13???? Dalmatiner hvalpe...
Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 17-04-02 21:04

Til jeres spørgsmål...hvordan 13 bliver til 8..???

Inden for Dansk Dalmatiner Klubs avlsanbefalinger....
må en tæve max have 8 hvalpe....der for skal resten aflives...
Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
aflivet.....det er trist men sandt....
men sådan er reglerne???????????????????

mvh Bjørn

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-04-02 21:16

Hejsa

> [...]
> Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
> aflivet.....det er trist men sandt....
> men sådan er reglerne???????????????????

Jeg er målløs, sikken en skræmmende regl, hvem pokker finder på at lave
sådanne en regl? man kan da ikke bare aflive to ellers sunde hvalpe,
stakkels de to der er blevet valgt fra

fra Bolette

Fra : Kosmonauten

Dato : 17-04-02 22:20

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er målløs, sikken en skræmmende regl, hvem pokker finder på at lave
> sådanne en regl? man kan da ikke bare aflive to ellers sunde hvalpe,
> stakkels de to der er blevet valgt fra
>
> fra Bolette

Hej Bolette,
jeg var for laaaang tid siden med i en diskussion som omhandlede netop
aflivningen af sunde og raske hvalpe, argumenter som, fejlfarver, øreknæk,
stumphaler, bastarder osv var så sandelig også årsag nok til at aflive raske
hundehvalpe.

I samme diskussion, blev jeg meget rystet over at man faktisk i langt de
fleste Race Klubber, har en el. anden regel om hvor mange hvalpe en tæve må
få.
Der blev talt om at det kunne svække tæven, hvis der var for mange hvalpe,
at hvalpene ikke ville få nok ernæring og at der var en risiko for "svage"
individer.
Se det må vel være opdrætteren som beskytter sin "investering" el. race, men
jeg vil personligt aldrig kunne se det saglige i at aflive ellers sunde og
raske hvalpe, uanset om de falder ud fra Racestandarden el. er hulihækkere.

En sag kan altid ses fra to sider, men lige netop denne sag vil altid føre
til en følelses ladet diskussion.
( Uha, jeg lyder som en fra det Radigale venstre ;c)..)

Men dit indlæg er jeg 100% enig i, og så kan regler altså godt
brydes..........(Det er bare et hint, Bjørn)

Mvh
Martin & Laika

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-04-02 23:26

Afskyelig regl, jeg har heldigvis aldrig hørt om den i DRK

Fra : John

Dato : 17-04-02 23:51

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsenx.mailx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stumphaler, bastarder osv var så sandelig også årsag nok til at aflive raske

Hello Martin.

Jeg mindes at være med i den diskussion og brugte min egen hund
Basses skæve ører som opråb for fejlracens berigtigede eksistens :).

Alle er lige og jeg mener stadig at det er uetisk at vælge den nemme
løsning med aflivning, frem for at gøre en ekstra indsats for at finde
gode blivende hjem til de "efterladte".

Con premande su Laika...;).

*:) - John.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 18-04-02 00:23

Man kunne evt benytte sig af DRK´s ammeservice der er åben for alle
racer se: www.dansk-retriever-klub.dk

Jane

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-04-02 00:43

> [...]
>
> Alle er lige og jeg mener stadig at det er uetisk at vælge den nemme
> løsning med aflivning, frem for at gøre en ekstra indsats for at finde

Allo John,
yeps, den diskussion husker jeg meget tydeligt.
Og der kom der disse "holdninger" frem, som jeg på det kraftigste tog og
stadigvæk tager afstand fra.
Man kan kalde det hvad man vil, alvsanbefalinger, avlsrestriktioner,
racestandarder eller mangel på samme, vi ender da med at have en hund.(Eller
kat, for der er også regler hos misserne!)
Men her er der tale om at en klub anbefaler 8 hvalpe som max, jeg forstår
godt at Bjørn har haft svært ved at "skaffe" sig af med de 2 sunde og raske
hvalpe.
(Jeg kunne ikke gøre det, jeg er sku lige så hård som blød nougat.)
Laika skal heldigvis ikke leve op til andet end det hun er:
en krudtibagdelshund.

Chili Con Leo sur Basse ;c)

Med risiko for at blive kaldt "pladderhumanist og religiøs"
Martin & Laika (med ret til at leve)

Fra : John

Dato : 17-04-02 23:37

> [...]
>
> Jeg er målløs, sikken en skræmmende regl, hvem pokker finder på at lave
> sådanne en regl? man kan da ikke bare aflive to ellers sunde hvalpe,

Hej Bolette

Du har ret, det er faktisk skræmmende!.

Samtidig er vi ude i noget uetisk, da jeg mener aflivning af friske sunde
og rubuste hvalpe ikke burde finde sted. Var jeg selv i denne situation, ville
jeg med vold og magt forsøge at finde et godt hjem til de resterende istedet
for at vælge "svingdørsløsningen".

En særlov eller bekendtgørelse, der forbød aflivning af sunde hundehvalpe
indskrevet i loven om dyrlægegerning og hundeloven, ville være en rigtig
god ting at vedtage, da denne form for aflivning så ville blive strafbart for
både dyrlæge og ejer!. Ergo skulle hvalpen/hvalpene istedet afsættes
via omplacering til gode hjem, der ville varetage og give dem et godt hundeliv.

Men igen, stærke interesser spiller nok sit spil og desværre tror jeg at
i det spil, er hundens sjæl ved at blive godt og grundigt kvalt i
pengefikseret hensynstagen og regelrytteri.

*:) - John.

Fra : Louise Kragh

Dato : 19-04-02 09:03

Hørt!
mvh
Louise

Fra : Heidi Høegh

Dato : 18-04-02 07:17

Bolette Nielsen <Bobo@kimj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9kl7h$mmh$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er målløs, sikken en skræmmende regl, hvem pokker finder på at lave
> sådanne en regl? man kan da ikke bare aflive to ellers sunde hvalpe,
> stakkels de to der er blevet valgt fra

Hej Bolette

Jeg er så absolut enig med dig, og kan ikke længere holde på min indestængte
vrede Dette er ikke skrevet til dig, men generelt til de mennesker der
kun kan se værdien af en hund hvis den har papirerne i orden.
Der er mange folk herinde, der er uhyggelig hurtig på aftrækkeren, hvis
nogle er så "frække" og spørge/fortælle om en hund uden papirer, de bliver
høvlet ned.
Jeg kunne aldrig drømme om og købe en hund MED papirer, og med denne "nye"
regel om at alt over otte hunde skal aflives er der i hvertfald kommet endnu
en grund til at jeg altid vil vælge blandinger.

Mvh
Heidi Høegh, der "kun" har haft en ægte hund, en rottweiler der havde HD.
Alle de andre blandinger hun har haft har aldrig fejlet noget. Tankevækkende

Fra : Jo-Ann

Dato : 18-04-02 11:52

Hej Heidi !

Nu er det jo ikke ALLE racer der har den regel - langt fra ! Faktisk kender
jeg kun til 2 - nemlig dalmatiner og grand danois, men der skal da nok være
flere.

Min tæve har netop fået 10 hvalpe. Den sidste var desværre dødfødt, men hun
har 9 super dejlige - sunde og raske - hvalpe ! Ja - og bare tanken om
hvilken jeg skulle have aflivet...huha....det var nok blevet den sidst
fødte, men han er nu godt 2 uger og super dejlig.

Ja, og så må jeg jo nok lige komme med en sætning mere. Jeg kunne aldrig
finde på at købe en hund uden papirer...simpelthen fordi at det ville jeg
ikke turde. Med en hund med stamtavle har man da en RIMELIG garanti for at
den ikke lider af alt for mange sygdomme - men ja, de kan selvfølgelig komme
alligevel.

Vi er i den helt vildt heldige situation selv at have en super dejlig, sund
og rask tæve, og har så fundet en mindst lige så dejlig hanhund til hende,
ja og nu har vi så 7 små hanhvalpe og gå og kikke på i 7-8 uger til vi
beslutter os for hvilken af dem vi vil beholde.... DET må jo næsten siges at
være ideelt...men er sørme ikke nemt kun at vælge en

KH

Jo-Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 18-04-02 13:06

Thu, 18 Apr 2002 12:52:04 +0200, Jo-Ann wrote:

>Nu er det jo ikke ALLE racer der har den regel - langt fra ! Faktisk kender
>jeg kun til 2 - nemlig dalmatiner og grand danois, men der skal da nok være
>flere.

Sikkert. Og det er ikke en ny regel. DKK har haft den regel
i jeg ved ikke hvor mange år! Jeg kan heller ikke se relevansen.
Men har man arbejde ved siden af, er det nok den nemmeste løsning.
Jeg knokler hellere i døgndrift og bli'r syg af manglende søvn,
end at aflive et dyrebarn!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : Heidi Høegh

Dato : 19-04-02 09:35

Hej Jo-Ann

> [...]
> hvilken jeg skulle have aflivet...huha....det var nok blevet den sidst
> fødte, men han er nu godt 2 uger og super dejlig.

Jamen tillykke med de små. Kan godt misunde dig de næste uger hvor du får
lov til at se udviklingen med dem, det er simpelthen herligt

> [...]
> ikke turde. Med en hund med stamtavle har man da en RIMELIG garanti for at
> den ikke lider af alt for mange sygdomme - men ja, de kan selvfølgelig

Ja det kan godt være der er en eller anden form for garanti ved at købe en
hund med papirer. Jeg kan bare ikke se hvad jeg skal bruge den garanti til.
Det er ret firkantet sat op, det ved jeg godt. Men her i livet får man ingen
garantier der kan garantere dig noget 100 %.
I min familie har der i gennem tiden været 6 blandings hunde, og ingen af
dem har nogensinde fejlet noget, af det der ellers skulle gives garanti for,
med papirer.
Og jeg bryder mig simpelthen ikke om alle de regler der er inden for avl, om
det så er den ene eller anden race.
Jeg har intet i mod ægte hunde, de kan jo ikke gøre for at de er ægte ,
men jeg kan bedst li´ blandinger, og jeg ville aldrig overveje og købe en
ægte hund p.g.a. alle de regler der er omkring avl, udseende osv.

> [...]
at
> være ideelt...men er sørme ikke nemt kun at vælge en

Nej, det kan jeg da godt forstå Held og lykke med de små.

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-04-02 13:00

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Heidi Høegh, der "kun" har haft en ægte hund, en rottweiler der havde HD.
> Alle de andre blandinger hun har haft har aldrig fejlet noget.

fint indlæg og jeg kan tilføje at der i vores familie udelukkende har været
blandinger, hulihækkere osv, ingen af dem har haft sygdomme.
En hund er en hund uanset papirer eller ej.
At et stykke papir skulle være en garanti, hmm det sagde en vis Chamberlain
også i 1939 ;c)

Mvh
Martin & den papirløse Laika Von Pschygelflagel

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 19-04-02 09:08

Heidi Høegh, der "kun" har haft en ægte hund, en rottweiler der havde HD.
Alle de andre blandinger hun har haft har aldrig fejlet noget. Tankevækkende
<<

Jeg har pt 4 hunde.
Een med papir (Rottweiler) og 3 blandinger.
Rottweileren er røntgentfotograferet til A2 i HD

LaDoRoDa'en har albue-dysplasi og en unavngiven hudsygdom på ørerne.

Cocker-terrien har eksem på maven, der skal smøres med salve hver aften.

Og den glatte pelset ruhåret gravhund, har sarte poter, der konstant revner.

I flg. dyrlægen er de nævnte lidelser højstsandsynlige arvelige.

venlig hilsen
Praxis©

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-04-02 21:27

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men kunne man så ikke lade være med at
aflive de to sunde og raske hvalpe?

/Karina

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Millie

Dato : 17-04-02 21:27

Det lyder fuldstændigt sindssygt.
Hvordan kan en anbefaling blive til en regel??
Barbarisk!
Millie

Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 17-04-02 21:32

Hvis man ikke følger...DDK anbefalinger/regler....
bliver man udelukket fra klubben i 2 år....
det er vi ikke interesseret i......

Men................vi havde også meget svært ved at skaffe os af med de 2
....sunde og raske hvalpe

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-04-02 21:41

Ja, så må man jo afgøre, hvad der er vigtigst, kan jeg godt se.

/Karina

Fra : Pia

Dato : 17-04-02 21:52

"Bjørn P.Callesen" <b.p.callesen@cool.dk> wrote in message
> Men................vi havde også meget svært ved at skaffe os af med de 2
> ...sunde og raske hvalpe

Jeg må som de andre indrømme, at det virker absurd. Jeg havde gerne taget
sådan en lækker lille plettet, uautoriseret sag, sådan helt udenom klubben!!
Men det er bare mig og regler... (nej, jeg kører ikke over for rødt)

:Pia & Max, som også er vild med plettede tøser
http://max.fantopia.com/april02e.html

Fra : Annette Skovbon

Dato : 18-04-02 14:25

> Hvis man ikke følger...DDK anbefalinger/regler....
> bliver man udelukket fra klubben i 2 år....
> det er vi ikke interesseret i......
Nej, hellere være morder, end at miste sin status i en given klub!!!
Du har ikke min medlidenhed!!!

> Men................vi havde også meget svært ved at skaffe os af med de 2
> ...sunde og raske hvalpe
Det kan jeg sandelig godt forstå i havde. I mine øjne er det i har lavet
mord,- accepteret af specialklub eller ej!!!
Jeg vil håbe i skammer jer rigtig meget, og flover jer over at tilbede
en klub SÅ meget, at den kan få jer til at aflive sunde hvalpe!!!
Derudover håber jeg også, at den af jer der har udset de to
ofre(Stakkels hvalpe), for jeres sygelige lyster har det rigtig dårligt
med det, og husker de skønne hvalpe, som måtte lade livet uden anden
grund, at "Vi skal jo, iflg. en klub, som åbenbart IKKE interesserer sig
for hundenes ve og vel!!!".

Mydbydeligt og afskyeligt...Foragt er alt hvad jeg har til overs for den
slags!

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 18-04-02 14:39

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> wrote in message

> ...som åbenbart IKKE interesserer sig
> for hundenes ve og vel!!!"....

Jeg må indrømme at jeg efterhånden har lidt ondt af Bjørn og Co., for i mine
øjne er det da også noget værre svineri at aflive 2 sunde hvalpe, men det er
gjort i den mening at de resterende 8 skulle have den bedst mulige opvækst
og de bedste mulige kår. Af den simple grund vil jeg tro at Bjørn har valgt
at det er bedre at 2 hvalpe må lade livet og de sidste 8 kan få deres
stamtavle og et blå stempel så de kan få nogle gode hjem - istedet for at
Bjørn var blevet exkluderet fra specialklubben og hans hvalpe stemplet som
noget værre møg. Jeg tvivler på at en person der så havde opsøgt Dalmatiner
Klubben ville få noget at vide om Bjørn's kuld på 10 hvalpe som jo såvidt
jeg umiddelbart lige ved, ellers har fine og gode linier. Og at blive
exkluderet fra en klub giver ikke ligefrem folk lyst til at købe hvalpe fra
en, måske hvis de hørte historien bag, men det er ikke alle der gør det!

Jeg nægter at tro at Bjørn har fået aflivet de dyr fordi han mente det var
helt vildt fedt, jeg vælger at tro at det netop er fordi han tænker på
hvalpenes ve og vel! (Ja kald mig bare naiv.)

- Bjørn, jeg synes ikke det er en særlig rar regel/anbefaling den klub har,
men jeg ønsker dig hverken mareridt eller evig tid i Skærsilden.

Mvh

- Sidsel

Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 18-04-02 15:46

Hej alle sammen, som har givet sin menig til kende, på dette oplæg......

Jeg er Bjørns kærste og har været med til at tage den beslutning omkring
aflivning af vores 2 dejlige Dalmatiner hvalpe........ Jeg må sige at mange
af jer som har skrevet at det er noget svineri, at aflive 2 sunde hvalpe ud
af et kuld hvor der blev født 10 levende, sunde og raske hvalpe.... Tænker
ikke meget på moderen til hvalpene.....
Man skal huske på at det er meget hårdt arbejde får en tæve at opfodre, så
mange hvalpe..... Og hvalpene bliver jo ikke ved med at være nogle små nogen
som ligger i deres kasse og venter på at deres mor kommer og giver dem
mad... De bliver nogle store dejlige baryler, som konstant skal sættes i
rette af deres mor. De vil også blive ved med at hive og slide i hende får
at sutte.

Til sidst vil jeg også lige sige, at det er jo ikke alle opdrætter som KUN
tænker på at få så mange hvalpe ( får at få så mange penge ud af det ) som
muligt. Vi er alså nogen, som tænker på at give vores hvalpe en så god en
opvækst som suglig, samtig med at vi tænker på vores tæves velfærd.....
Min kærste og jeg holder det medst af vores ferie nu, får at hjælpe tæven så
meget som muglig....

ellers tak for jeres kritikker ha ha ha.....

Med venlig hilsen Gitte..... indehave af 3 stk Dalmatiner

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-04-02 16:31

On Thu, 18 Apr 2002 16:45:51 +0200, "Bjørn P.Callesen"
<b.p.callesen@cool.dk> wrotd:
> [...]
>Min kærste og jeg holder det medst af vores ferie nu, får at hjælpe tæven så

,,,,,,,,,,,,,,,,,underligt at i ikke nævnte det med det samme ! jeg
tror simpelthen at i er fulde af pis ! hvis i kunne få stamtavle på 13
hvalpe så ville i sku da have gjort det , jeg tror at det er sådan
nogen som jer der tænker på pengene først

>ellers tak for jeres kritikker ha ha ha.....

,,,,,,,,,,,,selv tak ,,,,,,,, grinte du også da i aflivede hvalpene ?

Fra : Jo-Ann

Dato : 18-04-02 17:19

Nu synes jeg godt nok du er noget GROV ! (punish)

Du kan da ikke ud fra en mail dømme folk ! Ja, og hvis de var nogle som
"udelukkende gik efter penge" tro du ikke de for længst havde fået det
første kuld på tæven ?

Jeg synes alt på deres side lyder rigtig godt ! Ja - og det med aflivning af
to hvalpe...det havde jeg også gjort hvis det var et krav. Ja og havde min
tæve fået 13 hvalpe, så havde vi helt sikkert gået ind og reduceret - også
hvis det havde været 13 sunde og raske hvalpe !

Vi var så heldige "kun" at få 10 hvalpe, og den sidste var så desværre
dødfødt. Nu har vi så 9 hvalpe, og dem klarer hun ganske flot, men ja...det
er hårdt for hende, og jeg er så også hjemme hele tiden netop for at hjælpe
hende alt det jeg kan - bla. ved at fodre hende ca. hver 3. time !

At de skriver de har fået 13 hvalpe, ja det er simpelthen ren ÆRLIGHED ! Jeg
kunne heller ALDRIG finde på at lægge skjul på at vi har fået 10 hvalpe -
ja, for så vil der med det samme opstå mystik om den 10. hvalp (som jeg jo
alligevel skal oplyse er blevet født). Ja, hvad kan han så ikke alt have
fejlet hvis vi havde "skillet os af med ham" ??

Så Bjørn og Gitte ! Der er altså nogle som godt kan forstå Jer !!! Jeg kan
ihvertfald, men jeg er jo også en af de der sære nogle som har "papir-hunde"
og som synes det er spændende at forsøge at lave et super kuld, uden svage
hvalpe, og uden at hvalpenes mor skal "ofres" alt for meget..ja, for jeg ser
ikke hver hvalp som et "beløb penge" og vil gøre alt for at holde alle
hvalpe i live....næ, jeg ser på hvalpene og ser på moderen hvordan hun
klarer det, og hun klarer det strålende, hvalpene fordobler næsten deres
vægt hver uge !

Alt mulig held og lykke med hvalpene ! Det kunen da være sjovt at skrive
lidt sammen..og sammen ligne lidt. Jeres kuld og mit er jo næsten født
samtidig, og næsten lige store (8 og 9 hvalpe) ja og dalmatineren og
ridgebacken er jo også næsten lige store. Så mange ting kan vi da
sammenligne.

Kærlig hilsen

Jo-Ann

Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 18-04-02 17:35

Hej jo-an.......

Da det er vores første kuld hvalpe, ville det være rart at snakke lidt med
nogle andre som også intreseres sig for sin tæves velfærd. ha ha ha ha

Skriv til mig på b.p.callesen@cool.dk

Glæder mig til at hører fra dig

Med venlig hilsen Gitte

Fra : Annette Skovbon

Dato : 19-04-02 00:00

> Da det er vores første kuld hvalpe

-forhåbentlig også jeres sidste!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-02 08:00

> Hej jo-an.......
>
> Da det er vores første kuld hvalpe, ville det være rart at snakke lidt med
> nogle andre som også intreseres sig for sin tæves velfærd. ha ha ha ha

Den opmærksomme læser lægger mærke til at de sidste indlæg er afsluttet: ha
ha ha.

Jeg siger: TROLL

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-04-02 08:15

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cbfc07d$0$26594$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

ha
> ha ha.
>
> Jeg siger: TROLL
>

> --
> mvh/regards
>
> Christian
> ICQ: 4937239

Ja, det undrede også undertegnede.

Mvh
Martin & Trofast

Fra : Annette Skovbon

Dato : 18-04-02 18:46

> At de skriver de har fået 13 hvalpe, ja det er simpelthen ren ÆRLIGHED ! Jeg
Tjek deres hjemmeside...der står da kun 8 hvalpe?? mystisk nok!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-04-02 19:08

On Thu, 18 Apr 2002 17:45:46 +0000 (UTC), "Annette Skovbon"
<barbara_jordfed@chicks.dk> wrotd:

Tjek deres hjemmeside...der står da kun 8 hvalpe?? mystisk nok!

,,,,,,,,,,Ja det var da mystisk ! det kan godt være at ærligheden ikke
skal hele vejen ud til hvalpekøberne ?

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 18-04-02 22:45

> Tjek deres hjemmeside...der står da kun 8 hvalpe??
> mystisk nok!

Måske fordi de på deres hjemmeside ikke har mulighed for at forklare
omstændighederne? Har du overvejet det? Eller vil du bare se de mennesker
som morderiske væsner der ligefrem har nydt at køre den stakkels lille
forsvarsløse hundehvalp over - eller hvad er det lige præcist du forestiller
dig?
Hvalpene er forhåbentlig blevet aflivet hos en dyrlæge, på samme humane måde
som man afliver alle de hul-i-hækken hvalpe som man ikke kan komme af med
etc.
Måske er de endda blevet forskånet et elendigt liv, eller har givet plads
til 2 af de højtelskede papirløse hunde, mulighederne er uendelige.

Jeg ved det ikke, det gør ingen af jer andre nu heller ikke, og vi har alle
sommetider gjort ting som vi ikke synes var særlig rart, det har Gitte og
Bjørn så også måtte gøre nu. Men for lige at blive helt frelst, så "lad den
der er uden skyld kaste den første sten"....
Jeg er ikke, så meget kan jeg da sige...

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-04-02 07:47

On Thu, 18 Apr 2002 23:45:07 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

>"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> wrote in message

>Måske fordi de på deres hjemmeside ikke har mulighed for at forklare
>omstændighederne?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvor meget andet tror du så ikke at de skjuler
overfor hvalpekøberne ?

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 19-04-02 22:22

Hvem siger de skjuler det overfor deres hvalpekøbere? Såvidt JEG er
informeret får man da ikke bare tilsendt en hvalp?! Ergo kommer man på besøg
hos opdrætteren, og jeg er faktisk af den overbevisning at Bjørn og Gitte
ville fortælle hvalpekøbere om hvordan og hvorledes.

- Og sådan lige på et sidespor, du (Punish - som i modsætning til Gitte og
Bjørn vælger ikke at bruge dit rigtige navn, hvilket jeg synes er vattet med
de udtalelser du kommer med af og til!) sagde tidl. at en sand hundeelsker
ikke ville aflive 2 hvalpe af de grunde som Bjørn og Gitte har gjort - det
synes jeg er en meget modbydelig ting at sige til mennesker man ikke kender!
Hvis ikke Bjørn og Gitte elskede deres hunde og den race de har valgt, så
ville de vel ikke gå op i special klubber, tævens ve og vel og så videre -
så ville det vel netop være penge der drev værket, altså flere tæver
drægtige på en gang, indavl og sådan kunne jeg blive ved....

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-04-02 22:43

On Fri, 19 Apr 2002 23:22:19 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:
> [...]
>Bjørn vælger ikke at bruge dit rigtige navn, hvilket jeg synes er vattet med

,,,,,,,,,,,,,,,,du ved da ikke om mit rigtige navn er Punish !? nu
tildags kan man jo hedde så meget ik Sidsel Eller hva nu hvis jeg
er en meget kendt medieperson eller politikker eller måske kongelig
,som kunne risikere hele sin kariere ved at sige noget forkert ?

...nej efter min mening er det ikke hvad man hedder men hvad man
har at sige!!!!! ,og der er mange andre anonyme herinde ! der er jo
mange der bare kalder sig, bo ,pia, kim ,kaj, o.s.v. det er da anonymt
hos mig er det bare lidt mere tydeligt , vil du hellere have at jeg
kalder mig poul eller per ?

sagde tidl. at en sand hundeelsker
>ikke ville aflive 2 hvalpe af de grunde som Bjørn og Gitte har gjort - det
>synes jeg er en meget modbydelig ting at sige til mennesker man ikke kender!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja og jeg syntes at det er en modbydelig
ting at gøre at aflive 2 hvalpe fordi en regel siger det , så der er
mange modbydelige ting , og nu gidder jeg ikke tænke mere over det
fordi jeg skal snart i seng ,og har ikke planer om at drømme om de
døde hvalpe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-04-02 18:57

On Thu, 18 Apr 2002 18:18:32 +0200, "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrotd:

>Nu synes jeg godt nok du er noget GROV ! (punish)

,,,,,,,,,,,,,,,og hva så ?, jeg er sikker på at hvalpene også syntes
at det var groft"hvis de kunne tale" at de blev aflivede p.g.a.
latterlige og snoppede pengegriske regler lavet af mennesker der ikke
burde have lov til at være opdrættere , for reglerne er da tydeligt
,som en anden skrev ,lavet for at kunstigt holde prisen oppe på
hvalpene .

> [...]
>Jeg synes alt på deres side lyder rigtig godt ! Ja - og det med aflivning af
>to hvalpe...det havde jeg også gjort hvis det var et krav.

,,,,,,,,,,,,,det er da en mærkelig mentalitet at have , man kan sku da
ikke aflive raske hvalpe fordi en regel siger at man skal ! i mine
ører lyder det fuldstændig afstumpet og sygt , hvordan kan man få sig
selv til sådan noget ? føj siger jeg bare !

man må da håbe at de kommende hvalpeejere finder et andet sted at købe
dem , et sted hvor de sætter kærlighed til hvalpene højest og ikke kun
tænker regler stamtavler og penge .

Fra : Annette Skovbon

Dato : 18-04-02 17:19

> Jeg er Bjørns kærste og har været med til at tage den beslutning omkring
> aflivning af vores 2 dejlige Dalmatiner hvalpe........
Og du er stolt af det eller hvad??????????????????????????????????

> Man skal huske på at det er meget hårdt arbejde får en tæve at opfodre, så
> mange hvalpe.....
På intet tidspunkt overvejede i at andre kunne tage jer af dem(Så kunne
i jo samtidig redde jeres bizarre stolthed!)?????

> Til sidst vil jeg også lige sige, at det er jo ikke alle opdrætter som KUN
> tænker på at få så mange hvalpe ( får at få så mange penge ud af det ) som
> muligt.
NÅ!!! Hvad er det så liiiiige I har lavet??? Aflivet dem,- så slap i jo
for udgifter på dem,- i kunne jo alligevel ikke få det samme for dem
uden stamtavle....

>Vi er alså nogen, som tænker på at give vores hvalpe en så god en
> opvækst som suglig, samtig med at vi tænker på vores tæves velfærd.....
*BRÆK!!!!!!!!!!!!*
> Min kærste og jeg holder det medst af vores ferie nu, får at hjælpe tæven så
> meget som muglig....
Jeg synes i skulle bruge jeres ferie på selv at søge hjælp,- i har
tydeligvis brug for det!

> ellers tak for jeres kritikker ha ha ha.....
HVAD er der lige at grine ad?????

> Med venlig hilsen Gitte..... indehave af 3 stk Dalmatiner
-men som ikke tager ansvar for sine handlinger...lede kæll***..:!

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 19-04-02 00:48

Hold da op´´ hvor vi fremme i skoen med klare udmeldinger ...om de små
stakkels søde små uskyldige nuttet forsvarsløse ubeskyttet´´ mennesker´´´
undskyld øhhh. hunde..

Verden er sku´´ ond en gang imellem... regler eller ej
om man afliver hvalpe for at give optimale betingelser for resten....eller
man gør det fordi, man ikke kan finde et passende hjem til dem... hvor de
trives godt..
Er da lige fedt... hvorfor blive så forarget over..det

> -men som ikke tager ansvar for sine handlinger...lede kæll***..:!

Det er nok, lige netop hvad de gør. Tager et ansvar..

Mvh. Lars......... I kina spiser de Mennesker.. Øhh Undskyld.. Hunde.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-04-02 07:47

On Fri, 19 Apr 2002 01:47:51 +0200, "Lars Gaardsøe"
<lars.g@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>trives godt..
>Er da lige fedt... hvorfor blive så forarget over..det

grunden til at folk bliver forargede er jo at , deres grund ikke var
nogle af delene du har nævnt men, aflivningen skete p.g.a. en regel
i dalmatinerklubben ! det ville du måske have vidst hvis du havde
fulgt med !!!

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 19-04-02 11:55

Ja´Okay.... det ved jeg godt... Sunde og raske hunde er noget skidt at
aflive.. hvis eneste argumentet, er at holde prisen kunstigt oppe som en
skriver...( men det kan jeg ikke forstille mig ) jeg savner mere, hvad der
i klubben ligger til grund for at lave max 8 hvalpe i et kuld...
før jeg syntes man kan vise sin afsky, over for en sådan regel..

Men mere end tit bliver hvalpe aflivet..som også er sunde / raske pga..
lille tandfejl. et muligt underbid.. altså små defekter som ingen betydning
ville havde i hundens liv, hvis den fik lov at leve..

Det er jo´ fordi man ikke ønsker at avle videre på disse dyr..... og man kan
lide det eller ej.. tjaaa.

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle af delene du har nævnt men, aflivningen skete p.g.a. en regel
> i dalmatinerklubben ! det ville du måske have vidst hvis du havde

Ja´Okay...du har ret,,, det ved jeg godt... Sunde og raske hunde er noget
skidt at aflive.. hvis eneste argument, er at holde prisen kunstigt oppe
som en skriver...( men det kan jeg ikke forstille mig ) jeg savner mere
svar på, hvad der i klubben ligger til grund for at lave max 8 hvalpe i et
kuld...
før jeg syntes man kan vise sin afsky, over for en sådan regel..

Men mere end tit bliver hvalpe aflivet..som også er sunde / raske pga..
lille tandfejl./ et muligt underbid / øre der ikke er lige store...kort sagt
små defekter som ingen betydning ville havde i hundens liv, hvis den fik lov
at leve..

Som i øvrigt ligger helt frit for opdrætter at afgøre..

Det er jo´ fordi man ikke (må) ønsker at avle videre på disse dyr..... og
man kan lide det eller ej.. tjaaa.

Mvh.. Lars

Fra : Karen

Dato : 19-04-02 12:22

On Fri, 19 Apr 2002 12:55:10 +0200, "Lars Gaardsøe"
<lars.g@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>i klubben ligger til grund for at lave max 8 hvalpe i et kuld...
>før jeg syntes man kan vise sin afsky, over for en sådan regel..

Ja,
Her i denne tråd er der flere gange spurgt hvad den faglige
begrundelse er for at aflive disse "overskudende" hunde..intet klart
svar er der kommet udover et hensyn til tæven (hvilket også er vigtigt
jo - men andre racer klarer sig jo ved fx at bruge ammer)..Desuden
står der absolut heller intet om denne regel på dalmantiner klubbens
side, så det er svært at få fakta på bordet..

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 19-04-02 20:30

Fri, 19 Apr 2002 13:21:31 +0200, Karen wrote:

> [...]
>står der absolut heller intet om denne regel på dalmantiner klubbens
>side, så det er svært at få fakta på bordet..

Og jeg kan ikke fatte, hvorfor en sund og rask tæve kun må
få 3 kuld...Hvilken grund har dalmatinerklubben til dét?

Fra : Jo-Ann

Dato : 19-04-02 20:45

hvorfor skulle den have mere ? Ja, vender lige spørgsmålet om !

Tænk hvis man får 3 kuld hvalpe. Tæven får det første når den f.eks. er 3
år...så igen ved 4 og 5 år (springer en løbetid over)....det vil sige, så er
der første lige 2 år når de sidste er født....hvad nu hvis alle fra det
første kuld har HD, AA, øjenproblemer, eksem, eller hvad ved jeg ??

Jeg tror ikke at min tæve får 3 kuld...uanset hvor gode kuld hun så får !
Hun får MULIGVIS et kuld mere, men ikke før om 2 år når jeg ved hvordan de
første hvalpe er som voksne hunde !

Mvh

Jo-Ann

P.S. men vi kan godt blive enig om det ikke burde være nødvendigt at lave
regler for det, det samme med at man ikke bør avle på 7-8 år gamle tæver.

Fra : x Vuf x

Dato : 19-04-02 23:57

Fri, 19 Apr 2002 21:45:07 +0200, Jo-Ann wrote:

>hvorfor skulle den have mere ? Ja, vender lige spørgsmålet om !

Jeg forudsatte, den var sund og rask!

> [...]
>der første lige 2 år når de sidste er født....hvad nu hvis alle fra det
>første kuld har HD, AA, øjenproblemer, eksem, eller hvad ved jeg ??

Hvorfor skal det nu fordrejes og pilles ud? <suk>
I øvrigt er 3 år lige sent nok at starte. 2-2½ år for de små racer.

> [...]

>regler for det, det samme med at man ikke bør avle på 7-8 år gamle tæver.

Her er igen forskel på små og store racer. Naturligvis igen forudsat,
at tæven er sund og rask og hvor mange hvalpe racen normalt får i et kuld.
1-3 hvalpe kan altså ikke ødelægge en tæve, der bli'r fodret optimalt
og hjulpet på alle måder!
Der skal MANGE nøje overvejelser til at få et kuld på en 8-årig!

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 19-04-02 21:06

Det kunne måske have noget at gøre med at Dansk Dalmentiner Klub godt
vil sikre at avlsmaterialet ikke bliver for snævert, undgå linieavn, ved
at alle hvalpe har de samme linier, hvis man siger at tæverne kun må
bruges 3 gange så bliver avlerne nådt til at finde andre tæver også
ender "alle" hvalpene ikke med at have samme forældre.

Og desuden syntes jeg at tre kuld på en tæve er rigeligt, tænk dog også
på tæven, og som Jo-Ann skriver så er det da også en maget god ide at
kunne tjecke kvaliteten af afkommet fra en tæve får man avler løs på hende.

Jane

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-04-02 21:17

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Og jeg kan ikke fatte, hvorfor en sund og rask tæve kun må
> få 3 kuld...Hvilken grund har dalmatinerklubben til dét?

Nå det er nu da ellers ikke så svært at forstå vil jeg mene .. det er
da helt klart for at undgå enhver form for udbytning af tæven .. og
dette taler da klart til tævens fordel .. det skulle jo nødig blive en
hvalpefabrik hvor man bare tænker på at få så mange hvalpe på tæven
som muligt .. og det har vel også noget med tæven alder at gøre .. så
her er da tale om en regel som er til at tage at føle på og forstå ..

Godfredagshils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 20-04-02 00:01

Fri, 19 Apr 2002 22:16:31 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>som muligt .. og det har vel også noget med tæven alder at gøre .. så
>her er da tale om en regel som er til at tage at føle på og forstå ..

Ja på en måde kan jeg godt se det, når de får så mange hvalpe ad gangen.
Det er altså hårdt for tæven. Ikke kun når de skal opdrages, men så sandelig
når de skal ammes. De trækker jo al kraft ud af hende!

Fra : Annette Skovbon

Dato : 19-04-02 15:44

> Det er jo´ fordi man ikke ønsker at avle videre på disse dyr..... og man kan
> lide det eller ej.. tjaaa.
Så synes jeg netop man er sit ansvar voksent, hvis man solgte disse
'fejlproducerede' enten med klausul om neutralisering eller selv sørgede
for dette inden de forlod ens hus.
Aflivningen er et modbydeligt middel, hvis hvalpene overordnet er sunde
og raske,- også selvom der er 'for mange'. Der findes ammer, som
gladeligt ville tage dem til sig.
De afliver jo heller ikke et barn, hvis de skulle gå hen og få
trillinger vel? Så må man tage tingene som de kommer, og få det bedste
ud af det,- og det bør man også gøre selvom det 'kun er hunde' vi her
snakker om.

Vh. Annette - Som tit og ofte ville vælge dyr over andre mennesker.

Fra : Louise Kragh

Dato : 19-04-02 20:27

Lidt lissom at drukne kattekillinger ik?...
mvh
Louise, der går ret meget ind for dyrevelfærd

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-04-02 21:26

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> Lidt lissom at drukne kattekillinger ik?...
> mvh
> Louise, der går ret meget ind for dyrevelfærd

Man kan være for eller imod at to sunde og raske hvalpe bliver aflivet
men da det formentlig er foregået via dyrlæge kan det under ingen
omstændigheder sammenlignes med at drukne kattekillinger . .. det er
forbudt og direkte dyrplageri .. fordi en killing faktisk er meget
meget længe om at dø .. og iflg den nye lov om aflivning må man altså
kun aflive et dyr hvis man er uddannet til dette .. .. men
sammenligne aflivningen af de to hundehvalpe grundet en regel i en
klub og så drukning af kattekillinger er altså at skyde gråspurve med
kanoner og helt usammenlignelig ..

godfredagsaftenhils fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-04-02 23:45

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenligne aflivningen af de to hundehvalpe grundet en regel i en
> klub og så drukning af kattekillinger er altså at skyde gråspurve med

Her er vi for en gang skyld totalt uenige:
hvis en regel siger, at en tæve max må få X antal hvalpe, så er det altså
helt i orden at aflive Y antal sunde og raske hvalpe, fordi det bliver gjort
af en dyrlæge?

Hvorimod det er dybt uetisk at drukne kattekillinger??
Jeg kan godt se forskellen men begge dele virker lige tåbelige.

Det var bare lige det jeg ville sige.
God Weekend
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-04-02 07:55

> [...]
altså
> helt i orden at aflive Y antal sunde og raske hvalpe, fordi det

Altså ..læs da hvad jeg skriver ... jeg nævner ikke spor om hvorvidt
det er i orden at aflive sunde og raske hvalpe, jeg siger bare at det
at tage aflivning af hvalpene bliver foretaget af en dyrlæge der
overholder div. love omkring aflivning af dyr overhovedet ikke kan
sammenlignes med at tage sagen i egen hånd og påføre dyret unødvendige
lidelser, som man jo gør når man drukner killinger eller hundehvalpe
... kan du se forskellen ??

> Hvorimod det er dybt uetisk at drukne kattekillinger??
> Jeg kan godt se forskellen men begge dele virker lige tåbelige.

Ja men igen jeg snakker ikke om hvorvidt er rigtigt eller forkert at
lade killingerne aflive .. jeg snakker udelukkende om
aflivningsmetoder ..den anden diskussion orker jeg slet ikke at gå ind
i ...
godlørdagshils til både dig og Laika fra Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 20-04-02 23:32

Nu var det ikke metoden jeg hintede til, mere #de her kan ik bruges#
mentaliteten
mvh
Louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-04-02 14:44

> Nu var det ikke metoden jeg hintede til, mere #de her kan ik bruges#
> mentaliteten
> mvh
> Louise

OK jeg er bestemt også modstander af den der smid væk mentalitet når
det gælder levende væsner, men skal den absolut praktiseres så er det
i al fald afgørende at det sker på en for dyret så smertefri og
hurtigt som overhovededet muligt ..
og det var der jeg mente der var pokkers til forskel på de druknede
kattekillinger og så de hundehvalpe der er tale om ..

Smil fra Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 22-04-02 14:48

Jeps enig enig
smil fra louise

Fra : Doggy

Dato : 18-04-02 20:05

"Bjørn P.Callesen" <b.p.callesen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man ikke følger...DDK anbefalinger/regler....
> bliver man udelukket fra klubben i 2 år....
> det er vi ikke interesseret i......

Hej Bjørn

Er det ikke Dalmatiner Klubbens regler der siger at tæven kun må have 8
hvalpe ?
Det er da vel ikke DKK ?

Hvor står iøvrigt denne anbefaling ? Jeg kan ikke finde den på klubbens
hjemmeside.

Hilsen

Merete

Fra : Bjørn P.Callesen

Dato : 18-04-02 20:39

Hej Merete...

Jo det er korekt. Det er Dansk Dalmatiner Klubber som har de regler.... Jeg
har lige været inde på deres hjemmeside, og tjække. De har ikke opdatere
den, med de nye regler endnu. De er først trådt i kraft fra dette fårår....
Kuld antallet er også sat ned fra 3-4 kuld i en tæves levetid, til max 3
kuld hvalpe.... Hvilket også er udemærket...

Men de nyge regler står i vores klubblad......

Med venlig hilsen Gitte

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-04-02 21:14

> [...]

> det er vi ikke interesseret i......
>
> Men................vi havde også meget svært ved at skaffe os af med de 2

Hvor langt vil man gå for at føje en klub?
Laaaangt lader det til!

Med skeptisk hilsen

Kim Christensen

Fra : Karen

Dato : 17-04-02 21:52

On Wed, 17 Apr 2002 22:03:56 +0200, "Bjørn P.Callesen"
<b.p.callesen@cool.dk> wrote:

>Til jeres spørgsmål...hvordan 13 bliver til 8..???
>
>Inden for Dansk Dalmatiner Klubs avlsanbefalinger....
>må en tæve max have 8 hvalpe....der for skal resten aflives...

Må man spørge hvad begrundelsen for max otte stks hvalpe er?
Overbefolkning? Det lyder grotesk. Troede faktisk alle de skrøner om
dalmantiner-reglerne VAR skrøner..det var de så åbenbart ikke...
Nu kommer du ikke også at siger at skrønen om at en dalmantiner skal
have x antal pletter før den er kurant (og derfor værdig til livet)
også er en sand historie?

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Pia

Dato : 17-04-02 22:03

Jeg er blot glad for jeg i sin tid alligevel ikke blev dyrlæge - for jeg
kunne ikke imødekomme den slags krav fra mine kunder.... Selv hvis tæven var
meget medtaget af graviditeten ville jeg prøve at skaffe "rugemødre".

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-04-02 09:28

On Wed, 17 Apr 2002 22:51:59 +0200, Karen <cowboyhat@sol.dk> wrotd:

> [...]
>Nu kommer du ikke også at siger at skrønen om at en dalmantiner skal
>have x antal pletter før den er kurant (og derfor værdig til livet)

Jeg har hørt noget om at mange af dem bliver døve ? der er vist
desværre meget linieavl/indavl og snopperi inden for den race .

Og efter min mening bliver den fanatiske holdning blot bekræftiget af
at man kan finde på at aflive hvalpe , bare fordi at de i en klub har
lavet en regel om at der kun må være 8 "ryster på hovedet " det ville
en rigtig hundeven da ALDRIG kunne finde på "sørgeligt"

Fra : Waycool

Dato : 18-04-02 12:24

[snip]

> [...]
> lavet en regel om at der kun må være 8 "ryster på hovedet " det ville
> en rigtig hundeven da ALDRIG kunne finde på "sørgeligt"

Det må jeg sige "punse"!!
For en gangs skyld er vi helt enige!
Disse latterlige "regler" er da helt hen i skoven, jeg kan bare ikke
lade være med at tænke på de småpuslinger det gik ud over
Når jeg havde fået valgt race ville jeg da også være medlem af DKK, men
hvis prisen for at lade eventuelle hvalpe overleve er 2 års udelukkelse
fra DKK er jeg sku ligeglad!!

/waycool

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 12:48

"Waycool" <waycool@everyday.com> writes:

> [...]
> Når jeg havde fået valgt race ville jeg da også være medlem af DKK, men
> hvis prisen for at lade eventuelle hvalpe overleve er 2 års udelukkelse

Nu var det jo ikke DKK som havde de lettere mærkelige regler, men den
specifikke hunderaces klub.

/Trin

Fra : John

Dato : 17-04-02 23:04

> [...]
> Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
> aflivet.....det er trist men sandt....
> men sådan er reglerne???????????????????

Hej Bjørn.

Først tillykke med kuldet. Pletter på nettet er altid en
dejlig oplevelse ;).

Herefter kan jeg ikke nærer mig at spørge dig, at
ud fra hvilke kriterier har man fundet ud af at 8 er
passende og f.eks 9 er for mange ?.

Samt ville det være eftertænksomt at give "resterne" et
godt blivende hjem, istedet for svingdørsløsningen
som jeg mener aflivning er.

VH
- :) John.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 08:56

"Bjørn P.Callesen" <b.p.callesen@cool.dk> writes:

> [...]
> Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
> aflivet.....det er trist men sandt....
> men sådan er reglerne???????????????????

Antagende at man nu kender en tæve der lige har født og som kun har
få hvalpe, ville det så være i orden at give dem til hende? Altså hvis
naboens gadekryds er blever drægtig igen, men har mistet en del af
hvalpene? Selvfølgelig kan disse hvalpe ikke blive præmieret osv. men
der er jo også masser af mennesker som gerne vil have en hund der ikke
kan disse ting.

Mvh Trine, som i hvertfald ville prøve at finde en løsninge, som ikke
kræver aflivede hvalpe.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-04-02 09:24

> [...]
men
> der er jo også masser af mennesker som gerne vil have en hund der

Ja undskyld hvis jeg spørger dumt men hvorfor søren kan hundene ikke
blive præmieret osv. fordi de har haft en amme på?? det ændrer da for
søren ikke hundenes gener ... kan bare slet ikke gå ind for tanken om
at skulle aflive raske hvalpe fordi der er for mange af dem .. det
strider mod min respekt for liv må jeg tilstå ..

Godmorgenhils fra Ami

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 09:51

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> at skulle aflive raske hvalpe fordi der er for mange af dem .. det
> strider mod min respekt for liv må jeg tilstå ..

Nej, det ændrer selvfølgelig ikke hvalpenes gener, men hvis klubben
nægter mere end 8 hvalpe fra et kuld, så kan de sidste hvalpe vel ikke
deltage i konkurrencer osv hvor stamtavle er krævet. Det er jo ikke
pga. ammen, men fordi der er for mange hvalpe fra kuldet. Jeg antager
naturligvis herved at hvalpe skal have stamtavlen fra klubben og at
klubben ikke giver stamtavle til mere end 8 hvalpe pr. kuld.

Kan vil måske få en mere kyndig til at afklare det her?

Jeg håber da ikke at du tror at jeg er tilhænger af at aflive raske
hvalpe? For det er jeg på ingen måde!

Hilsen Trine

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 10:08

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> pga. ammen, men fordi der er for mange hvalpe fra kuldet. Jeg antager
> naturligvis herved at hvalpe skal have stamtavlen fra klubben og at
> klubben ikke giver stamtavle til mere end 8 hvalpe pr. kuld.

Det lugter jo af, at man vil holde priserne kunstigt oppe pga større
efterspørgsel. Jeg havde ellers tænkt på, om jeg skulle kigge efter en
plettet, men ikke på den slags skumle vilkår - så tager jeg hellere en
hulihækker mere, og det er ikke pga prisen som sådan, men den måde der
spekuleres i det. Så er der sikkert en masse andre regler som jeg heller
ikke bryder mig om. Udstilles skal den ikke uanset sine gener.

:Pia & verdens smukkeste gadekryds

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 10:15

"Pia" <@> writes:

> [...]
> spekuleres i det. Så er der sikkert en masse andre regler som jeg heller
> ikke bryder mig om. Udstilles skal den ikke uanset sine gener.

Vi kunne ikke være mere enig, bortset fra at jeg ikke er så vild med
en dalmantiner.

> :Pia & verdens smukkeste gadekryds

Kunne vi ikke få lov til at se et billede af vidunderet? Hvad er den
en blanding af?

Hilsen Trine

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 11:42

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message > > :Pia &
verdens smukkeste gadekryds

> Kunne vi ikke få lov til at se et billede af vidunderet? Hvad er den
> en blanding af?

jo, det må du da gerne. Max er halv rottweiler og ligner til forveksling en
sort labrador indtil man begynder at veje ham - 45 kg og 68 cm. Han er knap
17 måneder og i fuld gang med at vokse i bredden. Der er i øvrigt et par
billeder hvor han leger med en dalmatiner, som han var lidt vild med - deraf
interessen, da vi håber at finde en hvalp mere i sommer, helst inden vi
flytter på landet, for vi har mange hunde her i området den kan lære at
kende. Noget Max har haft stor fornøjelse af.

http://max.fantopia.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 12:40

"Pia" <@> writes:

> [...]
> flytter på landet, for vi har mange hunde her i området den kan lære at
> kende. Noget Max har haft stor fornøjelse af.

Hvor er han sød. Han ligner en sort rottweiler. Held og lykke med at
finde en lille bror eller søster til ham.

/Trine

Fra : John

Dato : 19-04-02 01:06

"Pia" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> flytter på landet, for vi har mange hunde her i området den kan lære at
> kende. Noget Max har haft stor fornøjelse af.

Han er da smuk :), og ser ud til at have et herligt hundeliv hos jer.

Har selv en lab-mix, men blot med schæferen som krydsning.

Nathils
*:) - John.

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 10:05

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-04-02 10:52

Hej Trine

Jeg antager
> naturligvis herved at hvalpe skal have stamtavlen fra klubben og at
> klubben ikke giver stamtavle til mere end 8 hvalpe pr. kuld.

Ups min forfærdelse over at man kan vælge at aflive sunde og raske
hvalpe grundet en regel fra en specialklub har helt glemt at se den
side af sagen .. du har da ganske givet ret i din antagelse .. den
lyder mega logisk . .. men i sådan en situation tog jeg da gerne en
hund uden stamtavle .. må jeg indrømme .. og uden skrupler

> Jeg håber da ikke at du tror at jeg er tilhænger af at aflive raske
> hvalpe? For det er jeg på ingen måde!

Nej den bås sætter jeg ikke folk i medmindre de tydeligt selv
tilkendegiver at tilhøre denne bås ...

Smil fra Ami

Fra : lizzichow@mail.dk

Dato : 18-04-02 10:57

> [...]
> Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
> aflivet.....det er trist men sandt....
> men sådan er reglerne???????????????????

Jeg græder blot ved tanken.
For nyligt blev jeg opmærksom på, at Grand Danois hunde max. må have 6
hvalpe i DKK. Desværre er de jo så ikke de eneste med det tåbelige
krav. Hvor må det være svært at holde af og opdrætte en race med så
tåbelige regler. Og jeg KAN simpelthen ikke se, hvorfor det skulle
være nødvendigt. Og hvem bestemmer hvor mange hvalpe en tæve af
bestemt race må have?
Gud ske tak og lov for, at man har valgt at opdrætte en race, der kun
får 3 - 5 hvalpe. Jeg er dog alligevel chokeret over at have været
opdrætter i DKK gennem 20 år og først nu have fået kendskab til, at
nogle racer lever med disse krav. Det er i hvert fald ikke noget, der
skiltes med i vores klub.
Det kan undre mig, at man (DKK) hænger sig så kraftigt i indholdet af
Konventionen vedr. kæledyr, som Danmark underskrev i 1995 og kræver
ændring af standarden for mange racer, så vi kan lave sundere dyr, når
man samtidig afliver perfekte hvalpe, bare fordi de er uheldige at
være af den forkerte race. Hvad med etikken?
Tjah - det var bare mine tanker. Jeg forstår ikke, hvordan man som
opdrætter kan leve med disse krav. Var det ikke på tide at finde en ny
ledelse i de pågældende specialklubber?

Mvh.
Én, der for mange år siden fik et kuld på 10 schäferhvalpe, der alle
fik et godt og langt hundeliv. Også moderen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-04-02 11:25

<lizzichow@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tåbelige regler. Og jeg KAN simpelthen ikke se, hvorfor det skulle
> være nødvendigt. Og hvem bestemmer hvor mange hvalpe en tæve af

Der findes åbentbart mange tåbelige regler, så vidt jeg er orienteret har
specialklubben for broholmere den regel at man SKAL avle på hunden, hvis den
er avlsgodkendt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Det er da underligt, men hvis man ikke gør det, voldtager de så ens tæve

> Mvh.
> Én, der for mange år siden fik et kuld på 10 schäferhvalpe, der alle
> fik et godt og langt hundeliv. Også moderen.

Vores flatcoated ret.'s mor fik 11 hvalpe, den ene døde meget hurtigt, så
blev de nødt til at aflive en pga. at den var meget svag. Men resten voksede
op og blev til flotte flatter. Så Trille har 8 søkende

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 19-04-02 01:05

> [...]
> er avlsgodkendt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
> Det er da underligt, men hvis man ikke gør det, voldtager de så ens tæve

Jeg tror reglen her er lavet... som et led i at få bestanden fremavlet
igen,, fordi den jo´ nærmest var udødet..
tvinge folk kan man vel ikke, Men hvis folk ikke vil indgå reglen, kan man
bare sælge til anden side.

Mvh. Lars

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cbe9f15$0$258$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Ann K

Dato : 19-04-02 18:30

Hejsa.
Ang Broholmeren og den nævnte avlsbetingelse... Det er helt rigtigt at
man tidligere, ved køb af hvalp, fik at vide at købet var betinget af at
man indgik i racens avlprogram... Man kunne i begyndelsen vist heller
ikke selv bestemme, hvilket køn man ønskede - holdningen var, at hvis
man ville have en broholmer, så måtte man tage, hvad der var!
Broholmeren er en rekonstrueret dansk race og som sådan har det i flere
år (dvs hunde-generationer) været vigtigt at sikre sig det allerbedste
avlmateriale...
Køber har altså været orienteret om betingelserne og har accepteret
disse... og det har derfor ikke været nødvendigt at voldtage nogen
broholmertæver
Disse avlsbetingelser gælder vist ikke længere broholmeren... men andre
racer har eller har haft samme regler... Pt er man igang med arbejdet
omkring Dansk Vikingehund med nøjagtig samme klausuler ang avl - og i
Norge gjorde man vist det samme med Norsk Lundehund, da denne race var
ved at uddø....

Og jeg kan da ikke se noget "galt" ved dette... der er jo tale om at
sikre en races genpulje... og fremfor alt - køberne er orienterede om
avlforpligtelse o.lign allerede ved købet... Det kan altså ikke komme
bag på køberen at han/hun har købt et dyr, som man skal slæbe med på
udstillinger/diverse bedømmelser og som man kan forvente at skulle bruge
til avl... Ønsker man ikke at deltage i dette, er der for mig at se to
muligheder; Enten at købe en helt anden race... Eller evt tage kontakt
med opdrættere af racen og høre om der er "fejl-behæftede"
unghunde/voksne, som man så evt kunne købe...

Mvh Ann - der ikke har Dansk Vikingehund, netop pgr avlsforpligtelsen

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 19-04-02 19:05

Hej
Hvordan ser en dansk vikingehund ud +
Jeg har aldrig hørt om dem før.
Vibeke L

Fra : John

Dato : 19-04-02 21:03

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Hvordan ser en dansk vikingehund ud +
> Jeg har aldrig hørt om dem før.
> Vibeke L
> --

http://home10.inet.tele.dk/allanpia/

*:) - John.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 18-04-02 11:20

Hejsa.

At nogle klubber har en etisk regel om at der kun må ligge 6 eller 8 hvalpe
er ikke noget Dkk har indflydelse på. DKK stambogføre gerne 13 dalmentinere
eller Grand danois fra et kuld. Det er op til opdrætteren om de vil følge
deres specialklubs etiske regler. Det er ingen lov.
At det er klogest at følge klubbens etiske regler, for at kunne begå sig i
klubben er så noget andet.
Tillykke med de 8.
V H Gitte

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-04-02 11:37

Jeg undrer mig over, at man stolt forkynder, at tæven fik 13 hvalpe, når de
5 egentlig betragtes som "affald" uden nogen værdi!
Jeg ved godt, at det "kun" var 2, der måtte ofres, men i mine øjne er det 2
for mange! At aflive raske og levedygtige hvalpe på grund af en tumbet
regel, ja man tager sig til hovedet!
Kan kun helt og fuldt tilslutte mig de øvrige forargede indslag og håber, at
fornuftige folk vil arbejde på, at få den regel lavet om!

Eva

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 11:45

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg undrer mig over, at man stolt forkynder, at tæven fik 13 hvalpe, når
de
> 5 egentlig betragtes som "affald" uden nogen værdi!

Tja, når de nu har den slags regler i klubben, så ville de nok ikke i dette
forum offentliggøre at de 2 sidste var sendt til en amme... Så jeg skal ikke
dømme, om indlægget var et reklameindslag for deres 8 stambogsførte, en
bommert eller noget helt andet.

:Pia

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-04-02 12:05

Pia <x@x.com> skrev i en news:a9m801$33t$1@sunsite.dk...

> [...]
ikke
> dømme, om indlægget var et reklameindslag for deres 8 stambogsførte, en

Det er da ganske givet en reklame for de hvalpe, der var så heldige at
beholde livet!
Men hvorfor overhovedet nævne, at der kom 13 hvalpe???
Hvis det var noget, man var stolt af, så kunne jeg forstå det, men det er
det vel ikke, i og med at tæven kun må beholde de 8!

Eva

Fra : Doggy

Dato : 18-04-02 20:29

> [...]
> Der var "heldigvis" 3 der var dødfødte....så vi skulle kun have 2
> aflivet.....det er trist men sandt....
> men sådan er reglerne???????????????????

Hej Bjørn

Er alle i Dalmatinerklubben enige i dette syn på antal hvalpe tæven må
beholde ?

Hvorfor har man overhovedet denne regel ? Hvad er den faglige begrundelse ?
Hvorfor prøver man ikke på at få fjernet reglen ?

Hvis reglen ikke kan fjernes, hvorfor så sætte medlemsskabet af en special
klub højere end din egen etik ?

Du må da bande specialklubben langt væk hver gang en sund og rask hvalp skal
have dødssprøjten på grund af disse "bestemmelser" ?

Ingen af de specialklubber jeg er medlem af,har denne tåbelige regel. De
racer jeg opdrætter får almindeligvis store kuld 8-12 i snit. Det er klart
at store kuld giver mere arbejde,men det er så sandelig op til opdrætteren
at hjælpe sin tævehund med et stort kuld hvalpe.Man må fodre hvalpene
ekstra, ved siden af modermælken, holde godt øje med hver enkelt hvalps
tilvækst osv. men det er altså muligt at opfostre store kuld, uden at det
tærer på tæven.

Hvis "mine " specialklubber fik denne regel, ville jeg øjeblikkelig melde
mig ud og blæse på om jeg blev ilde set i klubbens regi.Jeg ville glæde mig
over ikke at skulle dele synspunkter med en sådan klub.Og så ville jeg
profilere mig over for hvalpekøberne med, at jeg netop IKKE var medlem af en
sådan klub, med sådanne nogle tåbelige avlsanbefalinger !!!

Jeg ville simpelthen give sådan en klub fingeren !!

Hilsen

Merete

Fra : Jo-Ann

Dato : 18-04-02 22:36

"Jeg ville simpelthen give sådan en klub fingeren !!"

- og hvad ville du så få ud af det ???

Hvis man endelig vil gøre noget, og det tror jeg da nok der er nogle som
vil, så hjælper det sgu' da ikke bare at melde sig ud (er det forøvrigt ikke
en lige så let "løsning" som af aflive nogle hvalpe ?) så må man da blive i
klubben og kæmpe for at disse regler blive ændret ?

Reglen (eller "anvisningen") i DDK er som sagt ret ny - ja og jeg tror ikke
der går længe inden mange vil forsøge at få den ændret....men det er bare et
gæt !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-04-02 07:47

On Thu, 18 Apr 2002 23:35:38 +0200, "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrotd:

>"Jeg ville simpelthen give sådan en klub fingeren !!"
>
>- og hvad ville du så få ud af det ???

,,,,,,,,,,,,,,,,,,man ville da få respekt ud af det , dem der virkelig
elsker hunde ville da respektere sådan en beslutning !

>Hvis man endelig vil gøre noget, og det tror jeg da nok der er nogle som
>vil, så hjælper det sgu' da ikke bare at melde sig ud (er det forøvrigt ikke
>en lige så let "løsning" som af aflive nogle hvalpe ?)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,syntes du at det er lige let at ringe og melde
sig ud af en klub , som det er at gå ned og få aflivet hundehvalpe
?????

Fra : Jo-Ann

Dato : 19-04-02 10:38

Hej Punish !

Jeg har heldigvis aldrig prøver hverken at melde mig ud af en klub, eller
aflive en hundehvalp - og håber da heller ikke jeg kommer til nogle af
delene, særligt ikke det sidste !

Jeg er 100 % sikker på at det at melde sig ud af klubben det vil INGEN
respekt give....har ihvertfald aldrig hørt at nogle har fået det ved at
melde sig ud af en klub...

Mvh

Jo-Ann

Fra : Louise Kragh

Dato : 19-04-02 10:56

selvrespekt måske?

nytter i hvert fald ikke at fralægge sig ens personlige moralske ansvar ved
at dække sig ind under en regel, der så vidt jeg kan forstå ikke er andet
end en etisk retningslinie?

Hvis man ikke er parat til at hjælpe og støtte sin tæve i tilfælde af mange
hvalpe bør man måske slet ikke få hvalpe??

mvh
louise

Fra : x Vuf x

Dato : 19-04-02 20:34

Fri, 19 Apr 2002 11:38:26 +0200, Jo-Ann wrote:

>Jeg er 100 % sikker på at det at melde sig ud af klubben det vil INGEN
>respekt give....har ihvertfald aldrig hørt at nogle har fået det ved at
>melde sig ud af en klub...

Bortset fra lidt ekstra selvrespekt!

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 19-04-02 22:29

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,man ville da få respekt ud af det

Respekt hos hvem?
I mine øjne viser det at du ikke har nogen som helst intresse i at gøre det
bedste for dine hvalpe, og det aftvinger ikke videre respekt hos mig må jeg
nok indrømme.

- Sidsel

Fra : Doggy

Dato : 19-04-02 08:04

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeg ville simpelthen give sådan en klub fingeren !!"
>
> - og hvad ville du så få ud af det ???

Jeg kunne feks. prøve at arbejde for at danne en ny dalmatinerklub med
ligesindede.

> [...]
> en lige så let "løsning" som af aflive nogle hvalpe ?) så må man da blive
> klubben og kæmpe for at disse regler blive ændret

Jeg synes da bestemt man skal kæmpe for en sag man tror på, men hvis
holdningen gennem nogle år synes helt urokkelig, så ville jeg ikke bruge tid
på at være medlem af en sådan klub og dermed være tvunget til at følge deres
tåbelige regler.Man kan ikke redde verden og i den situation som jeg
beskriver ville jeg tænke på mine egne hvalpe først og så håbe at andre
ville melde sig ud af klubben, fordi de heller ikke ville ligge under for
sådanne bestemmelser.

Jeg spørger jo også hvorfor man ikke prøver at få fjernet reglen.Men jeg ved
også af egen erfaring,hvor svært det kan være at få ændret visse ting. Har
selv været medlem af specialklubber i mere end 20 år og forsøgt at komme til
orde omkring nogle ting.Mange klubber er befolket med gamle garvede
hundefolk, der har siddet på deres poster i mange år og som måske ikke har
den store lyst til at ændre på vedtagne regler "for sådan har det jo altid
været"

Hvis man ikke føler man kan komme nogle vegne med sin "sag" så må man jo
nogen gange erkende at man kæmper forgæves og så tage andre skridt, såsom at
forlade en specialklub hvis den har nogle holdninger som man ikke kan leve
med.
Det hjælper jo heller ikke just at støtte et foretagende i mange år, blot
for at konstatere at man ikke kan ændre nogle ting.

Hilsen

Merete

Fra : Jo-Ann

Dato : 19-04-02 10:41

jamen så er vi jo nok enige. Så vidt jeg kan forstå er reglen helt nu
(1/1/2002) ja og så mener jeg ikke man bør melde sig ud, men blive og kæmpe
for at få den ændret......hvis det er det man ønsker.

Jeg ved kan dog godt se en lille bitte smule fornuft i reglen..nogle kan
simpetlhen ikke selv "tage sig sammen" til at reducere et kuld. Jeg kender
folk som har fået 13-15 hvalpe, og som har ladet tæven beholde alle
hvalpene...og det synes jeg absolut er mere synd, end at gå til en dyrlæge
og få to små hvalpe aflivet. De to hvalpe mærker jo intet - men har dog også
ladet mig fortælle at det kan være en noget "drøj" omgang, da hundehvalpe er
sværre at aflive end voksne hunde (man kan jo ikke stikke dem i blodåren).

Mvh

Jo-Ann

Fra : Annette Skovbon

Dato : 19-04-02 16:37

Hej Alle,

Jeg har i dag, d.19.04.02 snakket med Bendte Madsen, næstformand for
Dansk Dalmantiner Klub.
Fortalte hende om sagen og fortalte om udviklingen herinde.

Jeg kan hermed fortælle hvordan det hænger sammen.

Den med at en tæve ikke må få mere end 8 hvalpe i et kuld er en
ANBEFALING, og eneste konsekvens det kan have, hvis man vælger at
beholde mere end de 8 er, at man ikke kan blive optaget på deres
hvalpeliste.(Kun i Dansk Dalmantiner Klub)

Du bliver altså ikke smidt ud af Dansk Dalmantiner Klub, hvis du vælger
at beholde alle dine hvalpe Bjørn. - eller valgte om jeg så må sige.

Nu, da hvalpene ER aflivede er der ikke mere vi kan gøre i den her sag,
og jeg vil for mit eget vedkommende kun komme med en bemærkning.

Aflivningen af disse to hvalpe kunne være undgået hvis DU Bjørn, havde
undersøgt reglerne omkring din race.
Håber du tager det her til eftertanke, og svarer SELV i stedet for at
sætte din kone ved computeren.

Det skal lige siges at min holdning omkring aflivningen IKKE har ændret
sig en disse.

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 19-04-02 18:29

> [...]
> sætte din kone ved computeren.
>
> Det skal lige siges at min holdning omkring aflivningen IKKE har ændret

Hej Annette S... Jeg tror du skal tolke... bjørn´s kæreste Gitte... når hun
skriver Ha-ha...i sine indlæg..
lidt anderledes.. end hun syntes det er sjovt...

Det gør jeg.... og håber, at jeg har opfattet det Rigtigt.

Mvh. Lars

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 19-04-02 22:34

Ja Lars, jeg opfattede det som groft ironisk, altså, folk der tror man synes
det er sjovt at få aflivet raske dyr, de må da være syge i potten!

- Men hvordan Frk Jordfed (Annette Skovbong) opfatter det er jo nok ikke
helt på samme måde - tydeligvis set udfra hendes rabiate angreb på andre...

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-04-02 22:55

On Fri, 19 Apr 2002 23:34:19 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

>Ja Lars, jeg opfattede det som groft ironisk, altså, folk der tror man synes
>det er sjovt at få aflivet raske dyr, de må da være syge i potten!

,,,,,,,,,,,,,såså pas nu på blodtrykket Tidsel , der er måske også
tidspunkter hvor det ikke er passende at grine !

>- Men hvordan Frk Jordfed (Annette Skovbong) opfatter det er jo nok ikke
>helt på samme måde - tydeligvis set udfra hendes rabiate angreb på andre...
>
>- Sidsel

............Hun har da i det mindste ikke angrebet nogle små
forsvarsløse hundehvalpe ! Og det var da sjovt at du laver hendes navn
om til nogle hashudtryk , er det noget du lærer nede i rygeklubben
eller er det dine børn der lærer dig dem ?

Fra : John

Dato : 20-04-02 00:25

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt på samme måde - tydeligvis set udfra hendes rabiate angreb på andre...

Den får fandme ikke for lidt.....

Kære Sidsel, kig lige her ;):
http://www.netdoktor.dk/Sygdomme/Fakta/hypertension.htm

....og tag så en kop varm kaffe og hvis du selv har hund, så sving en natrunde
med den
i stille afstressende stil!.

*:) - John, som hverken er jordfed, rabiat, eller går ind for aflivning af
raske sunde hundehvalpe.

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 20-04-02 01:06

> [...]
>
> - Men hvordan Frk Jordfed (Annette Skovbong) opfatter det er jo nok ikke
> helt på samme måde - tydeligvis set udfra hendes rabiate angreb på

Ja´´ Sidsel...... Men jeg går længere og tolker Gitte´s he-he og ha-ha..
hvor man sidder og tænker, det er sku´ da mærkligt og skrive midt i det
hele.. "som et vink.." da de naturligt nok ikke her i tråden..kan skrive de
har omgået reglerne.. Som jeg læser det mellem linjerne.. " lever de i
bedste velgående".... og er sikker på de "2" små hjerter stadig banker´´ et
sted...

Derfor skriver jeg"" Jeg håber at have opfattet det rigtigt... og tror i
øvrigt heller ikke de afliver 2 hvalpe. for at komme på hvalpelisten... det
virker jo´ ikke som om de lige er dumpet ned fra månen...

Er jeg virklig den eneste her, der læser det sådan. ?

Frk. jorden er fed....ha-ha.. den havde jeg også luret..*LOL*

Mvh. Lars

Fra : Annette Skovbon

Dato : 20-04-02 02:08

> - Men hvordan Frk Jordfed (Annette Skovbong) opfatter det er jo nok ikke
> helt på samme måde - tydeligvis set udfra hendes rabiate angreb på >andre...

Har du et problem med mit navn Sidsel? - eller har du bare brug for et
stavekursus? *SS*
Du skal vist ikke kaste med for magne sten
Hmm..Jeg er ked af, at jeg fik forpurret dit spæde forsøg på at forsvare
Bjørn og Gitte, men synes dog det er tåbeligt at begynde med øgenavne.
Så spørger man sig selv, er du 10 eller 12 år gammel??
Tag dig dog sammen søster, og kommentér mit sidste indlæg, hvis du har
noget at sige, i stedet for at svine mig til,- det her er en debatside
om hunde,- til din orientering
Og har man ikke noget fornuftigt at sige(Hvilket du TYDELIGVIS ikke har,
ja, så burde man tie stille).

God weekend,- du har vist brug for det

-Annette

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 20-04-02 12:08

> ...men synes dog det er tåbeligt at begynde med
> øgenavne....

Så er det sjovt du ikke selv har problemer med at kalde Bjørn og Gitte
grimme ting?

Og nej, jeg har ikke brug for et stavekursus, ellers tak, jeg skriver og
taler flydende og velformuleret både dansk og engelsk.

Jeg er ikke hverken 10 eller 12 år, det ville du også kunne se ud fra den
måde alle mine tidligere indlæg er skrevet på. Og mit forsøg på at forsvare
Bjørn og Gitte har i mine øjne været alt andet end spædt, men folk har alt
for travlt med at kaste med sten til at se noget som helst fornuftigt.

Jeg synes det er trist at det eneste I har reageret på af hvad jeg har
skrevet har været en tilsvining på samme plan som den I selv har gang i, I
må godt nok være hellige!
Og du, Annette Skovbon, burde vist være den sidste til at fortælle nogen at
man skal skrive noget fornuftigt istedet for at svine folk til!

- Til sidst til Punish:
Jeg synes det er mægtig sjovt at du også lader til at kende diverse udtryk
fra Christania, takes one to know one?`
Og nej jeg har ingen børn, jeg går ikke ind for at man overbefolker jorden
for at dække sit eget egoistiske behov for reproducering (men det er en
diskussion som vel hører til under etik, moral og psykologi, og ikke her).
Jeg har heller ingen hund endnu, jeg er på denne her NG ene og alene fordi
jeg gerne vil have hund om en 5-6 års tid, og derfor allerede nu prøver at
sætte mig ind i hvad det er jeg går ind til!

- Sidsel

Fra : Annette Skovbon

Dato : 20-04-02 13:44

> Så er det sjovt du ikke selv har problemer med at kalde Bjørn og Gitte
> grimme ting?
Jeg begrunder da i det mindste mine grimme ting

> Og nej, jeg har ikke brug for et stavekursus, ellers tak, jeg skriver og
> taler flydende og velformuleret både dansk og engelsk.
Kan man jo altid diskutere
> [...]
> Bjørn og Gitte har i mine øjne været alt andet end spædt, men folk har alt
> for travlt med at kaste med sten til at se noget som helst fornuftigt.
NÅ! HVAD er det fornuftige så i at slå de hvalpe ihjel - det var på
ingen måde nødvendigt?? Kom gerne med EN grund i stedet for at snakke
udenom.

>Og du, Annette Skovbon, burde vist være den sidste til at fortælle nogen at
> man skal skrive noget fornuftigt istedet for at svine folk til!
Jeg begrunder som sagt,- mere end visse andre.

> - Til sidst til Punish:
> Jeg synes det er mægtig sjovt at du også lader til at kende diverse udtryk
> fra Christania, takes one to know one?`
Hvaee...det gør du også siden du genkender?????????

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 20-04-02 14:29

> Kom gerne med EN grund i stedet for at snakke
> udenom.

Jeg er kommet med adskillige gode grunde, hvad man så vælger at opfatte som
en god grund er jo op til en selv.

> Kan man jo altid diskutere

Tja, det kan du vel, hvad du får ud af det må du jo så selv bedømme.

> Jeg begrunder da i det mindste mine grimme ting

Næh, faktisk ikke, du kommer med en masse følelsesudbrud, men ikke noget
konkrekt eller særlig fornuftigt. Min opfattelse er at du idealist, men
verden er ikke særlig idealistisk skruet sammen. Det ideale havde været at
tæven havde fået lige præcis det antal hvalpe hun kunne klare, men det er
ikke særlig realistisk. (Da vi allerede har pillet så meget ved hundes gener
i domesticeringsprocessen har vi sikkert også rodet med antallet af hvalpe
som hunden egentlig er disponeret for at få.)

> Hvaee...det gør du også siden du genkender?????????

Tja, jeg er ikke frelst, jeg har prøvet at ryge hash for et par år siden -
og? Problemet er ikke så meget om man begår en fejl, det er mere hvis man
ikke bagefter indser at det er en fejl og gør noget ved det!

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-04-02 16:32

On Sat, 20 Apr 2002 13:08:14 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

> [...]
>
>Og nej, jeg har ikke brug for et stavekursus, ellers tak, jeg skriver og
>taler flydende og velformuleret både dansk og engelsk.

,,,,,,,,,,,,,,,haha hvor barnlig er man så når man begynder at blære
sig med at man kan tale engelsk ??

>- Til sidst til Punish:
>Jeg synes det er mægtig sjovt at du også lader til at kende diverse udtryk
>fra Christania, takes one to know one?`

,,,,,,,,,,,,,,,,haha du er for sjov , jeg kender dem kun fra
dokumentarprogrammer i tv

> [...]
>jeg gerne vil have hund om en 5-6 års tid, og derfor allerede nu prøver at
>sætte mig ind i hvad det er jeg går ind til!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det er da det første fornuftige du har skrevet
indtil videre

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-04-02 18:33

Hej Annette,
tak for informationen.
God Weekend
Martin & Laika

Fra : Doggy

Dato : 19-04-02 22:55

> [...]
> beholde mere end de 8 er, at man ikke kan blive optaget på deres
> hvalpeliste.(Kun i Dansk Dalmantiner Klub)

Med disse nye oplysninger fra Dalmatinerklubben forstår jeg bedre hvorfor
Bjørn ikke svarer på diverse indlæg, der udbeder sig en forklaring på
hvorfor Dalmatinerklubben "befaler" at aflive alle hvalpe ud over de 8.

Bjørn og hans kæreste har jo åbentbart slet ikke sat sig ind i klubbens
regler og anbefalinger.

Men hvad pokker, det var jo kun 2 hvalpe der blev aflivet, de 3 andre var
heldigvis dødfødte!!!!!!! og så har de da fulgt det, de troede klubben
beordrede og så risikerede de da ikke at blive smidt ud af klubben !!!!! og
det er da også meget vigtigt at kunne komme på specialklubbens hvalpeliste
!!! (

Hilsen

Merete

Fra : Sverre Stokke