Kastration
Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-02 17:49

Hej alle

Jeg spørger for en veninde, som ikke selv har internet.

Hun har en 6 mdr. gammel chihuahua, som er fuldstændig sexfikseret, den
jupper konstant på alt og alle, har dårligt tid at spise. Den er
selvfølgelig kryptocid.

Hendes spørgsmål er nu: Kan hun kastrere ham nu? Hvilken indflydelse vil en
så tidlig kastration få på hans psykiske udvikling?

Hun er kun ude efter tørre fakts!!!!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 15-04-02 19:15

Mon, 15 Apr 2002 18:48:59 +0200, Nina El Falaki wrote:

> [...]
>Hendes spørgsmål er nu: Kan hun kastrere ham nu? Hvilken indflydelse vil en
>så tidlig kastration få på hans psykiske udvikling?

Hunden er ikke sexfixeret. Den aner overhovedet ikke, hvorfor den gør det.
Det er ren kedsomhed , og det ville være dyrplageri at skælde den ud eller
<gyyys> slå den! Gå en tur eller spil bold eller hvad ved jeg, bare hans
opmærksomhed bliver afledt.
I øvrigt må ingen dyrlæge erklære hunden cryptorchid før den er 14 mdr. gammel,
og før skal man heller ikke kastrere den, hvis man tror på, at hunden, hvis den
er kryptorchid, har større chancer for kræft. Det er der mange meninger om.
Stenen kan altså godt falde på plads endnu!
Er det en hund med papirer, har du erstatningsret, hvis hunden viser sig
at være kryptorchid.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-04-02 19:24

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]

gør det.
> Det er ren kedsomhed , og det ville være dyrplageri at skælde den ud

Enige men på sin plads med et "Nej" for den har overhovedet ingen "ret
" til at skulle pare sig . .det er alfahannens ret .. så jeg ville
helt givet fortælle den at det ikke faldt i min smag og ville gøre det
ved brug af et Nej .. for det har hunden formentlig allerede lært
betydningen af ..

At det kan være kedsomhed og dermed manglende aktivering kan da være
tilfældet .. og aktivering vil selvfølgelig i et sådant tilfælde
hjælpe .. men ikke umiddelbart efter den har gjort paringsforsøg ..
det ville være at belønne uønsket handling ..

Endelig er der jo så den kendsgerning at netop cryptochide hunde
faktisk er væsentlig mere sezfikserede end ikke cryptochide hunde ..
og jeg mener at dyrlæger altid foreslår kastrering af cryptochide
hunde netop fordi de lettere udvikler canser ...
Mvh Ami

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 15-04-02 19:43

Hej

Hvis det bare er tøre facts hun er interesseret i og ikke meninger, så
spørg en dyrelæge.

Min mening er at hvalpen ikke er sexfikseret , men bare en alm. hvalp
det er en del af hvalpenes lege, og alle (og rigtig mange) hvalpe gør
det i den alder. Uanset alder vil jeg ikke anbefale at kasterere en
hund, det er et unatruligt indgreb i hundens både fysiske tilstand og
psyke, og i mange tilfælde en faliterklæring fra førerens side (jeg har
selv en hanhund som jeg var så dum af kasterere som 3½ årig og jeg har
fortrudt mange gange). Prøv noget træning.

Jane

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-02 20:49

Ejeren er en meget erfaren og fornuftig hundeejer, og hunden bliver absolut
aktiveret. Den kommer i skoven, leger med andre hunde, kører i bus, tog og
"på cykel", den kommer med ind i byen, hvor der er mange mennesker og er
ellers yderst velopdragen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 15-04-02 21:55

Mon, 15 Apr 2002 21:49:02 +0200, Nina El Falaki wrote:

> [...]
>"på cykel", den kommer med ind i byen, hvor der er mange mennesker og er

Nu modsiger du dig selv Nina, hvis ejeren er erfaren,
så bad hun vel ikke om hjælp! Og desuden ville hun så vide,
hvordan hun skulle få ham til at la' være!

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 16-04-02 11:35

Må man nu ikke bede om hjælp bare fordi man er erfaren? Det er da altid
klogt at høre andres mening
uanset hvor erfaren og klog man er

Jane

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-04-02 12:38

On Mon, 15 Apr 2002 22:55:19 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

>Nu modsiger du dig selv Nina, hvis ejeren er erfaren,
>så bad hun vel ikke om hjælp! Og desuden ville hun så vide,
>hvordan hun skulle få ham til at la' være!

Hvad er det for noget ævl ? kan en erfaren hundeejer ikke være i tvivl
om noget ? ved en erfaren hundeejer ALT om hunde ?

Jeg mener at det var Ghandi der sagde : Den der tror at han ved alt ,
ved intet .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 16-04-02 13:31

> Mon, 15 Apr 2002 21:49:02 +0200, Nina El Falaki wrote:
> Nu modsiger du dig selv Nina, hvis ejeren er erfaren,
> så bad hun vel ikke om hjælp! Og desuden ville hun så vide,
> hvordan hun skulle få ham til at la' være!

Nej nu er du altså på vildspor , selvom man er erfaren og garvet
hundeejer kan man da fint søge oplysning og spørge om råd og
vejledning .. man kan jo ikke vide alt .. og der kunne jo være kommet
nyt omkring området ..

Smil fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 16-04-02 16:37

Tue, 16 Apr 2002 14:31:08 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>hundeejer kan man da fint søge oplysning og spørge om råd og
>vejledning .. man kan jo ikke vide alt .. og der kunne jo være kommet

Ok...Og undskyld andetsteds...
Er sur i dag...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 16-04-02 16:45

> Ok...Og undskyld andetsteds...
> Er sur i dag...

Fint altså at du siger undskyld men det er jo sådan set ikke mig du
skal undskylde overfor men Nina .. At du er sur i dag, er da synd for
dig.. men find noget at være glad for , det hjælper ..vejret har været
pragtfuldt og man bliver i godt humør af at nyde det gode vejr og
varmen der er på vej ..

Smil fra Ami

og du er til en hver tid velkommen både ¨på min icq og min mailadr
forresten

Fra : x Vuf x

Dato : 16-04-02 16:59

Tue, 16 Apr 2002 17:44:52 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
>dig.. men find noget at være glad for , det hjælper ..vejret har været
>pragtfuldt og man bliver i godt humør af at nyde det gode vejr og

Ikke her da! Det har været gråt i gråt og iskoldt fra morgenstunden af!

>og du er til en hver tid velkommen både ¨på min icq og min mailadr
>forresten

Tak...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-04-02 16:57

Nej jeg modsiger ikke mig selv. Men selv om hun gennem mange mange år har
haft hund og også opdrættet, har hun aldrig stødt på en så sexfikseret hund
før, men det er så også hendes 1. kryptocide hund.

Hun ved skam godt, hvordan man opdrager hunde, og kender hundes udvikling.
Hun har altid haft helt normale, velopdragne og glade hunde.

For øvrigt har jeg heller aldrig mødt en hund, der var så ekstrem som denne.
--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 16-04-02 17:03

Tue, 16 Apr 2002 17:57:04 +0200, Nina El Falaki wrote:

> [...]
>Hun har altid haft helt normale, velopdragne og glade hunde.
>For øvrigt har jeg heller aldrig mødt en hund, der var så ekstrem som denne.

Jeg tror ikke på det med kryptorchismen, da det ikke kan fastslås
før hunden er 14 mdr.!
Er hendes andre hunde også chihuahua?
Måske forsøger han at være dominant? Måske er han bare snotforkælet...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-04-02 19:22

Hendes andre hunde var chihuahua (hanner) og schæfer (hanner og hunner)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats