Telia ADSL - hvilket udstyr ?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-04-02 21:13

Nu hvor Telia (fra på fredag) sælger ADSL løsningen @Home - så kunne
det jo være rart at vide hvilket ustyr det egentlig leveres med.

Det eneste jeg har kunnet finde er i deres pressemeddelelse hvor der
står at der bruges "Ericsson udstyr ligesom i Sverige" - nu er Ericsson
jo en temmelig stor virksomhed med rimelig mange forskellige produkter.

Det jeg gerne vil vide er om det er nemt at slutte flere computere på,
på samme tid direkte vha. en switch, eller der er tale om en USB-modem
løsning hvor det kræves at den PC med USB-modemet tilsluttet _skal_
være tændt for at få adgang?

Det er muligt jeg ikke har læst det grundigt nok, men jeg synes ikke
jeg kunne finde et sted hvor det blev beskrevet hvilket udstyr der
skulle bruges med Telia ADSL @Home --- det må der jo være nogen i
denne gruppe der har en idé (eller måske ligefrem viden) om. Hvis i
lige kunne informere mig om det ville jeg blive glad

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 18-04-02 06:46

http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Modemutrustning&CID=-13921

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-02 15:01

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message

http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Modemutrustning&CID=
-13921

Hvad er det her, med dette at gøre? Telia i Danmark, kan vel sagtens have
andre planer end svenskerne?

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 18-04-02 15:51

On Thu, 18 Apr 2002 16:00:44 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Hvad er det her, med dette at gøre? Telia i Danmark, kan vel sagtens have
>andre planer end svenskerne?

Tilsyneladende ikke, hvis de har tænkt sig at bruge samme udstyr som i
Sverige (hvilket fremgår af pressemeddelelsen)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-02 15:54

> Tilsyneladende ikke, hvis de har tænkt sig at bruge samme udstyr som i
> Sverige (hvilket fremgår af pressemeddelelsen)

Okey, min fejl så... Men nu mp vi jo vente, og se hvad de rent faktisk vil
tilbyde

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-04-02 17:07

On Thu, 18 Apr 2002 16:50:45 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Tilsyneladende ikke, hvis de har tænkt sig at bruge samme udstyr som i
>Sverige (hvilket fremgår af pressemeddelelsen)

Nej, Telia i Danmark har tænkt sig at benytte en leverandør af udstyr
(Ericsson) som også er leverandør af udstyr i Sverige.

Det er dét der faktisk står - det du skriver er en grov
ekstrapolering.

/Jarlskov

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-04-02 01:15

On Thu, 18 Apr 2002 16:50:45 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

> Tilsyneladende ikke, hvis de har tænkt sig at bruge samme udstyr som i
> Sverige (hvilket fremgår af pressemeddelelsen)

Man kan *SAGTENS* lave et andet produkt, med anden terminering,
selvom man bruger samme udstyr ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-04-02 17:05

On Thu, 18 Apr 2002 07:45:59 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Modemutrustning&CID=-13921

De modemmer der nævnes på denne side er jo fra D-link.

"Ericsson udstyr ligesom i Sverige" er iøvrigt også helt forkert citat
- det står der ingen steder. Det der står i pressemeddelelsen er
faktisk "Den nødvendige hardware leveres af Ericsson, som også leverer
ADSL udstyr til Telia i Sverige."

/Jarlskov

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-02 22:20

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote in

> [...]
> er faktisk "Den nødvendige hardware leveres af Ericsson, som også
> leverer ADSL udstyr til Telia i Sverige."

Korrekt - jeg undskylder hermed for mit dårlige hukommelse

Men "Nielsen" har svaret at det blev en router og med en router er jeg
fint tilfreds, uanset om det er statisk eller dynamisk IP - bare det
ikke er et USB-modem, det kan jeg nemlig ikke bruge til ret meget.

mvh
Flemming

Fra : wheeeeeeee

Dato : 18-04-02 22:36

> Korrekt - jeg undskylder hermed for mit dårlige hukommelse

tip: brug ikke citations tegn når du ikke citerer korrekt. så slipper du for
citatfusk.

Fra : Nielsen

Dato : 18-04-02 21:40

Hej I gruppen

Jeg var forbi inde på amagertorv i telias butik idag.
Den høflige unge mand fortalte mig, at det blev en
router man ville benytte i Danmark.
Dog var de ikke helt klar med alt det tekniske, så
de første par mdr. ville man få dynamiske ip adresse,
der dog vil overgå til fast ip adresse, når de var klar.
Dette benyttes også i vores broderland Sverige.
Jeg er selv Orange kunde på godt og ondt, men med
ca. 5-6000 adsl kunder og lukket for tilgang, er der
nok ikke meget fremtid hos dem.
Der for er det et spændene tiltag med lidt mere
konkurence på området.

Mvh Ole

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-04-02 15:54

In article <daGv8.1$5B.1762434@news.orangenet.dk>, Nielsen wrote:

> Jeg var forbi inde på amagertorv i telias butik idag.
> Den høflige unge mand fortalte mig, at det blev en
> router man ville benytte i Danmark.

Nej, det bliver et modem (eller mere korrekt: en bridge, med
ethernet-interface mod kunden)

> Dog var de ikke helt klar med alt det tekniske, så
> de første par mdr. ville man få dynamiske ip adresse,
> der dog vil overgå til fast ip adresse, når de var klar.

Man får ikke, det bliver et tilvalgsprodukt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Nadia Comaneci, simple perfection.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-04-02 12:09

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 12:10

Flemming Joensson skrev i meddelelsen ...
>Nu hvor Telia (fra på fredag) sælger ADSL løsningen @Home - så kunne
>det jo være rart at vide hvilket ustyr det egentlig leveres med.

ADSL forbindelsen bliver leveret med et Ericsson HM220dp ADSL modem. Der er
en ethernet grænseflade indbygget.

Det var vist svaret på dit spørgsmål...

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-04-02 12:46

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> wrote:

>ADSL forbindelsen bliver leveret med et Ericsson HM220dp ADSL modem. Der er
>en ethernet grænseflade indbygget.
>
>Det var vist svaret på dit spørgsmål...

Var det? Kan han ud af dit svar se, hvor mange computere, der
samtidigt kan gå direkte på internettet via dette modem?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 14:12

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3cc15609$0$7625$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Var det? Kan han ud af dit svar se, hvor mange computere, der
>samtidigt kan gå direkte på internettet via dette modem?

Tjaa... jeg svarede på hvilket modem det var der bliver brugt. Så kan man jo
evt undersøge om der er de forskellige muligheder man tænker på.

Men jeg kan da hjælpe lidt.

- man kan forbinde med enten USB eller med et netværkskort.

- der er dhcp og nat i modemet, som gør at man kan ´sætte nætværk med flere
maskiner op på den anden side.

- modemet understøtter principielt op til 8 Mbit downstream (hvis nogen
skulle spørge)

Se manualen i pdf format her:
http://www.wii.ericsson.net/xdslterminals/products/hm220d/public_files/hm220
d_userguide_r4_en.pdf

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-04-02 14:44

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> wrote:

>Tjaa... jeg svarede på hvilket modem det var der bliver brugt.

Hvilket ikke var hele mandens spørgsmål.

Grunden til, at jeg spurgte, var, at nogen andetsteds i tråden
har fortalt, at tingesten stort set er en ethernet-bridge, og det
er før set i andre abonnementer, at sådan en kun kan håndtere een
ip-adresse på lokalnettet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 18:42

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3cc171c4$0$44962$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>har fortalt, at tingesten stort set er en ethernet-bridge, og det
>er før set i andre abonnementer, at sådan en kun kan håndtere een

Du har ret. Sorry. Jeg havde ikke læst alle indlæg helt igennem.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 17:31

In article <3cc16952$0$3779$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Kåre Tyroll wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan da hjælpe lidt.
>
> - man kan forbinde med enten USB eller med et netværkskort.

Nej, kun ethernet.

> - der er dhcp og nat i modemet, som gør at man kan ´sætte nætværk med flere
> maskiner op på den anden side.

Nej, det er sat op som en ethernet-bridge. Der kan kun forbindes een PC.

> - modemet understøtter principielt op til 8 Mbit downstream (hvis nogen
> skulle spørge)

Det er dog irrelevant, da aftalerne om det rå kobber kun giver mulighed
for 2Mbps downstream.

--
Andreas Plesner Jacobsen | ... and furthermore ... I don't like your trousers.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 18:53

Andreas Plesner Jacobsen skrev i meddelelsen ...

>Nej, kun ethernet.

Det glæder mig at du ved mere om det end Telia. Kan du ikke lige ringe og
forklare det til dem, bare sådan så de ved at de køber katten i sækken?

>Nej, det er sat op som en ethernet-bridge. Der kan kun forbindes een PC.

Tja... modemet tildeler computeren en ip i en ip range 192.168.254.1 -
192.168.254.253
.... det fortæller mig... ? (gæt)

>Det er dog irrelevant, da aftalerne om det rå kobber kun giver mulighed
>for 2Mbps downstream.

og igen... hvis nogle skulle spørge. Ikke fordi det er relevant, men hvis
nogen skulle spørge.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 19:06

In article <3cc1ab5d$0$3779$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Kåre Tyroll wrote:

> Det glæder mig at du ved mere om det end Telia. Kan du ikke lige ringe og
> forklare det til dem, bare sådan så de ved at de køber katten i sækken?

Check telefonlisten for mit navn.

> Tja... modemet tildeler computeren en ip i en ip range 192.168.254.1 -
> 192.168.254.253

Ikke i den konfiguration Telia leverer det i.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Prototype designs always work.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 19:53

On Sat, 20 Apr 2002 18:05:36 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Check telefonlisten for mit navn.

I arbejder alså begge for Telia?
Så er det bare hvem af jer der ved mest om produktet,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 20:18

In article <32e3cuo1431mcp35pr7budtq839aq82ste@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> I arbejder alså begge for Telia?

Nej, Kåre arbejder mig bekendt for SNT, som håndterer Telias callcenter.

> Så er det bare hvem af jer der ved mest om produktet,,,

Det er jeg helt overbevist om at jeg gør. Og jeg skal nok holde kæft,
når det er ting jeg ikke ved noget om, men jeg kan ikke lade forkert
information stå uden en kommentar.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The fact that it works is immaterial.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 21:08

Andreas Plesner Jacobsen skrev i meddelelsen ...
>In article <32e3cuo1431mcp35pr7budtq839aq82ste@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:
>
>Nej, Kåre arbejder mig bekendt for SNT, som håndterer Telias callcenter.

Telias callcenter? Du mener vel Telias kundecenter. Det er ikke længere
Telia der ejer det.
Men til gengæld er det StofaNets teknikere der står for at sætte det op...
som jeg har med at gøre... he he he (latterlig diskussion egentlig)

>Det er jeg helt overbevist om at jeg gør. Og jeg skal nok holde kæft,
>når det er ting jeg ikke ved noget om, men jeg kan ikke lade forkert
>information stå uden en kommentar.

OK. Rettelse. Modemet KUNNE forbindes med enten USB eller netkort. Men USB
porten har Telia valgt at plombere, så den ikke kan bruges. Det skyldes
dårlige erfaringer med dette i Sverige. Det ønskede du dog IKKE at fortælle
noget om.

Det kan GODT lade sig gøre med flere maskiner. Man sætter en switch eller en
hub på, og så sætter man sin maskine til at hente en ip automatisk. Man får
så tildelt en ip af modemet som ligger mellem 192.168.254.1 og
192.168.254.253.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 21:14

In article <3cc1caff$0$3761$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Kåre Tyroll wrote:

> Telias callcenter? Du mener vel Telias kundecenter. Det er ikke længere
> Telia der ejer det.

Deraf "nej"

> Men til gengæld er det StofaNets teknikere der står for at sætte det op...
> som jeg har med at gøre... he he he (latterlig diskussion egentlig)

Ja, du hører ikke mere fra mig om dette.

> [...]
> dårlige erfaringer med dette i Sverige. Det ønskede du dog IKKE at fortælle

Det var jeg ikke klar over, men det ændrer ikke på at det ikke er en del
af produktet.

> [...]
> hub på, og så sætter man sin maskine til at hente en ip automatisk. Man får
> så tildelt en ip af modemet som ligger mellem 192.168.254.1 og

Nej. HM220'en er sat op som en bridge, og d.o. vil ikke kunne bruges.
Tro mig nu, og lad være med at forvirre folk mere, jeg har været med til
at designe dette produkt. Hvis du har dine informationer fra noget
internt vil jeg derimod meget gerne vide det, send mig en mail om dette.
Derudover synes jeg ikke det er passende at tage denne diskussion i
news, så hvis du vil mig mere om dette, så smid en mail.

EOD herfra.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Memory fault - where am I?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 21:31

On Sat, 20 Apr 2002 20:13:33 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]

<CUT>

>Tro mig nu, og lad være med at forvirre folk mere, jeg har været med til
>at designe dette produkt.

OK, grunden til jeg spurgte, var at jeg flere gange har set dig vige
udenom når emnet er kommet ind på hvor du arbejder, efter du forlod
WOL/Tiscali, men nu lå det ligesom i luften at du besider
indsiderviden omTelia's ADSL, og det ville jeg så have
be/af-kraftiget.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 21:34

In article <nkj3cuoebaehj1lno0p117fc84liuls12q@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> OK, grunden til jeg spurgte, var at jeg flere gange har set dig vige
> udenom når emnet er kommet ind på hvor du arbejder, efter du forlod
> WOL/Tiscali

Det har ikke været bevist at jeg har undveget (udover da vi legede
gættekonkurrence om dette i Tiscalis interne grupper)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Weekends were made for programming.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-04-02 13:09

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> [...]
> det, send mig en mail om dette. Derudover synes jeg ikke det er
> passende at tage denne diskussion i news, så hvis du vil mig mere

Nu er jeg blevet lidt forvirret - jeg har allerede en Router med dhcp
og indbygget switch, der tildeler maskiner på mit LAN IP-adresser - vil
det sige at jeg ikke vil være i stand til at sætte min router på
Ericsson modemet og så gå gennem min router på vejen til ADSL modemet.
Jeg kan ikke helt se hvordan Ericsson modemet skulle kunne opdage at
det er en router der sidder der da min router jo har en MAC adresse -
men det var måske kun switche i hentydede til, da de jo ikke har MAC/IP
adresse?

Mvh
Flemming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 13:12

In article <Xns91F78FE483FC9joenssonblobdk@130.225.247.90>, Flemming Joensson wrote:

> [...]
> det er en router der sidder der da min router jo har en MAC adresse -
> men det var måske kun switche i hentydede til, da de jo ikke har MAC/IP

Du kan sagtens sætte en ethernet/ethernet router bag modemmet, det jeg
sagde var at man ikke kan bruge modemmet som router i den konfiguration
det bliver leveret fra Telia.

--
Andreas Plesner Jacobsen | He who laughs last didn't get the joke.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-04-02 18:24

In article <slrnac3j10.h8.apj@slartibartfast.nerd.dk>, Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Nej. HM220'en er sat op som en bridge, og d.o. vil ikke kunne bruges.
> Tro mig nu, og lad være med at forvirre folk mere, jeg har været med til
> at designe dette produkt.

For lige at understrege det, så ingen er i tvivl. Ovenstående skal ikke
tages for at jeg på nogen måde er repræsenterende for Telia eller nogle
af koncernens datterselskaber. Jeg udtaler mig kun på egne vegne her.

--
Andreas Plesner Jacobsen | In this world, truth can wait; she's used to it.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 19:16

>Det er dog irrelevant, da aftalerne om det rå kobber kun giver mulighed
>for 2Mbps downstream.

Aftaler er jo til for at blive brudt. Mon ikke der i en overskuelig fremtid
bliver indgået en ny aftale med mulighed for højere downstream?
Svært at tro at man om 10 år vil "nøjes" med 2Mbps downstream.

P.S. Hvem har egentlig indgået denne aftale?

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 19:19

In article <3cc1b0b8$0$3768$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Søren Lundfald wrote:

> Aftaler er jo til for at blive brudt. Mon ikke der i en overskuelig fremtid
> bliver indgået en ny aftale med mulighed for højere downstream?
> Svært at tro at man om 10 år vil "nøjes" med 2Mbps downstream.

Jeg er blevet fortalt at der allerede i dag er problemer med støj fra
visse ADSL-forbindelser, så jeg ville ikke være for sikker. Det er jo
ikke folks ønsker der dikterer grænserne, men teknikken.

> P.S. Hvem har egentlig indgået denne aftale?

Aftalen er reguleret af Telestyrelsen og indgået mellem TDC og de
udbydere der leverer produkter på Rå Kobber i dag, en komplet liste kan
findes på www.tst.dk

--
Andreas Plesner Jacobsen | Some of us are becoming the men we wanted to marry.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 19:49

On Sat, 20 Apr 2002 18:19:08 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]

Jeg er enig i den udtalelse. Ligebortset fra at jeg vil sige, at
aftaler er til for at blive ændret, ikke brudt,,,

>Jeg er blevet fortalt at der allerede i dag er problemer med støj fra
>visse ADSL-forbindelser, så jeg ville ikke være for sikker. Det er jo
>ikke folks ønsker der dikterer grænserne, men teknikken.

CC køre hurtiger på deres øhe G.SHDSL (eller hvad det nu er den
forkortes) er det ikke også på "rå kobber" at de køre det?
Om 10 år kan der ske meget, hvordan så internetet ud for 10 år siden?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 22:00

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

fremtid

> Jeg er enig i den udtalelse. Ligebortset fra at jeg vil sige, at
> aftaler er til for at blive ændret, ikke brudt,,,

Bare min måde at sige det på....

Mvh
Søren Lundfald

--
At a bus station the bus stops.
At a train station the train stops.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 11:53

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> CC køre hurtiger på deres øhe G.SHDSL (eller hvad det nu er den
> forkortes) er det ikke også på "rå kobber" at de køre det?

Du kan ikke sammenligne SHDSL med ADSL
SHDSL har maksimal hastighed på 2.3 mbit, SHDSL er baseband og SHDSL er
specielt designet til ikke at forstyrre andre par.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 12:06

On Sun, 21 Apr 2002 12:53:26 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du kan ikke sammenligne SHDSL med ADSL
>SHDSL har maksimal hastighed på 2.3 mbit, SHDSL er baseband og SHDSL er
>specielt designet til ikke at forstyrre andre par.

Når vi så ser på den kendsgering at ADSL giver problemmer, hvis vi går
over de 2Mbit, havde det så ikke været kloger hvis man brugte SHDSL
fram for ADSL?

Når jeg ser på de væsentligt højere priser CC tager for SHDSL, kunne
det tyde på at udstyret til SHDSL er dyre, men det er det jo kun fordi
det er mindre udbredt, hvade man fra starten brugt SHDSL var det nok
det der var kommet ned i pris.
Eller SHDSL er måske mindre generende for andre kobberpar fordi det
bruger samme freq. som taletelefoni og derfor ikke kan bruge samme
kobber til begge dele?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 12:13

In article <4275cush2tahd5b451hsfoo07abrsoc1nh@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Når vi så ser på den kendsgering at ADSL giver problemmer, hvis vi går
> over de 2Mbit, havde det så ikke været kloger hvis man brugte SHDSL
> fram for ADSL?

G.SHDSL var ikke færdiggjort da man begyndte at sælge ADSL.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Who loves me will also love my dog.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 12:20

> Når vi så ser på den kendsgering at ADSL giver problemmer, hvis vi går
> over de 2Mbit, havde det så ikke været kloger hvis man brugte SHDSL
> fram for ADSL?

Men det kommer man jo ikke over 2 mbit af...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 12:47

On Sun, 21 Apr 2002 13:20:12 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Men det kommer man jo ikke over 2 mbit af...

Men kommer vi det med ADSL?
Hvis vi skal tro Jesper Skriver (og jeg har da så abslout stor tiltro
til hvad der kommer fra den mand når vi snarker ADSL netværk osv.
osv.) så tror jeg ikke at vi kommer det. Måske hvis der bliver lavet
en teknisk ændring i ADSL så det ikke genere de andre kobberpar, og
får en længre rækevide, men så er der jo ikke længre ADSL.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 13:19

> Men kommer vi det med ADSL?

Det er der jo i modsætning til SHDSL en teoretisk mulighed for. Hvorfor
var det du bragte SHDSL på banen?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 22:07

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er blevet fortalt at der allerede i dag er problemer med støj fra
> visse ADSL-forbindelser, så jeg ville ikke være for sikker. Det er jo
> ikke folks ønsker der dikterer grænserne, men teknikken.

Klart, men før eller siden bliver kablerne skiftet ud. Det kan selv du og
jeg ikke forhindre...

Søren Lundfald

At a bus station the bus stops.
At the train station the train stops.
At my work I have a workstation.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 22:14

In article <DMkw8.843$kp3.44278@news010.worldonline.dk>, Søren Lundfald wrote:

> Klart, men før eller siden bliver kablerne skiftet ud. Det kan selv du og
> jeg ikke forhindre...

Ja, før eller siden, men "siden" kan være meget langt væk. Nogle kabler
i københavnsområdet er stadig isoleret med papir, så kan man høre naboen
snakke når det har regnet, hvis brønden er utæt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I use technology in order to hate it more properly.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-04-02 22:23

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Nogle kabler
> i københavnsområdet er stadig isoleret med papir,

Minder mig om dengang jeg for en del år siden skulle reparere et sådant
100pars overgravet kabel.

Ikke nemt.....det værste var, at de alle har samme farve og er
unummererede...dvs 200 ledninger i samme farve og uden nummer.

Specielt nemt at afisolere er de heller ikke...man skal bl.a. igennem tjære,
bomuld, stålbånd og bly.
Specielt holdbare er de dog....

--
Mvh HAA.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 22:27

On Sat, 20 Apr 2002 23:07:25 +0200, "Søren Lundfald"
<webwatcher@forum.dk> wrote:

>Klart, men før eller siden bliver kablerne skiftet ud. Det kan selv du og
>jeg ikke forhindre...

Jeg har svært ved at forstille mig at telefoni-kobberkablerne bliver
skiftet ud. Det er simpelthen alt for dyrt at skifte dem, og skulle
man endelig føre nye kabler ud til noget der ligner samtlige hustande
i DK, så vil det nok nærmer blive til noget fiber. Og det bliver nok
ikke til fiber til folket sådan lige på en gang, allerede idag er der
fiber mellem mange centraller (hvis ikke dem alle), mens der så køre
kobber til fordelerskabene, og vider ud til folket, de vil sikkert
efterhånden blive skiftet til fiber, og så kobber derfra og ud, og
inden alle fordelerskabene har fået fiber, så er der kommet fiber ud
til de første hustande. Men det var nok mange år inden det sker, omend
de føste boligkomplekser har fået fiber til deres samlingspunkt, og
kobber det sidste stykke vej.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-04-02 23:12

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote Sat, 20 Apr 2002 23:26:52
+0200 :

>Det er simpelthen alt for dyrt at skifte dem, og skulle
>man endelig føre nye kabler ud til noget der ligner samtlige hustande
>i DK, så vil det nok nærmer blive til noget fiber

Mon ikke Charbax har en løsning på dette?

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Jens

Dato : 21-04-02 22:52

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:6tp3cu4ck33dnl1pue2n0iudag3s09jgfb@news.worldonline.dk...
> Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote Sat, 20 Apr 2002 23:26:52
> +0200 :

> Mon ikke Charbax har en løsning på dette?

Årh! Du mener et nyt smart forretningskoncept der kan tjenes fantasillioner
på ? Som skal give os alle super-duper-heavy bredbånd til kr. 5,- om
måneden med fri download. Finansieret af staten selvom den har tabt mange
milliarder på salget af TDC.

Jens

Fra : FH

Dato : 21-04-02 23:53

On Sun, 21 Apr 2002 23:51:36 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> [...]
>på ? Som skal give os alle super-duper-heavy bredbånd til kr. 5,- om
>måneden med fri download. Finansieret af staten selvom den har tabt mange

Der gjorde du mig godt nok bange - det var næsten noget, jeg havde
hørt før

--
Flemming H.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 00:01

> [...]
> visse ADSL-forbindelser, så jeg ville ikke være for sikker. Det er jo
> ikke folks ønsker der dikterer grænserne, men teknikken.

Tja, teknikker. Langt de fleste linier jeg har testet kan sagtens bære en 4
Mbit linie, uden nævneværdige problemer. Det er vel at mærke med ADSL
teknikken. Men andre (desværre endnu hemmelige) teknikker, har jeg testet
VÆSENTLIGT højere hastigheder i trafik. Jeg har ikke haft nogle problemer
med at flytte grænsen over 30 Mbit, på almindelig kobber. Faktisk stadig en
del højere. Disse teknologier skal desværre igennem en voldsom bunke tests
før man kan få lov til at lave aftaler med tst omkring det.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

"ofte indgår to idioter et fornuftsægteskab"
- Wieslaw Brudzinski

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-04-02 00:58

On Sun, 21 Apr 2002 01:01:07 +0200, Kåre Tyroll wrote:

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Tja, teknikker. Langt de fleste linier jeg har testet kan sagtens bære
> en 4 Mbit linie,

Ja - men krydstale til andre par stiger, og kan få andre ting til at
holde op med at virke.

Der er andet end POTS, ISDN og ADSL i de kabler ... og der er forskel på
et 2000 pars kabel, hvor der måske er 40 ADSL'er, og et hvor der er 400
ADSL'er.

> [...]
> kobber. Faktisk stadig en del højere. Disse teknologier skal desværre
> igennem en voldsom bunke tests før man kan få lov til at lave aftaler

Ja - se ovenfor, det er ikke uden grund ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 22:27

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er andet end POTS, ISDN og ADSL i de kabler ... og der er forskel på
> et 2000 pars kabel, hvor der måske er 40 ADSL'er, og et hvor der er 400

Korrekt. Det er der taget højde for.

> Ja - se ovenfor, det er ikke uden grund ...

Nej. Men disse andre teknikker, tilbyder andre muligheder, som ikke vil
genere den nuværende trafik. Når det kommer til støj, er jeg MEGET årvågen !
(Det er den kritiske faktor)

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 07:18

<papirkurv@tyroll.dk> wrote:

>Tja, teknikker. Langt de fleste linier jeg har testet kan sagtens bære en 4
>Mbit linie, uden nævneværdige problemer. Det er vel at mærke med ADSL
>teknikken

Rent nysgærighed, har du også testet de andre linier i bundtet, for at
se om de blev generet af det?

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 22:28

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message

> Rent nysgærighed, har du også testet de andre linier i bundtet, for at
> se om de blev generet af det?

Jep. Ingen problemer. (når det kommer til støj fra crosstalk)

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 23:29

In article <3cc32f31$0$237$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Kåre Tyroll wrote:

> Jep. Ingen problemer. (når det kommer til støj fra crosstalk)

Og hvordan er de kabler ift de kabler der ligger i jorden i Danmark?

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Everyone is entitled to an *informed* opinion."

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 08:05

> Og hvordan er de kabler ift de kabler der ligger i jorden i Danmark?

Tilsvarende. Det er blevet testet med flere af de ældre ledninger fra huse
mm.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-04-02 14:29

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> wrote in message
> [...]
tests
> før man kan få lov til at lave aftaler med tst omkring det.

Nu er problemet ikke, om kobberet kan bære hastigheden, men om
krydstalen ødelægger transmission på POTS, ISDN, ADSL, HDSL o.s.v.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 22:31

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message

> Nu er problemet ikke, om kobberet kan bære hastigheden, men om
> krydstalen ødelægger transmission på POTS, ISDN, ADSL, HDSL o.s.v.

Vi har testet udstyret, uden at der var nogen crosstalk overhovedet (i hvert
fald ikke af en mindeværdig værdi... faktisk næsten umålelig).

Hvis vi kun var ude på at presse kobberet, havde hastigheden jo været
LAAAANGT højere. (men hvilken hastighed det ville have været)

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-04-02 23:34

On Sun, 21 Apr 2002 23:30:41 +0200, Kåre Tyroll wrote:

> "Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message

> Vi har testet udstyret, uden at der var nogen crosstalk overhovedet (i hvert
> fald ikke af en mindeværdig værdi... faktisk næsten umålelig).

Hvilken teknologi taler vi om, og hvad er "næsten umåleligt" ?

Det handler heller om 2 parallele XYZ systmer forstyrrer hinanden, men
om et antal XYZ systemer i samme kabelbundt kan forstyrre PSTN, ISDN,
PCM, ADSL eller hvad der nu ellers kører i de kabler, det kunne måske
endda være et gammelt bærefrekvens system.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 08:03

> Hvilken teknologi taler vi om, og hvad er "næsten umåleligt" ?

Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på det.

> [...]
> PCM, ADSL eller hvad der nu ellers kører i de kabler, det kunne måske
> endda være et gammelt bærefrekvens system.

Som sagt. Det er der taget højde for. Der var ingen forstyrrelser.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-04-02 10:48

On Mon, 22 Apr 2002 09:03:18 +0200, Kåre Tyroll wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på det.

> Som sagt. Det er der taget højde for. Der var ingen forstyrrelser.

Uden at redegøre for hvilken teknologi eller testmetoder, så er en sådan
udtalelse uden reel værdi.

Jeg har set tests hvor f.eks. ADSL udstyr som ikke overholdt
specifikationerne har fået PCM systmer til at gå ned.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 13:34

> Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på det.

Uhhh. Det er blevet spændende det her! Jeg gætter på VHDSL. Nogen
højere?

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 14:04

Morten Boysen skrev i meddelelsen ...
>Uhhh. Det er blevet spændende det her! Jeg gætter på VHDSL. Nogen
>højere?

Det er ikke DSL teknologi.

Grunden til at jeg ikke kan komme ind på det, skyldes at det er en teknologi
der skal patenteres. Mine udtalelser giver jer ikke noget specielt, og jeg
kan heller ikke komme til at vise jer nogle fakta. Beklager. Faktisk er min
udtalelse værdiløs herinde. Min eneste pointe var bare tidligere, at
teknologien sagtens kan tvinge kablerne meget højere.

Hvis jeg skal lede nogle af de dygtige (som du vist er Morten), så er det en
kombination af kemi og elektronik. Det handler om kobberets kemiske/fysiske
egenskaber, kombineret med elektronikken (elektroners bevægelse).

Så kommer jeg IKKE tættere på (så får jeg bare flere oficielle uvenner end
jeg har i forvejen).

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

PS. Det har ikke noget med nogle nuværende teleselskaber eller ISP at gøre.

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 14:12

> [...]
kemiske/fysiske
> egenskaber, kombineret med elektronikken (elektroners bevægelse).

Det lyder spændende. Lad os se, hvad den teknologi kan bringe i
fremtiden.

--
Morten Boysen

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-04-02 14:13

Den Mon, 22 Apr 2002 15:04:02 +0200 skrev "Kåre Tyroll"
<papirkurv@tyroll.dk> :

>Det har ikke noget med nogle nuværende teleselskaber eller ISP at gøre.

oh.. DIXA!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 16:23

> ADSL forbindelsen bliver leveret med et Ericsson HM220dp ADSL modem. Der
er
> en ethernet grænseflade indbygget.

Det er jo det som TDC også bruger....! En sådan har ikke router indbygget

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 17:31

In article <3cc187d4$0$22479$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Det er jo det som TDC også bruger....! En sådan har ikke router indbygget

Jo. Denne funktionalitet kan/bliver dog ikke brugt, hverken hos Telia
eller TDC.

--
Andreas Plesner Jacobsen | There are no answers, only cross-references.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-04-02 16:53