tør hornhinde
Fra : Steen Vinbæk

Dato : 12-04-02 12:50

Hej NG
Vi har en Ocicat, hvis ene øje løber lidt i vand og øjet er lysfølsomt.
Vor egen dyrlæge har IKKE konstateret bestædelser el.lign. Vi får dog en
salve Terramc? ( kan desværre ikke se det hele) Ploymyxin.
Vi har fra anden side fået oplyst at vi skulle få foretaget en test mod tør
hornhinde
Hvad er det og hvordan gøres det og hvilke symptomer er der?

Ovenstående er pr. e-mail sendt til

www.Dyrlægevagten.com

Det er en test, som dyrlægen kan udføre.
Det kaldes en Shiermer test og fortæller om tåreproduktionen.
Undersøgelsen er smertefri.

Ovenstående ( med fed sort skrift ) var svaret. Er der nogen der ved lidt om
dette emne specielt om symptomerne
Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-04-02 23:10

d. 12/04/02 13:50 skrev Steen Vinbæk på vinbaek@oncable.dk i artiklen
3cb6c9ea$0$12118$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Undersøgelsen er smertefri.
>
> Ovenstående ( med fed sort skrift ) var svaret. Er der nogen der ved lidt om

Hm - jeg ved hvordan man tester for tørre øjne hos mennesker... mon det er
samme undersøgelse?
Man lægger en lille strimmel af en slags "trækpapir" ind mellem det nedre
øjenlåg og øjet, sådan at enden af strimlen stikker ud på kinden. Efter en
vis tid fjernes papiret og man kan se, hvor meget væske der er opsuget =
produceret.
Men jeg ved som sagt ikke, om man gør det samme med katte

--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 12-04-02 23:38

Hej Ann

Flot hjemmeside du har og flotte katte.
Kan du fortælle mig om symptomerne ved mennesker.
Jeg kan ikke rigtigt forstå at øjet skulle løbe i vand hvis det er tør
hornhinde
Steen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-04-02 00:46

d. 13/04/02 0:38 skrev Steen Vinbæk på vinbaek@oncable.dk i artiklen
3cb761ca$0$11952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Kan du fortælle mig om symptomerne ved mennesker.
> Jeg kan ikke rigtigt forstå at øjet skulle løbe i vand hvis det er tør

Tusind tak for roserne

Jeg har ledt lidt, men kan selvfølgelig ikke finde et svar på liige det...
men her er hvad min logik siger mig (for hvad det er værd )
Jeg vil gætte på, at vi taler om en tåreproduktion der er nedsat, men ikke
ophørt. I så fald... Når øjet begynder at udtørre vil det blive irriteret og
sårbart (svien, "sandpapirfornemmelse", træthed, "røde øjne", øget tendens
til infektioner). Og så vil den normale forsvarsmekanisme gå i gang -
tårerne flyder. Jeg vil tro, at den "normale dagligproduktion" er nedsat -
men i nødsituationer kan tåreproduktionen provokeres frem.. jeg synes jeg
har læst det et sted også - men jeg kan selvfølgelig ikke finde det nu
Lyder det bare lidt fornuftigt?

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 13-04-02 08:48

Hej Ann
Tusind tak, vi må vist få en lidt mere uddybende samtale med vores dyrlæge.
Jegkan blog lide at være lidt på " forkant"

Steen Vinbæk