Næsten-plagiat.
Fra : Kalle Palle Hanbjerg

Dato : 02-02-01 15:19

Jeg har lige set en reklame i TV. Jeg tror det var for "De Danske
Malermestre" eller noget lignende...
Musikken, der spiller lyder MEGET som "Don't Worry, Be Happy" med Bobby
McFerrin, men der er lige nøjagtigt ændret toner nok til at man godt kan
høre, det _ikke_ er den.

Så er det jeg tænker: Reklamebureauet har tydeligvis brugt denne
"næsten-sang" fordi de enten ikke har kunnet få tilladelse til at bruge den
rigtige, eller fordi de ikke havde råd. I stedet for får de så en eller
anden gut til at "komponere" en melodi, der ligner. Hensigten er jo helt
sikkert at folk skal associere til McFerrins sang, og flere går sikkert også
rundt og tror, at det er dén, der bruges...

Så er det jeg spørger: Hvor går grænsen for hvad man kan tillade sig i den
retning? Jeg vil mene, den _er_ overskredet i dette tilfælde!

Og hvad er det firmaet håber at få ud af det? De sparer nogle kroner på at
bruge en billig kopi-melodi, tænker "Det lægger de sgu aldrig mærke til!!",
og synes de selv er skide smarte. Men vi, der lægger mærke til det, får jo
snarere det indtryk, at "De Danske Malermestre" er nogle fedtede snydepelse
!!

/ K.P.

Fra : Flemming Holm

Dato : 03-02-01 03:37

Enig !! Har selv tænkt det samme

--
Flemming Holm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-02-01 17:26

On Sat, 3 Feb 2001 03:37:03 +0100, Flemming Holm wrote:

> Enig !! Har selv tænkt det samme

Tipstjenesten gjorde det samme med Blurs Song Two for nogle år siden,
mener jeg...

Mvh.

--
"Floor 7 1/2 Adam Sjøgren
Low overhead!" asjo@koldfront.dk

Fra : Tinka

Dato : 05-02-01 00:38

Kalle Palle Hanbjerg skrev:
> [...]
>MEGET som "Don't Worry, Be Happy" med Bobby McFerrin, men der er lige
>nøjagtigt ændret toner nok til at man godt kan høre, det _ikke_ er

Sjovt, jeg snakkede med min nabo om netop den reklame i dag. Hun sagde
med stor autoritet i stemmeføringen, at nummeret var et gammelt
Nattergal-nummer, men jeg synes nu også at det lyder gevaldigt som et
wannabe-"Don't Worry" nunmmer. Er der nogle som kan afkræfte eller
bekræfte hendes påstand?

Tinka

--
----
embrace the struggle

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-02-01 12:11

"Tinka"
> [...]
> Nattergal-nummer, men jeg synes nu også at det lyder gevaldigt som et
> wannabe-"Don't Worry" nunmmer. Er der nogle som kan afkræfte eller

Næh, men Don't Worry kan måske godt lyde som et nummer fra de Nattergale?

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010