Carl Mader og Christiane Caspersdatter, Od~
Fra : Jette Pedersen

Dato : 18-04-02 10:45

Christiane Caspersdatter er døbt 1. august 1790 i Sankt Hans Sogn i
Odense. Forældre: Casper Hansen og Anne Dorthea Pedersdatter, gift 30
okt 1789 i Sankt Hans Garnison. Data fra folketælling 1801 på familien.

Hun bliver på et tidspunkt gift med en Hans Nielsen Kelstrup. Dette
bryllup har jeg ingen data på - men selvom Christiane er min 3-tip, er
hendes mand ikke min 3-tip! Næ det kender jeg kun til, fordi han nævnes
i forbindelse med de børn Christiane får uden at han er involveret!

Da jeg finder hende i forbindelse med min 2tip-oldefars dåb i Vor Frue
Kirke 19. november 1826, er manden stukket af, og faderen til barnet er
Carl August Mader (født ca. 1789), som d. 17 juli 1822 er blevet gift
med Anne Jensen i Sankt Hans Kirke i Odense. Ved folketællingen i 1845
er han blomstermaler og parret bor i Bangsboder Nr. 175 A i Odense.

Her stopper Christiane ikke. D. 30. december 1830 får hun datteren
Sophie Marie Elisabeth Jensen med Jens Jonasen. Sophie døbes d. 20
februar 1830 i Vor Frue kirke i Odense. Her angives at Christianes mand
er rejst til København for flere år siden.

Sønnen Carl Casper er i 1845 tjenestekarl på en gård i Skalberg by i
Vissenbjerg sogn. Og han får 2 sønner med Maren Pedersdatter i Orte. En
i 1849 og en i 1852. Herefter gifter han sig med en pige fra Tommerup,
bor en periode i Odense, men flytter retur til Tommerup.

Nu har jeg forgæves søgt efter, hvad der skete med Christiane
Caspersdatter. Jeg har været gennem folketællinger og kirkebøger for
Odense. Og hun er pist væk!

Carl August Mader har jeg heller ikke nogen hverken start eller slutning
på. Han er åbenbart født på Sjælland - har ikke fundet hvor. Jeg kan
ikke finde ham i folketællingen fra 1801.

Hjælp og ideer til at komme videre med dette par er meget velkomne.

venlig hilsen
Jette Pedersen
Kolding

Fra : dannebrog

Dato : 18-04-02 12:19

For at finde Carl Maders fødested vil jeg anbefale dig at benytte
Borgerskabsprotokollen for Odense.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Jette Pedersen

Dato : 18-04-02 17:58

Hvad er en borgerskabsprotokol?

venlig hilsen
Jette Pedersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-04-02 18:41

> Hvad er en borgerskabsprotokol?

For at kunne drive forretning enten som mester eller handlende skulle man
løse borgerskab, men bliv nu ikke skuffet, det er sjældent der står ret
meget i borgerskabsprotokollerne. Du bør under alle omstændigheder i det
mindste prøve.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : DyrlundBøg

Dato : 18-04-02 12:31

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester
Kvarter, , Matr. 279, 1795, FT 1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Frederik Mater, 40, Gift, , Skriver,
Anne Marie Jensen, 36, Gift, , g Fr.Mater,
Frederik Mater, 10, Ugift, , Fader Fr.M.,
Carl Mater, 12, Ugift, , Fader Fr.M.,
Frederikke Mater, 14, Ugift, , Fader Fr.M.,
Dorthe Jensen, 36, Ugift, , Haandarb.,
Gertrud Margrethe Petersen, 42, Enke, , 2 Børn Fiere,
August Wilhelm Fiere, 7, Ugift, , Moder Petersen,
Johanne Fiere, 5, Ugift, , Moder Petersen,

Mon ikke det er ham. Det passer præcis med alderen.

Vh
Johnny Bøg, Ribe.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 18-04-02 17:57

Jeg tror, du har ret. Jeg havde ikke overvejet den stavemåde. Mange tak
for hjælpen - det vil jeg gå videre med.

venlig hilsen

Jette Pedersen