forms submit via PHP
Fra : Christian Kristoffer~

Dato : 15-04-02 21:33

Hej Alle !

Jeg står og skal vil lave en indtastningsform med forskellige oplysninger
som navn, adresse o.s.v.
Skal jeg forsøge at lave det første med et statiske html dokument, som så
sender oplysningerne til et php script, eller kan jeg lave det hele i php?

Det skal ende med at de indtastede oplysninger blevet skrevet til en mySQL
database.

Er der nogen som har en ide ??

/hilsen Christian

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 15-04-02 21:33

"Christian Kristoffersen" <*remove*chrkrist@iname.com> skrev i melding
> [...]
>
> Det skal ende med at de indtastede oplysninger blevet skrevet til en mySQL

Det er lov å titte på no.it.programmering.php. Jeg postet nettopp en posting
der hvor det står om hva du bør få med deg for å kunne lage det, og også en
liten link til hvor man kan finne slikt ... :)

--

Vennlig hilsen Erlend

erlendkb@online.no - ICQ: 42053660
http://www.kleggen.com/ - http://www.pizza.no/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-04-02 01:29

> [...]
>
> Det skal ende med at de indtastede oplysninger blevet skrevet til en mySQL

Ja først laver du en form, gerne på en statisk side, som du sender til dit php
script som kunne set noget ala sådan her ud:

<?php
//Script til modtagelse af data
//Filnavn savedata.php
$connection = mysql_connect("host", "bruger", "password");
mysql_select_db($dbname);
$query = "INSERT INTO tabel (navn, adresse, postnummer, by, land) VALUES
('".$navn."', "'.$addresse.'", '".$postnummer."', '".$by."', '".$land."')";
$result = mysql_query($query);
if($result) {
echo "Dine data er gemt!";
}
else {
echo "Dine data er ikke gemt! Der skete en fejl!";
}
?>

mvh
Johan

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-04-02 12:22

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> $query = "INSERT INTO tabel (navn, adresse, postnummer, by, land)
> VALUES ('".$navn."', "'.$addresse.'", '".$postnummer."', '".$by."',
> '".$land."')"; $result = mysql_query($query);

Hvad bliver '.' brugt til i .$variabel.?

Mvh
heine Laursen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-04-02 11:23

Heine Laursen wrote:
> Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> Hvad bliver '.' brugt til i .$variabel.?

jeg tror at det er for at sikre at $variabel bliver eksekveret (men
samtidig kommer i enkelte anf-tegn som det skal være når det er en
string som kolonnenavn), jeg plejer at gøre som følger:

$EdNyt=("UPDATE kurser SET Nyheder='$InNyt' WHERE kurser.Id = $k");
if (mysql_query($EdNyt)){
echo "Nyt fra underviser blev opdateret!";
} else {
echo "Nyt fra underviser blev IKKE opdateret pga en datababefejl";

- det virker fint...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erling Matthiesen

Dato : 19-04-02 00:51

> Hvad bliver '.' brugt til i .$variabel.?
>
> Mvh
> heine Laursen

punktummerne er ikke en del af sql-udtrykket, de er der for at samle
tekststrengen som udgør sql-udtrykket...
eksempel:
<?php
$var1 = 'Et æble om dagen holder lægen væk';
$var2 = ', hvis du altså kan ramme';
echo $var1.$var2;
?>
Gæt selv hvad der bliver udskrevet :)

-Erling

Fra : Christian Kristoffer~

Dato : 18-04-02 09:15

Tak for dit gode svar.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal overføre værdierne fra den
statiske html form(side).
Kan du hjælpe mig endnu engang som du har gjort her ?

/MVH Christian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-04-02 11:19

Christian Kristoffersen wrote:
> Tak for dit gode svar.
>
> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal overføre værdierne fra den
> statiske html form(side).
> Kan du hjælpe mig endnu engang som du har gjort her ?

hvis du skriver
<form action="savedata.php" method="post"> #(jf svaret fra før)

så vil tryk på submit-knappen automatisk bringe dig over på siden
savedata.php, "post" sørger for at dataene kommer med i en usynlig
variabel, hvorimod "get" ville sørge for at de blev medsendt som en del
af URL'en...

Den basale bruge af forms og php i samarbejde kan du læse meget mere
vel-uddybet på <http://www.webcafe.dk>

Venligst

Jesper Brunholm

Fra : -Martin-

Dato : 18-04-02 12:22

On Thu, 18 Apr 2002 10:15:06 +0200, "Christian Kristoffersen"
<*remove*chrkrist@iname.com> wrote:

>Tak for dit gode svar.
>
>Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal overføre værdierne fra den
>statiske html form(side).
>Kan du hjælpe mig endnu engang som du har gjort her ?

Du har en form med fx
<input type="text" name="navn">

Så det med name, altså navn bliver til $navn på PHP siden, det er da
smart ikk :)

Så hvis du skriver "Ole Bole" i det navn felt, ja så kommer
hent_form_resultater.php til at have en variabel der hedder $navn.

Prøv så at skrive
print $navn;
På den hent_form_resultater.php side og se hva der sker :)

Fra : Christian Kristoffer~

Dato : 19-04-02 10:11

Hej Alle

Jeg vil bare sige tak for hjælpen til alle som har bidraget. Mit problem er
blevet løst

Mvh Christian