Når Windows konstant fryser, og computeren~
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 14-04-02 12:31

Når Windows konstant fryser, såvel som i spil som i selve windows (XP PRO),
og computeren spontant rebooter sig selv, så kunne man tro at det var CPU'en
der var for varm. Hvis nu jeg har udelukket at det er CPU'en (ligger på
max45 grader) , Grafikkortet osv. Så er der kun én ting tilbage jeg kan
komme på, medmindre mit M-board er defekt. Det er rammene. (specielt m.h.t.
de spontane reboot trip, "plejer" det ikke at være ram probs?)

Mit System:
-K7S5A
-Geeforce3 ti200
-Athlon 1700+
-Seagaate Baracuda IV 40GB
-SB Audigy Player (har prøvet bare at bruge den indbyggede AC'97 lyd,
problemmerne er der stadig, så lydkortet har jeg også udelukket.
- 2x256 mb sd-ram 133

Fra : Gartner

Dato : 14-04-02 14:17

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message
> [...]
m.h.t.
> de spontane reboot trip, "plejer" det ikke at være ram probs?)

Hej Jógvan.

Jeg har præcist de samme problemer og bruger også XP Pro. Udover det har
vores computere følgende tilfælles: VIA chipset, en Nvidia grafikchip (jeg
har den oldgamle Geforce 256) og SB Audigy-kortet. Det kunne have været en
idé at nævne fabrikatet på din RAM, da jeg har en bestyrket formodning om at
dét er problemet.

Med Win98SE, som jeg kørte inden XP, var der ingen problemer overhovedet.
Jeg har en god bekendt, der arbejder hos MS og jeg havde ikke beskrevet
problemerne færdigt, før han sagde "RAM'en". WinXP bruger RAM'en anderledes
end de forgående generationer af Windows - præcis hvordan ved jeg ikke, om
det betyder bl.a. at den er meget mere kræsen mht. RAM.

Selv har jeg tre 128MB Memory Card Technology PC133-moduler og et 512MB PQI
PC133-modul. Norton Utilities 2002 finder fejl på to af de tre MCT-moduler
og på PQI-modulet, men om det den finder, er problemet, skal jeg ikke kunne
sige. MCT RAM skulle jo forestille at være godt, mens jeg bare var en grådig
nærrigpind, da jeg købte PQI-modulet. PQI er en billig kvalitet og man får
jo, hvad man betaler for.

Det billigste du kan gøre for at isolere problemet er dog at spørge en
bekendt, der også bruger WinXP, om du må låne hans RAM og så se, om det
kører bedre. Hvis det er tilfældet, ved du, hvad du skal skifte.

Håber det kan hjælpe dig.

Mvh,
"Gartner"

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 14-04-02 18:36

Gartner wrote:

<snip>
> [...]
> Audigy-kortet. Det kunne have været en idé at nævne fabrikatet
> på din RAM, da jeg har en bestyrket formodning om at dét er
<snip>

K7S5A har /ikke/ VIA-chipsæt, men SiS 735-chipsæt.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Gartner

Dato : 14-04-02 19:29

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> K7S5A har /ikke/ VIA-chipsæt, men SiS 735-chipsæt.

Mea culpa - beklager.

Mvh, "Gartner"

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-04-02 14:20

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> -SB Audigy Player (har prøvet bare at bruge den indbyggede AC'97 lyd,
> problemmerne er der stadig, så lydkortet har jeg også udelukket.

Jo, netop med dette mb har mange haft problemer med sd-ram. Tilsyneladende
har ingen problemer når der bruges ddr ram.
En del har fået løst problemet med sdram ved at opdatere bios til nyeste
version.
Du kan finde både flashfil og ny bios fil hos producenten. Skriv k7s5a i
Google, så dukker den vist op som den øverste.
Prøv at pille den ene ramblok ud og se, om det så virker. De fleste andre
med samme problem, har kun obsereveret det, når der var 2 ramblokke i.
Desværre er der også nogle, hvor opgradering af bios ikke hjalp.
Men de fejl du beskriver er meget typiske for netop denne fejl.

Kurt

Fra : Martin K

Dato : 14-04-02 15:41

eller http://www.ecs.com.tw/

--
Martin K

Fra : H3nrik V!

Dato : 14-04-02 19:32

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message

> der var for varm. Hvis nu jeg har udelukket at det er CPU'en (ligger på
> max45 grader) , Grafikkortet osv. Så er der kun én ting tilbage jeg kan

Selvom du har udelukket grafikkortet, vil jeg alligevel høre hvilken driver
du bruger til dit GeForce kort? Jeg har nemlig haft enorme problemer med alt
andet end de WHQL certificerede 21.83 drivers...!

/H3nrik!

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 14-04-02 23:40

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> wrote in message
> [...]
alt
> andet end de WHQL certificerede 21.83 drivers...!

Jeg bruger de nyeste Detonator 28.32 drivers. Grunden til at jeg har
udelukket mit grafikkort er fordi jeg har prøvet med et Geeforce 4 440 mx og
sårgar med et S3 trio med 4 mb ram. Problemerne er der stadig.

Jeg leder efter et program der kan teste mine ram. Jeg kan ikke forstå
hvorfor, men jeg kan ikke finde funktionen i Norton utill. 2002
Nogen der kan hjælpe?

PS: Har lige fundet ud af at en anden computer jeg har "bygget" med k7s5a
har samme problemer. Den er ikke begyndt at reboote sig selv, men den fryser
konstant. Der var en der spurgte mig mht. hvilke ram mærke jeg brugte. Den
ene klods på min egen maskine er i hvertfald PQI og jeg har prøvet at pille
den klods ud og så køre med den anden. Det har ikke hjulpet. De 128 mb der
sidder i den anden msakine er ikke PQI. Jeg tror den sidste udvej, før jeg
går ned til forhandleren og brokker mig, er et flashe min bios med den
nyeste version og se om det løser problemerne.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 15-04-02 00:06

Nej det er for galt! Jeg har lige prøvet commen med en 256 mb ddr klods jeg
har lånt af en af mine venner. Det blev bare endnu værre. Computeren frøs
efter et par sek. Skide værd med den bios update, det her board er defekt!!

Jeg har købt boardet for et par uger siden og det kan ik være meningen at
man skal flashe sin bios før det virker bare nogenlunde! Jeg fik at vide at
det var den nyeste revision af boardet da jeg købte det. (Det var den
"grønne" æske boardet kom i.)

Fra : Leony

Dato : 15-04-02 08:08

> [...]

m.h.t.
> de spontane reboot trip, "plejer" det ikke at være ram probs?)

Din strømforsyning kan være for svag, hvor mange Watt er den på og hvilket
fabrikat er det.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 15-04-02 08:34

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Din strømforsyning kan være for svag, hvor mange Watt er den på og hvilket
> fabrikat er det.

Codegen 300W. Den hørte med min kabinet. Det skulle være nok!?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-04-02 09:42

"Jógvan Lindenskov" skrev
> Codegen 300W. Den hørte med min kabinet. Det skulle være nok!?

Prøv, inden du skiller skidtet ad, at fjerne fluebenet i
"genstart automatisk ved fejl"
Så får du istedet for en blå skærm med en fejlmeddelelse,
som du umiddelbart kan søge på i MS knowledge base.
Nogle gange er fejlmeddelelsen meget specifik og giver
også en troubleshooting guide.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply