DropDown/FoldeUd-menu
Fra : Helle Skals

Dato : 17-04-02 11:45

Jeg har i Frontpage98 lavet en side med frames (Banner og
Contens). Det jeg har brug for at få hjælp til er følgende:
I den venstre "kolonne" skal der være en menu med f.eks. 5
titler. Når man klikker på den første titel så folder der sig
nogle underpunkter sig ud. Klikker man så på den anden titel så
folder den første sig sammen og underpunkterne til den anden
titel folder sig ud.
Kan nogle hjælpe mig, det vil være en drøm hvis nogle kunne skære
det ud i pap for mig hvordan man gør! Jeg har nogle links til
nogle "smarte" engelske sider, så det har jeg ikke brug for.

På forhånd tak!

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Henrik Jensen

Dato : 18-04-02 10:43

"Helle Skals" <heskpe@kbhamt.dk> wrote in message

> [...]
> det ud i pap for mig hvordan man gør! Jeg har nogle links til
> nogle "smarte" engelske sider, så det har jeg ikke brug for.

Du skal bruge javascript. Der er talrige eksempler på www.html.dk eller
www.script.dk, som på dansk forklarer dig hvad du skal klippe og hvor
du skal klistre det hen.

Et eksempel findes på www.pedalklubben.dk

HB

Fra : Helle Skals

Dato : 22-04-02 07:45

Tak for dit svar - Henrik.
Men som jeg jo skrev ville det simpelthen være skønt hvis du kunne skære
det lidt mere ud i pap. Jeg fandt en jeg meget gerne ville bruge men når
jeg downloader den får jeg kun nogle mærkelig krusseduller = www.script.dk
"Treemenu". På www.html.dk der kan jeg ikke se hvilken jeg skal bruge.
www.pedalklubben.dk er lige præcis hvad jeg ønsker mig.
Så hvis du har lidt mere tid til at hjælpe ville jeg blive GLAD!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Jensen

Dato : 22-04-02 11:28

> [...]
> www.pedalklubben.dk er lige præcis hvad jeg ønsker mig.
> Så hvis du har lidt mere tid til at hjælpe ville jeg blive GLAD!

Pyha, nu vil jeg jo nødig gøre mig til expert ud i dette, så jeg vil
stadig foreslå dig at kigge på HTML.dk eller script.dk

Der er gode forklaringer til hvordan du får dette til at fungere.

En ting skal du dog være opmærksom på. Når du anvender Frontpage til
dine
sider, og skal indsætte noget Javascript, så skal du sørge for at stille
dig på det rigtige sted på siden, og gå i menuen Indsæt - Avanceret -
HTML
og så indsætte koden i feltet. Hvis du gør det under Frontpages egen
HTML faneblad, så får du et skidt resultat.

At indsætte HTML betyder også at du ikke kan se det du har lavet på
redigeringssiden, men kun på eksempelsiden. Det skal man lige vænne sig
til.

Husk iøvrigt også nyhedsgruppen for javascript:

dk.edb.internet.webdesign.clientside

Der kan du også få megen god inspiration.

God fornøjelse.

HB

Fra : Alan Malligsen

Dato : 23-04-02 22:35

"Henrik Jensen" <marrone@sol.dk> wrote in message
> [...]

Jeg tror jeg ved hvordan de har lavet det på pedalklubbens hjemmeside:

- de laver en grundmenu (menu.htm) som den skal se ud når du kommer
ind på siden dvs. i sammenklappet form.
- derefter laver de en kopi (et nyt dokument som passende kunne
kaldes menu1.htm) og sætter de underpunkter de vil bruge ind under
nogenlunde sådan her:

Hovedpunkt 1
Underpunkt 1
Underpunkt 2
Hovedpunkt 2
Hovedpunkt 3

- I menu.htm laver du nu et link til menu1.htm og i menu1.htm laver
du et link til menu.htm og så skal du bare se...
- sådan fortsætter du bare og bygger på den måde en trebaseret menu
op uden brug af JavaScript (med JS kunne du have flere hovedmenuer
åbne på en gang men det har de ikke på pedal.dk)

Held og lykke

VH - Alan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-04-02 17:34

"Helle Skals" <heskpe@kbhamt.dk> skrev...
> www.pedalklubben.dk er lige præcis hvad jeg ønsker mig.
> Så hvis du har lidt mere tid til at hjælpe ville jeg blive GLAD!

Hej Helle

Det kan godt være, at det er mig, der er blind - men menu'en på
pedalklubben.dk bliver da ikke foldet ud nogen steder...?!
Det er bare et billede med hotspots til links (andre html-sider).

Mvh. Camilla

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 25-04-02 17:44

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pedalklubben.dk bliver da ikke foldet ud nogen steder...?!
> Det er bare et billede med hotspots til links (andre html-sider).

Men Helle har da ret i at det burde kunne lade sig gøre at lave en sådan
foldeud-menu - og det kan så vidt jeg ved gøres i FrontPage - problemet er
blot at man ikke kan få det til umiddelbart at virke i alle browsere - kun i
MSIE.
Derfor er der kun en vej tilbage, nemlig enten et javascript eller java.

--
ahw

Fra : Helle Skals

Dato : 29-04-02 14:08

Camilla Scharff wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> pedalklubben.dk bliver da ikke foldet ud nogen steder...?!
> Det er bare et billede med hotspots til links (andre html-sider).

Hej Camilla
Mærkeligt den www.pedalklubben.dk folder sig ikke længere ud og
ligner på ingen måder den som Henrik oprindeligt foreslog. Hvad der
er sket vides ikke, men blind er du ikke !
Hvis jeg nogensinde får lavet en foldeud-menu skal jeg nok give
opskriften videre.
Mvh. Helle

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 29-04-02 23:25

"Helle Skals" <heskpe@kbhamt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

All right - hvis du har FrontPage 2002 kan det gøres (det kan også gøres i
FrontPage 2000, men der er nogle ulemper ved det, som ikke ser ud til at
være de samme som i FP2002.
Jeg har sakset fra hjælpemenuen i FP 2002 - og tilføjet noget her:
Oprette en disposition eller en opstilling i flere niveauer
1.. Placer indsætningspunktet på det sted i sidevisning, du vil oprette en
disposition.
2.. Klik på Punktopstilling i menuen Formater, og klik derefter på fanen
Tal og bogstaver.
3.. Klik i boksen med den typografi for tal eller bogstaver, du vil
begynde med, og klik på OK.
4.. Skriv punktet, og tryk derefter på ENTER for hvert punkt, der skal med
i dispositionen, uanset niveauet.
5.. Tryk to gange på ENTER for at afslutte opstillingen, når du har
skrevet det sidste punkt.
6.. Benyt en af følgende fremgangsmåder for at placere de enkelte punkter
på det korrekte niveau:
a.. Marker punkterne, og klik derefter to gange på Forøg indrykning for
at flytte punkter ned på næste nummererede niveau.
b.. Marker punkterne, og klik derefter én gang på Forøg indrykning for
at formatere punkter som et afsnit på det aktuelle niveau.
c.. Marker punkterne, og klik derefter en eller flere gange på Formindsk
indrykning for at flytte punkter op på det forrige niveau.
7.. Marker et punkt på et niveau eller underniveau, højreklik, og klik
derefter på Egenskaber for punktopstilling i genvejsmenuen for at anvende
typografier for tal, bogstaver eller punkttegn på de forskellige niveauer.
8.. Klik i boksen med den typografi, der skal anvendes, under fanen Tal og
bogstaver.

Men jeg vil gerne tilføje noget: når du går ind i menuen efter nr. 2, så
vælg med det samme at sætte hak i boksen "skjul som standard" - du kan ikke
gøre det efterfølgende. Sæt også hak i "tillad dispositioner som kan
skjules. Derefter kan du følge ovenstående.

Du vil ikke umiddelbart kunne se resultatet i FrontPage redigeringen: først
når du gemmer det og udgiver det via en browser, vil du kunne se forskellen.
Med andre ord: prøv at følge ovenstående slavisk (og omhyggeligt, men blot
med den ene tilføjelse, som jeg har skrevet),´så vil du kunne lave en masse
folde-ud-menuer. Du kan så give dem et link, og de vil så kunne henvise til
de sider, du ønsker at de skal henvise til.

Men - for der er desværre et MEN - jeg har i FP 2000 forsøgt det samme, og
det virkede da nogenlunde, men kun hvis man anvendte temaer.
(tilsyneladende). I FrontPage 2002 er fanen Almindelige punkttegn ikke
tilgængelig, hvis man anvender temaer.
Det andet MEN er at det fungerede fint i MSIE, men ikke i Netscape - i hvert
fald ikke umiddelbart.
Og derfor er det, jeg tidligere har sagt, at du kan anvende java eller
javascript.

Prøv at se på følgende: www.matt.dk - her vil du finde folde-ud-menu, der er
lavet dels med javascript, dels med java- Du kan ikke se scriptet med mindre
du henter siden ind i FrontPage.

Arne H. Wilstrup