MS Windows
briani 27239
Start uden Windows
Fra : Ralph List-Jensen

Dato : 12-04-02 15:19

Hej NG

Hvordan forhindrer jeg Windows 95 i at starte når jeg tænder computeren ?
Jeg mener at der er et sted jeg kan slå det fra.
Maskinen skal køre et DOS baseret databaseprogram.

Det der med at taste F8 og starte i DOS kender jeg godt.

hilsen

Ralph

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 12-04-02 16:22

"Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Maskinen skal køre et DOS baseret databaseprogram.
>
> Det der med at taste F8 og starte i DOS kender jeg godt.

Forstår jeg dig ret, så vil du fremover ikke have at Win95 starter fordi du
ikke skal bruge OS´et !

Det er muligt du kan fremtvinge en dos-start i den ene af de 2 systemfiler
der følges med command.com filen, men....

Det vil være næsten bedre at investere i en tredieparts bootmanager.

Jeg bruger selv SystemCommander7 (nu XP kompatibel) og har brugt den
software lige siden version 2.0 ( http://www.v-com.com/) og den er blevet
bedre med årene...

Og så har du nu muligheden for at fremtvinger den opstart du selv vil have
for en kortere eller længere periode.

F.eks.vil menuen evt. se sådan ud efter din installation af SysCom:
1) Windows 95
2) DOS-prompt
3) A-floppydrive

Og så vælger du bare nr. 2 og herefter vil SystemCommander selv vælger nr. 2
indtil du manuelt vælger en af de andre muligheder. Men det kan du også
indstille. Da SysCom kan indstilles til at vælge sidst brugte opstart efter
et bestemt antal sekunder.

Det er da en mulighed - ikke helt gratis men dog en mulighed....

Bjørn

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-02 00:40

"Bjorn Jensen" <bjornjen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil være næsten bedre at investere i en tredieparts bootmanager.

Sludder og vrøvl. Win95 er kun en grafisk bruger flade lagt oven på en dos kerne.
Dos kan man altid start og så senere starte windows..

> Det er da en mulighed - ikke helt gratis men dog en mulighed....

Hvis man holder sig til at boote i et styresystem er der ingen grund til
at købe sig til noget der er indbygget i dossen.

mvh
Henning

Fra : hardy

Dato : 12-04-02 16:29

"Ralph List-Jensen" skrev d. 12-04-02 15:19 dette indlæg :
> [...]
> Maskinen skal køre et DOS baseret databaseprogram.
>
> Det der med at taste F8 og starte i DOS kender jeg godt.

Hej Ralph.
Du skal redigere i din C:\AUTOEXEC.BAT i den står der vist c:\win
skriv-.
REM c:\win
så tror jeg nok det skulle virke ?.
er ikke helt sikker da det er længe siden jeg har brugt det.

MVH Hardy

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-04-02 16:38

Ralph List-Jensen wrote:
> Hej NG
>
> Hvordan forhindrer jeg Windows 95 i at starte når jeg tænder
> computeren ? Jeg mener at der er et sted jeg kan slå det fra.
> Maskinen skal køre et DOS baseret databaseprogram.

Jeg ved ikke helt om det var med i den første version af 95, men jeg
mener der var nogle .pif filer (i windows biblioteket) til at boote op i
DOS med. Det var vist i forbindelse med DOS spil der ville ha' en vis
bid af de dyrebare 640KB memory. Jeg tror nok at når først den sådan
..pif fil var kørt, kunne man ikke komme ind i Windows uden at skrive
'exit'. ... men det kan da godt være at jeg er helt forkert på den (?)

- Lars

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-04-02 16:42

Således skrev "Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> i
dk.edb.system.ms-windows Fri, 12 Apr 2002 16:19:09 +0200:

>Maskinen skal køre et DOS baseret databaseprogram.
>
>Det der med at taste F8 og starte i DOS kender jeg godt.

Rediger din msdos.sys, der ligger i roden af c:\

Ret BootGUI=1 til BootGUI=0

Det burde umiddelbart gøre det.

Filen er sikkert skrivebeskyttet, så det skal du lige have ændret.
Husk at slå det til igen. Og lad være med at rette andet i den.

Knud
--
"The power's of a man's mind are directly proportional to the
quantity of coffee he drank." --- Sir James MacKintosh

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 17:00

Hej Knud Winckelmann, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ret BootGUI=1 til BootGUI=0

Jep - jeg bruger det i en af mine 5 bootmenuer på Win95 OSR2

> Filen er sikkert skrivebeskyttet, så det skal du lige have ændret.
> Husk at slå det til igen. Og lad være med at rette andet i den.

Og helgardere ved at tjekke den også bagefter er markeret som skjult
*og* systemfil.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-02 00:30

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Og helgardere ved at tjekke den også bagefter er markeret som skjult
> *og* systemfil.

Det er fløjtene ligegyldigt on msdos.sys er skrivebeskyttet og en system fil.
Faktisk kan win95 starte uden denne fil. Hvis I fx. laver sen sys kommando vil
msdos.sys kun bestå af en linie hvor der står sys c:

mvh
Henning

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-04-02 22:28

"Knud Winckelmann" scribbled:

> Rediger din msdos.sys, der ligger i roden af c:\
>
> Ret BootGUI=1 til BootGUI=0
>
> Det burde umiddelbart gøre det.

Det virker og muliggør også et andet trick. Hvis man i Win95 lukker helt
ned og får skærmen "Du kan nu slukke computeren" (forudsat at det er et
AT bundkort), så kan du komme ud i DOS ved at skrive "mode co80". Dette
virker kun hvis Windows er startet fra DOS med "win" commandoen.

Nogen vil nok synes at det er ligegyldigt, men jeg har selv haft meget
glæde af denne "fortrydelsesret" på nedlukning.
--
PeKaJe

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-02 00:53

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Rediger din msdos.sys, der ligger i roden af c:\
>
> Ret BootGUI=1 til BootGUI=0
>
> Det burde umiddelbart gøre det.

Man kan få problemer drivere til bl.a. lydkort, så en multiconfigsys
vil være en perfekt løsning. Bl.a. fordi der kan kam vælge hvilken
hukommelses styring man vil bruge. Se hjælpfilen. Jeg poster lige
en kopi af autoexec.bat og config.sys som jeg brugte til en win95.
her under.

mvh
Henning

CONFIG.SYS:

[MENU]
MENUITEM WINDOWS,WINDOWS
MENUITEM FAST,XMS MEMORY
MENUITEM HIMEM,EMS MEMORY
MENUITEM NET,NETWORK
MENUITEM DUM
MenuDefault WINDOWS,5

[COMMON]
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS

[WINDOWS]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM D=64
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[FAST]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[HIMEM]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM 8096
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=30

[NET]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
rem devicehigh=c:\windows\command\interlnk.exe
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[DUM]
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=30

[COMMON]
FILES=40
STACKShigh=9,256
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

AUTOEXEC:BAT:

@echo off
PATH C:\NC50;C:\NE2000;C:\GMOUSE
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E
SET SOUND=C:\SB16
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
SET TEMP=C:\TEMP
C:\SB16\DIAGNOSE /S
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
lh keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

goto %config%

:windows
prompt WIN95 $p$g

win
goto end

:fast
CLS
PROMPT DOS $P$G
lh c:\windows\smartdrv.exe /u 4096
lh c:\WINDOWS\command\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /L:e
lh c:\s3vbe313\s3vbe20 /install
lh c:\cdpro\gmouse.com
goto end

:himem
lh c:\cdpro\gmouse.com
cls
prompt HIMEM $p$g
goto end

:net
lh C:\NE2000\PACKET\U20PD 0X60
lh C:\NE2000\PACKET\PDIPX
lh c:\WINDOWS\command\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /L:e
lh c:\s3vbe313\s3vbe20 /install
lh c:\cdpro\gmouse.com
PROMPT NET $P$G
goto end

:dum
PROMPT DUM $P$G
lh c:\WINDOWS\command\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /L:e
lh c:\s3vbe313\s3vbe20 /install
lh c:\cdpro\gmouse.com
goto end

:end