Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100
Fra : Andreas Frøsting

Dato : 14-04-02 15:53

Halløj,

Jeg har længe gået og overvejet at skifte mit ellers trofaste F70 ud
med et digitalkamera, eller i hvert fald have et digital til at
supplere, også for at spare lidt penge i fremkaldelser og film.

Jeg har kig på et Nikon D100, men det er vist ikke helt kommet på
hylderne endnu.

Nogen der ved hvornår det kommer?
Nogen der har et bud på en udsalgspris?

Hvis man keder sig, lidt specs:
http://www.nikonusa.com/specs/25206.pdf

--
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 14-04-02 18:23

Hej Andreas

Ja, den ser jo spændende ud og skulle komme i dansk handel til sommer -
prisen skulle lande omkring 20-25.000 ifølge Foto/C (formentlig prisen uden
moms). Til efteråret kommer Fuji S2 Pro - baseret på Nikon og med ret
lovende specifikationer - den skulle komme til at koste omkring 5000 mere.

Mvh Kim

Fra : McRepsej

Dato : 15-04-02 07:36

Jeg ved ikke om der kommer et RAW format med på Fujien. Men det gør der på Nikon'en.

Jeg arbejder til daglig med en Nikon D1x og fotograferer alt i RAW format og laver så justeringerne
som valg af lyskilde, kontrast, skarphed etc. når jeg hjemme under kontrollerede lysforhold har
loadet billedet ind på skærmen.

Yderligere kan du justere levels/curves foruden at der er finere justerings muligheder end på
kameraet. F. eks. er der ikke mindre en 10 forskellige indstillinger under lysstofrør. Og det
virker.

Så jeg vil til enhver tid anbefale at der kan fotograferes i RAW så den sidste finpudsning sker på
skærmen under kontrollerede forhold og at RAW filen med de nye indstillinger gemmes før der
konverteres til TIF etc.

Vær også opmærksom på om softwaren kører bedst på PC eller MAC. F. eks. er Nikon Capture 2 flere
gange hurtigere på PC end på MAC.

RAW betyder at du får de råbilleddata fra chippen. Herefter lægges så justeringerne "oven på" uden
af ændre RAW formatet. Det vil sige at uanset hvor meget og hvordan du laver om på billedet, så kan
du til enhver tid vende tilbage til de rå ubehandlede informationer.

Hilsen

Jesper

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-04-02 18:42

Hej Jesper

Foto/C skriver på deres sider:

"FinePix S2 Pro bruger næste generation af Fujifilm's nyudviklede Super CCD
chip, der er i APS-størrelse. FinePix S2 Pro, der har 6,17 mio effektive
pixels, er i stand til at producere 4256 x 2848 lagrede pixel billeder, 12,1
mio lagrede pixels, med fantastiske farver og detaljer, FinePix S2 Pro har
også en RAW mulighed, så de professionelle fotografer kan optimere Deres
billeder, ligesom de ønsker det. "

Så muligheden eksisterer - men da prisen på D100 lyder til at blive lavere
end S2, så vil jeg da umiddelbart mene, at Nikon´en er et bedre køb - og så
vil jeg da iøvrigt til enhver tid foretrække en D1X

Mvh Kim

Fra : McRepsej

Dato : 16-04-02 07:27

Hej Kim.

Jeg prøvede Fuji S1 og var næsten ved at bestille den, da Nikon annoncerede D1x.
Jeg havde 2 punkter på S1 jeg ikke kunne li'.
1: Indstilling vist nok kun i hele blænde trin. (Det er jo et år siden!!!!)
2: Laveste iso var 320. Det var alt for meget. Selv ved laveste styrke på mit flashanlæg i en
portrætopstilling, hvor jeg ikke havde mulighed for at flytte lamper var f: 16. Normalt brugte jeg
f: 8 af hensyn til lille dybdeskarphed.

Ellers gav den pæne hudtoner og var meget nem at arbejde med.

Så hvis Fuji S2 har en lavere ISO og 1/3 F: trin, kunne det være et interessant kamera.

Men jeg går nu og venter på en ny Nikon D2 eller hvad de vil kalde dyret. Forhåbentlig en fuldchip
løsning, selv om det med tele er rart med faktor 1,5 uden blændetab.

Jesper

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 17-04-02 17:47

Halløj,

Tak til jer begge for svarene.

> [...]
>moms). Til efteråret kommer Fuji S2 Pro - baseret på Nikon og med ret
>lovende specifikationer - den skulle komme til at koste omkring 5000 mere.

Den er meget spændende... God opløsning (formentlig vanlig
Nikon-kvalitet, og det er jo ikke dårligt), nogenlunde fornuftig pris,
og så slipper jeg for at skulle investere i objektiv, flash osv...

I dag sagde min lokale fotohandler også "til sommer" og kiggede på mig
som om jeg aldrig nogensinde vil få råd til det kamera. Han gætter på
ca. 30k inkl. moms, så det passer nok meget godt med Foto/C's estimat,
og stadig nogenlunde i min pengepung :)

--
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-04-02 10:33

> [...]
> som om jeg aldrig nogensinde vil få råd til det kamera. Han gætter på
> ca. 30k inkl. moms, så det passer nok meget godt med Foto/C's estimat,

Jeg må indrømme at så er jeg lidt mere fristet af en pris i US der hedder
17.000 kr ($2000) for et kit med hus og batteri samt lader og så en
flybillet og en weekend i New York, hvis man absolut skal spendere 30k
kr...

Det samme gælder for øvrigt Canon D60 som jeg selv har kig på

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 11:15

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> hedder 17.000 kr ($2000) for et kit med hus og batteri samt lader
> og så en flybillet og en weekend i New York, hvis man absolut skal

Det ville da være synd og skam at ta' over dammen, og så skulle nøjes
med en enkel weekend - du vil ærgre dig "gul og grøn" hele vejen hjem,
over alt det du ikke nåede at se og opleve...:)

Fra : Thomas Albrink

Dato : 18-04-02 11:25

Hej

Husk lige at det er 110V-ac (60Hz) lader man får !

/Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 11:42

Thomas Albrink wrote:

> Husk lige at det er 110V-ac (60Hz) lader man får !

I dette regnestykke, er det da en detalje til nogle få hundrede kroner.

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 18-04-02 13:26

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

: Thomas Albrink wrote:
:
:> Husk lige at det er 110V-ac (60Hz) lader man får !

: I dette regnestykke, er det da en detalje til nogle få hundrede kroner.

Jeg tviler på at Nikon er så dumme at de utstyrer kameraet med en lader
som bare går på én spenning (110V eller 220V). Laderen til D1 går på alle
spenninger mellom 100V og 240V, og jeg vil bli overrasket om det er
annerledes på D100. Kameraer brukes gjerne overalt i verden, og da er det
fint om det kan lades overalt også.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : John

Dato : 18-04-02 15:52

"Thomas Albrink" <thomas@albrink.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Husk lige at det er 110V-ac (60Hz) lader man får !

Det vil jeg tvivle stærkt på....moderne ladere er alle af swichmode typen,
og brugspændingen er normalt opgivet til følgende :

Input : AC100-240V~50/60Hz (og så en watt angivelse)

Men stikket er selvfølgelig en US-model...men det kan vel næppe være en
uoverkommelig opgave at skifte?

--
MVH
John K Hansen

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 18-04-02 15:34

> [...]
>17.000 kr ($2000) for et kit med hus og batteri samt lader og så en
>flybillet og en weekend i New York, hvis man absolut skal spendere 30k

Lækkert... hmm...
Hvordan er det så med evt. reparation af Nikon købt i udlandet?
Er det muligt her i landet, eller skal man retur til USA?

--
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 18-04-02 19:57

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote
> [...]
> 17.000 kr ($2000) for et kit med hus og batteri samt lader og så en
> flybillet og en weekend i New York, hvis man absolut skal spendere 30k

Hej Kenneth

Det er da rigtig nok - men du skal jo alligevel betale moms og told til DK.
Du kan selvfølgelig i fuld overensstemmelse med samfundsmoralen undlade at
betale, men så skal du være nervøs - ikke kun på den første rejse hjem fra
USA, men også på de efterfølgende - for kan du ikke dokumenterer varens
oprindelse (og som tolder vil det være nemt at bevise varen er købt i USA
alene udfra serienummeret) vil det blive antaget at varen er købt i et ikke
EU-land.

Kender en der har købt - først verdens billigste DV - det er dog
efterfølgende blevet det dyreste i DK Han "kom til" at købe det i et
ikke-EU-land og det gik nu meget fint, men da han året efter havde det med
på ferie gik han uden nerver lige i armene på tolderen - og det gav en
regning på told og afgifter plus en bøde på - enten var det en gang det
"unddragne" eller også var det 2 - det husker jeg ikke præcis, men det er
jeg sikker på John gør

Men selv med omkring 7% told og 25 i moms vil der vel være noget at spare,
men rejsen er nok røget - og så alt det bøvl og ikke mindst ventetid...

I Danmark fungerer det frie marked i den grad upåklageligt (for
virksomhederne) - alle priser kan aftales (mellem importører/producenter og
sælgere) - og det er til meget stor ugunst for os almindelige forbrugere

Mvh Kim

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 25-04-02 18:44

en del firmaerne i usa sælger såkaldt "gray market" ting. det er typisk
parallel import fra Europa. der er europæisk garanti på, og det er normalt
lidt billigere end de amerikanske versioner...

bare en ide.. se feks www.bhphotovideo.com i NY

Henrik