Macro i Excel 97
Fra : H P Wiehen

Dato : 12-04-02 10:18

Jag har ett Macro i Excel 97 som ser ut som följer:

Kortkommando: Ctrl+v

Range("N323").Select
Selection.Copy
Sheets("2001-2002").Select
ActiveSheet.Paste Link:=True
Sheets("Data").Select
Application.CutCopyMode = False
End Sub

Makrot hämtar en uppgift från N323 på blad 1 och klistrar in den i en cell
på blad 2 i samma arbetsbok. Så långt är allt gott och väl.

Men hur får jag makrot att flytta till nästa rad på blad 1, dvs. N324, när
jag aktiverar det nästa gång med kortkommandot? Det låter inte så svårt, men
jag hittar inget bra sätt att göra det på. Finns det någon därute som har en
lösning?

/hpw

Fra : Mads

Dato : 15-04-02 10:59

"H P Wiehen" <hp.wiehen@swipnet.se> wrote in message
> [...]
men
> jag hittar inget bra sätt att göra det på. Finns det någon därute som har

I word VBA er det muligt at manipulere VBA objektet. Jeg gætter at det også
er muligt i Excel.
I Word kan man bruge følgende:
Application.VBE.VBProjects("Normal").VBComponents("NewMacros").CodeModule.Re
placeLine 2, "I = " & I + 1
til at erstatte en linie med en ny.

Men, men, men det er IMHO ikke tilrådeligt at manipulere med VBA objektet.

Hvorfor ikke bruge noget med ActiveCell til at bestemme hvilken celle der
skal kopieres.
For at flytte til en ny celle mener jeg det er noget med OffSet man skal
bruge.

Mvh Mads