Meninger om p-piller til avlskatte
Fra : TM

Dato : 12-04-02 05:57

Hej!

I må meget gerne give jeres mening om p-piller til katte, der skal bruges i
avl, men som endnu er for unge til at blive parret.

Vi har to misser på omkring 9-10 måneder, som er i deres første løbetid, vi
forventer ikke at få dem parret før senere på sommeren, meeeeen de er altså
ret højrøstede, så vi ved ikke rigtigt, hvad vi gør - der er jo mange
bivirkninger ved p-piller, og vi vil helst ikke udsætte dem for den fare,
men har på den anden side også ondt af deres "lidelser", og svært ved at
sove pga.deres klagen.

Hvad gør I andre opdrættere????????

I må forresten meget gerne kigge forbi vores hjemmeside - og måske skrive en
lille hilsen i vores gæstebog *S*

Jan & Tina
DK Heart & Soul's
Norske Skovkatte

http://heart.and.soul.homepage.dk

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 12-04-02 11:43

Hej Jan & Tina
Vi giver vores hunkatte p-piller,og vi har ikke hørt det modsatte i de
katteomgangskreds vi har
Men vi giver ikke vor avlshan en P-sprøjte( modvirker strint ).
Du kan få en utrolig lang tråd om dette emne. Det har været drøftet rigting
mange gange, så jeg tror det er et moralsk spørgsmål hos den enkelte
opdrætter, og der vil sansynligvis komme mange indlæg.
Med venlig hilsen¨

Steen Vinbæk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 12-04-02 15:09

Hej Tina

Jeg giver mine hunaktte p-piller, men jeg giver dem ikke fast - det vil sige
når de her om foråret bliver for højrøstede får de p-piller ca en gang om
ugen (med Sofie kan det godt være oftere, Electra er der lidt længere mellem
løbetiderne) Og om efteråret tager jeg dem så helt fra dem (omrking Oktober)
simpelthen fordi de sjældent kommer i løbetid om vinteren, så kan man så
starte op igen i slutningen af januar.
Det er ikke sundt at give p-piller, men det er også synd for hunkatten hvis
hun går i den ene løbetid efter den anden, det frustrerer dem.
Så find ud af hvad der passer bedst på jeres katte.

Kommer I til Middelfart ?

Venligst Mette

------
Gillians Norske Skovkatte
Killinger til salg
Home: http://www.dk-gillian.dk
Mail: mette@dk-gillian.dk
Phone: +45 5190 7883

Fra : TM

Dato : 12-04-02 16:10

Hej!

Tak for svarene indtil videre ))

Til Mette:
Hvor lang tid i forvejen tager du p-pillerne fra dine dejlige katte, når du
gerne vil have de kommer i løbetid???????
Ja, vi er jo nye på feltet ))

Desværre kommer vi ikke til Middelfart, men vi regner med at komme til
Maribo, hvis Jan får fri - vi er i hvertfald tilmeldt med 3 katte

MVH

Tina

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 12-04-02 18:55

Hejsa

Et par måneder før katten skal parres er nok en meget god ide - har den gået
på p-piller i lang tid skal det måske være 3 mdr. Hvis I vil parre jeres
hunkatte (kender jo kun Sasja til sommer, vil jeg nok så snart denne
løbetid de er i nu (hvis de er i løbetid nu *s*) starte på p-piller, og så
tage dem fra igen små 2 måneder før. Jeg siger nu "små" 2 mdr. fordi det jo
ikke er lang tid i denne omgang de skal være på piller, og derfor tror jeg
(men det er kun et gæt) at løbetiden kommer hurtigere end hvis de har været
på p-piller i halve eller hele år.
Endvidere vil jeg anbefale at katten i hvertfald er 1 år når den får sine
killinger eller endnu bedre 1 år før du parrer den.

Glæder mig til at høre om jeres valg af hankat

Fik din mor nogensinde en kat, eller er hun skrevet op til en hos jer
*smile* - undskyld min nysgerrighed, men det slog mig bare

Venligst Mette og god weekend til jer alle

--
------

Gillians Norske Skovkatte
Home: http://www.dk-gillian.dk
Mail: mette@dk-gillian.dk
Phone: +45 5190 7883

Fra : TM

Dato : 12-04-02 19:20

Hej Mette

Tak for dine svar, som er meget klare og tydelige )

Jo, begge tøser er i løbetid lige nu, så vi hygger os med kattejammer og så
videre )
Sasja's stemme er dog ikke lige så gennemtrængende som Nikita's, men de kan
høres begge to!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi har tænkt os, at få dem (eller måske bare den ene) parret til september,
og der vil de være omkring 14 måneder, så det er meget passende iflg. din
anbefaling.

Hankat - hmmmm....vi har ikke rigtigt nogen emner endnu, men håber, det
kommer ))...har luftet "sagen" for Lotte, som har anbefalet et par
stykker.

Nej, min mor fik ikke nogen kat, og skal heller ikke have nogen -desværre -
hun er på det sidste blevet meget handicappet pga. gigt, så hun kan
simpelthen ikke klare det....synd ((

Tak igen, Mette ))

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 12-04-02 16:31

Hej Gruppe

Dette er hentet fra www.dyrlaegevagten.com
Neutralisation

Den kønsaktive kat giver ofte problemer for ejer og naboer. Katten har en
stærk kønsdrift.
Strinteri med ildelugtende hankatteurin, højlydt hunkattejammer og
"uønskede" killinger er nogle af de mest velkendte følger af den kønslige
aktivitet.

Kønsdriften kan også give problemer for katten selv.

Når den må dele sit territorium med andre katte, kan det komme til voldsomme
slagsmål med risiko for bidsår, bylder og smitte med livstruende sygdomme
som f.eks. katte-AIDS.

Hankatten neutraliseres ved kastration, hvor begge testikler fjernes ved en
operation.

Hunkatten neutraliseres ved at operere æggestokke og eventuelt livmoder væk.
Dette kaldes også sterilisation.

Ved at lade katten neutralisere opnås de bedste betingelser for et harmonisk
forhold mellem kat og ejer. På grund af færre bidskader mellem kattene,
nedsættes risikoen for smitsomme sygdomme betydeligt.

Hankatten
Ofte anskaffer man sig en killing uden at tænke over, at den hurtigt bliver
voksen. En hankat er kønsmoden allerede i 6-10 måneders alderen, afhængig af
race og årstid. En kønsmoden hankat markerer sin kønsdrift på flere måder:

a.. Den mjaver kraftigt og vedvarende.
b.. Den strinter uden for sin bakke for at markere sit territorium.
c.. Urinen lugter stærkt.
d.. Den strejfer og er ofte væk i flere dage. En omstrejfende kat kommer
lettere til skade, f.eks. trafikuheld.
e.. Slagsmål med andre hankatte om hunkattens gunst, hvilket kan give
bidsår, bylder og sygdomssmitte.
Forsøger man at holde en kønsmoden hankat inde, kan den blive agressiv
overfor ejer og inventar.

Kastration
Når katten kastreres, forsvinder forplantningsevnen og kønsdriften. Ved
operationen, der som regel udføres ambulant, fjernes testiklerne gennem et
eller to små snit i huden. Operationen foregår under bedøvelse og skal
udføres af en dyrlæge.

Katte kan kastreres i alle aldre, når man kan føle testiklerne.

En kastreret kat bliver i reglen mere rolig, opholder sig tættere ved
boligen, bliver hjemme, og knytter sig mere til mennesker, hvorfor der er en
mindre risiko for trafikskader og slagsmål. Derfor vil kastrerede katte ofte
leve et længere liv end ukastrerede katte.

Samtidig holder katten op med at strinte og urinen mister den skarpe lugt.

Hunkatten
Hunkatten kommer sædvanligvis i løbetid første gang, når den er 5-9 måneder
gammel. Om foråret indtræder kønsmodenheden tidligere end den øvrige del af
året. Løbetiden gentager sig hyppigt fra forår til det tidlige efterår. I
hver af disse aktive perioder kommer katten i løbetid flere gange med 2-3
ugers mellemrum, hvor hver løbetid kan vare fra 2-12 dage.

Under løbetiden ændrer hunkatten adfærd:

a.. Den bliver urolig.
b.. Den kommer med klagelyde eller en høj jamren, som tilkalder
hankattene.
c.. Den bliver mere kælen og ruller sig på gulvet.
d.. Den holder halen til siden.
Løbetiden kan undgås ved enten at sterilisere katten eller give den
P-piller.

Sterilisation
Ved sterilisation, som foregår under bedøvelse, opereres æggestokke og
eventuelt livmoderen væk.

Hunkatte kan steriliseres i alle aldre. Undersøgelser peger på, at det ikke
er nødvendigt at afvente, kattens første løbetid.

P-piller
Løbetid og drægtighed kan forebygges ved regelmæssigt at give katten
P-piller. Det skal foregå efter dyrlægens ordination, og som regel er det
nødvendigt at medicinere katten en gang ugenligt hele året.

Ikke alle katte kan tåle P-piller. En del katte kan ændre psyke og blive
agressive eller få ændret adfærd. Bivirkninger i form af sygelige
forandringer i livmoder, æggestokke og mælkekirtler kan ikke udelukkes.

Drægtige katte skal ikke have P-piller, fordi medicinen kan forhindre en
normal

> [...]
>
> Hvad gør I andre opdrættere????????
>
> I må forresten meget gerne kigge forbi vores hjemmeside - og måske skrive

begin 666 spacer.gif
`
end