HTML -> CSS
Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-01 22:05

Jeg er ved at opdatere et ældre web-site - bl.a. ved at indføre CSS, men
jeg har lidt problemer med relative skriftstørrelser.

Konkret har jeg to typer tekst:
<FONT FACE="Arial" SIZE="5" COLOR="Red"> <H2> <STRONG> OVERSKRIFT
</STRONG> </H2> </FONT>
- og:
<FONT FACE="Arial" SIZE="3" COLOR="Blue"> <STRONG> UNDERPUNKT </STRONG>
</FONT>

- som ser perfekt ud i både IE og NN, men jeg kan ikke ramme præcis
samme resultat med CSS.

I øvrigt ser begge browsere ud til at have problemer med danske tegn ved
"text-transform: uppercase".

Gode idéer modtages med tak.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 03-02-01 16:14

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

> [...]
> </STRONG> </H2> </FONT>
> - og:
> <FONT FACE="Arial" SIZE="3" COLOR="Blue"> <STRONG> UNDERPUNKT </STRONG>
giver samme resultat i Netscape Navigator 4.08 som er den nyeste 4.x
version af standalone browseren. Det kan jo selvfølgelig lægges ind i
style sheets. Det er bare for eksemplets skyld at jeg har skrevet det på
denne måde.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 03-02-01 18:24

Gunnar Vestergaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Ulempen med "px" er at brugeren ikke selv skalere tekststørrelsen op og ned
- det er der jo mange som har behov for at kunne.

Hvad med at bruge enheden 'em' istedet ? Jeg har ikke testet om begge
browsere er 100% nøjagtigt ens - men det kunne jo gøres sådan her:

Iøvrigt kan man jo også diskutere om font-størrelsen behøver være helt ens i
alle browsere - bare det ser nogenlunde ud - og kan bruges.

Mvh
Jonas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-01 22:05

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> [...]
>
> Hvad med at bruge enheden 'em' istedet ? Jeg har ikke testet om begge
> browsere er 100% nøjagtigt ens - men det kunne jo gøres sådan her:

Jeg har prøvet at angive en procent-sats, og nu også "em" - det bliver bare
ikke pænt i både IE og NS på samme tid. Entent kommer det til at stå lidt for
sammenkrympet det ene sted - ellers bliver det for voldsomt det andet sted...
Mon ikke dem, der har brug for at ændre skriftstørrelse over-ruler alle
absolutte angivelser?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Leonard

Dato : 04-02-01 22:27

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

> Mon ikke dem, der har brug for at ændre skriftstørrelse over-ruler alle
>absolutte angivelser?

Hvordan skal "fru Hansen" gøre det ?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-01 22:57

Leonard wrote:

> Hvordan skal "fru Hansen" gøre det ?

Hvis hun bruger Netscape, fjerner hun krydset ved "Enable style sheets". En
ordentlig web-side kan naturligvis ses uden stylesheets, selv om den bliver
knap så pæn.
Bruger hun IE, må hun selv læse i hjælpen eller bede Hansen jr. om at gøre
det.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 05-02-01 00:14

Jonathan Stein wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Bruger hun IE, må hun selv læse i hjælpen eller
> bede Hansen jr. om at gøre det.

Det er et af de bedre svar :)

Men det er faktisk en meget stor procentdel af befolkningen som enten har et
nedsat syn - eller bare en dårlig skærm.

Kan du ikke lige poste en URL til den pågældende side - der burde ikke være så
stor forskel på IE og Netscape, at man ikke kan anvende skalerbare
font-størrelser.

Mvh
Jonas

Fra : Leonard

Dato : 05-02-01 12:41

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

>Det er et af de bedre svar :)

Det synes jeg ikke.

Hvis fru Hansen ikke kan få skriften stor nok i IE ved at bruge "Vis -
Tekststørrelse - Størst" så tror jeg ikke hun gider spørge jr. da det
jo var det han lærte hende sidste gang.
Og så tror jeg at fru Hansen vælger en anden side at finde sine
informationer på.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-02-01 14:20

Leonard wrote:

> Hvis fru Hansen ikke kan få skriften stor nok i IE ved at bruge "Vis -
> Tekststørrelse - Størst" så tror jeg ikke hun gider spørge jr. da det
> jo var det han lærte hende sidste gang.

"Størst" svarer nogenlunde til den mindste skriftstørrelse, der er sat
med fixed size (16px)...

> Og så tror jeg at fru Hansen vælger en anden side at finde sine
> informationer på.

Hvis fru Hansen jævnligt bruger nettet uden at kunne læse en 16px font,
har hun nok slået style sheets permanent fra.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-02-01 13:29

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Det er et af de bedre svar :)

Jeg skulle have været supporter!

> Men det er faktisk en meget stor procentdel af befolkningen som enten har et
> nedsat syn - eller bare en dårlig skærm.

Det er jo en overskrift, som i forvejen er forholdsvis stor. Hvis man ikke kan
læse den, er man sandsynligvis bedst tjent med at slå al formatering fra. Jeg
bruger det netop sammen med heading-tags, så teksten kommer til at fremstå som
overskrift, selv om man slår CSS fra.

> Kan du ikke lige poste en URL til den pågældende side - der burde ikke være så
> stor forskel på IE og Netscape, at man ikke kan anvende skalerbare
> font-størrelser.

Prøv følgende - den bliver lidt for sammenpresset i IE. Ret derefter til h.h.v.
1.5em og 1.0em - så bliver det lidt for stort i NS:
<HTML>
h1 {font:1.4em arial; color:red; font-weight:bold;}
h3 {font:0.9em arial; color:blue; font-weight:bold;}
<BODY>
<FONT FACE="Arial" SIZE="5" COLOR="Red"> <H2> <STRONG> OVERSKRIFT </STRONG> </H2>
</FONT>

<h1>OVERSKRIFT</h1>
<h3>UNDERPUNKT</h3>
</BODY>
</HTML>

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-02-01 19:30

Gunnar Vestergaard wrote:

Jeg måtte godt nok op på 24px og 16px, men så blev det også ens. Jeg synes
ellers jeg havde prøvet noget meget tæt på dette, men jeg har nok
koncentreret mig om "pt" i stedet for "px".
Tak for hjælpen.

M.v.h.

Jonathan