MS Windows
briani 27239
Afinstallation af den ene XP
Fra : Pistol Pete

Dato : 14-04-02 10:49

Hej

Efter af have installeret nyt bundkort, ville XP ikke længere starte
op, så jeg installerede XP på ny. Jeg har to harddiske. Den første XP
installation er på masteren (c:) og den nye installation på slave
(d:).

Jeg vil gerne formattere c-drevet, som er en ældre hd, men problemet
er nu at selv om jeg anden gang installerede XP på d-drevet, så ligger
der åbenbart stadigvæk systemfiler på c-drevet, som XP skal bruge.
Derfor får jeg ikke lov til at formattere c-drevet.

Jeg har forsøgt manuelt at kopiere systemfilerne over i roden på
d-drevet, og ændre i bios'en så den booter op via d-drevet, men så vil
XP slet ikke starte op.

Jeg har naturligvis været så smart at slette alle øvrige filer på
c-drevet (inkl. c:/windows), så der kun er systemfilerne tilbage i
roden.

Ved opstart nu kommer der en prompt op og spørger hvilket styreprogram
jeg vil starte op (valg ml XP og XP).

Kan nogen hjælpe mig så jeg kan pille den gamle hd ud af computeren og
slippe for at skulle vælge ml 2 XP ved startup.

PFT / Peter

Fra : Mr. Searching

Dato : 14-04-02 10:58

Pistol Pete,

> Kan nogen hjælpe mig så jeg kan pille den gamle hd ud af computeren og
> slippe for at skulle vælge ml 2 XP ved startup.

Hvis du kører med FAT32 kan du boote op på en Windows 98 diskette og så via
DOS lave en format c:\. Så skulle der gerne ikke være nogle filer, som er
"låst".

Kører du derimod med NTFS ved jeg ikke præcist, hvad du kan gør. Jeg har dog
læst et sted (også NG), at du kan få en DOS emulator til NTFS - så kan du
lave en format c:\ på den måde.

Den sidste måde jeg umiddelbart kan komme i tanke om er, at du skal tage den
fysiske disk og sæt den i en anden computer som slave. Så kan du uden
problemer formatere disksen fra f.eks. Windows.

Held og lykke .

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605

Fra : Madsen

Dato : 14-04-02 11:52

Pistol Pete skrev:

> [...]
> der åbenbart stadigvæk systemfiler på c-drevet, som XP skal bruge.
> Derfor får jeg ikke lov til at formattere c-drevet.

Uanset hvad du gør så vil filerne der sørger for at boote WinXP placere
sig på C-drevet og også selvom du vælger at installere WinXP på D, eller
hvilket som helst andet drev.
Efter sigende kan du bare formatere dit C-drev og derefter starte op på
WinXP cd'en og vælge at du vil reparere installationen. Dette skulle
gøre at systemfilerne igen bliver placeret på C så du kan boote din
WinXP på D igen.

Madsen.