Hjælp. Silent Viking, A7V333, XP1800+ Lukk~
Fra : Carsten

Dato : 15-04-02 20:04

Hej alle sammen!

Jeg har lige købt følgende:

Et Asus A7V333 bundkort, XP1800+, en Silent Viking CPU køler og 256mb
Samsung PC2700.

Jeg har sat bundkortet til at være jumber fri da jeg ikke har helt styr på
det der med multiplieren. I bios'en kan man vælge 3 forskellige
indstillinger i CPU Speed: Manual, 1533 eller 1150 MHz.

Så længe den står på 1150 MHz er der ingen problemer, CPU Temp. ligger på
58.5 c° (i bios'en, har endnu ikke installeret noget), men når jeg så
skifter til de 1533 MHz som jo svare til en 1800+ begynder den at opføre sig
underligt.

Lige så snart jeg har trykket "Exit & Save Changes" går den kold, det virker
som om den lukker rigtigt nok, men den kommer ikke op igen! Den slukker for
det hele men der er stadig lys i power, og hvis jeg så prøver at tænde den
starter den også op men der kommer ikke noget billede på?

Vcore står i øvrigt til: 1,750V

Bios ver. 1004

Jeg håber I kan hjælpe mig, er der et eller andet galt eller er der bare mig
der har misforstået noget?

Hilsen Carsten

Fra : BB

Dato : 15-04-02 20:28

"Carsten" <ctl@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vcore står i øvrigt til: 1,750V
>
> Bios ver. 1004
>

> Jeg håber I kan hjælpe mig, er der et eller andet galt eller er der bare

Jeg har samme opstilling, bare 2*256MB Samsung PC2700.
På mit MB er den sat til 1533 og efter flere timers kørsel, viser CPU temp.
kun 47 grader og MB 22 grader.
Er du sikker på din CPU-køler køre, og den er "bygget" til XP 1800
(sikkert). Hvad med pastaen???

VH.
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*

Fra : Carsten

Dato : 15-04-02 22:07

Hej BB

Jo jo CPU køleren kører skam som den skal med ca. 2300 omdrejninger i
minuttet, og det hedder sig at Silent Viking kan bruges op til XP 2000+ det
står der i hvert fald på pakken. Hvilken blæser bruger du og har du også
nogle til at køle kabinettet? Jeg har selv to kabinet kløer på, og MB
temperaturen ligger på ca. 27 c°

Jeg tror altså bare ikke det har noget med det at gøre, for hvis jeg tænder
for computeren og skifer til 1533HMz gør den det samme, og på det tidspunkt
ligger temperaturen på omkring de 30 - 35 c°

Jeg bruger ikke kølepasta men kun den der pude der sidder på køleren fra
fabrikken, men det kunne jo være man skulle prøve men noget pasta i stedet,
er der nogle der han erfaringer med at der er bedre??

Jeg har lige opdateret min bios til ver. 1005 med det har ikke hjulpet,
såååå jeg kunne altså stadig godt bruge nogle gode råd

Fra : Leony

Dato : 16-04-02 09:47

> Jeg har lige opdateret min bios til ver. 1005 med det har ikke hjulpet,
> såååå jeg kunne altså stadig godt bruge nogle gode råd

I nogle BIOS'er er der en funktion der lukker computeren hvis der ikke
bliver registreret blæseromdrejninger.
En Silent Viking tager ikke mange rpm, derfor kan det være det der
forårsager nedlukningen.
Prøv at kigge i BIOS om du kan finde sådan en funktion.

En mulighed kunne også være et defekt board, men prøv ovenstående først.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 16-04-02 12:08

> [...]
>
> Vcore står i øvrigt til: 1,750V
>
> Bios ver. 1004
>

> Jeg håber I kan hjælpe mig, er der et eller andet galt eller er der bare

Hej...

Jeg har nogenlunde samme problem som dig. Jeg har en XP 1900+ der ligger på
57 grader idle, 63 grader full load, med åbent kabinet. Hvis jeg sætter
låget på kabinettet, lukker maskinen pludselig ned efter 20-30 min. full
load brug. Jeg går ud fra at det er fordi at CPU´en bliver mere end 70
grader varm. Jeg har også en Silent Viking. Er blæseren mon for svag, eller?
Har mont. en 80 mm. Pabst i kabinettet. Bundkort temp 27 grader. CPU´en er
ikk OC, men kører det den skal 1614 Mhz.

Asus A7V 266-E
XP 1900+
512 Mb PC 2100

Nogen gode forslag?

Mendoza

Fra : Carsten

Dato : 16-04-02 13:34

Jeg kan altså ikke finde noget om hvor mange blæseromdrejninger den skal ha'
før den lukker, jeg tror ikke Asus bruger det. Her er hvad der står på SHG's
side: OBS! Da denne køler kører med meget lave omdrejninger, vil Microstar
MS-6380/MS-6380E og Soyo SY-K7V Dragon Plus bundkort have nogle små opstarts
problemer. Altså ikke noget om Asus, og det er den butik jeg har købt det
hele i så der burde vel heller ikke være problemer.
Jeg tror altså heller ikke det har noget med varmen at gøre, for den gør jo
præcist det sammen lige når den starter ved CPU 30 - 40 c.

Jeg tror altså det har noget med CPU multiple at gøre, er der nogle der kan
hjælpe mig med hvad de skal stå på så jeg kan være helt sikker på at det er
i orden.

XP 1800+

Asus A7V333

256mb PC 2700

Hilsen Carsten

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 16-04-02 15:11

> [...]
kan
> hjælpe mig med hvad de skal stå på så jeg kan være helt sikker på at det

Jeg tror nu at det er noget med varme... Din CPU er jo 59 grader idle
allerede ved 1150 Mhz. Det er vist i overkanten...

Hvilke blæsere bruger I andre?

Mendoza.

Fra : Le Baker

Dato : 16-04-02 17:23

"Mikael Jørgensen" <mendoza@stjernestudio.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Jeg tror nu at det er noget med varme... Din CPU er jo 59 grader idle
> allerede ved 1150 Mhz. Det er vist i overkanten...

Hej

Jeg har købt nøjagtig det samme som Carsten,her i mandags,og samme sted
for at det ikke skal være løgn...Havde bare råd til 2 ram klodser
Hvis du sætter den på auto,skal du jo ikke ændre CPU Freq Multi til
noget,men
kan sige at min står til 11.5 * 133,og har ingen problemer overhovedet !!!!

PS.Min CPU temp idle i bios er 61 C

VH - Le Baker

Fra : Claus S.

Dato : 16-04-02 18:21

Hmm - det er ikke første gang jeg har set det her problem.
Jeg vil tro at din Thermal Take Silent Viking er skæv. Forstået således at
selve anlægsfladen er skæv.
Jeg selv prøvet det en del gange på mit arbejde - især med Thermal Take
kølere !
Jeg ved godt at det næsten er blasfemi at sige det. Men Prøv at købe en Cool
Master. De koster næsten ingenting, men de virker.

Mvh.
Claus Sørensen

Fra : Bent Nielsen

Dato : 16-04-02 18:56

"> Jeg vil tro at din Thermal Take Silent Viking er skæv. Forstået således
at
> selve anlægsfladen er skæv.

Så skal han da have byttet sin Silent Viking.

> Jeg ved godt at det næsten er blasfemi at sige det. Men Prøv at købe en
Cool
> Master. De koster næsten ingenting, men de virker.

Nej, nej, nej. Det er godt nok en OK køler - jeg har selv haft sådan en -
til en billig pris.
Men den primære grund til at man skifter til Silent Viking, er jo netop at
den er meget
støjsvag, det kan man vist ikke sige om CoolerMasters blæsere.
Mvh
Bent

Fra : Claus S.

Dato : 16-04-02 22:04

Nej, de er ikke specielt støjsvage. Men de laver også nogle der bare rykke.
Specielt den sidste nye de har lavet. Den er i rent kobber og med væske
fyldte rør som flytter varmen fra bundpladen til køleribberne. Men ok - så
er prisen nok også noget anderledes.

Mvh.
Claus

Fra : Carsten

Dato : 16-04-02 23:39

Hej igen

Nu er problemet løst!!

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor, men jeg kan bare konstatere at det virker
nu.

Jeg har efterhånden læst en hel del om den tape der sidder på køleren, og om
hvorvidt der er god nok eller ej, så jeg besluttede min for at supplere med
noget kølepasta. Da jeg så pillede køleren af kunne jeg se på tapen at det
kun dækkede ca. 3/4 af CPU kernen!!!! Hmmmm så er det altså ikke helt lige
meget hvordan den vender, jeg havde selvfølgeligt vendt den sådan at
ledningen sad i nærheden at af stikket på MB Efter at ha' påført den et
tyndt lag pasta monterede jeg den igen, og vupti så kunne den kører ved 1533
og nu er temp. kun ca. 52c ubelastet.

Såååå jeg ved ikke helt hvorfor men jeg er da super glad for at det virker

Tak for jeres indsats.

Hilsen Carsten

Fra : Hans

Dato : 17-04-02 00:33

> Da jeg så pillede køleren af kunne jeg se på tapen at det
> kun dækkede ca. 3/4 af CPU kernen!!!! Hmmmm så er det altså ikke helt lige
> meget hvordan den vender,

Har du slet ikke undret dig over at der var en udskæring i bunden af
profilen, som passer med den tilsvarende forhøjning på cpu-soklen??

mvh
Hans