Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. Canon Ixus 300
Fra : Kåre Andersen

Dato : 16-04-02 17:43

Jeg overvejer kraftigt at købe et Canon Ixus 300 da jeg har fået det tilbudt
brugt af en god ven, men da det stadig er mange penge vil jeg lige høre Jer
først. Jeg skal primært bruge kameraet til at tage festbilleder, så det skal
kunne tage billeder i diskoteks/bar-belysning (eller mangel på samme) på
"normal" afstand, være kompakt (skal kunne være i lommen, da jeg ellers ikke
gider rende rundt med det), ikke veje for meget af samme grund, kunne tage
ca. 60 billeder el. lign. med brug af lcd-skærmen for lige at tjekke om
billedet blev ok (men behøver ikke være tændt hele tiden) og derudover være
robust (det skal dog ikke voldes, bare kunne tåle at ligge i lommen). Vil
ovenstående kamera opfylde mit behov? Jeg har før jeg fik tilbuddet set på
et A10 som jo er en del billigere, men for det første var det for stort og
for det andet har jeg læst at det skulle være ringe ved lav belysning (er
Ixus 300 god nok til dette?).

Håber på gode, men ikke alt for foto-tekniske svar Også gerne erfaringer
(gode/dårlige) med udgangspunkt i mine formål...

MVH

Kåre

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 16-04-02 18:58

"Kåre Andersen" <kja@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
erfaringer
> (gode/dårlige) med udgangspunkt i mine formål...

Hej Kåre,

Jeg har ikke selv et IXUS 300, men blot et IXUS. Jeg har taget en del
billeder, netop til fest hvor du også skal bruge dit.

Inden for 2-3 meter kan du sagtens få nogle fornuftige billeder, længere
rækker den indbyggede blits dog ikke, men kombineret med diskotekslys kan du
nemt lave nogle spændende billeder. Har med stort held taget billeder ud
over en stor forsamling folk (armen i vejret og tryk - det kan sagtens
lade sig gøre med den mængde lys.

Batteritiden må vel også være den samme, og jeg plejer at have nok strøm til
at kunne fylde et 32 MB kort, altså ca 70 billeder. Og der har næsten altid
været nok på, til en hurtig gennemgang på vej hjem i bussen.

Ellers lyder det til at dine behov passer meget til på IXUS 300 - det kan
nemt tåle at ligge i lommen, og det vil heller ikke genere dig ret meget pga
størrelsen. Har selv kort prøvet 300'eren og har haft IXUS v til test. v
minder meget om 200, så måske du skulle læse testen:
http://www.eaid.dk/testcenter.php?action=vis&id=11
Fordelen ved 300 er, så vidt jeg husker, en 3x optisk zoom og en lidt højere
opløsning? Eller er det mig der er galt på den? Jeg vil ihvertfald anbefale
dig kameraet varmt - det eneste jeg kunne bruge på mit, var lidt mere
avancerede indstillinger man kunne lege med, og så muligheden for at tage
lidt bedre makro. Men det lyder jo ikke til, at det er det, du skal bruge.

Håber du kunne bruge det til lidt.

Mvh

Peter Skjelbo

--
Problemer med din computer?
www.eaid.dk er der gratis IT-hjælp til alle!

Fra : Per Madsen

Dato : 16-04-02 18:59

> [...]
skal
> kunne tage billeder i diskoteks/bar-belysning (eller mangel på samme) på

Glem alt om at tage billeder i svag belysning, optikken tillader det ikke i
acceptabel kvalitet.

være kompakt (skal kunne være i lommen, da jeg ellers ikke
> gider rende rundt med det), ikke veje for meget af samme grund

Kan fint være i en almindelig jakkelomme

> kunne tage ca. 60 billeder el. lign.

Kan fint lade sig gøre, og op til et par hundrede ved større memory kort.