Hvordan ADSL ved ingen rå kobber og ISDN?
Fra : Martin Liversage

Dato : 18-04-02 09:54

Efter flytning af kontor har jeg forsøgt at flytte vores ADSL til de nye
lokaler, men dommen er at der ingen rå kobber er. Jeg forstår det ikke helt
fordi alt i bygningen - ja faktisk hele området - er gennemrenoveret og vi
bor kun 164 m fra centralen. Så er der overhovedet nogen mulighed for at få
uddybet "ingen rå kobber dommen"?

Tiscali har tilbudt at opsætte et skillefilter, men vi har ISDN (som vi ikke
kan undvære), og så siger Tiscali at det ikke kan lade sig gøre. Et forsøgt
på at ringe til TDC og høre hvad de kunne tilbyde førte ingen vegne selv om
den uvidende konsulent skam var meget venlig.

Så hvad kan man gøre? Vi skal have en eller anden form for internet med
mulighed for egne servere og det må jo kræve en ny ledningsvej et eller
andet sted i systemet. Og mindre båndbredde end 512/512 og noget som ikke er
"flat rate" eller er væsentligt dyrere end ADSL er ikke noget vi ønsker. Og
vi foretrækker også en router som vi selv kan konfigurere som og som har et
minimum af funktioner til filtrering og logning.

Hvad nu hvis vi bestillte en ny telefon på adressen og straks efter
konverterede den til ADSL hos Tiscali? Er det en farbar vej?

Men TDC eller andre må da have nogle produkter til sådan nogle som os, eller
hvad?

--
Martin Liversage

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-02 16:22

"Martin Liversage" <nospam100111008a@liversage.com> wrote in message
> [...]
> bor kun 164 m fra centralen. Så er der overhovedet nogen mulighed for at

Du kan prøve at bestille igen, og være heldig at der er en linie ledig. Nu
er jeg ikke så meget inde i det med hvordan man gøre hvis man ikke har rå
kobber. Men årsagen kan fx være, at i ikke har nogen ledige "tråde" til TDCs
kabelskab.

> Hvad nu hvis vi bestillte en ny telefon på adressen og straks efter
> konverterede den til ADSL hos Tiscali? Er det en farbar vej?

Nej ikke altid.
grunden kan være, at tdc kan opsætte et filter til at skille et kobberpar
til 2 analoge linier. Men hvis du opretter en ISDN forbindelse, skulle den
være godnok.

> Men TDC eller andre må da have nogle produkter til sådan nogle som os,
eller
> hvad?

TDC kan klare opgaven på alle deres produkter. Så er det bare at finde det
rigtige til jeres behøv.
Proaccess LINK fx.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 18-04-02 22:31

> [...]

et
> minimum af funktioner til filtrering og logning.

Hvad med Cybercity G.SHDSL det lyder da lige som det i mangler.

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-02 22:47

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> [...]

Læs ovenstående.

> Hvad med Cybercity G.SHDSL det lyder da lige som det i mangler.
>
> http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/

G.SHDSL ER væseligt dyrere

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-04-02 00:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Læs ovenstående.

Jeg kan godt læse.

> G.SHDSL ER væseligt dyrere

I mine øjne er det at få TDC til at etablere kobber på adressen, eller at få
etableret en fast linie med flat rate, væsentligt dyrere end ADSL, hvilket
gør G.SHDSL til et godt tilbud.

Jeg har for nyligt fået etableret et 10 pars kabel fra vores krydsfeldt til
Odense Central, og det var væsentligt dyrere end hvis jeg skulle have lavet
et par G.SHDSL opkoblinger hos CC.

Jeg går ud fra at det ikke ville have været meget billigere at få etableret
et enkelt trådpar, kablet i sig selv koster jo ikke så meget.

Fra : Jens

Dato : 19-04-02 20:37

> "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> G.SHDSL ER væseligt dyrere

Er der ikke blevet nævnt at der ikke er noget ledigt rå kobber tilstede ?
Så vidt jeg er orienteret, så kræver Cybercity G.SHDSL ledigt rå kobber.

Tager jeg fejl ?

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 21:12

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message

> Er der ikke blevet nævnt at der ikke er noget ledigt rå kobber tilstede ?
> Så vidt jeg er orienteret, så kræver Cybercity G.SHDSL ledigt rå kobber.
>
> Tager jeg fejl ?

Nej, du har ret... Der skal også være rå kobber tilstede svjv ligesom adsl
hos CC.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-04-02 21:26

In article <3cc079f2$0$47162$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Nej, du har ret... Der skal også være rå kobber tilstede svjv ligesom adsl
> hos CC.

CC kan også levere ADSL på delt rå kobber.

--
Andreas Plesner Jacobsen | God made the integers; all else is the work of Man.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 21:45

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> CC kan også levere ADSL på delt rå kobber.

Jaja, men ikke med ISDN

Fra : Jens

Dato : 19-04-02 22:21

Hansen wrote:

> CC kan også levere ADSL på delt rå kobber.

Cybercity G.SHDSL kræver sin egen rå kobber. Der kan ikke køre telefoni på
linien samtidigt, så vidt jeg er orienteret.

Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-04-02 22:35

In article <pT%v8.36367$iY5.1457694@news010.worldonline.dk>, Jens wrote:

> Cybercity G.SHDSL kræver sin egen rå kobber. Der kan ikke køre telefoni på
> linien samtidigt, så vidt jeg er orienteret.

I begge d.o. linier står der ADSL.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Snow Day -- stay home.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 09:19

"Martin Liversage" <nospam100111008a@liversage.com> skrev i en
meddelelse news:3cbe898c$1@news.wineasy.se...
> Hvad nu hvis vi bestillte en ny telefon på adressen og straks efter
> konverterede den til ADSL hos Tiscali? Er det en farbar vej?

Bestil en analog linje og bed Tiscali køre delt kobber på den.
Du skal godtnok betale for en ekstra analog linje, men den kan jo hurtig
blive nyttig.
Ellers kig på www.zillion.dk

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Liversage

Dato : 30-04-02 09:50

> [...]
ikke
> kan undvære), og så siger Tiscali at det ikke kan lade sig gøre.

Tak til alle som har svaret. Det er åbenbart en politisk begrænsning som gør
at Tiscali ikke kan bruge skillefilter på ISDN for det kan TDC Internet
godt. Så nu får vi snart NetExpress som i det store hele opfylder vores
ønsker. Så farvel Tiscali fra en ellers tilfreds kunde.

--
Martin Liversage

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-04-02 15:35

On 30 Apr 2002 09:49:44 +0100, Martin Liversage wrote:

> [...]
>
> Tak til alle som har svaret. Det er åbenbart en politisk begrænsning
> som gør at Tiscali ikke kan bruge skillefilter på ISDN for det kan

Tiscali har fravalt muligheden.

> Så nu får vi snart NetExpress som i det store hele opfylder vores
> ønsker. Så farvel Tiscali fra en ellers tilfreds kunde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Liversage

Dato : 02-05-02 10:49

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> Tiscali har fravalt muligheden.

[af ADSL på ISDN med skillefilter]

Underligt, for jeg talte med en Tiscali-medarbejder som ville klage til TDC
eller Tele Styrelsen eller hvem det nu var fordi hun syntes at det var
urimeligt at Tiscali ikke kan tilbyde ADSL på ISDN med skillefilter. Som hun
sagde: "Jeg arbejder på en sag."

Den eneste logiske grund jeg kan forestille mig til at Tiscali vil fravælge
ISDN-kunder må da være hvis det kræver særligt dyrt udstyr på centralerne.

--
Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-05-02 16:18

"Martin Liversage" <nospam100111008a@liversage.com> skrev i en
meddelelse news:3cd10b92$1@news.wineasy.se...
> [...]
> eller Tele Styrelsen eller hvem det nu var fordi hun syntes at det var
> urimeligt at Tiscali ikke kan tilbyde ADSL på ISDN med skillefilter.

Der er en option for det i standardaftalerne...
Hvem snakkede du med hos Tiscali? Juridisk afdeling eller en tilfældig
kundeservice-medarbejder?

> Den eneste logiske grund jeg kan forestille mig til at Tiscali vil
fravælge
> ISDN-kunder må da være hvis det kræver særligt dyrt udstyr på
centralerne.

De skal have noget andet udstyr end det de har (dvs andre DSLAM-porte)
Men det er næppe dyrere pr. port. (mængderabat ikke medtaget)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-02 20:27

On Thu, 2 May 2002 17:17:36 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>De skal have noget andet udstyr end det de har (dvs andre DSLAM-porte)
>Men det er næppe dyrere pr. port. (mængderabat ikke medtaget)

Er du sikker på at det er så simpelt?
Jeg ved ikke med Tiscali, men CC har ikke et så simpelt system som
TDC, mener jeg at huske fra en tråd med Jesper og en af CC's teknikker
på en af disse kanaler,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-05-02 20:35

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
DSLAM-porte)
> Er du sikker på at det er så simpelt?

De skal have andet udstyr.
Om det er dyrere eller ej ved jeg ikke 100%

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-02 20:41

On Thu, 02 May 2002 21:27:06 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Er du sikker på at det er så simpelt?
> Jeg ved ikke med Tiscali, men CC har ikke et så simpelt system som
> TDC, mener jeg at huske fra en tråd med Jesper og en af CC's teknikker
> på en af disse kanaler,,,

Det var udelukkende mht. splitter filteret, men det er et rent praktisk
problem, CC kunne blot have valgt at sætte et antal ISDN kort i deres
DSLAM, og et passende filter i - men det havde selvfølgeligt givet en
mindre fleksibilitet.

Og de har åbenbart valgt at besværet ikke er de kunder værd som de
siger nej til.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 02-05-02 23:07

It seems Jesper Skriver wrote:
> [...]
> mindre fleksibilitet.
>
> Og de har åbenbart valgt at besværet ikke er de kunder værd som de

Det er også sådan jeg huske debatten. Mit bidrag var kraftigt farvet af min
holdning om at langt de fleste havde fået ISDN pga. inet adgang og derfor
ikke havde noget særligt at bruge den til når de fik adsl... Om dette
argument holder eller ej har jeg intet clue om.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 23:36

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> [...]
> ikke havde noget særligt at bruge den til når de fik adsl... Om dette
> argument holder eller ej har jeg intet clue om.

Jeg fik ISDN i tidernes morgen fordi jeg villekoble hurtigt op på nettet,
hastigheden var stor og opkoblingstiden var lav.

I dag bruger jeg slet ikke ISDN linien til data mere, men jeg ville nødigt
undvære at kunne have flere telefonnumre (MSN numre), og 2 seperate linier.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 03-05-02 11:39

It seems Ulrik Lunddahl wrote:
> Jeg fik ISDN i tidernes morgen fordi jeg villekoble hurtigt op på nettet,
> hastigheden var stor og opkoblingstiden var lav.

Det var det samme jeg lagde til grund for mit valg.

> I dag bruger jeg slet ikke ISDN linien til data mere, men jeg ville nødigt
> undvære at kunne have flere telefonnumre (MSN numre), og 2 seperate linier.

Flere numre har jeg aldrig brugt. De to linier gjorde det for mig da jeg
ofte var online på den anden, men ellers ikke, og i dag produceres min
linie nummer 2 af en GSM håndsæt og mere fordi den kan tages med end for at
være linie nummer 2, samt banke-på service.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-05-02 18:56

On Fri, 3 May 2002 10:38:30 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard
<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

>Det var det samme jeg lagde til grund for mit valg.

Jeg havde ikke internettet i tankerne da jeg skiftede til ISDN, tror
ikke at jeg havde nogen forstilling om at det ville blive et
verdensomspændende net som vi kender det idag.
Jeg skiftede for at få billiger FIDOnet, selvom det kostede dobbelt
abb. blev det da også til en mærkbar besparaelse.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-02 19:03

> [ISDN] selvom det kostede dobbelt
> abb. blev det da også til en mærkbar besparaelse.

Hmm, hvornår har det kostet dobbelt abo?
I al den tid jeg kan huske har det kostet omkring 50-70% oveni

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-05-02 20:37

On Fri, 3 May 2002 20:02:47 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hmm, hvornår har det kostet dobbelt abo?
>I al den tid jeg kan huske har det kostet omkring 50-70% oveni

Jeg købte ISDN interfaset til min ZyXEL elite 2864 29/4 og har skrevet
på kassen 2/5 97, så det er nok den dag jeg fik opgraderet linien.

Dengang var det ikke så almendeligt med ISDN til private, det
forkommer mig at det var erhvervsafdelingen i KTAS (eller var eet TD
dengang?) jeg havde fat i for at få konventeret. Jeg havde ventet
længe syntes jeg på at det blev muligt at beholde samme
telefonnummer, men jeg fik så at vide at arbejdet var sat udsat på
ubestemt tid, og så slog jeg til, for bare en månede sener at
konstantere at det blev muligt at beholde samme nummer.

BTW jeg skrev vist forleden på en af kanalerne at det var omkring en
tusse jeg gav for ISDN interfaset, det var 937,50 incl moms.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-02 20:59

> Jeg købte ISDN interfaset til min ZyXEL elite 2864 29/4 og har skrevet
> på kassen 2/5 97, så det er nok den dag jeg fik opgraderet linien.

Men er du sikker på det kostede dobbelt?
Første gang jeg overvejede ISDN og undersøgte priser var i 1995

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-05-02 21:08

On Fri, 3 May 2002 21:58:33 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Men er du sikker på det kostede dobbelt?

JA, i starten kostede det lige præcis 2 gange abbonement.

>Første gang jeg overvejede ISDN og undersøgte priser var i 1995

Jeg kan ikke huske i hvor lang tid det varede, inden det blev til 50%
ekstra, om det blev ændret i 95 kan jeg ikke huske, hvornår i 95
undersøgte du prisen?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-02 21:21

> hvornår i 95
> undersøgte du prisen?

Foråret må det have været.. Men jeg husker åbenbart forkert.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-02 19:49

On 2 May 2002 10:49:06 +0100, Martin Liversage wrote:

> [...]
> at det var urimeligt at Tiscali ikke kan tilbyde ADSL på ISDN med
> skillefilter. Som hun sagde: "Jeg arbejder på en sag."

Det er så simpelt som at få verificeret at deres ISDN udstyr overholder
de tekniske krav.

> Den eneste logiske grund jeg kan forestille mig til at Tiscali vil
> fravælge ISDN-kunder må da være hvis det kræver særligt dyrt udstyr på
> centralerne.

Det kræver andet udstyr, men om det er dyrere det ved kun Tiscali og
deres leverandør af udstyr.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer