MS Windows
briani 27239
Boot i forskellige OS
Fra : rondo

Dato : 15-04-02 17:50

Jeg har lige nu en 60 GB harddisk (C:), der kører med Windows XP. Herudover
har jeg en 20 GB harddisk (D:), som jeg gerne vil dele mellem en Windows NT
og en Linux Red Hat. Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg får computeren til
at spørge, hvilken OS den skal boote på? Det er ikke noget problem, hvis jeg
deler en enkelt harddisk op i flere partitioner, men kan det også lade sig
gøre, hvis det er fordelt på to forskellige harddiske og altså sammenlagt
tre partitioner? Det haster lidt for mig, at få disse partitioner op at
køre, så al hjælp vil være meget velkommen...
Jeg kan evt. fanges på icq: 103003615.

Rondo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-02 18:25

Mon, 15 Apr 2002 18:50:27 +0200, skrev "rondo"
<rondo@post.cybercity.dk>:

> [...]
>og en Linux Red Hat. Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg får computeren til
>at spørge, hvilken OS den skal boote på?

Om du gør det på en eller to harddiske er ligegyldigt.

Men du har et stort problem, du mangler en c:\ i fat 16, det er
forudsætningen for at du kan installere NT 4, da denne ikke
kender fat 32 eller Win XPs ntfs, hvis du bruger det.

Det *kan* lade sig gøre, men er besværligt, se om du kan få noget
ud af <http://in.members.tripodasia.com/hdeepak/page9.htm>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : rondo

Dato : 15-04-02 18:50

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Knud
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
> Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Vil dette ikke være anderledes, hvis jeg først installerer Win NT 4.0 først
og derefter XP og Linux. I dette tilfælde burde det da kunne lade sig gøre
eller hva'?

Rondo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-02 19:11

Mon, 15 Apr 2002 19:50:08 +0200, skrev "rondo"
<rondo@post.cybercity.dk>:

>Vil dette ikke være anderledes, hvis jeg først installerer Win NT 4.0 først
>og derefter XP og Linux. I dette tilfælde burde det da kunne lade sig gøre
>eller hva'?

Betydeligt.

Hvis du vil starte helt forfra.
Lav en partition på 100 - 200 MB i fat 16, som bliver c:\,
herefter mindst tre partitioner (om det er samme disk eller flere
er ligegyldigt).

Den, hvor NT skal være, skal være fat 16 eller formateres til
ntfs under installationen og installer den først.

Herefter kan du bare installere de to andre som ny installation
og du vil få dualboot.

Grunden til at du skal lave en lille sytempartition er, at du så
nemmere kan reparere fejl i en Windows, hvis det skulle opstå.

PS. Når du svarer, så er det fint, at du svarer under det
citerede, men du må også gerne klippe lidt i det du svarer, der
er ingen grund til at medsende hele indlægget man svarer på.