/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Nikon Coolscan - negativer
Fra : Søren Højer Nielsen


Dato : 12-04-02 09:28

Hej, jeg er en lykkelig ejer af en Nikon Coolscan IV ed. Når jeg scanner
(S/H) negativer med Digital ICE viser den i preview billedet somom grafikken
flyder over i hinanden. Uden Digital ICE og billedet i preview vises som det
skal. Mon jeg ikke kan køre Digital ICE med (S/H) negativer ??? Lyder
mærkeligt - eller er der mon andre instillinger???

MVH

Søren H.



 
 
Kenneth Darling Soer~ (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 12-04-02 10:06

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> wrote in
news:3cb698ad$0$97299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hej, jeg er en lykkelig ejer af en Nikon Coolscan IV ed. Når jeg
> scanner (S/H) negativer med Digital ICE viser den i preview billedet
> somom grafikken flyder over i hinanden. Uden Digital ICE og billedet i
> preview vises som det skal. Mon jeg ikke kan køre Digital ICE med (S/H)
> negativer ??? Lyder mærkeligt - eller er der mon andre instillinger???

ICE virker ikke med gammeldags s/h negativer. De nye chromogeniske s/h film
til C-41 fremkaldelse (fx Ilford XP2 super, Kodak T400CN & Portra BW) kan
du godt bruge ICE på.

--
Hilsen
Kenneth


e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Rune Baess (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Rune Baess


Dato : 12-04-02 12:38

> Hej, jeg er en lykkelig ejer af en Nikon Coolscan IV ed. Når jeg scanner
> (S/H) negativer med Digital ICE viser den i preview billedet somom
grafikken
> flyder over i hinanden. Uden Digital ICE og billedet i preview vises som
det
> skal. Mon jeg ikke kan køre Digital ICE med (S/H) negativer ??? Lyder
> mærkeligt - eller er der mon andre instillinger???

Du kan ikke bruge ICE på alm. S/H film, og desuden AGFA Scala.
Pga. sølvrester i emulsionen, tror ICE at filmkornene er støv el. ridser, og
forsøger at køre sin rutine på hele fladen... resultatet kan være en ret
morsom terrazzolignende effekt.
- Så frem med "rubberstamb" og digitizer !!

Rune



Yes-Jes (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Yes-Jes


Dato : 12-04-02 19:32

Jeg scanner S/H som farve negativ uden ICE, og konverter til s/h i photoshop

Jes

"Rune Baess" <rune@(ingenspamtak)baess.dk> skrev i en meddelelse
news:MDzt8.15564$567.865267@news000.worldonline.dk...
> > Hej, jeg er en lykkelig ejer af en Nikon Coolscan IV ed. Når jeg scanner
> > (S/H) negativer med Digital ICE viser den i preview billedet somom
> grafikken
> > flyder over i hinanden. Uden Digital ICE og billedet i preview vises som
> det
> > skal. Mon jeg ikke kan køre Digital ICE med (S/H) negativer ??? Lyder
> > mærkeligt - eller er der mon andre instillinger???
>
> Du kan ikke bruge ICE på alm. S/H film, og desuden AGFA Scala.
> Pga. sølvrester i emulsionen, tror ICE at filmkornene er støv el. ridser,
og
> forsøger at køre sin rutine på hele fladen... resultatet kan være en ret
> morsom terrazzolignende effekt.
> - Så frem med "rubberstamb" og digitizer !!
>
> Rune
>
>



Rune Baess (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Rune Baess


Dato : 12-04-02 20:22


"Yes-Jes" <loekke@hjem.as> wrote
> Jeg scanner S/H som farve negativ uden ICE, og konverter til s/h i
photoshop
>

Personligt scanner jeg S/H negativer som farve/positiv (dias) af 2 årsager:

1) scannesoftwaren kompenserer for den orange maske der er i farvenegativ,
hvilket har en uheldig virkning på den kontrastmæssige balance overall.

2) det dynamiske omfang for S/H negativ er *meget* større end for
farvenegativ, hvilket gør at scanneren sjældent får både gode skygge- og
højlysdetaljer når de scannes som farvenegativ.
Scannes de som positiv, får man "det hele" med, og kan (efter en
invertering) selv bestemme sin gamma og kontrastniveauer med "levels" eller
"curves".
(jo højere kontrast, jo mindre skygge/højlysdetalje, og omvendt)

Jeg vil iøvrigt anbefale at scanne i 16bit/channel (farve), og foretage
ovennævnte justeringer i 16bit-mode inden fotoet konverteres til
8bit/channel, for at undgå "posterizing"-effekt i skygge/højlys. m.m.

Rune




Jens Olsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 13-04-02 00:14

On Fri, 12 Apr 2002 21:21:59 +0200, "Rune Baess"
<rune@(ingenspamtak)baess.dk> wrote:

>
>"Yes-Jes" <loekke@hjem.as> wrote
>> Jeg scanner S/H som farve negativ uden ICE, og konverter til s/h i
>photoshop
>>
>
>Personligt scanner jeg S/H negativer som farve/positiv (dias) af 2 årsager:
>
.......

Du skriver hvorfor du scanner som positiv frem for negativ, men ikke
hvorfor du scanner som farve frem for S/H - hvorfor gør du det? - Det
er måske for at få positivmuligheden?

Jens


Rune Baess (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Rune Baess


Dato : 13-04-02 22:57


"Jens Olsen" <tiljens@ofir.dk> wrote in message
news:3cbb650d.5820368@news.get2net.dk...
> On Fri, 12 Apr 2002 21:21:59 +0200, "Rune Baess"
> <rune@(ingenspamtak)baess.dk> wrote:
>
>
> Du skriver hvorfor du scanner som positiv frem for negativ, men ikke
> hvorfor du scanner som farve frem for S/H - hvorfor gør du det? - Det
> er måske for at få positivmuligheden?

Selvom det drejer sig om en monokrom scanning, så giver en scanning i RGB
indirekte 3 gange så mange bits til at beskrive nuancerne i billedet, (fx.
8bit greyscale vs. 3x8bit RGB).

Ofte afleverer jeg billedet til repro i greyscale, men foretager alligevel
alt mellemliggende digitalbehandling i RGB, det bevarer ganske enkelt flest
detaljer.

Læs evt. mere om fordelene med de mange bits:
http://www.creativepro.com/story/news/7627.html?cprose=I20

Rune




John (14-04-2002)
Kommentar
Fra : John


Dato : 14-04-02 08:19

Og jeg vil gerne føje til, at når du scanner i RGB, har du i Photoshop med
channels mange mange justeringsmuligheder. Muligheder du ikke har, hvis dit
billede er Greyscale.


--
MVH
John K Hansen
dk.fritid.foto@jkhansen.dk
http://80.197.62.254/jkhansen


"Rune Baess" <rune@(ingenspamtak)baess.dk> skrev i en meddelelse
news:2O1u8.22443$567.981298@news000.worldonline.dk...
>
> "Jens Olsen" <tiljens@ofir.dk> wrote in message
> news:3cbb650d.5820368@news.get2net.dk...
> > On Fri, 12 Apr 2002 21:21:59 +0200, "Rune Baess"
> > <rune@(ingenspamtak)baess.dk> wrote:
> >
> >
> > Du skriver hvorfor du scanner som positiv frem for negativ, men ikke
> > hvorfor du scanner som farve frem for S/H - hvorfor gør du det? - Det
> > er måske for at få positivmuligheden?
>
> Selvom det drejer sig om en monokrom scanning, så giver en scanning i RGB
> indirekte 3 gange så mange bits til at beskrive nuancerne i billedet, (fx.
> 8bit greyscale vs. 3x8bit RGB).
>
> Ofte afleverer jeg billedet til repro i greyscale, men foretager alligevel
> alt mellemliggende digitalbehandling i RGB, det bevarer ganske enkelt
flest
> detaljer.
>
> Læs evt. mere om fordelene med de mange bits:
> http://www.creativepro.com/story/news/7627.html?cprose=I20
>
> Rune
>
>
>



Jens Olsen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 14-04-02 10:32

On Sun, 14 Apr 2002 09:18:46 +0200, "John" <hansenj@tdcadsl.dk> wrote:

>Og jeg vil gerne føje til, at når du scanner i RGB, har du i Photoshop med
>channels mange mange justeringsmuligheder. Muligheder du ikke har, hvis dit
>billede er Greyscale.

Det lyder som om jeg må til at lave nogle forsøg via min
Nikon-2000-scanner Nu bruger jeg godt nok "kun" PaintShopPro, men det
kunne måske være forsøget værd.

Mit største problem hvad angår indscanning og efterfølgende
bearbejdning af mine ældre S/H film, er nu filmkornene
(hjemmefremkaldte), hvilket engang imellem får mig til at overveje at
skifte til Nikon-4000, der har et eller andet med at kunne nedtone
korn, men det er jo en hel anden historie.

Jens

Niels Ebbesen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 14-04-02 11:13



Jens Olsen wrote:
>
> .......cut....., hvilket engang imellem får mig til at overveje at
> skifte til Nikon-4000, der har et eller andet med at kunne nedtone
> korn, men det er jo en hel anden historie.


Den funktion er baseret på en svag defucusering, så der ikke stilles
100% skarpt på kornene, det er samme trick som anvendes i en
flatbedscanner, når man vil undgå moré i en reflexscanning, af et trykt
billede, som består af raster punkter.

I PhotoShop kan du opnå samme effekt med filteret "Bluer", men prisen er
også her et tab af skarphed.

--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Jens Olsen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 14-04-02 16:46

>Den funktion er baseret på en svag defucusering, så der ikke stilles
>100% skarpt på kornene, det er samme trick som anvendes i en
>flatbedscanner, når man vil undgå moré i en reflexscanning, af et trykt
>billede, som består af raster punkter.
>
>I PhotoShop kan du opnå samme effekt med filteret "Bluer", men prisen er
>også her et tab af skarphed.

Nåå er det bare det den laver. Så er det da ikke værd at ofre alle de
penge på at udskifte scanneren, hvis det kun er af den grund.

Jens

Rune Baess (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Rune Baess


Dato : 14-04-02 19:11

> Den funktion er baseret på en svag defucusering, så der ikke stilles
> 100% skarpt på kornene, det er samme trick som anvendes i en
> flatbedscanner, når man vil undgå moré i en reflexscanning, af et trykt
> billede, som består af raster punkter.
>
> I PhotoShop kan du opnå samme effekt med filteret "Bluer", men prisen er
> også her et tab af skarphed.

Det er vist noget vås hr. Ebbesen, - "Digital GEM", som det hedder, er en
hel del mere end blot en simpel "blur"-funktion, den indeholder et samspil
med scanneren og nogle ret avancerede algoritmer der bevarer detaljer, men
udjævner korm.

Digital GEM:
http://www.appliedsciencefiction.com/products/gem/

Rune



Niels Ebbesen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 14-04-02 20:26



Rune Baess wrote:

> Det er vist noget vås hr. Ebbesen, - "Digital GEM", som det hedder,
> er en hel del mere end blot en simpel "blur"-funktion, den indeholder
> et samspil med scanneren og nogle ret avancerede algoritmer der
> bevarer detaljer, men udjævner korm.


Det er nok noget du har læst i en reklame for den pågældne scanner, men
uanst hvad de kalder en udjævning af korn / raster, så er der tale om en
process, hvor der tabes noget af skarpheden.

Og det er også meget muligt, at den pågældne scanner har nogle
algoritmer, der er en lille smule mere avancerede end en omgang bluer i
PhotoShop, men jeg nægter at tro på, at de er 5.000 piskeslag bedre.

PS: Jeg har arbejdet på en Crosfield tromlescanner, det er en proff.
high-end scanner til lige omkring en mill. kr., og den har et væld af
sofistikerede funktioner, som gør at man også kan lave gode scanninger
af dårlige originaler, men det kan altså ikke lade sig gøre at sløre
grove korn og samtidigt fastholde skarpheden.

--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste