God newsreader til OSX ?
Fra : walther_hansen@hotma~

Dato : 15-04-02 10:09

Hej,

Er der nogen der kan anbefale en god newsreader til OSX.

Jeg bruger i øjeblikket NewsFlash, men den er som et typisk Linux program, complete-crap!

Den skal kun bruges til tekst newsgroups, som denne.

tak for hjælpen,
walther

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-04-02 10:30

In article <a9e5c2$2u8$2@sunsite.dk>, walther_hansen@hotmail.com wrote:

> [...]
> complete-crap!
>
> Den skal kun bruges til tekst newsgroups, som denne.

Hej Walther

Der er ellers skrevet en del om news-programmer her i gruppen, så dit
program må være crap hvis du ikke kan finde dem?!
Jeg startede med outlook express, dernæst entourage, så tooth og andre
beta-demo-ting, så MT-newswatcher, så entourage igen. Jeg var rimelig
tilfreds med entourage, men det er ikke et "ægte" newsprogram.
Så stoppede jeg med entourage pga. tilbagevenden til OSX's mailklient og
noget freeware-kalender, så nu har jeg efter 3 dages sporadiske forsøg
fået hul igennem i MT-newswatcher. Den virker kompetent, men en anelse
kompliceret - følges nok ad.
Jeg vil mene, at hvis der lige nu og her er et newsprogram til OSX, som
du vil lære, så er det MT-newswatcher du skal lære.

Mvh. Poul

Fra : walther

Dato : 15-04-02 12:01

> Der er ellers skrevet en del om news-programmer her i gruppen, så dit
> program må være crap hvis du ikke kan finde dem?!

I rest my case...

Tak for svarene, MT-Newswatcher vandt. Den kunne sættes op på under 2
minutter, og kan hvad den skal. Hvor svært kan det være.

tak for hjælpen,
walther

Fra : Dan Christiansen

Dato : 16-04-02 09:17

Prøv Halime. Det er et udmærket program. Veldesignet, velskrevet Cocoa.

In <walther_hansen-9663A3.13012315042002@sunsite.dk> walther

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-04-02 09:32

In article <20020416101716158+0200@park078.koll.au.dk>,
Dan Christiansen <dan@NOSPAM.bugge.dk> wrote:

> Prøv Halime. Det er et udmærket program. Veldesignet, velskrevet Cocoa.

du har problemer med dit tegnsæt

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 16-04-02 10:47

Dan Christiansen <dan@NOSPAM.bugge.dk> wrote:

> Prøv Halime. Det er et udmærket program.

Ja, det kan vi se! Gys.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 12:19

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Ja, det kan vi se! Gys.

Skal Dan klandres for at dit program ikke vil kendes ved UTF-8?
OVervej opgradering.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-04-02 13:20

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Skal Dan klandres for at dit program ikke vil kendes ved UTF-8?
> OVervej opgradering.

Nejda, men han kan vel være lidt venlig og bruge et mere gængs tegnsæt
som anbefales på den danske del af usenet; ISO-8859-1. Halime er enda så
venlig at den vil lade Dan gøre dette.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 16-04-02 10:12

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Så stoppede jeg med entourage pga. tilbagevenden til OSX's mailklient og
> noget freeware-kalender

Hvorfor dog det? Entourage er da mig bekendt netop den bedste til e-mail
og kalender, da den kombinerer ovenstående med et [primitivt]
adressekartotek og med synkronisering til Palm.

Fra : pst

Dato : 17-04-02 15:26

In article <1faq69p.1tgxxjd6td4d6N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Entourage er da mig bekendt netop den bedste til e-mail
> og kalender, da den kombinerer ovenstående med et [primitivt]
> adressekartotek og med synkronisering til Palm.

Hm. Den kan laaangt mere end jeg har behov for. Jeg vil have elegant
interface til mail, en lille reminder-kalender med tilbagevendene
begivenheder, og en simpel adressebog, som ikke har alle mulige
amerikanske felter - og en news-reader, der bla bla.
Og så håber jeg ikke, at for mange lytter med, men jeg vil også gerne
være l_o_v_l_i_g (pudse pudse). Jeg ville vente på studietilbuddet på
office, men det lader vente på sig (medmindre man vil købe en 500,-
kroners mus oveni), og i mellemtiden har jeg gennemskuet nogle af mine
indbildte behov.
Men nye er sikkert på vej

Pst

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 17-04-02 18:36

pst <et@eller.andet> wrote:

> Hm. Den kan laaangt mere end jeg har behov for. Jeg vil have elegant
> interface til mail,

Har den da ikke det?

> en lille reminder-kalender med tilbagevendene begivenheder,

Altså kun grandfaster Olgas fødselsdag?

> og en simpel adressebog, som ikke har alle mulige amerikanske felter

Tja, jeg synes i forvejen at Entourages adressebog er for simpel. Men
man har under alle omstændigheder brug for én til e-mails, og så er det
da rart at kunne synkronisere den med Palm'ens.

> - og en news-reader, der bla bla.

Der holder jeg mig nu til MacSOUP. Men /tænk/ hvis MS fik gjort MacSOUP
til en den af Entourage ... > Og så håber jeg ikke, at for mange lytter
med, men jeg vil også gerne > være l_o_v_l_i_g (pudse pudse). Jeg ville
vente på studietilbuddet på > office, men det lader vente på sig

Koster 1395 .

Fra : pst

Dato : 17-04-02 21:23

In article <1faspuz.xn9u4815fm03kN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Koster 1395 .

med 500 mus, yes. Men den skal ned i mindst 995, som er M$'s studiepris
på XP. Og det kommer den, måske til sommer.

Mvh. Poul

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 08:11

pst <et@eller.andet> writes:

> være l_o_v_l_i_g (pudse pudse). Jeg ville vente på studietilbuddet på
> office, men det lader vente på sig (medmindre man vil købe en 500,-

OfficeLine har den til 1200 kroner hvis du er studerende.

Bemaerk at de har TO udgaver af deres kataloger, afhaengig af
maalgruppen, og priserne er forskellige...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-04-02 14:10

> [...]

> Så stoppede jeg med entourage pga. tilbagevenden til OSX's mailklient og
> noget freeware-kalender, så nu har jeg efter 3 dages sporadiske forsøg

Må jeg have lov til at spørge, hvilken freeware-kalender du bruger under
Mac OS X? Jeg er selv interesseret i sådan én.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-04-02 16:32

thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Må jeg have lov til at spørge, hvilken freeware-kalender du bruger
> under Mac OS X? Jeg er selv interesseret i sådan én.

PalmDesktop? Eller er der cal som du bruger gennem terminalen.

-j

--
"Bliv brun på på 12 minutter"
reklame for solcenter

Fra : Poul S.T.

Dato : 03-05-02 11:07

In <ky7kn1qd9f.fsf@mimer.null.dk> Janus Sandsgaard wrote:

> PalmDesktop? Eller er der cal som du bruger gennem terminalen.
>
> -j

Så fandt jeg via halime tilbage til de nyheder, som var læst (det kunne
jeg ikke lige i MT
Jeg bruger Calendar - freeware med dags dato i docken. Den kan ikke så
meget, kun vise månedsblade med de aftaler, som du opretter. I
forbindelse med aftalerne kan du også lave nogle globale.
Den har hverken alarm, gentagelse, tidspunktsangivelse osv.
Hvis jeg får behov for det går jeg nok over til palm desktop (selvom jeg
ikke har en palm). Men i OSX-versionen kan jeg ikke få palm til at ligge
oppe i menulinjen som i OS9 - og det irriterer mig grænseløst, for jeg
har netop kun brug for et hurtigt kig på de overordnede aftaler. Jeg
elskede den i OS9.

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 12:15

In article <20020503120726159+0200@news.orangenet.dk>,
Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> wrote:

> (det kunne jeg ikke lige i MT

æble+alt+dobbeltklik (hvor langt du vil gå tilbage)

eller æble+= (søgefunktion)

Fra : pst

Dato : 03-05-02 12:57

In article <lfrtaa.g01.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> æble+alt+dobbeltklik (hvor langt du vil gå tilbage)
>
> eller æble+= (søgefunktion)

takker - hvorfor har sådan nogen som MT (og suppen) ikke Halime-lignende
interfaces?! De ligner noget udviklet til Lisa eller de andre (wintel).

Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 13:38

In article <et-633CFA.13570103052002@superman2.mobilixnet.dk>,
pst <et@eller.andet> wrote:

> hvorfor har sådan nogen som MT (og suppen) ikke Halime-lignende
> interfaces?

for at glæde folk som mig

hader alle all-i-one-window-al-a-windows-programmer

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 12:16

> [...]

> Men i OSX-versionen kan jeg ikke få palm til at ligge
> oppe i menulinjen som i OS9 - og det irriterer mig grænseløst,

ctrl+klik eller venstre+klik på palmdesktop i docken.

Fra : pst

Dato : 03-05-02 13:00

In article <rhrtaa.g01.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> ctrl+klik eller venstre+klik på palmdesktop i docken.

Yes, men jeg vil have den i menu-linjen som i gamle dage. Docken har den
der lille forsinkelse, du ved - ihvertfald på min ibook. Det er
selvfølgelig fordi jeg istedet klikker og holder nede, men det er det,
som jeg har det bedst med istedet for krumspring.

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 13:40

In article <et-4ECF55.13593003052002@superman2.mobilixnet.dk>,
pst <et@eller.andet> wrote:

> Yes, men jeg vil have den i menu-linjen som i gamle dage.

Prøv mac OS 9

> Docken har den der lille forsinkelse, du ved - ihvertfald på min
> ibook. Det er selvfølgelig fordi jeg istedet klikker og holder nede,
> men det er det, som jeg har det bedst med istedet for krumspring.

tilgængæld går alle processer ikke i stå. I Mac OS 9 går alle processer
i stå når en menu aktiveres.

Fra : pst

Dato : 03-05-02 14:01

In article <hf0uaa.g01.ln@g4.reippuert.dk>,

> Prøv mac OS 9

> tilgængæld går alle processer ikke i stå. I Mac OS 9 går alle processer
> i stå når en menu aktiveres.

Men altså... OSX har jo osse en menulinje, hvor jeg bl.a. har haft "show
desktop", scripts, "proteus" + batteri og lyd. Jeg kan godt lide
menulinjen, den er der altid - smal og "dæmpet".
Og programmer behøver altså ikke være all-in-one, men dog have sigende
ikoner for de mest basale ting istedet knudrede
genvejstastekombinationer, som er unikke for det enkelte program.
F.eks. hader jeg de programmer, som ikke understøtter æble+H for hide.
Og så er det jo fedt, at halime ligner mail så meget. Du er en nørd...

En ting, der virkelig går mig på for tiden, er den tilsyneladende mangel
på understøttelse af services. Jeg ville enormt gerne bruge både "make
stickie" og "search google", men hvert eneste program, som jeg er inde
(også appleworks og sådanne "ægte programmer fra apple") i tillader det
ikke.
Måske er det min opsætning, men jeg tror det ikke, idet jeg har læst om,
at næsten ingen understøtter det. Det synes jeg er underligt. Microsoft
siger, at de vil understøtte det i næste version, men det er for ringe!
Ved du noget om, hvorvidt det er mig, der ikke har gjort det rigtigt -
virker sådn noget for dig eller har du allerede 500 applescripts, der
copy/paster, åbner nyt, tilføjer dato og lagrer det i en database?!

He he

Mvh. Poul

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-05-02 12:47

Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> writes:

> [...]
> grænseløst, for jeg har netop kun brug for et hurtigt kig på de
> overordnede aftaler. Jeg elskede den i OS9.

Bortset fra dén detalje virker OSX-udgaven af Palm Desktop så
tilfredsstillende?: Husker sine data og den slags? Lige så let og
hurtig som til OS9?

-j

--
26.06.01: Skoddede min sidste smøg.
30.04.02: Løb mit første løb, 10 km, 46:00 min.

Fra : pst

Dato : 03-05-02 13:01

In article <ky3cx9tpvx.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> Bortset fra dén detalje virker OSX-udgaven af Palm Desktop så
> tilfredsstillende?: Husker sine data og den slags? Lige så let og
> hurtig som til OS9?
>
> -j

Jeg nåede aldrig længere end til lidt indtastning og opsætning, så
lukkede jeg igen. Så dine spørgsmål kan jeg ikke svare på. Desuden har
jeg kun en lokal profil i palmdesktop pga. manglende PDA, så det er vist
begrænset hvor hårdt jeg ville kunne teste den

Poul

Fra : Poul S.T.

Dato : 24-04-02 19:42

In <1fazw02.1yiuoh25ebn9cN%thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk> Thorkil Olesen wrote:

> M? jeg have lov til at sprge, hvilken freeware-kalender du bruger
> under Mac OS X? Jeg er selv interesseret i s?dan ?n.

H?, ligenu fedter jeg rundt i Halime. Den ser rimelig ud, men den er ikke s? "ren" eller tekst-agtig som MT.
Mht. kalender har jeg stadig ikke fundet den rigtige. Justreminderz var t?t p? at kunne opfylde mine simple behov for tilbagevendende begivenheder og enkelte aftaler (jeg laver ikke en skid .
Nu er jeg p? palm's, men...
Jeg har ingen svar, men sger. M?ske man skulle lave en?!

Mvh.
Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 21:31

In article <20020424204205033+0200@news.orangenet.dk>,
Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> wrote:

> H?, ligenu fedter jeg rundt i Halime. Den ser rimelig ud, men den er ikke s?
> "ren" eller tekst-agtig som MT.

kun du ikke indstille dit tegsæt til ISO 8859-1

Fra : Poul S.T.

Dato : 25-04-02 08:24

In <spam-5A11B7.22311624042002@news.tele.dk> Morten Reippuert wrote:

> kun du ikke indstille dit tegsæt til ISO 8859-1

UPS. Hjalp det?! æ ø å ? Du er ellers hurtig... Apropros diskwarrior (
defragmenteringstråd) - jeg kan ikke finde det via versiontracker?

Mvh Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-04-02 08:37

In article <20020425092332253+0200@news.orangenet.dk>,
Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> wrote:

> Apropros diskwarrior (
> defragmenteringstråd) - jeg kan ikke finde det via versiontracker?

det er komerciel software.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-04-02 10:42

> det er komerciel software.

Men kan nu godt lokaliseres gennem versiontracker.

<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&
OS_Filter=MacOS&search=diskwarrior>
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-04-02 10:40

In article <a9e5c2$2u8$2@sunsite.dk>, walther_hansen@hotmail.com wrote:

> Hej,
>
> Er der nogen der kan anbefale en god newsreader til OSX.

MT-newswatcher (gratis) og Thoth (komerciel YA-newswatcher klon) og
halime (meget buggy) er pt. de den eneste ordentlige Mac OS X
newsreadere. Mozilla/N6 kan bruges, det samme gælder pan i X-windows.

Hvis du er villig til at afvikle Mac OS 9 programmer i Classic miljøet
kan MacSOUP varmt anbefales, det samme gælder YA-newswatcher, hogwasher
m.a.

Hvis du er unix mand, er det muligt at gnus/emacs er løsningen for dig.
slrn er desvære endnu ikke blevet ported

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 11:15

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis du er unix mand, er det muligt at gnus/emacs er løsningen for dig.
> slrn er desvære endnu ikke blevet ported

nn er et gudeprogram, som jeg endnu ikke har set overgaaet. Min
pragmatiske holdning til at jeg ikke vil installere programmer selv,
har dog gjort at Gnus er et acceptabelt alternativ. Det har ERS dog
delvist spoleret, men det er en detalje

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-04-02 14:39

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Min pragmatiske holdning til at jeg ikke vil installere programmer
> selv, har dog gjort at Gnus er et acceptabelt alternativ. Det har
> ERS dog delvist spoleret, men det er en detalje

Kan du uddbyde dén, Hr. Unixsnedker? Hvad har ERS gjort ved gnus?

-j

--
Josephine Obel i DRs "Profilen"
tirsdag d. 9.04.02 kl. 21:25

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 15:09

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> writes:

> Kan du uddbyde dén, Hr. Unixsnedker? Hvad har ERS gjort ved gnus?

Bemaerk: ERS != ESR.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 15:14

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Bemaerk: ERS != ESR.

Hvis du ioevrigt laeser Eriks svar paa ovenstaaende indlaeg, vil du se
hvordan Google behandler indlaeg med QP og for lange linier. Koent er
det ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper

Dato : 25-04-02 13:15

> [...]

> Hvis du er unix mand, er det muligt at gnus/emacs er løsningen for dig.
> slrn er desvære endnu ikke blevet ported

Hvad mener du med det? Det er et UNIX program, hvis source filen er
tilgængelig, så kan man selv kompilere det til OS X og det skulle ikke
være raketvidenskab.
--
Jesper.
"Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-04-02 13:22

In article <1fb78u4.cbetvk1hrbri8N%moby@dick.net>,
moby@dick.net (Jesper) wrote:

> Hvad mener du med det?

Blot at ingen endnu har kompleret det og lavet et fint
instalationsprogram til det - enten i form af en .pkg pakke med et
script eller lagt det i eks. fink.

> Det er et UNIX program, hvis source filen er tilgængelig, så kan man
> selv kompilere det til OS X og det skulle ikke være raketvidenskab.

i know, './configue', 'make' og 'make install' er dog ikke altid
tilstrækkeligt til at et program vil kompilere.

Fra : Jesper

Dato : 25-04-02 13:32

> [...]

> i know, './configue', 'make' og 'make install' er dog ikke altid
> tilstrækkeligt til at et program vil kompilere.

Hvis det findes i en BSD source burde det kunne lade sig gøre.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-04-02 13:50

In article <1fb79nh.6d3aknvf68snN%moby@dick.net>,
moby@dick.net (Jesper) wrote:

> Hvis det findes i en BSD source burde det kunne lade sig gøre.

ja, med bdsmake - men hvis den har behov for biblioteker der ikke er
oversat eller lignende, er det ikke så nemt. Prøver du?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-02 15:15

moby@dick.net (Jesper) writes:

> Hvad mener du med det? Det er et UNIX program, hvis source filen er
> tilgængelig, så kan man selv kompilere det til OS X og det skulle ikke
> være raketvidenskab.

Det bliever det desværre hurtigt hvis kildeteksten af en eller anden
grund ikke kompilerer i første hug. Det sker desværre tit med den
slags programmer Hvorfor tror du fink er nødvendig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-04-02 15:14

<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen der kan anbefale en god newsreader til OSX.
>
> Jeg bruger i øjeblikket NewsFlash, men den er som et typisk Linux
> program, complete-crap!

NewsFlash har nu intet med Linux at gøre. Det er et rent cocoa projekt
der er opensource. Jeg syntes den ser lovende ud og kan kun anbefale at
man kigger på den. Det er en alpha udgave!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : walther

Dato : 15-04-02 19:49

In article <1faouoj.60btzppqurxeN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> NewsFlash har nu intet med Linux at gøre. Det er et rent cocoa projekt
> der er opensource. Jeg syntes den ser lovende ud og kan kun anbefale at
> man kigger på den. Det er en alpha udgave!

Jeg sagde ikke at den havde noget med Linux at gøre ud at den opfører
sig som et. Frigives alt for tidligt, og når aldrig over alpha, inden
der kommer en ny alpha med flere features. Hvis man er heldig opstår der
en stable beta, men mere kan man heller ikke håbe på...

mvh,
walther

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-04-02 23:08

walther <walther_hansen@hotmail.com> writes:

> [...]
> alpha, inden der kommer en ny alpha med flere features. Hvis man er
> heldig opstår der en stable beta, men mere kan man heller ikke håbe

Skule det være en karakteristik af Linux og anden fri software? Hvad
med Apache? Emacs? mutt? "Stable beta"?

-j

Fra : walther

Dato : 16-04-02 08:30

In article <kyd6x08vjc.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> Skule det være en karakteristik af Linux og anden fri software?

Tjaaeh, i hvertfald noget jeg tit har set på Linux platformen, men det
hænger nok mest sammen med fri/multi-udvikler software. Det er altid
sjovere at lave nye features, og knap så sjovt at rette fejl og teste.

Jeg sætter naturligvis stor pris på det enorme arbejde mange frivillige
udviklere laver, og bruger selv en del freeware.

> Hvad med Apache? Emacs? mutt? "Stable beta"?

Sjovt som de altid bliver nævnt, er det fordi de er de eneste? :)

mvh,
walther

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 10:16

> [...]

> hænger nok mest sammen med fri/multi-udvikler software. Det er altid
> sjovere at lave nye features, og knap så sjovt at rette fejl og teste.

Det gaelder alle vegne. At generalisere som du goer, er nok lige i
overkanten, da der er mange Linuxprogrammer som er af meget hoej
kvalitet. Det er bare meget nemmere at annoncere halvfaerdige
programmer i Open Source verdenen (hvor dette sker).

Hvis du holder dig til velrenommerede produkter, fx fra www.gnu.org,
gaar du ikke galt i byen.

> Sjovt som de altid bliver nævnt, er det fordi de er de eneste? :)

De er meget synlige. Andre kunne fx vaere Linuxkernen, gcc (den er
vigtig), gawk, ghostscript (som bliver drevet af en kommerciel gren),
Gnome og KDE vaerktoejerne, Open Office.

Osv.

Der er lige saa mange modeksempler, men de visner og doer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-04-02 14:58

> [...]

> vigtig), gawk, ghostscript (som bliver drevet af en kommerciel
> gren), Gnome og KDE vaerktoejerne, Open Office.

.... og MySQL og qmail og GNUplot og LaTeX og pine og slrn (selvom de
ikke alle er GLP).

-j

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 16-04-02 16:27

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> ... og MySQL

For slet ikke at tale om PostgreSQL.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 17:47

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> For slet ikke at tale om PostgreSQL.

Tilgaaet via JDBC har den tegnsaetproblemer. Det traels.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-04-02 14:53

> [...]

> det hænger nok mest sammen med fri/multi-udvikler software. Det er
> altid sjovere at lave nye features, og knap så sjovt at rette fejl

Den omstændighed at man benyter sig af en udviklermodel der siger
"frigiv hurtigt og ofte" siger ikke nødvendigvis noget om kvaliteten
af de endelige resultatar. Det er ingen kunst af få fingrene i
ustabile beta'er (de findes derude, netop i kraft af
udviklingsmodellen) og få dårlige oplevelser ud af det - men det
berettiger altså ikke til at rede Linux-programmer over een kam som
udtabile og drevet af feature-lir.

> Jeg sætter naturligvis stor pris på det enorme arbejde mange
> frivillige udviklere laver, og bruger selv en del freeware.

Amen!

> Sjovt som de altid bliver nævnt, er det fordi de er de eneste? :)

Næppe, men dem som lige faldt mig ind. Måske fordi de er ganske
udbredte og fordi de fleste mennesker er i kontakt med Apache serveren
flere gange dagligt. KDE og Gnome er også fint eksempler på aldeles
brugbare og udbredte projekter - tilmed af den slags som folk kommer
til at kigge på hver dag.

-j

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-04-02 23:14

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Jeg sagde ikke at den havde noget med Linux at gøre ud at den opfører
> sig som et.

Jeg skal da vist ha pudset læsebrillen.

> Frigives alt for tidligt, og når aldrig over alpha, inden
> der kommer en ny alpha med flere features. Hvis man er heldig opstår der
> en stable beta, men mere kan man heller ikke håbe på...

Vi får se!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 16-04-02 10:12

<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen der kan anbefale en god newsreader til OSX.

MacSOUP X. Når Stephan Haller ellers får den lavet færdig ...

Fra : Jesper

Dato : 25-04-02 13:19

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> MacSOUP X. Når Stephan Haller ellers får den lavet færdig ...

Til den tid kan han sikkert kalde det for MacSOUP XI