Hvor skaffer man 600 kg køl materiale til ~
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-04-02 14:37

Hej

Jeg har en Junker 22, hvor jeg vil have kølen skiftet og derfor skal jeg
bruge omkring 600 kg stans eller lign.. Er der nogle der nar nogle gode
ideer til hvor man kan skaffe det i Østjylland og hvad prisen på jern?

Mvh

Stefan

Fra : Leon Hulström

Dato : 14-04-02 16:18

Hej Stefan,

Hvis det bare er jern affald du vil have så opsøg en maskinfabrik, der kan
du sikkert få alle de spåner du vil have, de giver jo penge for at komme af
med det. mener pt at de kun får 1-2 øre pr kilo, minus transport !!

Mvh
Leon

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-04-02 16:40

Hej Leon

Spåner havde slet ikke strejfet mig. Det tror jeg jeg vil prøve.

Stef

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-02 22:56

> Spåner havde slet ikke strejfet mig. Det tror jeg jeg vil prøve.

Det duer heller ikke. Spåner er ganske enkelt for "luftige", dvs. at de
fylder for meget i forhold til vægten, og de er for besværlige at fiksere.
Endelig er der ofter skaringsolie på spåner, derfor kan du ikke "lime" dem
fast med epoxy eller polyester.

Hvis du ikke vil bruge bly, skal det være jern, som kan stables eller på
anden måde organiseres, uden at optage unødig plads. Junkeren er jo
langkølet, så det er vigtigt, at din kølballast sidder fast og er placeret
rigtigt.

Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-04-02 23:03

Hej Claus

Tak for svaret. Det er det der har været problemet, at kølen ikke har været
støbt fast, hvilket har medført at den har været ved at skubbe båden fra
hinanden. Derfor skal den skiftes inden den skal sælges, så jeg er sikker på
det ikke sker for den nye ejer.

Stef

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-02 01:58

> [...]
> hinanden. Derfor skal den skiftes inden den skal sælges, så jeg er sikker

Det er desværre sket for mange bådejere. Det seneste tilfælde, jeg så, var
en LM27, hvor hele kølen var delamineret, fordi den var fyldt op med
skrotjern og beton....

Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-04-02 06:20

Hej Claus

Jeg har rep. min 2 gange, hvor jeg har lagt måtter og polyester under kølen
og 15 cm op på begge sider og undrede mig over det skete 2 gang, det var dog
2 forskellige steder. Nu skal det fandenme laves rigtigt! Jeg tror det er en
selvapteringsbåd!

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 16-04-02 15:56

Hvad med at gå ned til Superdæk eller hvad din lokale dækmand hedder og få
en aftale med ham om at hente brugte afballanseringsklodser - tro mig, en
lille spand vejer af h.... til.

/HHA

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-04-02 16:26

Det var der også en der lige forslå på mit arbejde, det vil jeg undersøge.

Stefan

Fra : @ndersson

Dato : 16-04-02 20:55

De klodser bliver solgt til genbrug..!

Hilsen

Andy
En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 17-04-02 07:39

Det er også mest bly de består af. Samt lidt antimon (må ikke forveksles med
atamon )

Hvad med at købe skrot hos en produkthandler?

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens