låse ip til MAC på Cisco 677
Fra : Dennis Bak Andersen

Dato : 12-04-02 08:50

Hej...

Hvordan låser man ip adressen på Cisco677, sådan at man er 100% sikker på at
de samme maskiner altid får tildelt samme ip adresse hver gang??.. Grunden
hertil er, at jeg internt på netværket har en webserver, som er forwarded i
routeren...

Mvh. Dennis...

Fra : Martin Kiefer

Dato : 12-04-02 09:05

"Dennis Bak Andersen" <buhhko@hund.dk> wrote in message
> [...]
> hertil er, at jeg internt på netværket har en webserver, som er forwarded

Eller giver din server en fast ip uden for routerens dhcp område...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-04-02 10:22

"Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk> wrote in

> Eller giver din server en fast ip uden for routerens dhcp område...

Hvorfor udenfor DCHP-scope'et?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-02 10:40

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
> "Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk> wrote in

> Hvorfor udenfor DCHP-scope'et?

For at være hel sikker på C677'eren ikke tildeler den IP adresse til en
anden PC pludselig?

/Dennis

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-04-02 10:48

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in

> For at være hel sikker på C677'eren ikke tildeler den IP adresse til en
> anden PC pludselig?

Det gør den ikke.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-02 11:12

> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in

> Det gør den ikke.

Hvad ør dig så sikker på det?
Hvis den pågældende web maskine er slukket og den ip maskine havde ligger
indefor DHCP scopet vil den da bare tage denne adresse
Jeg kan ikke huske hvad lease time er som standard men den er ikke ret høj
(10minutter eller sådan noget?)
Så er maskinen slukket vil ip-adressen blive tildelt til en anden pc.

/Dennis

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-04-02 11:17

> [...]
> ligger indefor DHCP scopet vil den da bare tage denne adresse
> Jeg kan ikke huske hvad lease time er som standard men den er ikke ret

Det er så korrekt.

> Så er maskinen slukket vil ip-adressen blive tildelt til en anden pc.

Så fremt at der bootes en anden maskine i det tidsrum hans webserver er
nede.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-04-02 10:21

> [...]

> Hvordan låser man ip adressen på Cisco677, sådan at man er 100% sikker
> på at de samme maskiner altid får tildelt samme ip adresse hver

Ikke muligt.

Grunden hertil er, at jeg internt på netværket har en
> webserver, som er forwarded i routeren...

Specificér en fast IP-adresse på din webserver.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 12-04-02 10:49

> "Dennis Bak Andersen" <buhhko@hund.dk> wrote in

Særdeles muligt.

Der er en mulighed for at exclude nogle IP-adresser i DHCP'ens scope.

De bliver så ikke tildelt. Gateway, server, switch osv. kan så blive
tildelt
disse adresser.

Hvis adr. er udenfor scope risikerer du at de andre ikke kan se den.

Den faste adr. tildeles naturligvis som sædvanligt. Samme netmaske og
gateway
som DHCP'ens.

Carsten Nielsen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-04-02 10:54

"Carsten Nielsen" <carsten_niel@hotmail.com> wrote in

> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message

Nej han gjorde ikke.

Tjek lige <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

> Særdeles muligt.

Ja.

> Der er en mulighed for at exclude nogle IP-adresser i DHCP'ens scope.

Unødvendigt. Routeren kan godt finde ud af ikke at tildele en IP-adresse
der allerede er på netværket.

> Hvis adr. er udenfor scope risikerer du at de andre ikke kan se den.

Hvis du definerer et DHCP-scope kan du sagtens tildele faste IP-adresser
uden for dette scope og hvor maskinerne stadig er på samme net.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 12-04-02 11:23

"Carsten Nielsen" <carsten_niel@hotmail.com> wrote in message

> Hvis adr. er udenfor scope risikerer du at de andre ikke kan se den.

Vrøvl.

Jeg tror, du tænker på netmasker.

/j