har foder stående fremme hele døgnet, så misserne kan spise
> præcis når de vil, og det virker bedst for de fleste katte.

Altså jeg har en skål med kattemad stående - som han bare kan spise af! -
han er absolut ikke fed - men er faktisk ikke klar over om den er tynd - -
den ser noget ynkelig ud.. når den er våd *GG* - men det gør de fleste katte
jo nok :)! men han virker sund og rask - og han er nok ikke mere sulten, når
han ikke spiser mere [og synes underligt nok, der kommer temmeligt meget ud,
den anden vej] *GG* apropos den konstante tømning af kattebakken!

> [...]

> men der findes masser af mennesker med andre erfaringer end jeg. Mange kan
> desuden godt lide at man kan se forskellen på han- og hunkattene, og

Tjaeh.. af en eller anden grund vil jeg jo gerne have en hunkat.. fordi så
kan jeg jo engang få killinger *ser salig ud* - men samtidig.. vil jeg jo
heller ikke have killinger konstant.. har da ikke tid til at passe dem og
uhh renlighedtræning [noget jeg ikke gider igennem] *GG* - men kan ikke
helt finde ud af det :) - er også blevet tilbudt en dejlig kastrat.. som
søger et nyt hjem

> [...]
> british shorthair, hvis du vil undgå den dobbelte pelspleje (!!), tror jeg
> umiddelbart ville være en god kombination.

Det er ikke oppe til debat.. jeg skal da have en perser til.. hvis jeg skal
have noget.. - fandens stå i den pelspleje.. men sådan er det *GG*

katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-04-02 08:17

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> british shorthair, hvis du vil undgå den dobbelte pelspleje (!!), tror jeg
> umiddelbart ville være en god kombination.

hov hov*G* nu vil jeg altså lige slå et slag for den med racerne.... vi har
en perserhunkat og en somalihunkastrat (og en huskat-hankastrat)... og de
går fantastisk godt i spænd...... leger meget på tværs også selvom de er ved
at være nogle voksne damer på 2-3 år*G*
personligt synes jeg deres forskellighed er det der gør at de harmonerer
godt sammen....
rasmine vil feks enormt gerne putte med sweety ( somali og huskat) men det
gider han SLET ikke.....
linda vil gerne putte med dem begge to ( perser) men sweety gider stadig
ikke*G* og rasmine er ikke helt sikker på at det er en god ide...
jeg regner stærkt med at med tiden vil rasmine og linda putte sammen ( linda
har jo kun været her siden december).. sweety er en gammel brokrøv så han
hitter nok aldrig ud af hyggen i det*G*
der gik knapt et års tid før rasmine begyndte at vise tegn på at hun gad
putte med ham den gamle broknumse*G*
det lyder måske ikke som om de harmonerer sammen, men det hænger nok mere
sammen med det at de to piger er kommet til med ca et halvt års
mellemrum...... der har hele tiden været noget nyt at vænne sig til.....
jeg har ikke fortrut at jeg har tre så forskellige missere, de giver
hinanden meget og os endnu mere..... for gider den ene ikke nusse gør den
anden... men vi oplever ikke bunkeput som andre måske gør*G*
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-04-02 09:11

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev...
> [...]
> at være nogle voksne damer på 2-3 år*G*
> personligt synes jeg deres forskellighed er det der gør at de harmonerer

Hej Sabina

Og præcis derfor skrev jeg også, at jeg ikke ville vælge fx en livlig aby-
eller siameser_killing_ - voksne katte er jo generelt mere afslappede,
uanset hvilken race (dog er nogle væsentlig mere afslappede end andre), men
en fuldvoksen perser (hvad der så heller ikke er tale om her) kunne nemt gå
hen og blive "vanvittig" af at skulle ligge under for fx en siameserkillings
voldsomme leg.

Mvh. Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-04-02 09:27

> [...]
> en fuldvoksen perser (hvad der så heller ikke er tale om her) kunne nemt

> hen og blive "vanvittig" af at skulle ligge under for fx en

*G* ok nu har jeg hverken haft en perser eller somali killing*G* begge mine
"damer" har jo været 1½ år da de er kommet til os...
men hvorom alting er så opfatter jeg faktisk både rasmine og linda som lige
legesyge.... linda er knapt så "øflemøfle" som rasmine... men de fræser lige
meget og banker begge dynen*G* og drøner op og ned fra kradsetræet.....
eneste forskel er at rasmine er mere "mors kat" hvor linda er "børne-kat"

jeg ville såmænd også bare gøre opmærksom på at blot fordi de er forskellige
racer og har et grundlæggende forskelligt temprament så kan de sagtens
harmonere godt sammen
men i princippet er det jo ligemeget da katja jo tydeligt er forelskede i
persere*G*

Fra : Mette_S

Dato : 19-04-02 07:38

> Hej Katja

og det er noget af det bedste ved at have flere end 1
> kat - at se hvor meget de nyder hinandens selskab.
>

> Mvh. Camilla
> --

Hejsa Alle,

Kan kun give Camilla ret, og derfor smider jeg lige et billede ind i
dk.binaer som illustrerer det ...Og der er altså ikke tale om en kæmpe sort
kat, men to alm *GG* (folk med sorte katte, kender godt de dersens
klatbilleder man får)

billedet hedder Nemo og Soya !

Med Venlig Hilsen

Mette_S

Fra : katja

Dato : 19-04-02 13:29

Mette_S <Mette_Sloth_Jespersen@FJERNhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbfbc3b$0$26693$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
sort
> kat, men to alm *GG* (folk med sorte katte, kender godt de dersens

Gud hvor er de dejlige :)

katja

som mest bare kunne se en stor sort pelset klump og en masse små hvide poter
*GG*

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-02 21:21

> [...]
killing
> ind, men hvis han ikke er mere end et par år eller 4 gammel, så skulle der

Kunne du ikke lige fortælle mine 3 katte det? Vi har mere end en gang været
tæt på dyrlægebesøg pga skader fordi de slås indbyrdes. Vi har i lange
perioder en rimelig husfred, men de leger ALDRIG sammen, de ligger ALDRIG
sammen, de vasker ALDRIG hinanden. De acceptere hinanden, men var helst fri
for de andre, det er helt tydeligt. Så den med at de har glæde af hinanden -
ja, hvis de kommer ind i huset samtidig, ellers gælder den i hvert fald ikke
altid.

Mvh Maria

Fra : Kate

Dato : 19-04-02 23:47

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> at de har glæde af hinanden - ja, hvis de kommer ind i huset
> samtidig, ellers gælder den i hvert fald ikke altid.

Det er noget i samme stil her. Dog uden slåskampe i nogen større grad.
Sofie vil bare være sig slev. Johan finder sig stort set i hvadsomhelst
bare han ikke skal tage initiativ. Lante vil gerne have nærkontakt, men
har lært at Sofie er _farlig_ så han går en stor bue udenom hende og
han har ikke lært at hvis han vil ligge i arm med Johan skal han bare
lægge sig, det sker der højst det ved at Johan rejser og går hvis det
ikke passer ham. Heldigvis for Lante er jeg meget villig til at ligge i
arm og det har han lært. Jeg tog fri i går fordi jeg lige ville ha'
dyrlægen til at kaste et blik på et sår Lante havde fået ved den ene
mundvig og da Lante opdagede at jeg ikke skulle tidligt op kom han og
lå i arm i næsten to timer. Ren hygge
Men kattene ligger ikke i arm.

Kate

Fra : Pernille Scharff

Dato : 19-04-02 08:09

Hej Katja,

vi anskaffede kat nr. 2 allerede en uge efter vi havde fået nr. 1, fordi
det var tydeligt at Silk savnede selskab når vi er væk hele dagen. Og
jeg kan da se at de har meget glæde af hinanden! Der er også ret meget
underholdning i at se på to katte der leger. Vi har en af hvert køn - og
de er begge neutraliseret, for jeg skulle ikke risikere at lave nogen
"raceblandinger" eller "skov-coons".... Men når de er neutraliseret tror
jeg ikke kønnet gør den store forskel.

Jalousi kan selvfølgelig være et problem. Jeg oplever tit at hvis jeg
kæler med den ene kat så vil den anden også have opmærksomhed, så jeg
prøver at fordele opmærksomheden så ligeligt som muligt selv om det er
svært! Men der er altså ikke tale om at de slås uhæmmet fordi de er
jaloux på hinanden...

Som Camilla skriver så er der nogen ting mennesker ikke er ret gode til,
og hvis katten ser ud til at savne katte-selskab så er det nok en god
idé at anskaffe kat nr. 2!

Held og lykke med det...

/Pernille

Fra : Birgitte

Dato : 19-04-02 10:05

Hej Katja
Jeg synes du rolig kan skaffe dig en kat mere, to katte har utrolig glæde af
hinanden, men jeg er nok af en lidt anden opfattelse end måske mange andre,
jeg har selv 2 forskellige racer, og de fungere fint sammen.
Så om du vil anskaffe dig en alm. rundkørsel, siam, Maine Coon eller anden
katterace, mener jeg ikke er væsenlig vigtig.
En kat er en kat, og ja der findes forskellige temperament på katte, men
selv to katte af samme race kan have forskellig temperament.
Om du vil anskaffe en hunkastrat eller en hankastrat er fuldstændig
ligegyldig.
Så held og lykke med det.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Kate

Dato : 19-04-02 23:52

Selvom jeg et andet sted i tråden har skrevet at mine katte ikke ligger
i arm, så vil jeg dog stadig mene at mine drenge har glæde af hinanden.
Sofie er en kat som ikke gider lege eller hygge med de andre. Johan vil
gerne lege, men sover alene. Det halve år der gik fra Oliwer døde til
jeg købte Lante kunne jeg mærke en fustration hos Johan som udmøntede
sig i at han mobbede Sofie. Faktisk kan han godt finde på at drille
hende, men det er bare slet ikke så tit med Lante her, for Lante vil
gerne lege/slås.
Nu beskriver jeg jo så kun mine egne katte og det er fordi jeg ikke har
særligt store erfaringer, Lante er kun min nummer 6 kat og af dem blev
2 aldrig mere end killinger, så reelt er mit erfaringsgrundlag kun 4
katte og lante har kun boet her i 6 mdr.

Kate