Delokaliserede elektroner
Fra : Jens Helby

Dato : 17-04-02 22:51

Hej

Jeg søger info om delokaliserede elektroner, og meget gerne eksempler på
hvordan disse kan indgå i andet end rene metaller og benzen lignende ringe
(altså med 6 C atomer i en cyclus).
Jeg har bla. læst på
http://www.amug.org/~rwiley/Organic_Chemistry_Site/heterocyclic_compounds.ht
m om fx. pyridine (hvilket jeg ikke helt forstår hvordan fungerer), ligesom
jeg mener at have fundet lidt info på
http://www.kemi.kvl.dk/educate/035301/solbmkv10a.doc hvor der på side 10
omtales at "Elektronen kan vandre hele vejen gennem strukturen -
Resonansstabilisering. Denne delokalisering af elektronen giver et ikke -
reaktiv og stabil radikal" under punkterne "Lipidperoxyradikal" og
"Dehydroascorbylpalmitat", hvilket jeg ikke har nogen anelse om hvad er

Det jeg ikke kan finde er andre eksempler med delokaliserede elektroner (fx.
med et andet antal i en enkelt ring osv), jeg mindes bla at have set et
molekyle med 8 C atomer, som delte 8 delokaliseserede elektroner, men jeg
kan ikke finde ud af hvor det var jeg stødte på det.

Jeg håber at nogen af de kloge hoveder her i gruppen kan hjælpe.
På forhånd tak, og venlig hilsen

Jens Helby

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-04-02 22:08

Jens Helby skrev :
> [...]
> molekyle med 8 C atomer, som delte 8 delokaliseserede elektroner, men jeg
> kan ikke finde ud af hvor det var jeg stødte på det.

Med flere sammensatte benzenringe fås et gennemsnitligt elektronantal pr.
ring, der kan variere. F.eks. i naftalén (C10H8), der består af 2 (dobbelt-)
ringe, er der 10 delokaliserede elektroner - dette giver et snit på 5
elektroner pr. ring - (derudover er der 38 lokale delokaliserede elektroner
i de almindelig covalente bindinger)
Med 3 ringe (i C14H10) fås et snit på 4 2/3 elektron pr. ring.
Med større strukturer fås endnu mindre antal pr. ring.

Spørgsmål : Hvad er det mindste antal elektroner, man kan opnå pr. ring i en
plan struktur af benzenringe ?

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jens Helby

Dato : 18-04-02 22:14

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med 3 ringe (i C14H10) fås et snit på 4 2/3 elektron pr. ring.
> Med større strukturer fås endnu mindre antal pr. ring.

Okay, men det jeg mener jeg så var ikke en ring bestående af 6 C atomer, men
derimod 8, og hvor der også var 8 delokaliserede elektroner...
Nogen der ved hvad det kan have været (hvis jeg da ikke husker forkert!)?

Mvh. Jens Helby

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-04-02 09:41

"Jens Helby" <Jens@_fjern-dette-sq_Helby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan disse kan indgå i andet end rene metaller og benzen lignende ringe

Delokalisering og konjugation hænger ofte sammen. Konjugerede
dobbeltbindinger, tegnes oftest som alternerende enkelt- og
dobbeltbindinger, men i praksis vil der ofte være en høj grad af
delokalisering, forstået på den måde at dobbeltbindingerne "smelter" sammen
til en fælles elektronsky.

> Jeg har bla. læst på

http://www.amug.org/~rwiley/Organic_Chemistry_Site/heterocyclic_compounds.ht
> m om fx. pyridine (hvilket jeg ikke helt forstår hvordan fungerer)
'
igen alternerende dobbeltbindinger. Lone-pairet på nitrogen, svovl eller ilt
bidrager til at komplettere skyen over og under ringens plan.
> [...]
> reaktiv og stabil radikal" under punkterne "Lipidperoxyradikal" og
> "Dehydroascorbylpalmitat", hvilket jeg ikke har nogen anelse om hvad er

Frygteligt billede. Delokaliseringen, konjugeringen, vil give elektronen
meget plads at bevæge sig på. Et præcist billede er svært at give, betragt
elektronen som en bølge. Med mere plads, vil den får større bølgelængde,
lavere energi. Eller tænk på elektronen som spredt ud over en stor del af
molekylets længde. Den vil være forholdsvist mindre lokaliseret eller mindre
eksponeret for noget, den kunne reagere med. Begge billeder er
ufuldstændige.

> [...]
> molekyle med 8 C atomer, som delte 8 delokaliseserede elektroner, men jeg
> kan ikke finde ud af hvor det var jeg stødte på det.

Naphtalene(Naftalen), som Reimar siger. En 8-ring med konjugerede
dobbeltbindinger, cyclooctatetraene har sjovt nok meget lidt konjugering,
delokalisering. Dette skyldes formodentlig den lidt favorable 8-ring:
http://jchemed.chem.wisc.edu/Journal/Issues/2000/Jan/abs55.html

Har aldrig hørt om aromatiske 8-ring systemer, hvilket selvfølgelig ikke
betyder de ikke findes.

> Jeg håber at nogen af de kloge hoveder her i gruppen kan hjælpe.
> På forhånd tak, og venlig hilsen
>
> Jens Helby

Mvh
Jeppe