Gammelt sprog
Fra : Bo Foght

Dato : 15-04-02 07:53

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
halvtredssindtyve (der er nogle der bruger
det endnu,men som ikke kan svare på hvorfor), i stedet for bare halvtreds.

Erik Foght

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-04-02 08:05

Bo Foght <foght@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
> halvtredssindtyve (der er nogle der bruger
> det endnu,men som ikke kan svare på hvorfor), i stedet for bare halvtreds.

Halvtredie gange tyve = to og en halv gange tyve
(Ligesom tredsindstyve, halvfjerds... osv)

venlig hilsen

Martin

Fra : Arne Eckmann

Dato : 15-04-02 08:10

On Mon, 15 Apr 2002 08:52:34 +0200, "Bo Foght"
<foght@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
>halvtredssindtyve (der er nogle der bruger
>det endnu,men som ikke kan svare på hvorfor), i stedet for bare halvtreds.

Jamen, i tidens løb har man jo regnet i andre enheder end tiere.
Og i tekniske kredse regner man fx stadig i binær og hex osv.

Hvis du regner med tyvere istedet for tiere, så vil du jo ikke
have enheder som fx. 30, 50, 70 og 90. Men, du vil have
20, 40, 60, 80.

Hvis du tager tallet 60, er det jo 3 gange 20 eller tre sind tyve.

Hvis du tager tallet 80, er det jo 4 gange 20 eller fire sind tyve.

Hvis du tager tallet 100, er det jo 5 gange 20 eller fem sind tyve.

Mellemværdierne 50, 70 og 90 er "halve" og derfor kan du sige
1/2- 60 (halv tre sind tyve) du kan også sige 1/2-80 (halv fjerde
sind tyve), du kan sige 1/2 100 (halv fem sind tyve).

Jeg kan desværre ikke forklare det bedre, men det hænger altså
sammen med brug af tyvere som base i udregninger.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 15-04-02 08:13

Jeg vil da godt forsøge.
Når vi siger halvanden, mener vi en og en halv (1½) - vi er altså en halv
fra to (anden).
Halvtredje bliver så en halv fra tre = 2½ - osv.
I tidligere tider betød sinde det samme som gange.
tre sinde tyve = tres (tresindstyve)
halvtredsindstyve = halvtredje sinde tyve = 2½ gange tyve = 50
Hilsen
Svend Haakon

Bo Foght <foght@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Henning Christensen

Dato : 16-04-02 06:48

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da godt forsøge.

> I tidligere tider betød sinde det samme som gange.

> Hilsen
> Svend Haakon

Det bruges da stadig i den betydning!

Hvem husker ikke:
'Har du nogensinde set København fra en DC 9?'
Er det ikke nogenlunde sådan Peter Belli synger?

Henning Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-04-02 08:28

"Bo Foght" <foght@mail1.stofanet.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 08:52:34
+0200

>Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
>halvtredssindtyve (der er nogle der bruger

Det er egentlig ganske simpelt..

50 = Halvtredsindstyve = Halvtredie (gange) tyve.
60 = Tredsindstyve = Tre (gange) tyve.
70 = Halvfjerdsindstyve = Halvfjerde (gange) tyve
osv., osv.

Halvtreds er faktisk bare en forkortet form for det oprindelige
halv-tredie-sinds-tyve, og tilsvarende for alle de andre.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Poulsen

Dato : 15-04-02 12:35

"Bo Foght" <foght@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3cba78f7$0$10883$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
> halvtredssindtyve (der er nogle der bruger
> det endnu,men som ikke kan svare på hvorfor), i stedet for bare halvtreds.

"...tidligere..." - jeg bruger det skam ofte og kan godt forklare meningen.

To gange to er fire.

"gange" hed i gamle dage "sinds".

To sinds to er fire.

Halvanden = en og en halv
Halvtredje = to og en halv
Halvfjerde = tre og en halv
Halvfemte = fire og en halv osv.osv.

Halvtredje = to en halv sinds tyve = 2½ gange 20 = 50

Tres = tresindstyve = tre sinds 20 = 60

Halvfjerdsindstyve = Halvfjerde = 3½ sinds tyve = 70

Er du med nu?

Venlig hilsen

Hans Poulsen

Fra : sebra

Dato : 15-04-02 14:34

Halvtredsindstyve betyder halvtredje gange tyve, det vil sige to en halv
gange tyve, altså 2½ x 20 = 50, og halvfjerdsindstyve er 3½ x 20 = 70. Vi
havde et tyvetalssystem ligesom englænderne havde 20 shilling på et pund
frem til 1971.
Med venlig hilsen Niels Brandrup

Fra : Lars Deleuran

Dato : 15-04-02 16:40

Svar: Tallene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er de forkortede
former af henholdsvis halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve,
firsindstyve og halvfemsindstyve. De ender alle på -sindstyve der består af
sinde, der betyder 'gange', og tyve. Der er altså i alle disse tal tale om
en sneseberegning hvor et tal ganges med tyve.

De mærkelige tal på halv- kommer af en række gamle talord der betegner
'grundtallet minus en halv': halvanden, halvtredje, halvfjerde, halvfemte,
som altså betyder '1½, 2½, 3½, 4½'. I dag overlever kun halvanden som
selvstændigt ord. De øvrige bruges udelukkende i de nævnte talord:

Halvtredsindstyve: dannet af halvtredje, sinde og tyve, altså '2½ gange 20'.
Tresindstyve: dannet af tre, sinde og tyve, altså '3 gange 20'.
Halvfjerdsindstyve: dannet af halvfjerde, sinde og tyve, altså '3½ gange
20'.
Firsindstyve: dannet af fire, sinde og tyve, altså '4 gange 20'.
Halvfemsindstyve: dannet af halvfemte, sinde og tyve, altså '4½ gange 20'.

Man skulle tro at tallet fyrretyve med den forkortede form fyrre på samme
måde som ovenstående tal havde noget med tyve at gøre, men det er ikke
tilfældet. Fyrretyve svarer til det gammeldanske fyritiughu, der betyder '4
tiere'. Ordet fyrretyve hører altså i virkeligheden til en titælling.

Lars Deleuran

Fra : Lars Deleuran

Dato : 15-04-02 16:43

Jeg glemte at angive kilden til svaret:
http://www.kokken.go.jp/public/world/mirror/www.dsn.dk/oss_faq.htm , samt
www.biblioteksvagten.dk

Med venlig hilsen

Lars Deleuran
Bibliotekar

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-04-02 07:49

Bo Foght spurgte:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man tidligere sagde
> halvtredssindtyve (...)

Og fik mange gode enslydende svar. Et par svarere bør dog for
egen skyld huske at 60 er uden d.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Bo Foght

Dato : 16-04-02 19:07

Tak for alle svarene, så blev vi så meget klogere.

Med venlig hilsen
Erik Foght

Fra : S. Kann

Dato : 17-04-02 11:12

Jeg har et svar:
I gammel tid brugte man andre grundtal og betegnelser, end man gør i dag.
1) Grundtallet var engang TYVE (20)
2) Man sagde "SINDE" og ikke GANGE
3) 4½ blev til "HALVFEMTE" (ligesom klokken er halv fem, når den er 1630)

2½ sinde tyve = 50. (Halvtredsindstyve - Halvfjerdsindstyve)

60 = Tre sinde tyve (og derfor staves tres UDEN "d")

Venlig hilsen
Stefan K.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-04-02 12:07

S. Kann kunne også -

> Jeg har et svar:

(klip)

- og Stefan K. burde måske lige have skimmet trådens tidligere
trevler inden han svarede ....

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)