at læse en Amiga-floppy på MacOS
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-02 17:28

Forhistorien (skal lade læseren forstå at det her altså er alvor): Sad
på cafe med to fæller her til middag. De har en lille, sluttet kreds
af folk, der har spillet rollespil med hinanden gennem mere end ti år
- og for et års tid siden påbegyndte de et større arbejde med at samle
op på alle kort, karakterer, historier m.v., som de har skabt og
forfattet gennem årene. Det samlede univer skal overføres fra
alverdens små noter, papir-kort (og lignende ustabile medier) og
indscannes, indskrives og samles på en cdrom eller et website. Med
andre ord: Alting skal oversættes og lægges på et medie vi er trygge
ved. Det meste af arbejdet er klaret, men tilbage er nogle enkelte
filer (overvejende tekst) som ligger på en 3,5" disktte i et
Amiga-format.

Og her kommer spørgsmålet så: Hvad er den mest smidige metode til at
læse en Amiga-diskette på Mac? Hvilke værktøjer anvender man til at
hente data ind fra Amiga-disketten og lægge den som noget god
gammeldags tekst? Hvad fides der af værktøjer til at rette op på
diskfejl, som man kan forvente af en 10 år gammel floppy?

-j

--
Josephine Obel i DRs "Profilen"
tirsdag d. 9.04.02 kl. 21:25

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-04-02 18:22

In article <kyy9fqkzxa.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> Og her kommer spørgsmålet så: Hvad er den mest smidige metode til at
> læse en Amiga-diskette på Mac?

En emulator?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-04-02 14:46

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> En emulator?

Måske. Har du forsøgt dig med disklæseri?
Hint: Jeg vil ikke bruge tid på at rode med det, hvis der er en her i
gruppen der kan give mig en "trin 1 - 4"-anvisning.-

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-04-02 15:10

In article <ky8z7pxefq.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> Måske. Har du forsøgt dig med disklæseri?

Nope, det var bare en ide. Om det kan lade sig gøre, har jeg ingen
anelse om.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 15:10

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> writes:

> Måske. Har du forsøgt dig med disklæseri?
> Hint: Jeg vil ikke bruge tid på at rode med det, hvis der er en her i
> gruppen der kan give mig en "trin 1 - 4"-anvisning.-

dd under Linux.

Herefter skal du bare hitte noget der kan gugge rundt i en Amiga disk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-04-02 18:24

> [...]

> ved. Det meste af arbejdet er klaret, men tilbage er nogle enkelte
> filer (overvejende tekst) som ligger på en 3,5" disktte i et

Meget spændende projekt, jeg forstå dog ikke, at du kalder den slags
noter for ustabile, mine egne har da modstået alvendens væsker og små
brande

> [...]
> gammeldags tekst? Hvad fides der af værktøjer til at rette op på
> diskfejl, som man kan forvente af en 10 år gammel floppy?

Muligvis kan http://emulation.net/amiga/ være en hjælp, så vidt jeg
husker er du en af OS X brugerne, ellers er der også en til forgangne
tiders rigtige OS.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-04-02 14:49

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Meget spændende projekt, jeg forstå dog ikke, at du kalder den slags
> noter for ustabile, mine egne har da modstået alvendens væsker og
> små brande

Ja, men papir

- bliver altid væk.
- giver ikke mulighed for fritekstsøgning.
- er kun til stede eet sted
- er ikke kombatibelt med http.

=> Pair er umam.

> Muligvis kan http://emulation.net/amiga/ være en hjælp, så vidt jeg
> husker er du en af OS X brugerne, ellers er der også en til
> forgangne tiders rigtige OS.

Det lyder som om det er et forsøg værd.

-j

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-04-02 18:25

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> Ja, men papir

Ak, der er løsninger på alt...

> - bliver altid væk.

Kopimaskiner kan klare det, fantastisk backup medium.

> - giver ikke mulighed for fritekstsøgning.

Jow da, det tager bare længere tid.

> - er kun til stede eet sted

Det kan førnævnte backup medie klare.

> - er ikke kombatibelt med http.

Erhhh good point

> => Pair er umam.

Du har måske aldrig slikket frimærker?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-04-02 15:19

janus@dev.null.dk writes:
>Og her kommer spørgsmålet så: Hvad er den mest smidige metode til at
>læse en Amiga-diskette på Mac?

Find en amiga-bruger og få ham til at læse skidtet og maile det. De findes
endnu derude, amiga-brugerne...

Ben

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 15-04-02 19:55

Janus Sandsgaard wrote:
> [...]
> gammeldags tekst? Hvad fides der af værktøjer til at rette op på
> diskfejl, som man kan forvente af en 10 år gammel floppy?

tja.. brug en nyere amiga og læs skidtet ind og gem på en dos disk vha
cross dos

ulf

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 16-04-02 21:33

Hej, Janus,
Jeg kender igennem en veninde (hendes svigersøn) en Macmand som er Amiga
bruger. Han har udgivet et blad for Amiga. Gør måske stadig. Er du
intresseret i at få kontakt til ham? Han kan måske hjælpe dig. Jeg kan i
alle fald spørge ham, hvis du er interesseret?

Hilsen Hanne

Fra : Jørn Bruun

Dato : 19-04-02 23:27

Hej Janus Sandsgaard

Jeg græmmes over de fleste svar du har fået, men hvis du sender mig
disketten, så sætter jeg den i min Amiga PPC 240 MHz HighTower og lægger
teksten på en dos eller Mac-diskette i RTF-format.

Hilsen

Jørn Bruun
Valdemarsgade 23. 1.Th.
DK-7100 Vejle