Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sort-hvid fra digitalt
Fra : Enrico

Dato : 17-04-02 13:50

Når jeg skal lave sort-hvid fra digitale optagelser bliver billederne
ikke så gode som rigtig gammeldags sort-hvid.

Jeg har fundet ud af flg. i Photoshop:

1) Image - adjust - channel mixer. Indstilling Monochrome og så hæve
en del i den grønne kanal og sænke værdierne i de øvrige, så summen af
% stadig er 100%

Dette gør at de røde farver bliver mørkere, og at billedet derfor ikke
bliver så fladt og kontrastløst.Det bliver bedre!! Selvom mit kamera
skulle være ret godt giver det en del støj og marcipanen forsvinder
vel rigeligt så folk bliver blodsprængte i hudtoner osv.

Findes der en bedre måde konvertere en farvefil til et godt sort_hvid
billede?

Hilsen Enrico

Fra : Leif Elsborg

Dato : 17-04-02 15:46

Hej

http://www.btinternet.com/~ian.lyons/tutorials/tutorials.htm

Prøv dette link, der finder du en beskrivelse af hvordan et farve billede
ændres til sort/hvid via photoshop

Mvh. Leif Elsborg

Fra : McRepsej

Dato : 18-04-02 07:49

Jeg bruger 2 forskellige metoder.

1: Konverter dit farvebilled til LAB farverum og gå ind i chanels og vælg lightness som du så
markerer (ctrl + A) og så over i en ny fil.

2: I dit RGB billed går du ind i chanals og kopiere rød kanal over i en ny gråtone fil. Gå tilbage
til dit RGB billed og kopier blå kanal over i din gråtone fil. Juster så opacity til du får et
billed du er tilfreds med.
Til sidst evt. juster i level.

Hilsen

Jesper

Fra : Rune Baess

Dato : 18-04-02 14:30

"McRepsej" <info@iversenfoto.dk> wrote

[klip]
> [...]
gråtone fil. Gå tilbage
> til dit RGB billed og kopier blå kanal over i din gråtone fil. Juster så
[klip]

- som er nøjagtigt det samme som at bruge channelmixeren i monocrome (men
mere besværligt), og så ignorerer du blot den grønne kanal (hvilket er lidt
synd ikk?)

Rune

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-04-02 10:01

Enrico <enricorodrigues@hotmail.com> wrote in

> Findes der en bedre måde konvertere en farvefil til et godt sort_hvid
> billede?

Som du selv har fundet ud af: http://www.luminous-
landscape.com/b&w_better.htm

Jeg bruger Convert to B&W Pro plugin som du kan læse om på denne side:
http://www.luminous-landscape.com/imaging.htm

Man har ikke lige så meget kontrol som hvis man gør det selv, men hvis man
har 30 billeder man gerne vil have i s/h, med filteremulering eller sepia
tonet, så er det her plugin altså bare sagen!

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk