Erfaringer med TDC og Netexpres
Fra : Thomas Makro

Dato : 15-04-02 21:08

Her er de erfaringer jeg har erhvervet under godt et år som Netexpres1
kunde.

Hvorfor jeg valgte ADSL hos Tele DK? Jeg ville helst være kunde hos
WorldOnline eller CyberCity, men da ADSL var nyt i 2000, kunne kun TDC
levere pga mgl. rå kobber. Så jeg havde ikke meget valg...
Og nu spørger nogle jo nok, hvorfor jeg helst ikke ville være Tele DK
kunde. Det skyldtes kedelige erfaringer før ADSLens tid, dengang man
brugte analoge modems til at komme på Internettet. To gange købte jeg
et produkt, hvormed der fulgte en Opasia CD med 1 mdrs.
Opasia-abonnement. Første gang fandt jeg for sent ud af at man skulle
opsige forbindelsen med en måneds varsel, og da jeg ikke gjorde det
samtidig med at jeg tog abonnmentet i brug, kostede det mig ekstra
abonnements-måneder. Anden gang var jeg blevet en erfaring klogere, så
jeg sendte opsigelsen samme dag som jeg tog abonnementet i brug, men
denne gang fik jeg intet svar fra Tele DK, så jeg sendte brevet igen,
med besked om at jeg havde sendt dem min opsigelse samme dag som jeg
tog abonnementet i brug, altså så tidligt som muligt, og at jeg derfor
havde overholdt den ene måneds opsigelsesfrist der var. Så fik jeg
endelig en bekræftigelse på mit opsigelsesbrev.
Jeg har lige siden syntes at dette var en u-fin forretningsmetode, og
har derfor ikke været begejstret for Tele DK.

Nå, hvad fik jeg så ud af ADSLen?
Jeg måtte vente over et halvt år på levering.
Da jeg endelig fik forbindelsen, oplevede jeg hele tre gange at forb.
døde. Alle tre gange var jeg offline en lille uges tid.
Første og anden gang måtte de i øvrigt temmelig flinke medarbejdere på
hotlinen give op, og få en tekniker til at ringe til mig. Jeg kunne
vælge enten at vente en lille uges tid, så ville det være gratis,
eller vente til dagen efter, så ville jeg skulle betale 75 kr., for at
blive ringet op hurtigt. Begge gange valgte jeg modvilligt den hurtige
løsning. Begge gange viste fejlen sig at være hos TDC. Men det havde
intet med betalingen at gøre, jeg betalte kun for at blive ringet op
"hurtigt". Jo, de forstår at tjene penge, hos TDC...
En kedelig Netexxpres-begrænsning er en lukket port 25, for at
beskytte kunderne. Fint nok, men når nu man specifikt beder om at få
den åbnet, mon så ikke...? Det måtte komme an på en prøve, så jeg
ringede til dem, og spurgte. Nej, det var udelukket.
Godt træt af TDC opsagde jeg mit Netexpres abonnement (man skal opsige
to abonnemneter for at slippe af med Netexpres: Opasia og ADSL.
Ak...), og skiftede til CyberCity, som ikke har begrænsninger på port
25 (har relay), og som hos en af vennerne har kørt stabilt i 1½ år.
En uge før ISP-skiftet, røg Netexpres'en for tredie gang. Denne gang
kunne hotlline medarbejderen fortælle mig at han ikke kunne løse
problemet, der skulle en tekniker til (ligesom de to første gange), og
da det var sidste hverdag før påske, måtte jeg pænt vente til første
hverdag i april, 6 dage senere, før der var en på arbejde, der kunne
ringe til mig. Men da han kunne se at jeg havde opsagt mit abonnement
pr. 1. april, ville forbindelsen naturligvis ikke blive lavet 2.
april. Endnu engang uden Internet i dagevis, og det betaler man fast
månedspris for...

Det er nu to uger siden jeg sagde farvel til Netexpres, og indtil nu
har CC kørt perfekt, så jeg fortryder intet. Jeg er mere sikker end
nogen sinde: Jeg skal aldrig igen være kunde hos TDC. De har ganske
vist nogle flinke hotline medarbejdere, men det har de andre jo
også...
Lad dette være en advarsel fra mig til alle andre: Hold jer langt fra
TDC. Det gør jeg.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-04-02 06:52

On Mon, 15 Apr 2002 22:07:47 +0200, Thomas Makro
<makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote:

> [...]
>den åbnet, mon så ikke...? Det måtte komme an på en prøve, så jeg
>ringede til dem, og spurgte. Nej, det var udelukket.

Hvad er der galt med at bruge backupserveren, til at komme uden om
filteret? Det virker glimmerende her, og også for mange andre. + den
der sender en en mail får den ikke bronchet bare fordi man rebooter
sin server, den ligger pænt på backupserveren, og bliver severet igen
når man er kommet op. Et produkt P@ kunderne skal betale for,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Finn Nielsen

Dato : 16-04-02 07:56

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Hvad er der galt med at bruge backupserveren, til at komme uden om
> filteret?

Det virker ved held, ikke ved forstand. Mange/de fleste mailservere vil
gå videre til en sekundær mailserver hvis den primære er utilgængelig,
men ikke nødvendigvis alle.

Det eneste holdbare er at den primære mailserver for et domæne virker.
Derfor får folk/firmaer med et seriøst behov for at køre sin egen
mailserver en linie uden begrænsninger på port 25.

> Det virker glimmerende her, og også for mange andre. + den
> der sender en en mail får den ikke bronchet bare fordi man rebooter
> sin server,

Det får man skam ikke alligevel.

> den ligger pænt på backupserveren, og bliver severet igen
> når man er kommet op.

Imodsætning til at den ligger på afsenderens udadgående smtp server
indtil man kommer op igen.

>Et produkt P@ kunderne skal betale for,,,

Som ikke er nødvendigt.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-04-02 10:21

Finn Nielsen <usenet02@zznyyd.dk> wrote:

>Det virker ved held, ikke ved forstand. Mange/de fleste mailservere vil
>gå videre til en sekundær mailserver hvis den primære er utilgængelig,
>men ikke nødvendigvis alle.

Hvis de ikke kan sende til en sekundærserver, så fortjener de ikke
betegnelsen mailserver.

Men i øvrigt er jeg da enig med dig i at der er klare fordele ved at få
sin post direkte - fx at man nemt kan filtrere på afsenderens
IP-adresse.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Finn Nielsen

Dato : 16-04-02 16:19

Jesper Dybdal <jdunet@u7.dybdal.dk> writes:

> Hvis de ikke kan sende til en sekundærserver, så fortjener de ikke
> betegnelsen mailserver.

Enig, men der findes desværre defekter produkter derude.

> Men i øvrigt er jeg da enig med dig i at der er klare fordele ved at få
> sin post direkte - fx at man nemt kan filtrere på afsenderens
> IP-adresse.

Endnu en god grund. Det er faktisk en medvirkende årsag til at jeg selv
har valgt en proaccess frem for et privat tdc-abonnement eller et
cybercity abonnement

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-04-02 15:54

On 16 Apr 2002 08:55:36 +0200, Finn Nielsen wrote:

> Det virker ved held, ikke ved forstand. Mange/de fleste mailservere
> vil gå videre til en sekundær mailserver hvis den primære er
> utilgængelig, men ikke nødvendigvis alle.

Vrøvl, det er specificeret i standarden at de SKAL gøre det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Finn Nielsen

Dato : 16-04-02 16:13

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

> Vrøvl, det er specificeret i standarden at de SKAL gøre det.

At noget er specificeret i standarden er ikke garanti for at de gør det,
der findes faktisk defekte mailserverprodukter på markedet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-04-02 17:03

On 16 Apr 2002 17:13:24 +0200, Finn Nielsen <usenet02@zznyyd.dk>
wrote:

>At noget er specificeret i standarden er ikke garanti for at de gør det,
>der findes faktisk defekte mailserverprodukter på markedet.

Så må dem der ønsker at sende mail til mig bare bruge en regtig
mailserver. Det er dem der har et problem, det er ikke mig,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-02 17:33

Finn Nielsen <usenet02@zznyyd.dk> scribbled:
> At noget er specificeret i standarden er ikke garanti for at de gør
> det, der findes faktisk defekte mailserverprodukter på markedet.

Nævn en

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Finn Nielsen

Dato : 16-04-02 18:41

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Finn Nielsen <usenet02@zznyyd.dk> scribbled:
>
> Nævn en

Læs på postfix-users maillinglisten, der er af og til en del brok over
defekte mailservere. Præcis hvilke(n) der ikke kan finde ud af sekundær
MX kan jeg ikke huske.

Fra : Claus O

Dato : 16-04-02 16:43

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote

> Vrøvl, det er specificeret i standarden at de SKAL gøre det.

Uden ret stor teknisk indsigt i dette spørgsmål, undrer jeg mig
over hvordan dette i det hele taget kan lade sig gøre praktisk,
da jeg ikke regner med at et domæne skal angives til tdc, men
det er noget med ip-adr? (har forsøgt med denne NE mx backup-
server som pro@ abb. men uden held - tror tdc skulle have lidt
over 100 kr. i kvartalet for smtp backupserver)
Claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-02 17:34

www.makr.dk/?backupmx

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Claus O

Dato : 16-04-02 18:37

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote

> www.makr.dk/?backupmx

Desværre ikke mere end "den lille smule" jeg havde styr på..........
Hvorfor acceptere mx backupen hos tdc at modtage mail til
en NE bruger? udfra et check på NE brugerens ip-adr?
Som skrevet den acceptere jo ikke en Pro@ kunde.
Claus
ps: med ovennævnte går jeg jo udfra det er uden nogen tilmelding hos tdc
et domæne opsættes i dns til at bruge denne mx backup.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-02 18:54

> Hvorfor acceptere mx backupen hos tdc at modtage mail til
> en NE bruger? udfra et check på NE brugerens ip-adr?

Ja, det vil jeg gå ud fra. Eller også via reverse-dns opslag på den ip
som den primære mx peger på.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-04-02 20:21

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Hvorfor acceptere mx backupen hos tdc at modtage mail til
>en NE bruger? udfra et check på NE brugerens ip-adr?

Ja. Medmindre det er lavet om, så har den en liste over acceptable
IP-adresseområder for førsteprioritets-MXen. Men jeg troede egentlig at
den i praksis accepterede ca. alle IP-adresser i TDC's netværk.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-04-02 20:25

Jeg skrev:

>Men jeg troede egentlig at
>den i praksis accepterede ca. alle IP-adresser i TDC's netværk.

Men det gør den klart ikke - jeg har lige prøvet med en BB-kunde, en
fastlinjekunde, og en Pro@ccess ADSL-kunde, og kun BB'en blev
accepteret.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-04-02 20:31

Jeg skrev:

>Men det gør den klart ikke - jeg har lige prøvet med en BB-kunde, en
>fastlinjekunde, og en Pro@ccess ADSL-kunde, og kun BB'en blev
>accepteret.

Men tro ikke på mig - ovenstående er det rene vås, for den tjekker jo
nok også om den selv er i MX-listen, og det var den kun i BB-tilfældet.

Så jeg ved ikke hvilke IP-adresseområder den tillader udover NE og BB.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-04-02 20:31

On Tue, 16 Apr 2002 21:24:36 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u7.dybdal.dk> wrote:

>Men det gør den klart ikke - jeg har lige prøvet med en BB-kunde, en
>fastlinjekunde, og en Pro@ccess ADSL-kunde, og kun BB'en blev
>accepteret.

Den har virket med flere P@ kunder, men TDCfolkene har hele tiden sagt
at TDC forbeholder sig retten til at lukke uden varsel, da det er en
fejlopsætning. Det er jo også en naturlig ting at lukke, da de sælger
en sådant produkt til P@ kunderne. (har thivertifald gjort det,,,)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-04-02 20:44

On Tue, 16 Apr 2002 21:21:14 +0200, Jesper Dybdal wrote:

> Ja. Medmindre det er lavet om, så har den en liste over acceptable
> IP-adresseområder for førsteprioritets-MXen. Men jeg troede egentlig at
> den i praksis accepterede ca. alle IP-adresser i TDC's netværk.

Det gør den også.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-04-02 20:44

On Tue, 16 Apr 2002 19:37:07 +0200, Claus O wrote:
> [...]
> Hvorfor acceptere mx backupen hos tdc at modtage mail til
> en NE bruger? udfra et check på NE brugerens ip-adr?

Ja.

> Som skrevet den acceptere jo ikke en Pro@ kunde.

Jo - men der er ingen garanti for at det forbliver sådan ...

> ps: med ovennævnte går jeg jo udfra det er uden nogen tilmelding hos tdc
> et domæne opsættes i dns til at bruge denne mx backup.

Korrekt

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Claus O

Dato : 16-04-02 22:32

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote

> Jo - men der er ingen garanti for at det forbliver sådan ...

Hvorfor accepterede den så ikke min opsætning?
Jeg satte den op på en ny dns, som mx2 og slukkede
for mx1 og nogle minutter senere kom mailen retur med
en fejl, som jeg desværre ikke "bogførte", men som
omtalte både mx1 og mx2.
Skulle jeg have ventet længere tid efter dns opsætningen
inden jeg testede da?
Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-04-02 02:35

On Tue, 16 Apr 2002 23:32:07 +0200, "Claus O"
<clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Skulle jeg have ventet længere tid efter dns opsætningen
>inden jeg testede da?

Hvor længe ventede du?
Det er bestemt ikke usansynligt at det er årsagen til det fejlede.

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-04-02 16:11

On Tue, 16 Apr 2002 07:52:21 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvad er der galt med at bruge backupserveren, til at komme uden om
>filteret?
Det er der ikke noget galt med. På deres hjemmeside står intet om det,
og supporteren nævnte det ikke, derfor har jeg ikke haft kendskab til
andet end den opasia-side hvor der står at der er lukket for port 25:
http://kundeservice.opasia.dk/abonnementservice/produktblade/info_netexpress.html
(se under begrænsninger).
....og der står intet om backupserver.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-02 19:13

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> ...og der står intet om backupserver.

mail sendt...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-04-02 23:29

Finn Nielsen <usenet02@zznyyd.dk> writes:

> Endnu en god grund. Det er faktisk en medvirkende årsag til at jeg selv
> har valgt en proaccess frem for et privat tdc-abonnement eller et
> cybercity abonnement

Det er længe siden Cybercity fjernede port 25 filteret. Over et år er
jeg ret sikker på.

--
Jacob - www.bunk.cc
If the thunder don't get you, then the lightning will.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 17-04-02 06:31

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det er længe siden Cybercity fjernede port 25 filteret. Over et år er
> jeg ret sikker på.

Fra http://www.cybercity.dk/erhverv/support/teknisk_faq/adsl_faq/

Kan jeg bruge alle services (FTP, HTTP, SMTP, POP3, osv.) til
filtrering?

På nuværende tidspunkt er der ingen filtrering, bortset fra port 25,
der ikke kan nås direkte fra verden mod kunderne. Der er dog
automatisk oprettet relay mailserver på .adsl.dk. Dermed kan
adressen også kan bruges til e-mails af typen:
lars@hansen.adsl.dk. Du kan desuden selv hoste domæner på din
forbindelse.

Hvis kunder med DNS udenfor Cybercity ønsker at hoste mailserver på
deres ADSL-opkobling, skal de benytte følgende DNS-opsætning:

mitdomæne.præfix preference = 10, mail exchanger = navn.adsl.dk
mitdomæne.dk preference = 100, mail exchanger = mailgate.cybercity.dk

Altså samme løsning som TDC's privatabonnementer. Det er godt nok FAQ'en
for erhvervabonnementer, men der er ingen grund til at tro at private har
bedre betingelser.

Fra : John Hinge

Dato : 17-04-02 11:42

On 17 apr 2002 Finn Nielsen was heard to say:

> Fra http://www.cybercity.dk/erhverv/support/teknisk_faq/adsl_faq/

<snip tilsyneladende ældre cc dokument>

> Altså samme løsning som TDC's privatabonnementer. Det er godt nok
> FAQ'en for erhvervabonnementer, men der er ingen grund til at tro
> at private har bedre betingelser.

Det kan godt være de skriver det, men i praksis er ihvertfald
privatkunder ikke blokerede.
Jeg har en ganske almindelig adsl linje hos CC, og der er fint
hul igennem til min mailserver, prøv selv, den vil gerne snakke
med dig på port 25, men hvis ikke du taler pænt til den bliver
den ganske ked af det, og kan finde på at sige 5xx ord til dig :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-04-02 17:09

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote:

>En kedelig Netexxpres-begrænsning er en lukket port 25, for at
>beskytte kunderne. Fint nok, men når nu man specifikt beder om at få
>den åbnet, mon så ikke...?

Nej, naturligvis ikke. Begrænsningen er der ikke for at beskytte dig
mod verden - den er der for at beskytte verden mod dig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.