Popup vindue
Fra : Martin Petersen

Dato : 15-04-02 12:20

Jeg vil gerne have lavet et link der, når man trykker på det, kommer frem
med et popup vindue, det er meningen at der skal være et billede i popup
vinduet, så det skal også ha en bestemt størrelse f.eks. 500 x 400 pixels,
hvordan laver jeg sådan et vinde og sådan et link?

- Martin Petersen

Fra : MZH

Dato : 15-04-02 13:01

Du skal bruge et javascript - der er masser af cut'n'paste eksempler
her http://javascript.internet.com/ - bare søg på "pop up window"

Mvh.

Mikkel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-04-02 13:19

> [...]

>vinduet, så det skal også ha en bestemt størrelse f.eks. 500 x 400 pixels,
>hvordan laver jeg sådan et vinde og sådan et link?

Tag et kig på Knud Gert Ellentofts hjemmeside.
Den har mange gode ekesempler, som er godt forklaret.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter

Dato : 15-04-02 13:28

> [...]
> vinduet, så det skal også ha en bestemt størrelse f.eks. 500 x 400 pixels,
> hvordan laver jeg sådan et vinde og sådan et link?

<A HREF="#" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');">
klik her</a>

--
Venlig hilsen / Best Regards
Peter Heinzl

Fra : Insider

Dato : 15-04-02 16:31

Peter wrote:

> <A HREF="#" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');">
> klik her</a>

Sorry, but that is a very bad coding job :(.
Suppose js is not is use in the client?

Shame on you!

--
Insider

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-04-02 17:05

"Insider" <invalid_email@yahoo.com> skrev

> [...]
500,height=400');">

> Sorry, but that is a very bad coding job :(.

Jeg synes det er at overreagere lidt ("Shame on you"). Det er meget, meget
få, der har slået JavaScript fra, og endnu færre der ikke har en browser der
understøtter JavaScript. Hvorfor bruge tid og energi på en så snæver gruppe?
Jeg mener, der er mange andre fornuftige ting, man kan bruge sin tid på når
man skriver sin side, end at tage hensyn til de par få brugere - hensynet
skal først tages, når man har dokumentation i sin statistik for, at der er
behov for at tage den slags hensyn.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-04-02 17:36

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in message
> [...]
> skal først tages, når man har dokumentation i sin statistik for, at der er

De par få brugere du omtaler er faktisk ca. 12% af brugerne (jvf.
<http://www.thecounter.com/stats/2002/April/javas.php>).

Så noget ala dette på siden ville nok ikke skade:

<noscript>
Da din browser ikke kan fortolke javascript da du har slået det fra
eller bruger en ældre version, kan du ikke forvente at denne side opfører
sig efter udviklerens hensigt.
</noscript>

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-04-02 23:31

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev
[SNIP]

> De par få brugere du omtaler er faktisk ca. 12% af brugerne (jvf.
> <http://www.thecounter.com/stats/2002/April/javas.php>).

Hvem er de? Herunder: hvor mange af dem er danske?

Jeg har før diskuteret dette med folk her i gruppen, og jeg har ikke ændret
holdning: Denne statistik kan ikke bruges til noget som helst - det kan end
ikke give os et fingerpeg om, hvordan det mon ser ud. Virkeligheden kan lige
så godt se helt anderledes ud, når vi begynder at analysere vores målgruppe,
som der kan være et gran sandhed i statistikken.

Min egen statistik fortæller kun om færre end 10 om året der ikke har
JavaScript slået til i deres browser.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-04-02 23:47

> [...]
end
> ikke give os et fingerpeg om, hvordan det mon ser ud.

Nu er du jo latterlig, det er da et meget realistisk fingerpeg om hvordan
den globale spredning er. At vi i danmark så måske afviger fra denne betyder
jo ikke at du ikke kan bruge statistikken som vejledende.

> Virkeligheden kan lige
> så godt se helt anderledes ud, når vi begynder at analysere vores
målgruppe,
> som der kan være et gran sandhed i statistikken.

Ligegyldig hvor meget du segmenterer kan du jo ikke undslå dig at nogle af
dine brugere måske ikke ligger i det segment du tror du har. Derfor vil en
brugersegmentering aldrig kunne give dig en garanti for dine brugeres
indstillinger. Der ud over kommer faktorer som brug af computer uden for
hjemmet som f.eks. på skole, arbejdsplads eller andre steder med
internetadgang.

> Min egen statistik fortæller kun om færre end 10 om året der ikke har
> JavaScript slået til i deres browser.

Ud af hvor mange besøgende. Hvilket statistikprogram. Hvor mange var der i
de første par måneder?

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-04-02 17:05

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev
> "Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in message
> ændret
> end
>
> Nu er du jo latterlig,

Lad os lige holde tonen!

> det er da et meget realistisk fingerpeg om hvordan
> den globale spredning er. At vi i danmark så måske afviger fra denne
betyder
> jo ikke at du ikke kan bruge statistikken som vejledende.

Dermed kan du bruge den som retningsgivende for en side der sigter globalt -
primært mod det amerikanske marked, hvorfra det counter har flest hits.

Med de 0,2 promille, eller hvor meget det nu er Danmark bidrager med i The
Counters statistik kan du intet sige om, hvorledes det forholder sig i
Danmark. Det ville være det samme som at sige, at 1/3 af hverdens befolkning
lever for omkring en doller om dagen - dermed lever 1/3 af Danmarks
befolkning for en doller om dagen. Det er i bedste fald manipulation af
fakta, at bruge The Counters statistik som retningsgivende for de faktiske
forhold.

> [...]
> indstillinger. Der ud over kommer faktorer som brug af computer uden for
> hjemmet som f.eks. på skole, arbejdsplads eller andre steder med

Nej, men her mener jeg så at et Cost-Benefit argument er værd at tage til
overvejelse - vil jeg have besværet med at optimere min side til måske en
enkelt bruger?

[SNIP]

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-04-02 17:34

> [...]
> fakta, at bruge The Counters statistik som retningsgivende for de faktiske

Eller for at sige det på en anden måde du tror ikke på statistik som
værktøj, det er også fair nok men så tror jeg bare ikke vi kommer så meget
længere.

> Nej, men her mener jeg så at et Cost-Benefit argument er værd at tage til
> overvejelse - vil jeg have besværet med at optimere min side til måske en
> enkelt bruger?

Noget af det første man skal gøre når man laver en såkaldt Cost-Benefit
analyse er netop at man skal identificere konsekvenserne af de alternative
løsninger, og for et firma vil dit alternativ i værste fald betyde at man
mister kunden fordi han ikke kan finde de oplysninger han ønsker på siden.
Ofte er det så lidt der skal til for også at give brugere uden javascript en
fornuftig oplevelse og denne udgift vil i mange tilfælde være meget mindre
end tab på evt. salg samt ridser i virksomhedens image.

Note: Cost-Benefit er måske nok lige et stort nok ord at benytte i denne
sammenhæng da man som regel anvender dette i forbindelse med brug af
samfundets ressourcer hvilket det sjældent er i dette tilfælde

Som jeg sagde i et tidligere indlæg er det naturligt at danmark nok vil
afvige fra tallene på thecounter. Og dette er ifølge de statistikker jeg
dagligt er i berøring med også tilfældet.

F.eks. kan man tage zip.dk's statistik denne henvender sig primært til folk
der har noget med webudvikling og gøre og her er tallet på: 2.53 % jvf:

På en anden side(som sigter på mellemledere i det private erhvervsliv) hvor
jeg har adgang til statistik ligger tallet på 6.43%.

Så det er altså en pæn del også i Danmark.

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-04-02 20:12

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev
[...]
> Eller for at sige det på en anden måde du tror ikke på statistik som
> værktøj, det er også fair nok men så tror jeg bare ikke vi kommer så meget
> længere.

Jeg beklager, hvis jeg har formuleret mig lidt for vagt - jeg mener bestemt
ikke statistik ikke er et værktøj vi kan bruge til noget - tværtimod, den
fortæller os jo hvordan vi skal udvikle vores site. Det jeg opponerer imod
er at bruge The Counters statistik som argumentation for hint og andet.

[SNIP]
> Note: Cost-Benefit er måske nok lige et stort nok ord at benytte i denne
> sammenhæng da man som regel anvender dette i forbindelse med brug af
> samfundets ressourcer hvilket det sjældent er i dette tilfælde

Cost-Benefit er her brugt som lægmandsterm som udtryk for de ressourcer vi
lægger i at optimere, hvor meget vi derefter får ud af vores anstrengelser
og om det kan betale sig.

[SNIP]
> [...]
hvor
> jeg har adgang til statistik ligger tallet på 6.43%.

Se, det er straks nogle helt andre tal (Det kan ellers ikke være så længe
siden, Zipstat er kommet op igen...). Jeg synes nu ikke de ligner The
Counters særlig godt...

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Insider

Dato : 16-04-02 17:56

Kasper Kyndsberg wrote:

> "Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev
> meget
> [SNIP]

> Hvem er de? Herunder: hvor mange af dem er danske?

Yes, but Denmark is a very little country and the Danish is not very
popular (except in Denmark).

> [...]
> så godt se helt anderledes ud, når vi begynder at analysere vores målgruppe,
> som der kan være et gran sandhed i statistikken.

MSIE 5 67.16%
Netscape 4 12.67%
MSIE 6 10.37%
MSIE 4 5.13%
Netscape 3 2.63%
Netscape 6 0.81%
Other 0.78%
AOL 4 0.17%
MSIE 3 0.09%
Opera 5 0.05%
WebTV 1 0.01%
AOL 3 0.01%

-- Less than 0.01% --
Netscape 2
Opera 3
MSIE 2
xChaos Arachne 1
Opera 4
IBM-WebExplorer
Amiga-AWeb 3
AOL-IWENG 3

> Min egen statistik fortæller kun om færre end 10 om året der ikke har
> JavaScript slået til i deres browser.

Javascript Enabled 94.73% (sorry to see)

--
Insider

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-04-02 22:55

"Insider" <invalid_email@yahoo.com> skrev

> Yes, but Denmark is a very little country

I forhold til hvad? Hvor kommer du selv fra og hvor bor du for tiden?

> and the Danish is not very popular

Hvor?

Fut: news:dk.admin.netikette, da dette ikke vedrører denne gruppe.

--
Allan

Fra : Insider

Dato : 15-04-02 20:37

Kasper Kyndsberg wrote:

> "Insider" <invalid_email@yahoo.com> skrev

....snipped

> [...]
> skal først tages, når man har dokumentation i sin statistik for, at der er

Before:
<A HREF="#" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');">
klik her</a>

After:
<A HREF="mit_billede.jpg" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');">
klik her</a>

How difficult is that?

--
Insider

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-04-02 20:45

"Insider" <invalid_email@yahoo.com> wrote in message
> <A HREF="mit_billede.jpg"
ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=
> [...]

Med dette link vil f.eks. ældre versioner af netscape også skifte indholdet
i hovedvinduet, derfor er det vigtigt at huske return false; i
eventhandleren.

PS: Hvorfor skriver du engelsk når du tilsyneladende forstår dansk?

--
Jakob Andersen

Fra : Insider

Dato : 16-04-02 06:03

Jakob Andersen wrote:

> [...]
>
> Med dette link vil f.eks. ældre versioner af netscape også skifte indholdet
> i hovedvinduet, derfor er det vigtigt at huske return false; i

Like this?

<A HREF="mit_billede.jpg" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400')return true";">
klik her</a>

> PS: Hvorfor skriver du engelsk når du tilsyneladende forstår dansk?

See:
http://groups.google.com/groups?selm=3CB99E09.9BC0B38D%40yahoo.com

--
Insider

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-04-02 01:24

On Tue, 16 Apr 2002 07:02:47 +0200, Insider <invalid_email@yahoo.com>
wrote:

>Like this?
>
><A HREF="mit_billede.jpg" ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400')return true";">
>klik her</a>

Nok snarere:
onmouseup="window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');return
false;">klik her</a>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Insider

Dato : 17-04-02 06:37

Jørn Andersen wrote:

....snipped

> Nok snarere:
> onmouseup="window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=500,height=400');return
> false;">klik her</a>

Thanks. When I try this in Netscape 4.08 (turned js and css on ;)), it
works except that in addition to the popup window, the base page
also changes to the image. How can I get it to not change to the
image?

--
Insider

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-04-02 21:14

Det vil betyde at billedet åbner i begge browservinduer og det er
næppe hensigtsmæssigt. Tilføj et return false; til sidst så burde det
virke bedre.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-04-02 17:32

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> <A HREF="#"
ONMOUSEUP="Javascript:window.open('mit_billede.jpg','','scrollbars=no,width=
500,height=400');">
> klik her</a>

Du skal ikke skrive "Javascript:" når du i en eventhandler. Og hvis folk der
ikke har javascript også skal se billedet er dette her vejen:

'','scroolbars=no, width=500, height=400');return false;">
Klik her
</a>

--
Jakob Andersen