kogepunkt og tryk, ethanol
Fra : Troels Thomsen

Dato : 14-04-02 21:53

Vands kogepunkt som funktion af trykket bestemmes iflg en hf matematik
eksamensopgave af:
f(x) = 4998,2 / (13,4 -lnx) - 273

Men hvordan med ethanol, hvilke konstanter skal jeg bruge ?

Jeg havde fysik på højt niveau i gymnasiet engang for mange år siden. Hvilke
"mere stdandard" ligninger er ovenstående en sammenskrivning af (for jeg
mindes ikke denne...)

Forresten, er der én der kan huske alcohols fordampningsvarme.

På forhånd tak.
Troels

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-04-02 22:53

Troels Thomsen skrev :
> Forresten, er der én der kan huske alcohols fordampningsvarme

ethanol : L = 840 kJ/kg (ved 78 grader celcius)

> Vands kogepunkt som funktion af trykket bestemmes iflg en hf matematik
> eksamensopgave af:
> f(x) = 4998,2 / (13,4 -lnx) - 273

Hvad er enhederne - f.eks. kan x ikke være i Pa

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-04-02 22:57

Troels Thomsen wrote:

> Vands kogepunkt som funktion af trykket bestemmes iflg en hf matematik
> eksamensopgave af:
> f(x) = 4998,2 / (13,4 -lnx) - 273
>
> Men hvordan med ethanol, hvilke konstanter skal jeg bruge ?

Jeg véd det ikke, men jeg kan da elaborere lidt over den formel for
vand du angiver.

Det sidste led (-273) er i hvert fald beregnet til at få resultatet
ud i en ikke-absolut temperaturskala, nemlig grader celsius (°C).

Så vidt jeg kan se, skal x være målt i atmosfærer (atm).

Formlen ophører (senest) med at virke for x over 218 atm (det kritiske
tryk). Det er nok også meget godt, for hvis man fortsatte efter formlen
med store x, ville der ske noget mystisk ved

x = exp(13,4) = 660 003 (atm)

altså ved 67 GPa.

Hmm, hvis jeg igen henviser til

http://www.sbu.ac.uk/water/phase.html

så svarer din formel til at man approksimerer den nederste krumme kurve
i det enkeltlogaritmiske diagram med en hyperbelgren. Denne hyperbelgren
har akseparallelle asymptoter ved trykket 67 GPa og ved temperaturen
0 K (diagrammets venstre kant).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 15-04-02 22:31

> Jeg véd det ikke, men jeg kan da elaborere lidt over den formel for
> vand du angiver.

Gør du bare det.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-04-02 08:59

"Troels Thomsen" <troels.thomsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvilke
> "mere stdandard" ligninger er ovenstående en sammenskrivning af (for jeg

Normalt vil man bruge Clausius-Clapeyron ligningern til estimering af
kogepunktsændringer ud fra kendt kogepunkt og tilhørende damptryk. Ligner en
omskrevet form. Søg på nettet på "Clausius-Clapeyron", ca 4000 hits på
Google.

Mvh
Jeppe