Tynd omgang natfilm
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 16-04-02 23:03

Så sidder man der efter det årlige ritual med natfilmsprogrammet.
Bortsorteret er forpremierer og film der ikke kommer til byen.
Blandt resterne har man udvalg dem man kunne tænke sig at se, og
resultatet står nu på papiret foran en.

På listen er der to titler. Ja, to! En. To. Begge kl. 14.
Sidste år så jeg 6, for 3 år siden 8 (og der blev sorteret
en del fra, da de overlappede andre titler).

P.S. jeg ser at publikumsprisen allerede er blevet uddelt. Skal
man virkelig stemme inden man har set filmene for at få indflydelse?

--
Ask me for directions.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 16-04-02 23:38

Ville bare nævne at jeg kun har haft set een natfilm i år, og at den var en
fed oplevelse. Det drejede sig om 'The Emperor's New Clothes' hvor Ian Holm
spiller Kejser Napoleon der i en sen alder bliver smuglet tilbage til Paris
fra sin fængselsø og prøver at genvinde kejsertronen igen, men at han bliver
anset for bindegal og forsøgt spærret inde blandt Paris' øvrige
Napoleontosser (!). Spørg mig LIGE om det var et underligt plot, efterhånden
som det gik op for mig fra ca. 10 minutter inde i filmen? Men filmen er
sammensat af det bedste indenfor den britiske filmbranche, den underlige
historie bliver taget alvorligt og er endog morsom her og der. Der skulle i
øvrigt gå helt til slutteksterne før jeg opfattede at den lækre,
velspillende babe i filmen rent faktisk var Iben Hjejle!
Det ville jeg bare lige skrive. Jeg havde ikke fået set denne dejlige lille
film hvis ikke det havde været for natfilmarrangementet. Det er i øvrigt
første gang jeg har haft benyttet mig af natfilm. Så tak for initiativet.

Chris

Fra : Wolfgang

Dato : 17-04-02 09:56

Måske en [spoiler] warning ville have været på sin plads i forrige
indlæg...

--
wolfgang
"Assumption is the mother of all fuck-ups" - Penn

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 19-04-02 21:50

Nåh ja, sorry. -chris

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-04-02 11:22

> [...]
> resultatet står nu på papiret foran en.
>
> På listen er der to titler. Ja, to! En. To.

Jeg synes nu, der var pænt mange film, jeg umiddelbart fik
lyst til at se her i København på grund af omtalen i programmet.

> P.S. jeg ser at publikumsprisen allerede er blevet uddelt. Skal
> man virkelig stemme inden man har set filmene for at få indflydelse?

Ja, det synes jeg også er en underlig disposition. Jeg har heller
ikke fået stemt.

Nu det handler om natfilm, vil jeg lige resumere, hvilke film jeg
var afsted og se i sidste uge:

"A Cat's Meow", Park Bio, søndag d. 7.:
Udmærket film - meget morsom og livlig, et par gode skuespillere,
men potentialet i konceptet (læs selv plottet andetsteds) havde
måske nok fortjent mere, og jeg synes egentlig, handlingen blev
lidt uinteressant. Sammenligning med Gosford Park er af flere
grunde uundgåelig, men GP er af lige så mange grund meget bedre.

"Requiem for a Dream", Empire Bio, tirsdag d. 9.:
Fantastisk veldrejet film, der behandler sit alvorlige emne virkelig
godt, med udelukkende gode skuespilspræstationer og ikke uden
humor. Jeg blev nærmest bange af dele af filmen.

"Hedwig and the Andry Inch", Palads, onsdag d. 10.:
Meget morsom film om en rockstjerne ved navn Hedwig, som
vi dels følger i fortidens opvækst i Østberlin og i hans nuværende
kvaler som rocksanger i USA. Den er meget ukonventionel og
meget independent og altså også ganske fortræffeligt morsom.

Mere senere, jeg har ikke mere tid...

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-04-02 19:06

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> [...]
> godt, med udelukkende gode skuespilspræstationer og ikke uden
> humor. Jeg blev nærmest bange af dele af filmen.

Det er udbredt.

Jeg skrev mine tanker ned 40 minutter efter, at den var slut. Jeg var
rædselsslagen.

Det er virkelig en speciel og meget flot film - nærmest en slags ond
Moulin Rouge, sådan rent stilistisk (men jo altså bare lige over et år
ældre)

Mine mere detaljerede overvejelser om den vil jeg ikke smide ind her,
de ligger ovre på Geek.

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1107

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-04-02 19:19

"Peter B. Juul" wrote:

> "
>
> Mine mere detaljerede overvejelser om den vil jeg ikke smide ind her,
> de ligger ovre på Geek.
>
> http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1107

Marlon Wayans???
Jeg ville umiddelbart tro han var meget svær at tage seriøs. Måske især
i sådan en film med Scary Movie i baghovedet.
Jeg har dog ikke set "Requiem for a Dream", har kun læst din anmeldelse.

Kommer den igennem de almindelige biografer eller er det noget jeg kan
regne med at finde hos Blockbuster en dag?

/Robert

Fra : Wertigo

Dato : 17-04-02 20:39

Robert Eriksen <roe@adr.dk> skrev i news:3CBDBCA8.4E929806@adr.dk

> Kommer den igennem de almindelige biografer eller er det noget jeg kan
> regne med at finde hos Blockbuster en dag?
>

> /Robert

Dansk biografpremiere på fredag (d.19/4)

MvH Mikkel

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 17-04-02 21:36

Hej

Robert Eriksen wrote:
> [...]
> i sådan en film med Scary Movie i baghovedet.
> Jeg har dog ikke set "Requiem for a Dream", har kun læst din anmeldelse.

Præcis mine tanker da jeg smed discen i første gang..... efter filmen havde
jeg langt vigtigere og mere presserende ting at tænke på :)

Han er aldeles udmærket, dog ikke nær så god en præstation som Ellen
Burstyn......

Jeg skal helt klart også ind og se den igen her når den får "normal"
biografpremiere, som jeg også har gjort klart i kommentarerne til PBJ's
anmeldelse :) ( under nick'et Terry Patcher )

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-04-02 14:33

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk>
> Marlon Wayans???
> Jeg ville umiddelbart tro han var meget svær at tage seriøs. Måske især
> i sådan en film med Scary Movie i baghovedet.

Han spiller sin rolle godt. Rigtig godt faktisk. At han mest er
kendt fra mindre seriøse sammenhænge er ikke et problem i
filmen. Måske er hans komedie-baggrund endda en bonus for
Requiem, som kan ses som en ordentlig modgift til Scary Movie...

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-04-02 18:20

> [...]

> filmen. Måske er hans komedie-baggrund endda en bonus for
> Requiem, som kan ses som en ordentlig modgift til Scary Movie...

Tjah. Mine rent fysiske reaktion (jeg pressede mig ned i sædet, havde
kvalme, osv.) var nogenlunde det samme for de to film.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Kaspar H.

Dato : 19-04-02 23:49

On 17 Apr 2002 20:06:12 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Det er udbredt.
>
>Jeg skrev mine tanker ned 40 minutter efter, at den var slut. Jeg var
>rædselsslagen.

Tænk, jeg synes det var en gennemført kedelig film.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-04-02 11:23

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-04-02 11:56

On Wed, 17 Apr 2002 12:23:01 +0200, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lyst til at se her i København på grund af omtalen i programmet.

>Ja, det synes jeg også er en underlig disposition. Jeg har heller

Jeg skrev til Kim Foss om netop dette. Han lød mildest talt irriteret
og at vi (århusianere) i det hele taget skulle være glade for at få
filmene til provinsen.
Han mente at langt de fleste havde set filmene på det tidspunkt. En
lidt tynd forklaring, da jeg ikke kan se det gør en forskel om man
stemme en uge senere??
Jeg er, også i år, irriteret over hvor få film vi får til provinsen og
hvor mange af dem der er forpremierer. Men det hjælper åbenbart ikke.
Vi skal bare være glade for at vi får lov til at se nogle af dem.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 19-04-02 14:12

On Wed, 17 Apr 2002 12:56:06 +0200, Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote:

>Jeg skrev til Kim Foss om netop dette. Han lød mildest talt irriteret
>og at vi (århusianere) i det hele taget skulle være glade for at få
>filmene til provinsen.

En ikke sjælden holdning i kulturlivet.

>Han mente at langt de fleste havde set filmene på det tidspunkt. En
>lidt tynd forklaring, da jeg ikke kan se det gør en forskel om man
>stemme en uge senere??

Hvordan kan man have set en film, når festivalen ikke er kommet til
byen endnu?

>Jeg er, også i år, irriteret over hvor få film vi får til provinsen og
>hvor mange af dem der er forpremierer. Men det hjælper åbenbart ikke.
>Vi skal bare være glade for at vi får lov til at se nogle af dem.

Problemet i Århus er at Palads og BioCity (samme ejer) ikke er
seriøst med i festivalen. Øst for Paradis vise 33 film, mens disse
to viser 13 - heraf 12 forpremierer, og kun 3 vises ved midnat.
De vil mægtigt gerne fortælle at de er med i festivalen, men lysten
til at vise andet end det de plejer er yderst begrænset.

--
Ask me for directions.

Fra : Kasper Bang

Dato : 19-04-02 15:33

> [...]
> hvor mange af dem der er forpremierer. Men det hjælper åbenbart ikke.
> Vi skal bare være glade for at vi får lov til at se nogle af dem.

Ja, hurra. Sikke en arrogant stodder hvis han virkelig har ytret det.
Jeg kunne ikke være mere enig i, at det er en alt for lille del af
filmene, vi får til Århus. Hvis argumentet er, at der alligevel ikke
bliver solgt særlig mange billetter, holder det ikke. Det bider sig i
halen, hvis man gennem flere år viser for få (interessante) film i
Århus - så mister folk interessen, og opmærksomheden daler generelt.
Det er i den forbindelse også katastrofalt, at afstemningen er
afsluttet, inden Vest-Danmark går i gang.
Og se bare på Vest-programmet i bladet sammenlignet med Øst - en
skandale. Det fylder jo en brøkdel! I Århus tager Øst for Paradis sin
del af slæbet, men kan det magre program også skyldes, at
storkapitalen (Cine & Palads) ikke gider vise noget? Forklaring
udbedes, Foss. Jeg må vist også have sendt en protestmail.

MVH/Kasper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-04-02 15:36

Hej!

Morten Bowman Hansen wrote:

> Jeg skrev til Kim Foss om netop dette. Han lød mildest talt irriteret

Nu synes jeg egentligt det er tid til at understrege at denne Kim Foss _ikke_ er
mig!

Det vil jeg ikke have siddende på mig

--
Mvh, Kim Voss Schrader - http://www.kampsax.dtu.dk/~schrader/

OBS: Jeg flytter i starten af maj og skifter da e-mail adresse til
mailto:teknik_kim@hotmail.com

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-04-02 15:10

> [...]
> lidt uinteressant. Sammenligning med Gosford Park er af flere
> grunde uundgåelig, men GP er af lige så mange grund meget bedre.

7/10 på IMDB.

> [...]
> godt, med udelukkende gode skuespilspræstationer og ikke uden
> humor. Jeg blev nærmest bange af dele af filmen.

9/10.

> [...]
> kvaler som rocksanger i USA. Den er meget ukonventionel og
> meget independent og altså også ganske fortræffeligt morsom.

7/10.

"The Business of Strangers", Palads, onsdag d. 10.:
Julia Stiles og Stockard Channing er gode skuespillere med skarphed
i udtrykket. Det vidste jeg på forhånd, og jeg positivt til filmen.
Desværre var den lidt af en skuffelse. Tempoet var lidt lavt, dialogen
lidt for sjældent bidsk, og historiens udvikling holdt ikke min interesse
fænget og virkede faktisk lidt åndssvag. Emnet - kvinder i en kold
forretningsverden - kan godt ses som interessant, men kun hvis
historien understøtter det, og det gjorde den ikke rigtig for mig.

5/10.

"Vacuuming Completely Naked in Paradise", Cinemateket, torsdag d. 11.:
Denne Danny Boyle-film er en tv-produktion, fandt jeg ud af. Det
betyder, at filmen kun er ca. 75 minutter lang, og at billedopløsningen
var tvivlsom. Nå, men den var da ganske underholdende af en film
om støvsugersælgere at være. Skuespilleren Timothy Spall som
den amoralske supersælger Tommy Rag er en ægte bulldog-type
og meget underholdende. Han kontrasteres med en medhjælper
af den gode, moralske, søde og lidt kiksede type, og så er grunden
lagt til en lidt absurd moderne historie lagt. Det er i orden, men ikke
fantastisk.

6/10.

"Sometimes Happiness, Sometimes Sorrow", Nationalmuseet, søndag d. 14.:
Indisk film i Nationalmuseets Bollywood-serie (den eneste jeg fik set).
En stor og sjov oplevelse, men svær at udtale sig kategorisk om og
svær at give karakter.

Åh, ikke mere tid igen. Senere!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-04-02 16:56

"Peter Brandt Nielsen" fortsætter hvor han slap:
> [...]
> Indisk film i Nationalmuseets Bollywood-serie (den eneste jeg fik set).
> En stor og sjov oplevelse, men svær at udtale sig kategorisk om og

En skøn, absurd blanding af Borte med blæsten, Beverly Hills 90210,
Fred Astaire og et twist af samfundsbevidsthed. Delvist livlig farverig
komedie, delvist ufrivilligt (?) morsomme mandeidealer og folkekomedie-
agtigt skuespil, delvist storslået drama med lokalt og internationalt per-
spektiv om kærlighedens kamp med tradition i et kaste- og klassedelt
indisk samfund. En række scener, f.eks. de mest platte af danse- og
sangscenerne, er bare for meget og gør, at det er svært at kategorisere
den som en egentlig "god film". På den anden side er det en præstation,
at filmen er overrumplende underholdende i samtlige tre en halv time,
og at store dele af den også er interessant på en mere regulær tematisk
facon.

Jeg tror, det bliver 7/10 på IMDB, dvs. 3-4 bogarthatte eller stjerner
ud af fem.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk