Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz til 24mm
Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 02-02-01 09:39

Den indbyggede blitz i både mit nuværende og næste kamerahus dækker kun,
hvad der svarer til en 28mm linse, men jeg er mere interesseret i at købe en
24mm.

Hvor stort er lystabet (hvis det kan siges generelt) i kanterne og
hjørnerne? Er der nogen der har et billede for illustrerer det?

Jeg bruger meget sjældent blitz, men det vil jo være rart, at når man
pludselig står i en situation, hvor der skal blitzes, at billedet ikke
bliver endnu dårligere.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk
-
Begyndende ordblindhed?
"I begyndelsen kan man nøjes med et par standardbriller, der i al enkelhed
forstyrrer bogstaverne." (Lokalavisen for Nyborg)

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-02-01 12:35

Mikkel Rasmussen wrote:

> [...]
> "I begyndelsen kan man nøjes med et par standardbriller, der i al enkelhed
> forstyrrer bogstaverne." (Lokalavisen for Nyborg)

   Hei,
jeg vil anbefale deg å kjøpe en billig ekstern blitz for å dekke behovet
ditt.
Jeg bruker Canon og er godt fornøyd med min Sigma EF 430 ST som jeg
betalte ca
1000 NOK for. Den har spredeskive som dekker ned til 17mm, og kan vippes
opp for
å bruke reflektert blitzlys. Med en blitzkabel kan du gjøre *mye* ekstra
for å få gode blitzbilder.

Litt utenfor det du spurte om, men det løser kanskje problemet ditt ...
?
mvh,
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 02-02-01 18:40

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg bruger meget sjældent blitz, men det vil jo være rart, at når man
> pludselig står i en situation, hvor der skal blitzes, at billedet ikke

Et tillægsspørgsmål ang. lystabet:
Hvis man nu afmasker blitzen (som beskrevet andetsteds af Niels Ebbesen):

"Ja - tape og ganske alm. hvidt kopipapir, du må prøve dig frem med 60 -
80 - 120 gram indtil du finder en tykkelse, der giver en tilpas dæmning,
det afhænger jo af styrken på den indbyggede blitz.

Papiret skal ikke side plant og dække blitzlampens rude, lav det så det
buer, så spredes lyset, og så må fotocellen ikke være for langt væk."

Vil papiret mon sprede lyset nok til at dække en 24mm-linses "synsfelt"?

Tillægshilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 04-02-01 17:59

In article <T2De6.689$%o3.13284@news.get2net.dk>,
footech@get2net.dk says...
> Vil papiret mon sprede lyset nok til at dække en 24mm-linses "synsfelt"?

Jeg tror du får MEGET svært ved at montere papir på
en indbygget blitz - tror du ikke N.E. taler om en
ekstern blitz (flash)?

Desuden er en indbygget blitz i forvejen ikke ret
kraftig, og med papiret vil du miste endnu mere lys
- så SELVOM du kunne få den til at sprede lyset,
ville den i mange tilfælde være for svag!

Hvad lys-reduktionen i hjørnerne vil være er jo
meget svært at gisne om uden kendskab til det
konkrete kamera - og rummet vil også spille en stor
rolle, sikkert. Jeg har ikke prøvet en 24 mm optik,
så jeg kan ikke bidrage med erfaringer. Men skal
jeg gætte, vil det ikke være noget der opleves som
generende, hvis der er tale om indendørs
familiefotos o.lign. Der er alligevel stor forskel
på udlysningen på et indendørs blitzbillede mellem
forgrund og baggrund.

Henrik Egedorf

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 04-02-01 20:30

Henrik Egedorf <Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> generende, hvis der er tale om indendørs
> familiefotos o.lign. Der er alligevel stor forskel
> på udlysningen på et indendørs blitzbillede mellem

Jeg har prøvet i dag med en film indendørs og udendørs (bare et par enkelte
billeder med blitz). Papiret kunne sagtens monteres på den indbyggede blitz
i mit Canon EOS 5000 - men det bliver spændende at se hvor meget papiret har
spredt og ædt
Det burde kunne ses på graden af slagskygge.

Det er bare en nødløsning (eller en dårlig, men billig løsning) for at
kompensere for de ellers grimme blitzbilleder man får.
Jeg køber ikke en ekstern blitz, da jeg hellere vil have det lys der nu
engang er der, hvor man fotograferer. Blitzen bliver kun brugt, hvis der så
næsten intet lys er - eller som opblødning. Men jeg bruger ikke
opblødningslys hvis jeg kan slippe.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 07-02-01 12:20

> [...]
> generende, hvis der er tale om indendørs
> familiefotos o.lign. Der er alligevel stor forskel
> på udlysningen på et indendørs blitzbillede mellem

Jeg har nu fået billederne taget med papir på blitzen. Det virker
overraskende fint. De kendte slagskygger på vægge bag portrætterede personer
bliver blødt en del op. Udendørs gør det at blitz-lyset bliver mindre
påfaldende.

Lystabet virker ikke så voldsomt, men jeg har ikke prøvet med dias.

Det er dog ikke afklaret om spredningen er nok til en 24mm. Jeg prøvede med
en 50mm.

Det ser bøvet ud, men det virker fint.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Paul Nilsson

Dato : 03-02-01 22:46

Hej - du kan:
1. til nogle blitz købe vidvinkel reflektor
2. selv lave den (som andre har angivet: hvidt papir/stof - husk at åbne en
blænde mere pga lystabet ex. blitzen siger bl. 8 = brug 5,6 osv.
3. i praktisk har det ikke stor betydning ex. hvis du fotogr. personer som
ikke står helt ud til kanten af søgerfeltet, men kun i (ex. 80%) midte
betyder det intet., lystabet er kun i de helt yderste felter...
mvh. Paul - Herlev Fotoklub.......

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 04-02-01 16:32

Paul Nilsson <pauln@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ikke står helt ud til kanten af søgerfeltet, men kun i (ex. 80%) midte
> betyder det intet., lystabet er kun i de helt yderste felter...

Mange tak for svaret!

Jeg satser kraftigt på en 24mm fremfor en 28mm, selvom de generelt ikke
lukker så meget lys ind.

Fra : Paul Nilsson

Dato : 11-02-01 18:53

> Mange tak for svaret!
" Jeg satser kraftigt på en 24mm fremfor en 28mm, selvom de generelt ikke
> lukker så meget lys ind"
..
Øh - det har du misforstået......
en 24mm lukker ikke mindre lys ind end en 28mm (el. andet) men den kan godt
være dyrere i f.ex. 2,8 udgave end 28/2,8 men altså 2,8 er "lige godt" (og
samme lys!) om det er 2,8 på en 24mm eller en 135mm osv.
Ja i praksis er en 24 mm "mere Lysstærk" end 28-50-100 osv. men der er fordi
man kan arb. med længere lukkertider i hånden uden at få rystede bill.
Gl. tommelfingerregel kan bruges: minimum (helst mere)- samme lukkertid som
brændvidden: ex. 24mm = 1/30. 50mm= 1/60. 200mm=1/250 osv osv........
mvh. Paul - Herlev Fotoklub...............

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 11-02-01 20:34

> [...]
> brændvidden: ex. 24mm = 1/30. 50mm= 1/60. 200mm=1/250 osv osv........
> mvh. Paul - Herlev Fotoklub...............

Jeg tror ikke jeg har misforstået, men nærmere udtrykt mig uklart

I forhold til mit budget lukker en 24mm mindre lys ind end en 28mm, da en
28mm 1.8 koster ca. det samme som en 24mm 2.8. Forholdet gik alene på blænde
pr. krone.

Men dit svar er iøvrigt godt.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen