MS Windows
briani 27239
Lidt for hurtig!
Fra : SonofonoS

Dato : 15-04-02 22:30

Hej

Det kan godt være jeg var lidt for hurtig ude af starthullet igår angående
kritiken af Knud Erik Ellentofts måde at besvare indlæg på, men jeg havde en
dårlig dag! Ja ja - dårlig undskyldning jeg ved det! :)

Hvem har egentligt lavet netetikette-reglerne? De har vidst ikke arbejdet
sammen med Microsoft. Når man vil svare på et indlæg, eller en mail, så
vises hele beskeden i den nye besked, og cursoren er klar foroven. Hvorfor
så ikke sætte cursoren i bunden, hvor det jo åbentbart er meningen man skal
skrive. Eller er dette bare en dansk "standard". Hvorfor skal man egentlig
skrive citatet først? Det er vel det samme som står i meddelelsen man vil
svare på? Det er jo ikke jeopardy? Svarene først, og spørgsmålet bagefter.

SonofonoS
P.S. Dette er ikke en klage, oplæg til en diskusion eller en provokation.
Bare lidt luftning af lidt undren... :)

Fra : Carl Drud

Dato : 15-04-02 22:46

"SonofonoS" <henrik-lene@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> egentlig skrive citatet først? Det er vel det samme som står i
> meddelelsen man vil svare på? Det er jo ikke jeopardy? Svarene

Du kan prøve at læse her hvad MS selv siger:

http://www.jsiinc.com/newsgroup_document.htm

"When including text from a previous message in the thread,
trim it down to include only text pertinent to your response.
Your response should appear below the quoted information."
--
Carl

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-04-02 00:19

Noget off topic her
Du får sikkert en bedre diskussion (og svar) i dk.admin.netikette.

Jeg tror, der er traditionsforskel mellem nyheder og e-mail.
Den vigtigste grund til at skrive lige under de linjer, man svarer på,
er man tydeligt kan se, hvilke dele af indlægget, der svares på.
Dette sparer misforståelser, og folk som dumper ned i en tråd uden
at have læst begyndelsen kan nemt følge med.
Desuden kan folk, som læser _mange_ nyhedsgrupper, hurtigere
genkende diskussioner og dermed hurtigere beslutte dig for om
indlægget skal læses eller ej.

Ved e-mail kan man regne med, at folk har læst det hele i forvejen,
og der bliver bundcitering tilgivelig.

Nej - man finder ud af, når man har brugt usenet længe nok,
at denne måde er mest praktisk.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob M

Dato : 16-04-02 00:26

> [...]
> en mail, så vises hele beskeden i den nye besked, og cursoren er klar
> foroven. Hvorfor så ikke sætte cursoren i bunden, hvor det jo

Fordi M$ på sædvanlig arrogant vis ignorer gældende standarder. Det kan
heldigvis rettes med OE-QuoteFix http://jump.to/oe-quotefix

> "standard". Hvorfor skal man egentlig skrive citatet først? Det er
> vel det samme som står i meddelelsen man vil svare på? Det er jo ikke
> jeopardy? Svarene først, og spørgsmålet bagefter.

Diskussionen hører vist mere hjemme i news:dk.admin.netetikette . Start
en ny tråd der, da det ikke kun har noget med Windows at gøre

--
Jakob

"I have a plan so cunning, you can put a tail on it, and call it a
weasel"

Fra : Pico

Dato : 16-04-02 20:32

"Jakob M" <r49@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:LkJu8.32198$iY5.1246134@news010.worldonline.dk...

> Fordi M$ på sædvanlig arrogant vis ignorer gældende standarder. Det kan
> heldigvis rettes med OE-QuoteFix http://jump.to/oe-quotefix

Er der nogen der ved om OE-Quotefix virker i den danske OE ?

Pico

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 15:37

Pico skrev:

> Har jeg gjort, så må vi se om det bliver pænere.

Jeg synes allerede det har hjulpet en hel del. :)

> Kan den ikke starte automatisk sammen med OE, jeg synes det virker
> som det er nødvendigt at starte den selvstændigt, eller er det
> bare mig der ikke kan finde punktet.

Den burde som standard starte sammen med OE.
Funktionen hedder "Depend on OE" inde i Quotefixet. Afhæng af OE kan
man vel kalde det. Det betyder at Quotefixet starter med OE og lukker
med OE.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 17-04-02 16:29

Madsen wrote:

> [...]
> Funktionen hedder "Depend on OE" inde i Quotefixet. Afhæng af OE kan
> man vel kalde det. Det betyder at Quotefixet starter med OE og lukker
Tak for tippet, det stod inde under advanceret.
Jeg har lagt ikonet fra OE-Ouotefix i venstre side af proceslinien og derfra
virker det som du beskrev, men når jeg starter OE fra tasturet starter
Ouotefix ikke sammen med OE. Jeg må nok til at vende mig til at bruge
det ikon for jeg synes allerede godt om Ouotefix, den gør News mere
overskuelig.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 16:51

Pico skrev:

> Jeg har lagt ikonet fra OE-Ouotefix i venstre side af proceslinien
> og derfra virker det som du beskrev, men når jeg starter OE fra
> tasturet starter Ouotefix ikke sammen med OE.

Det er måske fordi at tasturgenvejen peger på den originale OE og ikke
på genvejen til OE med quotefixet?

> Jeg må nok til at vende mig til at bruge det ikon for jeg synes
> allerede godt om Ouotefix, den gør News mere overskuelig.

OE-Quotefixet burde alle der bruger Outlook Express installere. Uha for
et overskueligt Usenet vi kunne få. (Wishful thinking hedder det vist).

Hvis du gerne vil have Quotefixet til at snakke dansk så har Henrik K.
Hansen vist en sprogfil liggende som du blot kan overskrive lang.ini
med inde i den mappe hvor du har installeret Quotefixet.

Se evt. følgende indlæg:

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 17-04-02 20:41

Madsen wrote:

> [...]
> Hansen vist en sprogfil liggende som du blot kan overskrive lang.ini
> med inde i den mappe hvor du har installeret Quotefixet.

Den har jeg lige hentet, virker fint.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 17:25

Carl Drud skrev:

> Nu bruger jeg Morver til at "rette" op på egne og indkomne
> indlæg.

Det gør jeg pt. også. Den piller ikke ved udgående indlæg her for
Xnews og OE med Quotefixet gør det jo til perfektion, men den dræber
bundcitering ved mig lige nu. Jeg gider simpelthen ikke at se på
det mere.

> Kan OE-Quotefix også klare de indkomne indlæg?

På forsøgsbasis fra og med version 1.15, men der kommer nye versioner
ret ofte som bliver forbedret fra gang til gang.

v1.15 (12/04/2002)
existing messages with messed up quoting can now be fixed instantly as
you reply!
messages can be reformatted when viewing as well, fixing existing
quotes (experimental).

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 18:23

Carl Drud skrev:

> Ditto her. Ca. 90% af de bundciterede indlæg springer jeg
> simpelthen over.

Ditto her.

Madsen.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 17-04-02 19:50

det samme her...

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 20:54

Pico skrev:

> Den har jeg lige hentet, virker fint.

Nu ved jeg ikke om den er lavet specielt til din version, men ellers er
det ret nemt at ændre i den. Du kan få den tekst i menuerne du ønsker
ved at rette lidt i *.ini-filen.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 18-04-02 17:11

Madsen wrote:

> Nu ved jeg ikke om den er lavet specielt til din version, men ellers
> er det ret nemt at ændre i den. Du kan få den tekst i menuerne du
> ønsker ved at rette lidt i *.ini-filen.

Den virker fint til mit behov, det er noget lettere at læse News efter
den er installeret.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 18-04-02 17:22

Pico skrev:

> Den virker fint til mit behov, det er noget lettere at læse News
> efter den er installeret.

Det er et genialt stykke værktøj.
Jeg kan dog se at du ikke har installeret den franske fil, for din
signaturadskiller virker ikke. Ikke fordi det gør det helt store.
De fleste newsprogrammer kan opsættes til at smide signaturen ud ved
besvarelse alligevel og OE-fixet inklusive, men jeg nævner det blot
til orientering. Version 1.15.X af OE-fixet kombineret med den
franske opdatering kan jo løse problemet i OE med den forkerte
signaturadskiller.

<http://home.in.tum.de/~jain/downloads/oe58859e.exe>
size: 118K [277]
This is required if you want to make use of the ISO-8859-x signature
fix (OE-QuoteFix v1.15+) in order to get RFC compliant signatures.
The installation texts are in French, but I have translated the
buttons, so you should have no trouble installing this. You need to
reboot after installing for the changes to take effect.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 18-04-02 21:14

Madsen wrote:

> [...]
> buttons, so you should have no trouble installing this. You need to
> reboot after installing for the changes to take effect.

Jeg er ikke helt med med hvad du mener med signaturadskillese ?
Jeg havde ikke sat hak ved ISO-8859-x signature fix, det har jeg så gjort
nu. Er det bedre ? Jeg bruger v. 1.15.2 så den burde være i orden.
Fortæl mig hvis det ikke er ok, så vil jeg se på det i morgen.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 18-04-02 22:00

Pico skrev:

> Jeg er ikke helt med med hvad du mener med signaturadskillese ?

Outlook Express laver som standard ikke en korrekt signaturadskiller.
Planen med signaturadskilleren er at når man svarer på et indlæg så kan
mange newsreadere automatisk smide signaturen i det indlæg man svarer
på væk, så man ikke manuelt skal fjerne den. Betingelsen for at den
signatur automatisk bliver fjernet er at signaturadskilleren består af
to streger og et mellemrum. Altså '-- ', men det gør OE ikke. Den laver
to streger og et halvt mellemrum, hvis man kan sige det sådan.

Følgede par screenshot prøver at illustrere det:
<http://www.wol.dk/~hijklm/xnews/sigadskiller.gif> Den øverste signatur
er en OE-signatur og den nederste er en signatur som er lavet med noget
der hedder OETools som også kan lave en korrekt signaturadskiller i OE.
Som du ser så har den øverste signatur et mellemrum efter stregen som
er mindre end på det nederste og det betyder at signaturadskilleren
ikke virker efter hensigten.
Som nævnt kan mange programmer stilles til at sortere signaturen fra
alligevel ved besvarelse, men som standard gør de det ikke. Xnews som
jeg pt. bruger skal f.eks. opsættes til at sortere OE-signaturer fra,
men når man nu endelig har muligheden for at kunne få OE til at lave en
korrekt signaturadskiller, så kan man vel lige så godt gøre det.

> [...]
> så gjort nu. Er det bedre ? Jeg bruger v. 1.15.2 så den burde være
> i orden. Fortæl mig hvis det ikke er ok, så vil jeg se på det i

Din signaturadskiller er som den øverste på ovenstående link. Altså
ikke et fuldt mellemrum efter de to streger.
Har du installeret den franske fil jeg nævnede i mit forrige indlæg?
Altså <http://home.in.tum.de/~jain/downloads/oe58859e.exe> ?
Der skal genstartes efter at den er installeret og herefter burde du
kunne lave en korrekt signaturadskiller hvis du samtidig har et flueben
i ISO-8859-x signature fix.

Jeg tillader mig at lave et fut til OE-gruppen da det vel egentlig er
her vores samtale hører hjemme. :)

Fut: <news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express>
Svar til dette indlæg vil havne i ovenstående gruppe.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 21:29

Pico skrev:

> Er der nogen der ved om OE-Quotefix virker i den danske OE ?

Uden problemer. Du kan endda får Quotefixet til at snakke dansk også.
Hent den med det samme! ;)

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 17-04-02 11:31

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 20:53

Martin Østerberg skrev:

> det samme her...

Suk.

Madsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 17-04-02 17:15

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> hedder det vist).

Nu bruger jeg Morver til at "rette" op på egne og indkomne
indlæg. Kan OE-Quotefix også klare de indkomne indlæg?

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 17-04-02 17:32

> [...]

> På forsøgsbasis fra og med version 1.15, men der kommer nye
> versioner ret ofte som bliver forbedret fra gang til gang.

Hmm, jeg må kigge lidt nærmere på den.

--
Carl