P4 død efter køler udskift
Fra : 1/2T

Dato : 15-04-02 18:27

Udskiftede i dag min standard Intel P4 køler med en Silent Viking 478
men da jeg skulle afmontere den org. Intel køler sad CPU'en så fast
at fast og jeg trak køler og CPU op i et stykke....
jeg måtte varme CPU'en af med en hårtørre !

Efter jeg havde renset CPUen og sat den og den nye køler
på plads igen ville maskinen ikke starte op igen

Den siger en "lille klonk lyd" med ca. 1 sek. mellemrum
og dioden i CD-rom drev blinker i samme rytme,
CD drevet siger noget i retning af den lyd som det siger
hvis det ikke kan læse en cd-plade.

Hvor galt er det mon gået ?

1/2T

500@mail.dk

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-04-02 18:44

"1/2T" <500@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at fast og jeg trak køler og CPU op i et stykke....
> jeg måtte varme CPU'en af med en hårtørre !

AV-AV-AV!!! Jeg kunne godt ro, at du måske var kommet til at knække et ben
eller 5 på processoren?!? Hvis det er tilfældet, skal du også til at fiske
ben op af processorsoklen... Jeg ville jo nok liiiiige trække den ud og
kigge efter det...!

/H3nrik!

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 15-04-02 18:45

> [...]
> og dioden i CD-rom drev blinker i samme rytme,
> CD drevet siger noget i retning af den lyd som det siger

Er det en boxed CPU så kan du prøve å sende den inn til inbytte siden det er
3 års garanti, kremt, kremt...
CPU'en er nok hundre prosent ødelagt, har du vært ekstra uheldig så har du
kansje ha ødelagt bunkortet også, shit happens (all the time).
For guds skyld, bruk ikke hårtørker neste gang!!! Legg den heller i frysen
et par minutter så slipper kjøleren med et lite "knekk" når du tar den av.

Fra : 1/2T

Dato : 15-04-02 19:15

Alle ben sidder hvor og som de skal !

Der er ikke noget unormalt at se på hverken bundkort eller CPU'en

Det er en boxet CPU og når man
bruger Intel's egen køler med standard termisk tape
skulle der vel i grunder ikke kunne ske sådan noget ??

1/2T

Fra : [5250] Jens

Dato : 16-04-02 17:37

1/2T wrote:
> Den siger en "lille klonk lyd" med ca. 1 sek. mellemrum
> og dioden i CD-rom drev blinker i samme rytme,
> CD drevet siger noget i retning af den lyd som det siger
> hvis det ikke kan læse en cd-plade.

Den "lille klonk lyd" kommer normalt fra en harddisk eller evt. fra et
cdrom-drev ved reset af maskinen, jeg vil tro at den blot står og laver
et reset hvert sekund.

> Hvor galt er det mon gået ?

Brug udelukkelsesmetoden, test hver enkelt del i en anden maskine som
virker, hvis du har den mulighed.
Kig om der er knækket nogen kapacitorer eller andet af omkring cpu-soklen.
Hvis der er knækket en kapacitor af, så kan det fikses med loddekolbe +
fingerfærdighed + evt. ny kapacitor.

Det med kapacitor ville være mit bedste bud.

Fra : 1/2T

Dato : 17-04-02 21:32

Det var bundkort !
har sat et nyt i og den køre igen