Hvilket P4 bundkort og cpu skal man gå eft~
Fra : jj

Dato : 12-04-02 12:35

Jeg går med lidt planer og at sende min PIII800 og mb på pension, og vil den
forbindelse tage skridtet ud og købe en P4, men hvilken Cpu og mb skal jeg
vælge ?
Skal det være Northwood eller ?
Hvilken socket 423 eller 478?
Hvad med Ram vil jeg kunne bruge den ram jeg har nu eller skal jeg ud og
køber nyt ?

Hvordan med mb hvad skal man gå efter her ? i850 eller 845 ?
Skal være uden onboard lyd og net, helst med ATA133 og gerne med plads til
4x ram.

Jeg har iøvrigt læst at Intel til maj vil nedsætte priserne draktisk,
hvormeget vil det slå igennem herhjemme ?

På forhånd tak

Fra : H3nrik V!

Dato : 12-04-02 12:44

"jj" <someone@msn.com> wrote in message news:a96gp0$7i6$1@sunsite.dk...
> [...]
den
> forbindelse tage skridtet ud og købe en P4, men hvilken Cpu og mb skal jeg

Ja, helt klart! Den er koldest, hurtigst og kan overclockes mest...! :)

> Hvilken socket 423 eller 478?

NW fås kun som 478 og S423 kommer der ikke nye processorer til, så 478!

> Hvad med Ram vil jeg kunne bruge den ram jeg har nu eller skal jeg ud og
> køber nyt ?

PIV kræver meget båndbredde, så SD-RAM er en kæmpe klods om benet. RD-RAM er
nok det hurtigste og kun lidt dyrere end DDR, men mit eget bud er at DDR er
mere fremtidssikret også prismæssigt i og med det også kører til AMD
platformen...!

> Hvordan med mb hvad skal man gå efter her ? i850 eller 845 ?

Jeg er ret begejstret for mit ASUS P4s333 (med P4s533 BIOS *S*) som kører
med SiS645 chipsettet. Er du tålmodig er det nok værd at vente på et "ægte"
P4s533. Ifølge tests, bl.a.

http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q2/020403/index.html
http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020311/index.html

er SiS chipsettet umiddelbart det stærkeste til en PIV...

> Skal være uden onboard lyd og net, helst med ATA133 og gerne med plads til
> 4x ram.

Hmmm... Her falder ASUS boardet jo igennem... Der er onboard lyd (6kanaler i
fin kvalitet) ATA100 (133 med P4s533) og kun 3 RAM sokler. Jeg mener ikke
der er nogle boards med 4 (lad dig ikke narre af RD-RAM boards, de skal
installeres parvis, så i mine øjne er der kun to sokler) Men boardets pris
taget i betragtning kan lyden jo bare disables og så få smidt et andet
lydkort i....!

> Jeg har iøvrigt læst at Intel til maj vil nedsætte priserne draktisk,
> hvormeget vil det slå igennem herhjemme ?

Aner det ikke... Min 1.6NW kostede ca. 1600 kr...!

Det var min uforbeholdne, ucensurerede mening...

mvh

/H3nrik!

Fra : H3nrik V!

Dato : 12-04-02 12:47

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> wrote in message

> Aner det ikke... Min 1.6NW kostede ca. 1600 kr...!

Glemte jo helt at prale med at den løber 2.4G uden så meget som at hikke!!!

/H3nrik!

Fra : jj

Dato : 12-04-02 13:53

> Ja, helt klart! Den er koldest, hurtigst og kan overclockes mest...! :)

ok, nu er jeg ikke så intereseret i OC, men er NW den man skal satse på ? Er
der ingen ulemper ved NW ?

> NW fås kun som 478 og S423 kommer der ikke nye processorer til, så 478!

ok, så er det på plads.

> PIV kræver meget båndbredde,

PIV??

> [...]
er
> mere fremtidssikret også prismæssigt i og med det også kører til AMD

hmm, ok det er nok et skillepunkt, man kan ikke få mb der understøtter begge
? SD-RAM er nu udelukket.

> [...]
> http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020311/index.html
>
> er SiS chipsettet umiddelbart det stærkeste til en PIV...

ok , ser godt, men den manglende support for ATA133 og USB 2 er et minus.

så må det blive P4S533

Fra : H3nrik V!

Dato : 12-04-02 15:07

"jj" <someone@msn.com> wrote in message news:a96lb8$omc$1@sunsite.dk...

> PIV??

PIV=P4 (romertal...) :)

ASUS boardet har et stik, så man kan bruge et drev-stik til strømforsyning
til CPU'en, man behøver altså ikke det specielle P4 strømstik. Man bør dog
nok bruge en minimum 300w powersupply...!

/H3nrik!

Fra : jj

Dato : 12-04-02 13:53

> den
>
> Ja, helt klart! Den er koldest, hurtigst og kan overclockes mest...! :)

Hvordan er det med strøm og kabinet, nogen specielle krav ?

Fra : Leony

Dato : 12-04-02 14:39

"jj" <someone@msn.com> skrev i en meddelelse news:a96gp0$7i6$1@sunsite.dk...

> Skal det være Northwood eller ?

Jep, Woody er bedst og kan clockes mest.

> Hvilken socket 423 eller 478?

423 laves der ikke cpu'er til over 2 Ghz, så den platform er død.

> Hvad med Ram vil jeg kunne bruge den ram jeg har nu eller skal jeg ud og
> køber nyt ?

Hvis du vil have fuldt udbytte af dit system, så køb DDR- eller RD-RAM.
RD-RAM er lidt dyrere, men har også lidt mere båndbredde.

> Hvordan med mb hvad skal man gå efter her ? i850 eller 845 ?

Kommer an på hvilken RAMtype du vælger.

> Skal være uden onboard lyd og net, helst med ATA133 og gerne med plads til
> 4x ram.

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl, når jeg skal have P4:
http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/020117/index.html
eller Abit mobo'et fra næste test.
Der er en test af 19 bundkort med 845 chipset her:
http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020318/index.html

> Jeg har iøvrigt læst at Intel til maj vil nedsætte priserne draktisk,
> hvormeget vil det slå igennem herhjemme ?

Det har jeg også læst.
Mon ikke de følger priserne som de er i udlandet.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/