Middelalder/Svend Estridsen
Fra : Grethe Bachmann

Dato : 15-04-02 15:13

Jeg er i forbindelse med en amerikaner, som er interesseret i de gamle
danske konger.
Nu gælder det så Svend Estridsen. SE og hans mor Estrid Svendsdatters
skeletter blev engang undersøgt, og man fandt blandet andet ud af at de var
temmelig høje mennesker (og at SE haltede pga et kniv eller sværdhug i det
ene ben) .Min Danmarkshistorie fortæller mig at en kopi af deres kranier
findes på Nationalmuseet.

Men nu drejer det sig så om SE´s højde.Jeg har læst et eller andet sted at
Svend Estridsen var 190cm høj, men hvor jeg har set det husker jeg ikke. Jeg
har ledt igennem mine Skalk-årgange og andre steder og har søgt på websider,
men kan ikke finde noget. Det næste bliver så en af bibliotekets
Danmarkshistorier fx.

Men hvis der er en der kan fortælle mig det og måske, hvor det har været
omtalt, vil jeg være meget taknemmelig.

Venlig hilsen
Grethe Bachmann

Fra : dannebrog

Dato : 16-04-02 13:49

Det er længe siden, jeg havde fat i bogen, men på Roskilde Bibliotek, tror
jeg det var, havde de en bog om udgravning af grave i - det må have været
Sct. Bents Kirke i Ringsted - og påfølgende analyse af skeletterne, af bl.a.
netop Estrid. Jeg tror, den hed noget med 'Kongegravene'.

Ulrich Alster Klug
Denmark

http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 16-04-02 22:30

Tak skal du ha´!
Jeg vil forsøge at få fat i bogen - og måske har de den på biblioteket -
eller statsbiblioteket. Jeg fandt lige en god webside www.nationalmuseum.dk
hvor der er en masse gode links.
Venlig hilsen
Grethe B.

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 16-04-02 22:28

Tak skal du ha´!
Jeg vil forsøge at få fat i bogen - eller finde ud af om de har den på