Modereret binærgruppe
Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 12:11

Det synes mig at være et underligt formål,
at gå efter at fremprovokere en nedlæggelse
af binærgruppen, idet gruppen jo især er
et godt redskab for personer, der måske
ikke er velbevandrede i internettets mere
teknisk prægede finurligheder.

Jeg har tidligere givet udtryk for den
holdning, at vi skulle tage lidt let på, hvis
nogen - uden at vide det var forkert -
kom til at poste forkert i gruppen. Og nu
har jeg så - fra anden side - set det slået
til lyd for: At eftersom vi ikke har sanktions-
muligheder, skal vi simpelthen lade stå til,
og blot afvente, at Usenettets høje damer
og herrer mister tålmodigheden, og lukker
gruppen.

Der her ovenfor beskrevne holdninger, ligger
milevidt fra hinanden. Og jeg er langtfra enig
i, at vi ikke har sanktionsmidler.

Vi har nemlig sanktionsmidler: Når nogen,
som tilfældet nu ses at være her, med fuldt
overlæg og formål går ind og misbruger en
gruppe, kan vi naturligvis klage til de pgl.
udbydere, og evt. få misbruget stoppet ad
denne vej.

En anden og mindre dramatisk mulighed
kan være, at forebygge muligheden for
misbrug, ved at ændre gruppen, til at
være en modereret gruppe.

Denne moderering skal så alene gå på,
at sikre, at der alene tillades binære filer
i gruppen, der ikke lige så godt kan
optages som almindelig tekst, her i selve
hovedgruppen.

Og her siger det så sig selv, at en evt.
meddelelse skrevet i et tegneprogram og
lagt ud som en binærfil, naturligvis lige så
godt og nemmere og hurtigere, kan lægges
ud som almindelig tekst i hovegruppen.

mvh
Arne

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-04-02 12:54

On Thu, 18 Apr 2002 13:10:45 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

> [...]
>af binærgruppen, idet gruppen jo især er
>et godt redskab for personer, der måske
>ikke er velbevandrede i internettets mere

Nej, hvor du vrøvler.

For det første er der absolut ingen risiko for, at gruppen skulle
blive nedlagt p.g.a. nogle få tekstindlæg. En nedlæggelse kan kun
komme på tale, hvis gruppen står tom eller hvis den bliver oversmømmet
med spam. Det ved du formentlig udmærket, så lad være med at tale mod
bedre vidende.

For det andet er problemet jo netop, at man med denne utroligt stive
håndtering af en bestemt tolkning af fundatsen, gør det unødigt
besværligt for de virkelige brugere. Dem som faktisk brude have
fornøjelse af gruppen; men som nu ikke tør bruge den af angst for at
blive overfaldet.

> [...]
>overlæg og formål går ind og misbruger en
>gruppe, kan vi naturligvis klage til de pgl.
>udbydere, og evt. få misbruget stoppet ad

Du mener altså, at det er misbrug at fremlægge og tolke gotiske
tekster i dk.binaer.historie? Interessant holdning

Jamen klag du bare, jeg under folkene hos udbyderne et billigt grin.

>En anden og mindre dramatisk mulighed
>kan være, at forebygge muligheden for
>misbrug, ved at ændre gruppen, til at
>være en modereret gruppe.

Jamen så sørg for at komme igang med det.

FUT: dk.admin
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 13:53

en eller anden lavede vist lige en afsporing her
mvh
Arne

Fra : Poul Andersen

Dato : 18-04-02 15:08

> [...]

> meddelelse skrevet i et tegneprogram og
> lagt ud som en binærfil, naturligvis lige så
> godt og nemmere og hurtigere, kan lægges

Kære Arne Eckmann

Jeg forstår du hentyder til mig, og min lille indscannede og
rystehåndskrevne besked?
Du skal ikke tage min lille joke så alvorligt.
Det VAR en joke lavet i frustration og med et stort blink i øjet )
Frustration fordi jeg godt synes en enkelt forklarende tekstlinie eller 2
bør
kunne accepteres i binærgruppen sammen med den binære fil.
Derimod bør debat naturligvis henvises til hovedgruppen.
Der er bare så mange nye brugere, der ikke har styr på det der
med FUT mm.
Nu har jeg selv lært det, og valgt at bruge det fremover.
Men det er altså ærgerligt, hvis nye folk bliver skræmt helt bort.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-04-02 16:15

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nu har jeg selv lært det, og valgt at bruge det fremover.
> Men det er altså ærgerligt, hvis nye folk bliver skræmt helt bort.

Det har på ingen måde været hensigten at skræmme nogen fra at bruge
binærgruppen til sit formål, lige som det ikke har været hensigten at
overfalde nye brugere der kommer til at lave fejl. Vi skal alle lærer. Men
vi skal også allesammen være her, og så kan man ikke tillade sig at være
asocial og se stort på de generelle regler der nu er vedtaget for at få
alting til at fungere.

Man skal da, blandt de der finder reglerne er forkerte, være så velkommen
til at få dem forsøgt ændret - det er så bare ikke fra "andedammen" men i et
noget mere håndfast forum det skal foregå. Man vinder i hvert fald ikke
forståelse for bare at bryde reglerne - fordi nogen, som i dette tilfælde,
vælger at se det som et lokalt anliggende - hvilket det altså _ikke_ er.!

Det burde ikke være nødvendigt at true med klager til udbyder som
foreslået - men hvis markante personer offentlig og vedholdende opfordre
gruppen til anarkisme kan det jo blive den eneste løsning på problemet.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-04-02 17:07

On Thu, 18 Apr 2002 17:14:47 +0200, "Poul Erik Jensen" <jep@image.dk>
wrote:

>Det har på ingen måde været hensigten at skræmme nogen fra at bruge
>binærgruppen til sit formål

Men det er altså sket.

> [...]
>vælger at se det som et lokalt anliggende - hvilket det altså _ikke_ er.!

Jeg har kun set et indlæg, hvor nogen har foreslået reglerne ændret.
Det var det første indlæg i denne tråd, hvor Arne Eckmann foreslog at
gøre gruppen modereret - held og lykke med det.

Derudover har det alene handlet om, at der er en fundats som udmærket
kan fortolkes; men hvor dig og et par andre stædigt har fastholdt at
jeres udlægning var den eneste rigtige, uden hensyn til hvor usmart
den var, for dem der virkelig vil bruge gruppen.

>Det burde ikke være nødvendigt at true med klager til udbyder som
>foreslået - men hvis markante personer offentlig og vedholdende opfordre
>gruppen til anarkisme kan det jo blive den eneste løsning på problemet.

Du skal være velkommen til at gøre dig selv til grin ved at klage til
en eller flere udbydere.

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 17:17

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev:

> Det burde ikke være nødvendigt at true med klager til udbyder som
> foreslået - men hvis markante personer offentlig og vedholdende opfordre
> gruppen til anarkisme kan det jo blive den eneste løsning på problemet.

Jeg nævnte, at muligheden for at klage
eksisterer, men jeg foreslog vel ikke,
at vi skulle gribe til den løsning?

Jeg mener jeg foreslog, at en moderering
simpelthen kan forebygge, at problemet
kan opstå.

Såvidt jeg umiddelbart kan se, kan der jo
vanskeligt blive tale om, at modereringen
kan bruges til meningscensur, da gruppen
alene er beregnet til binærfiler.

Så, forslaget var altså ikke, at sanktionere
gennem klage, men at forebygge gennem
moderering.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 17:07

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev:

> Jeg forstår du hentyder til mig, og min lille indscannede og
> rystehåndskrevne besked?

En af problemerne ved at skrive noget er, at der
garanteret er nogen, der tolker det skrevne for
andet, end hvad det er.

> Du skal ikke tage min lille joke så alvorligt.

Hvis jeg havde reageret mod din besked, ville
jeg have reageret med det samme, og ikke
nu så længe efter.

Jeg tænker på situationer, der måske kunne
opstå i fremtiden, når der altså er nogen, der
decideret spekulerer i, at sabotere systemet.
Og, som sådan henregner jeg ikke din lille
besked, som faktisk fik et smil frem, på mit
ellers forstenede og humorforladte ansigt.

> Det VAR en joke lavet i frustration og med et stort blink i øjet )
> Frustration fordi jeg godt synes en enkelt forklarende tekstlinie eller 2
> bør kunne accepteres i binærgruppen sammen med den binære fil.

Som jeg tidligere har givet udtryk for, og som
jeg også skrev i indlægget, er det min holdning,
at vi ikke skal reagere for rigoristisk på indlæg,
der af vanvare er fejlanbragt i binærgruppen.

Hvad du måske ikke kan vide er, at jeg selv er
kritisk overfor meget af Usenet kulturen, fordi
verden ser anderledes ud i dag, end den gjorde
for bare nogle få år siden. I dag har mange flere
mennesker Internet og Usenet adgang end
tidligere, og alene derfor vil det være et konstant
problem, hvis vi hele tiden skal koncentrere os om,
at korrigere eller gokke nytilkommere oven i
hovedet.

Og i det omfang det var op til mig at bestemme,
ville der være en større autonomi i de enkelte
grupper, end der er på Usenet.

> Derimod bør debat naturligvis henvises til hovedgruppen.
> Der er bare så mange nye brugere, der ikke har styr på det der
> med FUT mm.

Og det er den samme jeg tidligere har givet
udtryk for - ud fra en ren og skær praktisk
synsvinkel. Og jeg tror egentlig ikke, at der er
nogen, der inderst inde er uenige med os i
dette.

> Nu har jeg selv lært det, og valgt at bruge det fremover.

Ja, og det igen - går jeg ud fra - af rene og skære
praktiske grunde: Når man ved det er sådan, så
kan man lige så godt gøre det nemt for sig selv og
andre, ved at følge reglerne i størst mulig omfang.

Ja, du læste rigtigt. Jeg skrev "størst mulig omfang",
for der vil altid være tilfælde, hvor det - efter min
mening - er bedst at bryde reglerne. Vi skal jo
nemlig også huske på, at mange på Usenet - af
krigsstrategiske årsager - misbruger Usenet
reglerne imod deres hensigt. Og der mener jeg
så, at man simpelthen er nødt til at korrigere for
sådan et misbrug, om så også korrektionen
repræsenterer en overtrædelse af Usenet
reglerne.

> Men det er altså ærgerligt, hvis nye folk bliver skræmt helt bort.

Det argument kan jeg ikke bruge til noget, og
jeg ser jo også argumentet skamredet her i
gruppen, af folk, der i realiteten er ret ligeglade
med nye brugere, men kun bruger argumentet
til at mele deres egen kage.

Som argumentet bliver brugt her i gruppen,
betyder det, at de nye brugeres selvbestaltede
talsmænd, skal sætte deres private dagsorden
her, og at vi der har brugt gruppen i mange år,
skal skrubbe af.

Jeg forstår ærlig talt ikke den holdning, at man
absolut skal gå ind i et eksisterende slægtforsk-
ningsforum og jage de oprindelige brugere væk,
for at gøre plads til et faktisk nyt og anderledes
forum for sine egne kunder: Hvor det mest
naturlige jo istedet ville være, at lave sit eget
nye og perfekte forum et andet sted, hvor man
100% kan være enerådende og sætte hele
dagsordenen alene.

Jeg tror jeg kan garantere dig, at der ikke er
nogen af denne NG's gamle brugere, der ønsker
at skræmme nogen nye væk.

Tværtimod!

Men, som du jo selv har konstateret, går man
ind og finder ud af, hvordan det fungerer. Så
lærer man det, og vælger at bruge det fremover,
og bliver selv en gammel bruger af gruppen.

Problemet er ikke så meget, at nogen bliver
skræmt væk, spådan som du påstår, problemet
er snarere at nogen fortæller nyekommere, at her
er der ikke til at være, førend de pågældende
suverænt kan sætte deres egen private agenda her.

Det svarer lidt til, hvis AOF kunne få gennemført,
at vi der ikke lige er elever på et AOF hold, ikke
kunne få adgang til at komme på arkiverne og
optage de pladser, skærme og arkivalier, som
AOF selvfølgelig gerne vil have eneret på at
kunne råde over.

Men, lad nu det ligge, og tilbage til problemet
med binærgruppen.

Hvad enten vi kan lide det eller ej, så hjælper
det i den sidste ende ikke noget, hvad vi kan
blive enige eller uenige om, her i gruppen. Vi
er meget langt henad vejen nødt til at indrette
os efter de meget rigoristiske Usenet regler,
og hvis vi vil bruge binærgruppen på en anden
måde end den måde syregruppen godkendte
da gruppen blev oprettet: Så går vejen desværre
over et ændringsforslag og en hed kamp i dk.admin,
som der vist ikke er mange af os der orker.

Og hvis jeg ikke husker helt fejl, så var det de
gamle brugere af denne gruppe, der sidst tog
kampen i dk.admin, og der argumenterede til
bevidstløshed ikke ud fra deres egen behov,
men ud fra denne NG's særønsker, som der ikke
var et dug forståelse for i dk.admin.

De pæne mennesker, der fortæller gruppens
nye brugere, at gruppens gamle brugere jager
dem væk - glimrede ved deres totale fravær
under debatten i dk.admin, og rørte ikke en
finger for at varetage vores nye brugeres
interesser.

Det væsentlige her er ikke, hvem der gjorde hvad,
og hvem der ingenting gjorde. Det væsentlige er,
at tingene ikke afgøres her i gruppen. Og hvis der
ikke er nogen der tager den - ofte beskidte - kamp
i dk.admin, kan vi i sidste ende kysse det hele
godnat.

En ting er, at jeg mener vi skal tage de små
fejlplaceringer og fejlbrug med ophøjet ro,
men det samme bør efter min mening ikke
gælde, når der er tale om bevidst sabotage.

Måden at få tingene lavet om på, er at
fremsætte et ændringsforslag og kæmpe
det igennem i dk.admin.

Og i den forbindelse har et synspunkt, som
Lars Jørgen Helbo luftede for nogle år siden,
gjort et meget stort indtryk på mig. Nemlig,
"at man ikke skal vække de sovende hunde."

Og vække de sovende hunde gør man, når
man fremsætter et forslag i dk.admin. Javel.
Men, man gør det sandelig også, hvis de
høje damer og herrer får øje på, at binær-
gruppen i større omfang bliver brugt i strid
med fundatsen. Hvorimod de høje damer
og herrer næppe registerer, de små
fejlanbringelser i gruppen, der uvægerligt
også finder sted.

Prøv at læs mit indlæg igen, og du vil se, at
det ikke er de små fejltagelser jeg reagerer
imod, men simpelthen, at der nu forsøges
fremprovokeret en for alle uønskværdig
situation.

mvh
Arne

Fra : Poul Andersen

Dato : 18-04-02 19:33

Kære Arne,
Tak for dit svar, som jeg har læst med interesse.
Jeg vil lige tilknytte nogle kommentarer.

> Det argument kan jeg ikke bruge til noget, og
> jeg ser jo også argumentet skamredet her i
> gruppen, af folk, der i realiteten er ret ligeglade
> med nye brugere, men kun bruger argumentet
> til at mele deres egen kage.

Prøv lige at læse sætningen igen.......
Jeg bruger helt bevidst de to ord HVIS og HELT.
Jeg er jo selv forholdsvis ny bruger (har dog passivt besøgt gruppen
sporadisk inden for
de sidste år), men er dags dato IKKE blevet skræmt bort (heldigvis
Jeg har jo opdaget, at bag alle de ind imellem lidt grove ord og udsagn
gemmer sig
en skattekiste af viden fra yderst kompetente og vidende folk. (Dig
inklusive).
Jeg har ligeledes opdaget, at der i denne gruppe er en masse mennesker der,
ligesom
jeg, brænder for slægtsforskningen og påskønner den viden og ekspertise,
disse personer har.

> [...]
> at skræmme nogen nye væk.
>
> Tværtimod
> Problemet er ikke så meget, at nogen bliver

Nej,- jeg påstod det faktisk ikke,- men jeg syntes det var ærgerligt
hvis det var sådan og frygtede det kunne ske.

> Men, lad nu det ligge, og tilbage til problemet
> med binærgruppen.
..klip..
> [...]
> da gruppen blev oprettet: Så går vejen desværre
> over et ændringsforslag og en hed kamp i dk.admin,
> som der vist ikke er mange af os der orker.

Nu er jeg nok lidt dum, og det kan godt være mine to kommende spørgsmål er
OT,
men så fortæl mig venligst hvor jeg skal FUT´e hen :-I

1. Hvem er syregruppen (ja,ja, jeg ved godt det står for styregruppen

> Og i den forbindelse har et synspunkt, som
> Lars Jørgen Helbo luftede for nogle år siden,
> gjort et meget stort indtryk på mig. Nemlig,
> "at man ikke skal vække de sovende hunde."

2. Hvem er "de sovende hunde" ?
Jeg går ud fra, at det er de samme personer som under spørgsmål 1 ?
Gerne navn og især baggrund for at sidde der,- evt. henvisning til et
sted på nettet hvor jeg kan læse om det.

Jeg forsøgte på : www.usenet.dk
men kunne ikke umiddelbart finde svar.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 21:47

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev:

> Prøv lige at læse sætningen igen.......
> Jeg bruger helt bevidst de to ord HVIS og HELT.

Jamen, der har vi den igen. Blot med modsatte fortegn.
Det er ikke altid det man skriver, bliver læst i den ånd
man skrev det. Og inden man får set sig for, bliver man
måske tillagt synspunkter, man egentlig ikke har.

Selvom vi kan bruge (og også misbruge) emotions eller
smileys, så mangler det skrevne sprog altså nogle af
de nuancer, der er med, når vi er fjæs til fjæs med
hinanden.

> Jeg er jo selv forholdsvis ny bruger (har dog passivt besøgt gruppen
> sporadisk inden for
> de sidste år), men er dags dato IKKE blevet skræmt bort (heldigvis

Nu skal jeg selvfølgelig også passe på, at jeg ikke
- ud fra mine egne forudsætninger - bagatelliserer,
at der selvfølgelig er en væsentlig forskel på at
have været med i et stykke tid og have en passende
portion selvtillid, og så det at stå som ny og usikker
overfor det hele.

Jeg har set, at man i visse andre NG'er, med jævne
mellemrum bringer en FAQ eller OSS (Ofte Stillede
Spørgsmål / med svar) i gruppen. Hvor det så kan
være nogen af de lidt mere garvede kæmper, der
skiftes til at redigere og lægge den ud i gruppen.
Men, sådan en har vi vist aldrig haft.

Jeg ved så ikke, om det i det hele taget vil være
en hjælp med en kollektivt fremstillet OSS, eller
om der overhovedet er nogen der vil læse den.

> Nej,- jeg påstod det faktisk ikke,- men jeg syntes det var ærgerligt
> hvis det var sådan og frygtede det kunne ske.

Jamen, hvis vi gik hen og blev rigtig Usenettede
i gruppen, tror jeg også det ville skræmme mange
væk - og med god grund. Men, som jeg ser
argumentet brugt for tiden (ikke af dig) så går det
mest på, at hvis de mest aktive er her, skræmmes
nye brugere væk. Og den argumentation kan jeg bare
ikke købe. Hvis nemlig de mest aktive forsvandt fra
gruppen, ville gruppen jo miste sin berettigelse.

> Nu er jeg nok lidt dum, og det kan godt være mine to kommende spørgsmål er
> OT, men så fortæl mig venligst hvor jeg skal FUT´e hen :-I

Nej, dum var ikke lige det jeg ville sige og jeg
kan jo også huske mig selv for nogle år siden,
hvor jeg sådan ud fra almindelige kriterier troede,
at man vel kunne "snakke" sig til rette med de
pgl. mennesker. Men, det tror jeg ikke mere )

Jeg tror Poul Erik vil være bedre til at forklare
det end jeg, da han jo har været igennem
møllen, og sågar - i et anfald af galgenhumor
producerede en syndflod af nye forslag, som
han dog vist lod falde igen.

Men, såvidt jeg ved, skal man skrive en OTD
(Oplæg Til Diskussion) hvori man fremsætter
sit forslag.

Det er nok bedst at jeg henviser dig til at læse
den officielle anvisning, fremfor at jeg udlægger
teksten.

Du finder forklaringer her:

http://www.usenet.dk/styregruppen/kompetence.html

og her

http://www.usenet.dk/otd/

og her

http://www.usenet.dk/otd/otd.html

og evt. andre steder også.

Du skal ikke tage dig af, at de beskriver oprettelse
af grupper. Proceduren er den samme for ændrings-
forslag.

Ved et ændringsforslag kan man evt. tage det
oprindelige forslag og ændre det man vil have
ændret og derefter blot fremsætte det i overens-
stemmelse med de anviste procedurer.

> 1. Hvem er syregruppen (ja,ja, jeg ved godt det står for styregruppen

Okay - hvis det står for styregruppen, kan du læse
om den her:

http://www.usenet.dk/styregruppen/

> 2. Hvem er "de sovende hunde" ?

Ja, udtrykket er jo Lars Jørgen Helbos, og som
sådan er det vel bedre at han fortæller, hvad
det betyder og hvem de er, end at jeg fremlægger
min opfattelse.

Men, jeg opfatter nu mest udtrykket som en talemåde,
og IKKE som en nedsættende karakteristik.

> Jeg går ud fra, at det er de samme personer som under spørgsmål 1 ?
> Gerne navn og især baggrund for at sidde der,- evt. henvisning til et
> sted på nettet hvor jeg kan læse om det.

http://www.usenet.dk/styregruppen/

Jeg kan tilføje, at organet absolut ikke er demokratisk
(hvad de heller ikke lægger skjul på). Bortset fra, at
TDC i den yderste konsekvens har det sidste ord,
så bestemmer styregruppen egenrådigt, hvordan
de vil have det på Usenet.

Men, læs selv, og dan dig selv dit eget indtryk og
din egen opfattelse

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-04-02 22:27

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> min opfattelse.
>
> Men, jeg opfatter nu mest udtrykket som en talemåde,
> og IKKE som en nedsættende karakteristik.

Jeg kan ligeledes huske da Lars Jørgen brugte den vending under en særdeles
ophedet debat i dk.admin sidste efterår, hvor han ønskede at mane til
besindighed. Det var ikke Styregruppen han hentydede til, men de samme
'gutter' som Arne F. for nyligt omtalte; nemlig den faste garde der har
dk.admin som deres territorium på samme måde som vi bruger
genealogigruppen. De har været der i årevis og peger med deres tomler enten
op eller ned til de indkomne forslag.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Eckmann

Dato : 18-04-02 22:55

On Thu, 18 Apr 2002 23:27:02 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>dk.admin som deres territorium på samme måde som vi bruger
>genealogigruppen. De har været der i årevis og peger med deres tomler enten

Jeg vil medgive dig så meget, som at jeg har en kedelig tendens til,
at slå styregruppen og "den faste garde" sammen til et og samme fedt.

Men, det er vel næppe helt forkert at konstatere, at der er tale om en
vis symbiose mellem styregruppen og dele af "den faste garde"

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-04-02 23:32

> [...]
>
> Men, det er vel næppe helt forkert at konstatere, at der er tale om en
> vis symbiose mellem styregruppen og dele af "den faste garde"

jep, - helt sikkert. , )

--
mvh Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-04-02 22:44

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> genealogigruppen. De har været der i årevis og peger med deres
> tomler entenop eller ned til de indkomne forslag.
Tak for den forklaring Bent - det har du naturligvis ret i - og ikke som jeg
andetsteds i tråden har antydet at det var syregruppen - undskyld min
fejltolkning )

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-04-02 22:21

> [...]
> Gerne navn og især baggrund for at sidde der,- evt. henvisning til et
> sted på nettet hvor jeg kan læse om det.

Så må du til den igen, for selv om det er en ret omfattende hjemmeside, som
man nemt overser noget i, så står der rent faktisk både nuværende og
tidligere medlemmer listet.
Men det er kun en enkelt der der har døbt syregruppen "de sovende hunde" -
fordi der er en anarkist og en enevældig diktator gemt dybt i sjælen )

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 19-04-02 19:35

On Thu, 18 Apr 2002 20:33:17 +0200, "Poul Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
> Gerne navn og især baggrund for at sidde der,- evt. henvisning til et
> sted på nettet hvor jeg kan læse om det.

Da jeg vistnok er den oprindelige årsag til udtrykket om hundene, bør
jeg vel forklare, hvad jeg mente. Udtrykket er min oversættelse af
"Let the sleeping dogs be", som vel stort set udtrykker, at man ikke
skal rejse en sag, hvor man kommer op imod kræfter, som man ikke kan
styre og hvor man risikerer at opnå det modsatte af, hvad man ønsker.
Det svarer nogenlunde til det andet engelske "If you can't stand the
answer, don't ask the question" eller det tyske "Wer viel fragt,
kriegt viel bescheid". Jeg gengiver nedenfor mit indlæg fra 25 okt.
1999, som iøvrigt gav anledning at jeg blev beskyldt for at have
nazistiske anskuelser. Det forstod jeg aldrig og fik aldrig en
forklaring på det, men det er vel et eksempel på, at alt overhovedet
med mangel på god vilje kan fortolkes til hvadsomhelst.

Citat fra 25 okt. 1999 i anledning af forslag om ændring af
nyhedsgruppen:

Vi kan da være ganske enige om, at det ikke drejer sig om, hvem der
har ret, men hvad der er rigtigt.

Jeg deltog i sin tid i diskussionerne i forbindelse med oprettelsen af
dk.historie.genealogi, og jeg kan kun advare imod at prøve at lave om
på tingene, medmindre man da ønsker et hundeslagsmål mange, mange
gange værre end det der er set i gruppen her for nylig.

I argumentationen og afstemning om berettigelsen af genealogi
nyhedsgrupper vil deltage ganske mange personer, flere end der
nogensinde har vist sig i denne gruppe, personer som ikke har det
fjerneste begreb om, hvad genealogi er - det vil for dem være ganske
uinteressant - men som til gengæld har meget faste formalistiske
meninger om, hvordan nyhedsgrupper skal organiseres, hvad de skal
hedde og hvad deres indholde skal være. Og det værste er, at alle
disse mennesker har stemmeret, således at vi risikerer at blive
majoriseret.

Så mit råd er, lad de sovende hunde vedblive at sove.

M.v.h.
O.C.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-04-02 15:12

"Otto Chr. Thygesen" skrev mange kloge ord:

> ... Og det værste er, at alle disse mennesker har stemmeret ..,

Og der vil jeg blot tilføje, at der ikke længere er tale
om afstemninger, men at syregruppen egenmægtigt
bestemmer, hvordan de vil have det. Syregruppen er
dog påvirkelig for "den faste gardes" meninger.

Hvad vi andre mener, er de til gengæld fuldkommen
ligeglade med!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-04-02 19:43

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> wrote in message news:3cc17720$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> dog påvirkelig for "den faste gardes" meninger.
>
> Hvad vi andre mener, er de til gengæld fuldkommen

Glem moderation

heller ligge URL her til jpg

en eller anden sted

http://www.net.dialog.dk/~hugh_watkins/hughnew.gif

drag and dop er nemt

http://www.net.dialog.dk/~hugh_watkins/

the html version desktop betyde jeg kan lavede min email verden rund på biblioteker4, netcafe eller venners maskin

Hugh W

now with grey hair

--
http://www.enterpol.dk my favourite email server and FirstClass BBS

Has drag and drop hjemside
online med homepage folder

hygge klub for gamle politiken on line folk med fler

http://www.net-medier.dk/

NET-Dialog

Er du LO medlem kan du få gratis e-mail adresse med NET-Dialog, og blive en del af et spændende community.

desk top using client software
http://www.net-medier.dk/grafik/nd-screen.gif

http://www.net-medier.dk/default.asp?ID=11

http://news.fu-berlin.de/ - usenet news service

ingen binaire udenfor dansk isp

at http://www.fu-berlin.de/ Freie Universität Berlin http://www.fu-berlin.de/en/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-04-02 22:11

> Og i det omfang det var op til mig at bestemme,
> ville der være en større autonomi i de enkelte
> grupper, end der er på Usenet.

Det er du og jeg meget enige om - men det er jo desværre ikke os der bliver
spurgt i den sammenhæng som debatten har.

> Og jeg tror egentlig ikke, at der er
> nogen, der inderst inde er uenige med os i
> dette.

Nej, den eksplosive tilgang af brugere vil med tiden sikkert sprænge
rammerne og blæse Usenetreglerne et langt stykke - tendensen er jo klar
allerede.

> Ja, du læste rigtigt. Jeg skrev "størst mulig omfang",
> for der vil altid være tilfælde, hvor det - efter min
> mening - er bedst at bryde reglerne.

Ja Arne - nu kommer anarkisten op i dig )
- Men du har naturligvis ret i det nogen gange er nødvendigt at blæse på
reglerne.

> Det argument kan jeg ikke bruge til noget, og
> jeg ser jo også argumentet skamredet her i
> gruppen, af folk, der i realiteten er ret ligeglade
> med nye brugere, men kun bruger argumentet
> til at mele deres egen kage.

Ja, men det er ikke altid tydeligt for specielt de nye, der ikke er klar
over den faste gardes holdninger, der jo helsigvis er noget mere nuanceret
end den aktuelle debat bringer til skue.

> Jeg tror jeg kan garantere dig, at der ikke er
> nogen af denne NG's gamle brugere, der ønsker
> at skræmme nogen nye væk.
>
> Tværtimod!

Den garanti vil jeg dubblere.

> [...]
> da gruppen blev oprettet: Så går vejen desværre
> over et ændringsforslag og en hed kamp i dk.admin,
> som der vist ikke er mange af os der orker.

Nej - regn ikke med mig i givet fald )

> En ting er, at jeg mener vi skal tage de små
> fejlplaceringer og fejlbrug med ophøjet ro,
> men det samme bør efter min mening ikke
> gælde, når der er tale om bevidst sabotage.

Enig.

> Prøv at læs mit indlæg igen, og du vil se, at
> det ikke er de små fejltagelser jeg reagerer
> imod, men simpelthen, at der nu forsøges
> fremprovokeret en for alle uønskværdig
> situation.

Deri har du desværre helt ret.