d. 02/02/01 21:16 skrev <tagman> på tagman@mobilixnet.dk i artiklen
fAEe6.24013$l57.1073389@news000.worldonline.dk:
> Øhm, har salgstal noget med kvalitet og musisk hengivenhed at gøre?
Well, noget må man jo formode, at de har med hinanden at gøre: Man må da gå
ud fra, at folk køber en plade, fordi de synes om musikken. Altså fordi de
synes, at den er af "høj kvalitet". Så, jo...
Desuden er det på sin vis også en kvalitet ved musik, at man ved, at andre -
helst andre man på en eller anden måde respekterer - lytter til den samme
musik, som man selv lytter til. På den måde kan musik give fornemmelsen af
fællesskab omkring et eller andet. Så selve det, at en plade sælger i et
vist kvantum og afspilles meget i offentlige medier, kan på sin vis forøge
dens kvalitet: Altså være med til at skabe og opbygge fornemmelsen af
fællesskab ved lytningen til musikken.
Det er vel også en af grundene til, at man gerne vil promovere den musik,
man selv lytter til - f.eks. her i nyhedsgruppen.
En plades popularitet kan således også være med til at give den en aura af
"betydningsfuldhed", som man godt kan hævde ikke ligger i "musikken selv",
men skabes af medier, reklamer og af de tusindvis af lyttere, der kan lide
musikken. Men på den anden side kan man så også spørge, om oplevelsen af
"kvalitet" ikke altid hænger sammen med musikkens sociale placering.
Nå, bare lidt strøtanker, som ikke er helt gennemtænkte og velformulerede...
--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
E-mail: jjj@cyrk.dk
http://cyrk.dk/musik/