Afghansk mynde?
Fra : J a c o b S t r u e

Dato : 18-04-02 16:10

hej hej..

Jeg har lige besøgt en kennel, og blev ret fasineret at de afghanske
mynder. Jeg har altid været til gade kryds, men er blevet ret vild med denne
spicelle hund.

Nu er det jeg gerne vil høre fra nogle som er mynde ejer eller kender til
mynde hunde gerne den afghanske mynde!
Jeg vil gerne vide om det er en god familie hund og om den er god til at
passe sig selv, da jeg har job og er væk 6-7 timer om dagen.
Jeg har læst at den ikke er som andre hunde, har det nogle dårlige
koncekvenser?
Hvis du har lyst til at svare må du meget gerne skrive alt positivt og
nigativt om denne race, da det er et valg man må stå inde få i 12 år og
måske mere.
venlig hisen bettina

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-04-02 16:42

strue@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Hvis du har lyst til at svare må du meget gerne skrive alt positivt og
>
>nigativt om denne race, da det er et valg man må stå inde få i 12 år og
>måske mere.

I en udersøgelse for nogle år siden blev den kåret som en af de dummeste.
De klogeste var 1 Border Collie 2 Pudle 3 Schæfer.

Hilsen Sverre.

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 18-04-02 22:06

Nej den blev IKKE kåret som den dummeste, men som den mindst lydige, og
hvorfor???? Fordi den ikke bare sådan vupti gør som vi mennesker siger, det
er ikke en lydighedshund. Det er heller ikke en afganer man køber hvis man
vil træne lydighed men en bordercollie.

Jeg har selv mynder og de er alle lydige, men hvis du ikke har haft hund før
så kik noget mere på andre hunderacer, find ud af hvad du vil med den og
hvad den skal opfylde for dig! Hvis du vil træne lydighed så kan det lade
sig gør men er en udfordring.

man skal heller ikke købe en hund kun pga udseenet, det er sindet man skal
leve med. Og der er pelsarbejde, det er der nogle som kan lde andre, dette
skal man også tage stilling til;)))

Jeg ELSKER mynder, det er den perfekte hund for mig, du må søge og finde den
perfekte for dig;))

Jannie

Fra : Doggy

Dato : 18-04-02 20:46

"J a c o b S t r u e" <strue@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du har lyst til at svare må du meget gerne skrive alt positivt og
> nigativt om denne race, da det er et valg man må stå inde få i 12 år og

Hej Bettina

Jeg forstår din begejstring for den afghanske mynde, men hvis du er
førstegangs hundeejer ville jeg bestemt ikke anbefale dig at købe en
afghaner.

Det er en meget selvstændig, egenrådig og stolt hund og den er ikke specielt
modtagelig for dressur.Ingen hunde bryder sigom at være alene, da de er
flokdyr, men den kan vænnes til det.
Det er en mynde og det vil sige at den har en stor lyst til at løbe MEGET
stærkt og langt. Bl. a. derfor bruges afghaneren også til væddeløb og
simuleret harejagt.

Desuden kræver den MEGET pelspleje. Det er ikke nok at børste den en gang om
ugen.

Men da du har været ude på en kennel og se dem, må opdrætteren da have
fortalt dig hvad det kræver at have en afghansk mynde ?

Hilsen

Merete

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-04-02 07:45

lolistanomail@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Nej den blev IKKE kåret som den dummeste, men som den mindst lydige

Ja ja, det er et spørgsmål om definitioner. Intelligens er bla. afhængig
af hjernens størrelse i forhold til resten af kroppen. Og en myndes hovede
skal vel i højere grad være airodynamisk end indeholde alskens indviklet
tankevirksomhed. Det kræver jo ikke den store begavelse at spæne efter et
eller andet.

Hilsen Sverre.

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 19-04-02 14:52

> [...]
> tankevirksomhed. Det kræver jo ikke den store begavelse at spæne efter et

Nej intelligens er ikke afhængig af hjernens størrelse i forhold til resten
af kroppen, det talte man om engeng, men det holder ikke, hvis det gjorde
ville du også se at en mynde har en lille krop da den er meget tynd og ikke
en tung hund.

Men det er i det hele taget ikke relevant at tale om intelligens i forhold
til hvad de skal kunne, mynder spæner skam heller ikke bare efter noget
vildt, deres jagt fason er meget advanseret og de kan virkelig snu et bytte!

Desuden er mine mynder lige så "kloge" som mine ikke-mynder, det er en MYTE
som jeg mener man skal komme til livs lige som at en bullterrie er....xxx

Man skal heller ikke motionerer mere med en mynde end mange andre hunde
racer som også kræver motion.

PS: En rottehund er heller ikke dum fordi den "bare" skal dræbe rotter...

Jannie

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-04-02 11:13

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> wrote in message
> [...]
[klip]

Nu er det vist også påvist, at mænds hjerner fysisk er større end kvinders,
meeeen det er vist ikke tilsvarende påvist, at mænd af den grund er mere
intelligente end kvinder såeh....

/Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 20-04-02 14:35

> [...]
kvinders,
> meeeen det er vist ikke tilsvarende påvist, at mænd af den grund er mere

Gennemsnitligt større, det er noget andet;))) Det er på grund af at mænd
gennemsnitligt er større end kvinder, en stor kvindes hjerne er altså større
end en mands;))

Men du har ret, det er ikke sådan at jo større ens hjerne er jo mere int. er
man/kvinde;)

Jannie

Fra : J a c o b S t r u e

Dato : 19-04-02 08:23

Jeg har lige en tilføjelse, jeg har haft et godr kryds, og en springer
spanier, så det er ikke første gang jeg har hund!!!
Jeg synes kun at jeg har fået ret negavitv svar på den afghanske hund som
om den er noget dum og man skal være spicel få at kunne lide denne hund...
der må da være nogle der har en god historie om den!!! der bare vil anbefale
denne hund, hvis man er opstat på pelsarbejde, og lange løbeturer....

Fra : Doggy

Dato : 19-04-02 09:24

> [...]
anbefale
> denne hund, hvis man er opstat på pelsarbejde, og lange løbeturer....

Hvis man spørger om noget, må man altid forvente 2 former for svar.Et man
kan lide og et man ikke kan lide.

Nu kunne man jo ikke læse ud af dit indlæg om du havde haft hund før,.Det er
en meget vigtig oplysning, når man skal råde folk til hvilken race de skal
vælge.

Du fortæller heller ikke hvor meget tid du er parat til at ofre på feks.
pelspleje.Du fortæller ikke hvor meget tid du har til at ofre på hunden,når
du kommer hjem fra arbejde osv.

Derfor må du jo være klar over at dem der svarer dig, gør opmærksom på disse
ting omkring den afghanske mynde, fordi det er behov netop denne race har.
Vi skal jo ikke skrive at det er en fantasisk nem race som ingenting kræver,
hvis det ikke er tilfældet.Vi skal ikke skrive det du gerne vil høre,men det
vi ved omkring racen.

Om afghaneren er en dum hund synes jeg er tåbeligt at diskutere.Afghaneren
er en hund avlet til et specielt formål,nemlig til at jage hurtigt løbende
vildt og det er den bestemt IKKE dum til. Iøvrigt er det tosset at tale om
intelligens hos hunde, for hvad er det man måler ? Een race er god til noget
en anden til noget andet.Alle racer er avlet med et bestemt formål og alle
racer kan opdrages/trænes, hvis man har lysten/evnerne/tiden til det.

Selvfølgelig er der folk der har gode historier om afghaneren, men det
hjælper jo ikke dig, hvis du ikke kan tilbyde hunden de samme vilkår.Det er
utrolig vigtigt at man ser realistsik på sig selv og sit daglige liv, når
man skal vælge hund, og ikke bare lader sig fascinere af en smuk hund, når
man er ude hos opdrætteren.

Hund og menneske skal passe sammen.

Du svarede ikke på om den kennel du var ude hos ikke kunne fortælle dig en
masse om racen ?

Ellers besøg nogle andre kenneler.Ring til klubbens racereprænsentant og få
en snak.
Kontakt hvalpeanviseren og besøg nogle udstillinger, hvor myndefolk mødes og
snak med dem.

Gør i det hele taget meget ud af din research, før du beslutter dig til en
bestemt race. Det lønner sig og du har så meget større chancer for at finde
netop den race du passer sammen med,så du kan glæde dig over din hund i
mange år.

Hilsen

Merete

Fra : RacingBabe

Dato : 19-04-02 10:12

> Nu er det jeg gerne vil høre fra nogle som er mynde ejer eller kender til
> mynde hunde gerne den afghanske mynde!
> venlig hisen bettina
-----------
Hej Bettina!

Nu kender jeg ikke noget til den afg. mynde, men du kan da tjekke
www.myndeklubben.dk

Jeg har selv en whippet, hvilket dog er en stor modsætning. Kort pels og
lille, men mynde ... Men den rareste lille hund, altså alle whippet.
Godmodig, kærlig og enormt nem.

Held og lykke med det.

/ Jeanne

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 19-04-02 14:54

> Jeg har selv en whippet, hvilket dog er en stor modsætning. Kort pels og
> lille, men mynde ... Men den rareste lille hund, altså alle whippet.
> [...]

Ja det er en fantastisk hund, men desværre tror folk at man skal
overmotionerer med dem og man ikke kan have den i et hjem;))

Myter om Mynder skal VÆK;))))

Jannie

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-04-02 10:06

post@doggy.dk,Ny-Internet writes:
> Om afghaneren er en dum hund synes jeg er tåbeligt at diskutere.
Så er det da mærkeligt at du fortsætter med det :

>Afghaneren
>er en hund avlet til et specielt formål,nemlig til at jage hurtigt løbende
>vildt og det er den bestemt IKKE dum til.
Besynderlig anvendelse af 'dum'.

>Iøvrigt er det tosset at tale om
>intelligens hos hunde, for hvad er det man måler ?
Intelligens, begavelse, 'smarthed', kognitiv spændvidde, klogskab...You
name it.

>Een race er god til noget
>en anden til noget andet.Alle racer er avlet med et bestemt formål og alle
>racer kan opdrages/trænes, hvis man har lysten/evnerne/tiden til det.
Alle racer kan ikke opdrages / trænes til det samme. Mynder vil næppe
kunne uddannes til krævende opgaver som fx handicaphunde.

Hilsen Sverre.

Fra : Doggy

Dato : 19-04-02 10:45

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> post@doggy.dk,Ny-Internet writes

Jeg bemærker blot at diskussionen om intelligens er tåbelig, når man bare
siger, at den og den race er dum, uden at definere hvad man mener med
intelligens og hvordan man mener den skal måles.

> Besynderlig anvendelse af 'dum'.

Det var dig der brugte ordet dum.Derfor brugte jeg det også !!

> Intelligens, begavelse, 'smarthed', kognitiv spændvidde, klogskab...You
> name it.

Jeg synes stradig ikke du har svaret på hvad det er for egenskaber du måler
på.
Hvordan måler du klogskab hos en hund ?
Hvordan måler du kognitiv spændvidde ?
Hvordan måler du smarthed ?

Enhver form for måling der skal bruges til sammenligning, skal bruge de
samme præmisser for målingen og måle på de samme ting.

Hvordan vil du sammenligne 2 racers evne/klogskab til feks. at apportere,
hvis den ene race er en labrador og den anden er en afghansk mynde ?
Vil du så sige at den ene hund er dum, fordi den ikke kan apportere,fordi
det ikke ligger i dens gener ?

> Alle racer kan ikke opdrages / trænes til det samme. Mynder vil næppe
> kunne uddannes til krævende opgaver som fx handicaphunde.

Nej sikkert ikke, men du kan næppe heller træne en labrador til at løbe
væddeløb !!!

Hvis du havde læst mit indlæg rigtigt, så skriver jeg IKKE, at alle racer
kan trænes til den samme funktion, men at alle racer kan trænes/opdrages.

Hilsen
Merete

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-04-02 10:56

> [...]
>siger, at den og den race er dum, uden at definere hvad man mener med
>intelligens og hvordan man mener den skal måles.

Jeg giver op - alle racer er præcis lige intelligente.

Intelligens er til bevidstløshed defineret af utallige fagfolk, og da vi
havde denne diskussion for ikke så længe siden, er det ren genbrug at
spille de samme plader.

Hilsen Sverre.

Fra : Doggy

Dato : 19-04-02 11:47

> post@doggy.dk,Ny-Internet writes:

> Jeg giver op - alle racer er præcis lige intelligente.

Ja sådan kan man jo også afslutte en diskussion !!

> Intelligens er til bevidstløshed defineret af utallige fagfolk, og da vi
> havde denne diskussion for ikke så længe siden, er det ren genbrug at
> spille de samme plader.

Jeg var interesseret i DIN definition og ikke diverse fagfolks.
Og nej hvorfor dog genoptage en diskussion der har været før ?
Fordi der måske kunne være kommet nogle nye deltagere i gruppen som ikke
havde læst den tidligere debat!!!

Hilsen

Merete

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 19-04-02 14:57

> [...]
>
> Intelligens er til bevidstløshed defineret af utallige fagfolk, og da vi
> havde denne diskussion for ikke så længe siden, er det ren genbrug at

Nok derfor er det også, i mine øjne forkert at tale om at en hunderace er
mere int. end andre, især fodi den undersøgelse du henviste til IKKE måler
int. hos hunde men lærevillighed og vil vise forskelligt ift hvor mange af
de forskellige racer som der er repræsenteret i undersøgelsen, samt at det
handler om at man har spurt træner om deres mening om de forskellige hunde,
sådan som jeg husker undersøgelsen!

Jannie

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-04-02 11:57

post@doggy.dk,Ny-Internet writes:
>Ja sådan kan man jo også afslutte en diskussion !!

Oukæææææj.

Lad os lige finde ud af, hvad vi er uenige om. Jeg mener at nogle racer er
mere intelligente end andre.

Hvad mener du ?

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-04-02 11:48

vaksFJERNDETTE@krudt.dk,Ny-Internet writes:
>Nu er det vist også påvist, at mænds hjerner fysisk er større end
>kvinders,
>meeeen det er vist ikke tilsvarende påvist, at mænd af den grund er mere
>intelligente end kvinder såeh....

Jo

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-04-02 16:06

lolistanomail@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Men du har ret, det er ikke sådan at jo større ens hjerne er jo mere int.
>er
>man/kvinde;)

Er det med vilje at I fordrejer det jeg skrev ?

Hilsen Sverre.

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-04-02 17:55

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
> lolistanomail@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>
> Er det med vilje at I fordrejer det jeg skrev ?
>
> Hilsen Sverre.

For mit vedkommende absolut ja. Det var helt og aldeles en bemærkning sagt
for sjov Sådan synes jeg nu også, det så ud som om, du opfattede den.

/Karina

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-04-02 16:11

lolistanomail@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Nej intelligens er ikke afhængig af hjernens størrelse i forhold til
>resten
>af kroppen,
Jo - bl.a.

>Men det er i det hele taget ikke relevant at tale om intelligens i forhold
>til hvad de skal kunne,
Hvis man overhovedet skal vurdere intelligens, kræver det aktivitet fra
hundens side.

>Desuden er mine mynder lige så "kloge" som mine ikke-mynder, det er en
>MYTE
>som jeg mener man skal komme til livs
Dit materiale er ikke stort nok.

Mener du generelt at alle racer er lige intelligente ?

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-04-02 16:15

>Nok derfor er det også, i mine øjne forkert at tale om at en hunderace er
>mere int. end andre,
Ikke forstået - 'derfor henviser til hvad ?

> især fodi den undersøgelse du henviste til IKKE måler
>int. hos hunde men lærevillighed
Som jeg husker hundersøgelsen, udtalte et ganske stort antal trænere sig
om evnen til at forstå og udføre ordre.

>og vil vise forskelligt ift hvor mange af
>de forskellige racer som der er repræsenteret i undersøgelsen,
Nej.

> samt at det
>handler om at man har spurt træner om deres mening om de forskellige
>hunde,
>sådan som jeg husker undersøgelsen!
Ja, og hvad er der galt i det ?

Hilsen Sverre.