Poincaré-formodningen hævdes bevíst
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-04-02 20:13

Poincaré-formodningen siger som bekendt at enhver enkeltsammenhængende
kompakt mangfoldighed af dimension 3 er sfæren S³ (op til homeomorfi).

Nu mener Dunwoody at han (næsten?) har bevíst den. Se bl.a.

http://www.maths.soton.ac.uk/~mjd/Poin.pdf
http://mathworld.wolfram.com/news/2002-04-09_poincare.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-04-02 20:42

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Poincaré-formodningen siger som bekendt at enhver enkeltsammenhængende
> kompakt mangfoldighed af dimension 3 er sfæren S³ (op til homeomorfi).

Jeg læste først wolframs beskrivelse af problemet uden af fatte et klap
af, hvad det handlede om. Der er en meget bedre beskrivelse her:

http://www.claymath.org/prizeproblems/poincare.htm

Det er ellers noget jaskagidigskaja problemer, de udlover dén million-
dusør for, skal jeg love for.

Jeg ser i øvrigt at Andrew Wiles er een af dem, der har formuleret problem-
teksten. Var det ikke ham med Fermat's ? Synd han ikke ventede et par år
og så indkasserede en mille for løsningen

-Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-04-02 21:03

Claus Rasmussen wrote:

> Jeg læste først wolframs beskrivelse af problemet uden af fatte et klap
> af, hvad det handlede om. Der er en meget bedre beskrivelse her:
>
> http://www.claymath.org/prizeproblems/poincare.htm

Ja, det giver en fornemmelse af hvad enkeltsammenhængende betyder.

Den officielle problembeskrivelse giver flere detaljer.

Næst efter Riemann-hypotesen er Poincaré-formodningen vel det problem
inden for matematikken som skønnes vigtigst at løse.

Der er også en tråd om det påståede bevis på

http://slashdot.org/article.pl?sid=02/04/07/0547244&mode=thread

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-04-02 04:51

On Mon, 15 Apr 2002 21:12:47 +0200, Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Poincaré-formodningen siger som bekendt at enhver enkeltsammenhængende
> kompakt mangfoldighed af dimension 3 er sfæren S³ (op til homeomorfi).
>
> Nu mener Dunwoody at han (næsten?) har bevíst den. Se bl.a.

Ib Madsen rystede på hovedet over nyheden og sagde, at han ikke troede,
at man kunne lave et bevis på under 100 sider.

-> Michael Knudsen

Fra : Simon Kristensen

Dato : 16-04-02 11:18

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Ib Madsen rystede på hovedet over nyheden og sagde, at han ikke troede,
> at man kunne lave et bevis på under 100 sider.

Jeg så et link til Dunwoodys hjemmeside, hvor der ligger noget der
skulle være et preprint. Der er lige godt 5 sider, så jeg reagerede
også med hovedrysten. Det er imidlertid tilsyneladende kun en
beskrivelse af den vej, Dunwoody mener fører til et bevis for
Poincaré-formodningen, og da jeg ikke er ekspert i 3-mangfoldigheder
har jeg ingen forudsætninger for at sige om dette er sandsynligt.

Er der nogen her, der har læst preprintet i detaljer? Jeg har i hvert
fald bestemt mig for at jeg vil se det peer-reviewed og publiceret,
før jeg er villig til at tro på det.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-04-02 12:18

Simon Kristensen wrote:

> [...]
> Poincaré-formodningen, og da jeg ikke er ekspert i 3-mangfoldigheder
> har jeg ingen forudsætninger for at sige om dette er sandsynligt.

Det var det preprint jeg linkede til i denne tråds start. Det forbehold
der er tilføjet allerøverst (i kursiv), er først kommet på for nylig.
Jeg kan ikke gennemskue hvor alvorlig denne indvending er.

(Uden sammenligning i øvrigt var der jo også en fejl i Wiles' første
bevis for Fermats sidste sætning.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Kristensen

Dato : 16-04-02 12:27

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det var det preprint jeg linkede til i denne tråds start. Det forbehold
> der er tilføjet allerøverst (i kursiv), er først kommet på for nylig.
> Jeg kan ikke gennemskue hvor alvorlig denne indvending er.

Undskyld - jeg havde ikke checket dine links, da jeg havde hørt
nyheden i forvejen.

> (Uden sammenligning i øvrigt var der jo også en fejl i Wiles' første
> bevis for Fermats sidste sætning.)

Ja - men det var også på væsentlig mere end 5 sider

Simon