Katte i tal
Fra : Mia Lee

Dato : 18-04-02 12:53

Er der nogen, der kender til evt. statestikker vedr. indekatte, eller
bare general information omkring emnet, såsom hvor udbredt fænomenet
egentlig er både i Danmrk og i det store udland?

: Mia Lee

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 18-04-02 16:16

"Mia Lee" <miscmau@hotmail.com> skrev
> Er der nogen, der kender til evt. statestikker vedr. indekatte, eller
> bare general information omkring emnet, såsom hvor udbredt fænomenet
> egentlig er både i Danmrk og i det store udland?

Ikke rigtigt.. men du kan prøve at gå ind på:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk
Og se resultatet af aftemningen der....

Den siger:
28% Indekat
20% Indekat m. løbegård/bundet i haven
53% Udekat
(der er ialt 315 der har stemt!)

Mette
http://kashmir.yaboo.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-04-02 16:16

Udlandet kan jeg ikke hjælpe med - men en søgning på ordet "katte" på
Danmarks Statistiks hjemmeside (www.dst.dk), gav dette link (pdf-fil!):
http://www.dst.dk/pukora/view/pdf.asp?id=2009&lang=dk

Mvh. Camilla

Fra : Mia Lee

Dato : 18-04-02 23:54

Tak for svarene! Så blev jeg da så meget klogere og nysgerrig nok til at
driste mig til at spørge endnu en gang.

Jeg er havnet i en mildest talt temmelig heftig debat vedr. inde- vs
udekatte, og spekulerede så på, om der var nogen, der ligger inde med
evt. links eller lignende til materiale, der på nogen måde kunne
understøtte min teori om at indekatte ikke nødvendigvis er mishandlede,
ulykkelige og ufuldendte små stakler? Jeg har egentlig aldrig spekuleret
over, hvem der allerførst fandt på, at ideen med indekatte var god nok,
men et eller andet sted må den vel komme fra? Ydermere, og dette har jeg
egentlig heller aldrig anset som værende et spørgsmål om troværdighed,
siden så mange anerkendte dyrlæger og opdrættere er tilhængere af
indekatte må disse vel have deres kilder et eller andet sted fra? Tja,
hvad ved jeg? Mig, som bare gør som alle andre og uden omtanke spærrer
kræene inde på grusom vis og lader dem konsumere al min overskydende tid
.... Det er ikke nemt, hverken at være kat eller katteejer.

: Mia Lee

Fra : Lars Dahl

Dato : 19-04-02 00:13

Hej Mia

Tjah... Jeg ved ikke, hvor andre har deres indstilling fra, men min egen
stammer for en stor dels vedkommende fra alt det overkørte pels, man ser på
de danske veje. Det er jo ikke lige derfor, man anskaffer sig en kat, vel??
Andre grunde til mit valg af indekatte er at jeg mildt sagt ikke er særligt
begejstret for: 1) at blive vækket midt om natten af katteslagsmål i min
have, 2) for at samme have bliver betragtet som det ultimative lokum af
kvarterets fritløbende katte,3) for at vi ikke engang kan have vores katte i
snor i haven, uden de bliver angrebet! og 4) for temmeligt dybe lakskader på
vores bil, umiskendeligt lavet af kattekløer. Men det primære er altså: Det
er ganske enkelt for farligt at være kat i trafikken!!

Mvh. Lars
DK von Friberg
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-04-02 00:16

Hmm - inde- vs. udedebatterne er vist sådan nogle, der opstår med jævne
mellemrum, og sådan vil det sikkert altid være...

Har ikke noget statistik/kilder over fordelen ved indekatte som sådan - der
skal man vist snarere den anden vej rundt og finde statistikker om fx
trafikdræbte katte, og så i øvrigt hvad man ellers kan læse sig til af
grusomme historier om løsgående dyrplagere i div. aviser mv. Aviser og
ugeblade trykker jo sjældent historier om idylliske forhold for indekatte -
men oftere historier om katte (og alle mulige andre dyr), som er fundet
mishandlede af hjernedøde mennesker - hvilket vel i sig selv taler klart FOR
at holde katte inde, eller ihvertfald i løbegård/indhegnet have, hvis man
har mulighed for det. Og her er slet ikke nævnt alle sygdommene, skrammerne
som mange katte kommer hjem med efter nattens strabadser osv. osv.

Og ellers er kilderne vel alle de steder, hvor der rent faktisk holdes
indekatte, som er ganske harmoniske, veltilpasse pelsdyr, uden synlige tegn
på psykoser eller lignende - samt det faktum, at katte - trods deres store
intellekt, sammenlignet med mange andre typer kæledyr - ikke er i stand til
at fatte, hvad de går glip af ved at blive holdt "indespærret", for det
finder de jo først ud af, når de får mulighed for at komme ud! (og derfor er
min principielle holdning også, at hvis en kat først er vænnet til udelivet,
så vil det være synd at den pludselig ikke har udgangstilladelse længere -
der er dog eksempler på, at det sagtens kan lade sig gøre). Men altså, hvis
man kender bare en smule til kattens psyke og kropssprog, så vil det være
tydeligt for enhver, der kommer på besøg hos en, som har indekatte, at disse
ikke er hverken mishandlede eller ulykkelige på nogen måde.

Hvordan ideen opstod - tja, katte er jo vældig tilpasningsdygtige, og
samtidig meget sociale væsner, så mon ikke de første indekatte sådan helt
selv bestemte, at det var dét, de skulle være... Derudover har man jo så i
århundreder avlet decideret hen imod nogle ganske bestemte karaktértræk -
dem, som bl.a. kendetegner de forskellige racer, vi har i dag - og dermed
også bevidst valgt de katte, som tilsyneladende befandt sig bedst sammen med
mennesker, hvorved man har fået stabiliseret egenskaberne, der gør, at
katten føler sig godt tilpas i menneskeligt selskab og ikke lider nød ved at
være "indespærret".

Nej, ude- vs. indedebatten kan det ikke "betale" sig at gå for vidt i - der
vil ALTID være nogle, som mener at de, der holder indekatte er nogle ækle
dyrplagere (bær over med dem, de ved ikke bedre....), og så dem i den
modsatte grøft. Selv befinder jeg mig et sted midt i mellem - selvfølgelig
hældende mest til indekattene, fordi jeg for stor en *kylling* til bare at
lade dem løbe frit, men havde jeg mulighed for det, så ville jeg da bestemt
foretrække at have løbegård, så misserne kunne trække frisk luft og samtidig
få vækket de slumrende rovdyr-instinkter, der utvivlsomt gemmer sig bag
kælekatte-ydret, til live.

Mvh. Camilla

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-04-02 08:25

Heh - det er helt rigtigt som de andre siger, at den debat om inde vs.
udekatte er laaaang, men jeg kan alligevel ikke lade være med at komme med
et par kommentarer.

Mht det med at opdrættere har indekatte, så er det vel hovedsageligt (sagt i
lidt grove, forkortede træk) at ukatrerede katte er mere aggresive mht
territorie (og derfor har større sandsynlighed for at komme op og slås), og
desuden kan man jo ikke bestemme hvem hunkatten parer sig med hvis hun går
ude (og hvis det er en racekat, så går det jo ikke).

Desuden, "alle" de historier om dyreplagere. Det er naturligvis forfærdeligt
at der er nogen som kan finde på det. Men antallet af dyreplagere er jo
altså ikke så stort. Naturligvis hører man om historierne når de er der, og
det er vældig grupopvækkende. Men hvor mange katte bliver egentlig udsat for
sådan noget i forhold til hvor mange katte der går ude? Der er jo også
voldtægtsforbrydere, men det holder mig da ikke inden døre.

Der er naturligvis muligheden for at kattene bliver kørt ned. Men der må man
ligesom vægte om kvarteret er farligt for kattene eller ej.

Jeg var inde i Kbh NV i går eftermiddag, lige ved det islamiske trossamfund,
(hvor der abs ingen grønne områder er i nærheden, det er nærmest et
industrikvarter midt i byen) og der sad en lille kat i en indkørsel. Puha,
den havde jeg godt nok lidt ondt af, for den kan da ikke have nemt ved at
færdes rundt (der er utrolig tæt trafik). Okay der er nok ikke så mange
konkurrenter om territoriet, men det må ikke være et rart sted at være for
en kat.

Jeg tror ikke katte decideret tager skade af at være indekatte, så længe de
har mulighed for at være sociale. Mine katte var da glade og lykkelige over
at være indekatte de første 3 mrd jeg havde dem, men jeg syntes på en måde
at de er blevet mere harmoniske efter de er kommet ud. Det at se Røskva
spæne hen over græsplænen i fuld galop er vidunderligt og ikke noget hun har
mulighed for inde. Og det at se dem fare rundt og lede efter nye duftspor -
det er rart.

Nåmen - det var bare lige min kommentar. Jeg kunne ikke holde mig tilbage.

Mvh
Vibeke

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-04-02 11:57

"Mia Lee" <miscmau@hotmail.com> writes:

> [...]
> evt. links eller lignende til materiale, der på nogen måde kunne
> understøtte min teori om at indekatte ikke nødvendigvis er mishandlede,

Beklager, men det er jo nok mest det modsatte du vil finde.. fx

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=12

> [...]
> siden så mange anerkendte dyrlæger og opdrættere er tilhængere af
> indekatte må disse vel have deres kilder et eller andet sted fra?

Ideen er sikkert fostret af en som blev træt af, at samle kattene op
på vejen. Grunden til at dyrlæger mm går ind for indekatte er jo netop
at de ser "alle" de tilfælde hvor det er gået galt...;-((
Selv har jeg samlet 3 stk op som enten var helt døde eller måtte aflives..
Det er altså bare ikke særlig fedt !!!

> Tja, hvad ved jeg? Mig, som bare gør som alle andre og uden omtanke spærrer
> kræene inde på grusom vis og lader dem konsumere al min overskydende tid
> ... Det er ikke nemt, hverken at være kat eller katteejer.

Melissa var også udekat i mange år og nu er hun indekat, med alt hvad
det indebærer..
Men vi går mindst en tur om dagen i sæsonen og det har jeg indført
fordi hun var vant til at komme ud før. Og så tænkte jeg at jeg ikke
ville fratage hende den glæde det er at komme ud og læse avisen, spise
lidt græs og trække rundt med mig *gg*
Og det kan jeg stærkt anbefale andre også, for selvom hun er i
sele/snor er rovmissen tydelig, når vi daffer rundt i kvarteret..
Samlet har det gjort at jeg ikke betragter mig som mis-mishandler..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Mia Lee

Dato : 19-04-02 13:33

Igen tak for svarene! Man bliver hele tiden klogere. Personligt har jeg
intet imod udekatte, så længe de ikke er til gene for nogen. Hvad andre
folk tænker, gør og synes er jo op til den enkelte. Problemet, for mit
vedkommende, opstår først, når der diskussionen går over i moralprædiken
og "Min mening er korrekt, din er forkert," især hvis disse udtalelser
ikke kan begrundes med ordentlige fakta. Men hvis de kan, ville jeg da
være mægtig interesseret, så hvis der er nogen, der kender til artikeler
eller andet, der beviser eller peger på, at indekatte på nogen måde
lider under eller mangler noget, ville jeg da blive glad for at blive så
meget klogere. Nå ja, og hvis nogen har en god idé til, hvordan man
bygger en løbegård på anden sal, tror jeg ikke, jeg vil tillade mig at
spørge om mere.

: Mia Lee

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 19-04-02 19:27

Hejsa

Har ingen tal eller noget andet god information, om indekatte på min side -
men der er da masser af billeder af mine 2 uldtotter og de ser da bestemt
ikke ud til at lide under at være indekatte.

Men ellers er jeg temmelig sikker på at Katrine kan komme med mange gode
argumenter osv *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Kate

Dato : 19-04-02 23:38

"Mia Lee" <miscmau@hotmail.com> wrote in

> Jeg er havnet i en mildest talt temmelig heftig debat vedr. inde- vs
> udekatte, og spekulerede så på, om der var nogen, der ligger inde med
> evt. links eller lignende til materiale, der på nogen måde kunne

Tjaaa, hvilken katteejer er ikke på et tidspunkt havnet lige præcis i
den diskussion
Nå, jeg har ingen tal, men kan kunsige hvorfor jeg har valgt som jeg
har.
Da jeg fik Johan og Sofie for snart 12 år siden, tænkte jeg slet ikke
på dem som indekatte. Jeg boede i kollegieværelse på 22kvm,
selvfølgelig skulle de da ud. Dog havde jeg den helt klare holdning at
de skulle være inde om natten da jeg ikke gad høre dem hyle og slås om
natten.
Da de var 2 år flyttede jeg hertil og fik samtidig en ny killing. Efter
kort tid forsvabdt killingen sporløst og Johan blev grundigt
gennemtævet af en anden kat. Det fik mig til, egoistisk, at lukke døren
for Johan og Sofie. Efter nogle måneder fik jeg en ny killing som
aldrig prøvede udelivet. Johan har til tider savnet at komme ud, men
ikke mere end han har accepteret at det kommer han bare ikke. Sofie har
faktisk aldrig virket ked af at være indekat og det til trods for at
hun faktisk var mere ude end Johan da de var udekatte.
Nu har jeg besluttet mig for _aldrig_ mere udekatte, tabet af Ludvig
var så stort at jeg ikke ønsker at opleve det igen. Da Oliwer, den nye
killing, blev aflivet pga sygdom sidste år vidste jeg da i det mindste
hvorfor og hvor han var blevet af.
Tja, det var altså min begrundelse for at ha' indekatte og jeg føler
mig ikke ond og jeg mener seriøst at mine katte har det godt

Kate