Foreslag til Kirkebøger på nettet
Fra : Jean Seeberg

Dato : 14-04-02 13:36

Ang. om kirkebøgerne skal indscannes i den ene eller den anden kvalitet,
spørger jeg nu:

Kan det ikke lade sig gøre som ved FT, at opgaverne bliver lagt ud til
personer i det ganske land som har lyst, tid og mulighed for at indscanne
mikrokortene så de kan blive scannet i gråtoner.

Mange mennesker har i dag en scanner og jeg har selv forsøgt mig at scanne
negativer fra film med virkelig godt resultat efter de anvisninger der har
været fremme her på NG. f.eks Poul Meyers anvisning på:
http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/negativ_scanning.html

Ang. mikrokort, har jeg ikke prøvet, men jeg mener der har været andre der
har lavet forsøg med dem.
Hvis det er rigtig, så læg opgaverne ud i forsøg.

Jeg har endnu et foreslag.

Hvad med at affotografere digitalt, hurtigere end scanning, det kræver
selvfølgelig en mikrokortlæser hvor man så kan affotografere skærmbilledet ?

Det var et par foreslag, jeg ved ikke om det har været fremme i anden tråd,
men skal være ment som en løsning på problemet, så kvaliteten kan blive
bedst mulig.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Valget af 2 bit er en økonomisk årsag, en film med 1500 billede tager
ca. 1
time at scanne i 2 bit men 10 timer i gråtoner.
En mikrokort tager ca. 3 min i 2 bit og 15 min i gråtoner.
Det er ikke altid at det bliver bedre i gråtoner, det kan være fordi
originalen er meget dårlig.

Fra : Poul Petersen

Dato : 14-04-02 14:56

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har lavet forsøg med dem.
> Hvis det er rigtig, så læg opgaverne ud i forsøg.

( Jean Seeberg ! tak for din henvisning til min hjemmeside - men desværre
må jeg fortælle at jeg i mine forsøg med at scanne microkort ikke fik noget
brugbart resultat - for at gøre skriften læselig, skal den forstørres så
meget at den bliver så uskarp - at den ikke er læsbar.
Mit forsøg er gjort med et af de blå microkort man brugte på
bilværkstederne - skriften / tegninger står i negativ ( transparant ) om det
er anderledes med microkort fra FT´er og KB´er ved jeg ikke ? - ligger de
som sort / hvide fotos ? )

> Jeg har endnu et foreslag.
>
> Hvad med at affotografere digitalt, hurtigere end scanning, det kræver
> selvfølgelig en mikrokortlæser hvor man så kan affotografere skærmbilledet
?

( Dette er også forsøgt - problemet er at man kun får et lille udsnit af
siden på ét skærmbillede )

> [...]
tråd,
> men skal være ment som en løsning på problemet, så kvaliteten kan blive

( Venlig hilsen Poul Petersen )

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-04-02 15:08

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev Sun, 14 Apr 2002 14:36:09 +0200

>Kan det ikke lade sig gøre som ved FT, at opgaverne bliver lagt ud til
>personer i det ganske land som har lyst, tid og mulighed for at indscanne
>mikrokortene så de kan blive scannet i gråtoner.

Jo det kunne vel nok lade sig gøre, over en årerække (ligesom
Kip-projektet). Men så er det jo altså en helt ny opgave og en helt ny
organisation vi snakker om.

>Hvad med at affotografere digitalt, hurtigere end scanning, det kræver
>selvfølgelig en mikrokortlæser hvor man så kan affotografere skærmbilledet ?

Digital fotografering af Xeroxkopier er en mulighed, men kræver en vis
øvelse og normalvis også en vis efterbehandling af billedet, så det vil
nok give for uensartet et materiale. Og dagens standardkamera på
3MegaPix er nok også lige i underkanten til en hel side.

Digital affotografering af kortlæser skærm er også muligt, men IMHO ikke
egnet til hele serieproduktioner.

Indscanning af negativer / mikrokort har jeg ingen erfaring med. Jeg har
dog set at der kan laves gode indscanninger, til brug for visning på en
computerskærm.
Men de skulle jo gerne også kunne tåle at blive forstørret og eller
udprintet. Det er mit indtryk, at hvis man skal op på noget der svarer
til 300DPI så er det ikke længere amatørudstyr vi snakker om.

Jeg mener at hvis man skulle overveje sådan et projekt, så skal man
ubetinget bruge en flatbedscanner og Xeroxkopier som udgangsmateriale.
Det vil, helt uden sammenligning, give det bedste og mest ensartede
resultat.

I 300DPI og gråtoner kan man uden at anstrenge sig scanne en side i
minuttet. Problemet her er så, at Xeroxprotokollerne ikke altid kan
åbnes tilstrækkeligt til at få siden til at ligge helt plan mod
scanneren.

--
mvh, A:\Feldborg