MS Windows
briani 27239
Kan ikke boote med XP?
Fra : Christian Raaby

Dato : 18-04-02 12:16

Jeg har tidligere installeret XP pro eng. version på min kærestes nye PC.
Det er en AMD 1000 mhz med 256 mb RAM. XP kører NTFS. Den har aldrig kørt
optimalt, den låser blandt andet, når man beder om at genstarte. Jeg har
hørt, at det kan være noget med timerindstillingen i BIOS??? Jeg har ikke
prøvet at rode med de indstillinger før, så alle forslag er velkomne

Jeg ville i sidste uge formatere den og installere XP dk version, og håbede
på at det kunne løse problemet. MEN...
når jeg booter med min Win Me bootdiskette (der har fungeret fint på denne
PC før), så ignorerer den disketten og starter op i XP som sædvanlig! Jeg
har tjekket BIOS, og den står til at boote fra diskettedrevet. Jeg går ud
fra, at når den har bootet, så skal jeg formatere NTFS med Fdisk fra dos?
Har ikke prøvet det før, da jeg selv kører FAT 32.
Jeg installerede XP dk oveni, og problemet med genstart har ikke ændret sig.
Hvad gør jeg? Jeg er så småt ved at blive upopulær ved frøkenen, da hun står
og skal bruge sin PC!

Håber at der findes nogle venlige sjæle, der kan hjælpe mig...

Mvh.

Christian

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-04-02 13:36

"Christian Raaby" <craaby@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Den har aldrig kørt optimalt, den låser blandt andet, når
> man beder om at genstarte.

Hvordan låser?
Kan du se skrivebordet, men intet rører?

> Jeg har hørt, at det kan være noget med
> timerindstillingen i BIOS?

Det kan jeg ikke tro, men ved det ikke!

> [...]
> (der har fungeret fint på denne PC før), så ignorerer den
> disketten og starter op i XP som sædvanlig!

Hvorfor booter du ikke op på XP CDen?

> Jeg har tjekket BIOS, og den står til at boote fra
> diskettedrevet. Jeg går ud fra, at når den har bootet, så
> skal jeg formatere NTFS med Fdisk fra dos?

Det kan XP installationen gøre for dig.

> Har ikke prøvet det før, da jeg selv kører FAT 32.
> Jeg installerede XP dk oveni, og problemet med
> genstart har ikke ændret sig.
> Hvad gør jeg?

Har du opdateret XP fuldt på Windowss Update?

> Jeg er så småt ved at blive upopulær ved frøkenen, da
> hun står og skal bruge sin PC!

Uha, det er aldrig rart ;(
Giv hende nummeret til M$ ;)

> Håber at der findes nogle venlige sjæle, der kan hjælpe
> mig...

Jeg er (syntes jeg selv :) venlig og har prøvet.

Venligst
Mikael

Fra : Christian Raaby

Dato : 18-04-02 14:24

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Hvordan låser?
> Kan du se skrivebordet, men intet rører?

Den lukker Windows ned og går så istå med sort skærm. Efterfølgende tryk på
reset-knappen resulterer i en genstart med bios, og menuen hvor man vælger
opstartsmode: fejlsikret, standard, trinvis, osv. Der er en nedtælling fra
30 sek(mener jeg?), og når tiden er gået, er computeren frosset igen. Eneste
måde at starte Windows igen, er ved at slukke og tænde igen på On/Off
knappen bagpå computeren.

> Hvorfor booter du ikke op på XP CDen?

Kan man gå i dos fra en boot via cd'en? Og hvorfor ignorerer den bare
a-drevet?

> Det kan XP installationen gøre for dig.

Hvordan gør jeg det? Når jeg booter med cd'en siger den, at den har fundet
en tidligere version af windows, og at den overskriver denne partion. Jeg
får ikke valget mellem NTFS og FAT32.

> Har du opdateret XP fuldt på Windowss Update?

Jep, har kørt update flere gange lige efter installationen.

> Jeg er (syntes jeg selv :) venlig og har prøvet.
>
> Venligst
> Mikael

Takker for hjælpen, men jeg blev ikke så meget klogere på emnet
Håber stadig, at der er nogen, der kender problemet + løsningen.

Mvh.
Christian

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-04-02 15:39

"Christian Raaby" <craaby@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cbec94e$0$10893$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

[snip]
> [...]
har fundet
> en tidligere version af windows, og at den overskriver denne

Får du ikke valgmulighed for hvlket drev du vil installere
Windows XP på ?

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

---

Fra : Christian Raaby

Dato : 18-04-02 16:00

> Får du ikke valgmulighed for hvlket drev du vil installere
> Windows XP på ?

Jo, men det er kun et drev = C:

Hardisken er ikke opdelt i partioner.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-04-02 17:08

"Christian Raaby" <craaby@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cbedfaf$0$10893$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Jo, men det er kun et drev = C:
>
> Hardisken er ikke opdelt i partioner.

Når du markere C: drevet for at vælge det som installationsdrev.
er der også mulighed for at slette drevet. Hvis du gør det kan du
oprette det igen og vælge filsystem osv.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 14:07

"Johnny Nielsen" <johnny@NOSPAMwintip.dk> skrev:
> Når du markere C: drevet for at vælge det som
> installationsdrev er der også mulighed for at slette
> drevet. Hvis du gør det kan du oprette det igen og
> vælge filsystem osv.

Nemlig.

Venligst
Mikael