MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
USB mystik
Fra : Ingolf

Dato : 11-04-02 22:32

Hej

Min computer har 2 USB porte. Her har jeg 2 webcams, de virker fint.
(Begge kameraer modtager strøm gennem usb kabel)

Jeg har en printer af typen Lexmark Z12. Hertil fulgte der
1 USB kabel.
1 Strømforsyning
1 Parrallelkabel.
(disse tre ting er som regel standardudstyr for alle printertyper)

Såvidt jeg ved er det eneste nødvendige USB kablet, da det både overfører
strøm og data, right ?

Jeg tilslutter derfor USB kablet som det eneste, hvilket resultere i en død
printer. (ingen kameraer tilsluttet heller)

Så jeg sætter strømforsyning til printeren, sammen med USB. Nu tænder
printer, men windows kan ikke finde den.
Så sætter jeg parrallel kabel til, og nu kan windows finde printeren.

Jeg fjerner USB kablet for at se om det er nødvendigt, og kan bekræfte at
jeg stadig kan bruge printer normalt.
.... hvad skal jeg så med USB kablet ?

Jeg benytter WinXP, men resultatet er det samme på win98 og winme.

Fra : Ingolf

Dato : 11-04-02 22:34

PS, har også prøvet med USB og strømforsyning alene, men så kan windows ikke
finde printeren.

Fra : Shere_Khan

Dato : 11-04-02 22:56

når du bruger USB så skal du installerer diverse software INDEN du
tilslutter hardware

Fra : Ingolf

Dato : 12-04-02 18:16

"Shere_Khan" <Herfoelge@andersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> når du bruger USB så skal du installerer diverse software INDEN du
> tilslutter hardware

Ja det er jeg klar over, men da det er XP, kræves disse drivere ikke. Jeg
checkede producentens hjemmeside, og her fandtes der kun USB drivere til
alle OS, undtagen XP.

Men er det korrekt, at et USBkabel burde være nok ?

Fra : Shere_Khan

Dato : 12-04-02 18:40

Jeg tvivler på at du kan levere strøm nok til din printer gennem usb, jeg
har en epson printer hvor der kun er usb og strømstik og jeg har strøm på
via stikkontakten.

At xp ikke behøver diverse driver er ikke helt sandt, for hvordan kan
Microsoft have driver til alt der er blevet lavet i hele verden.

Jeg køre selv med xp pro og jeg har installeret driverne til min printer,
du kan bruge den driver til Windows 2000 i 95 % af gangene.

Fra : Ingolf

Dato : 12-04-02 18:48

> Jeg tvivler på at du kan levere strøm nok til din printer gennem usb, jeg
> har en epson printer hvor der kun er usb og strømstik og jeg har strøm på
> via stikkontakten.

Det mente jeg også.

> At xp ikke behøver diverse driver er ikke helt sandt, for hvordan kan
> Microsoft have driver til alt der er blevet lavet i hele verden.

Nej, det jeg mente var en USB driver... den fandtes ikke til XP.. men til
win2000. Det kunne være jeg skulle prøve det.

> Jeg køre selv med xp pro og jeg har installeret driverne til min printer,
> du kan bruge den driver til Windows 2000 i 95 % af gangene.

Takker for det.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-04-02 13:59

> [...]
> (disse tre ting er som regel standardudstyr for alle printertyper)
>
> Såvidt jeg ved er det eneste nødvendige USB kablet, da det både overfører

Nej. Der findes enkelte ting som kan nøjes med den strøm, som usb porten kan
levere, men når der følger en strømforsyning med, kan du roligt regne med,
at den også skal bruges. Jeg har set modem og scannere køre på usb port
alene.
Har du i øvrigt læst vejledningen til printeren?

> [...]
> printer, men windows kan ikke finde den.
> Så sætter jeg parrallel kabel til, og nu kan windows finde printeren.

Jeg kender ikke Lexmark, men f.eks. mange HP printere skal ved brug af usb
porten sættes op på en bestemt måde. De fleste jeg har set går ud på, at man
først SKAL installere printersoftwaren. Derefter sætter man strøm til
printeren og sætter usb stikket i. Så dukker den op med, at den har fundet
ny hardware osv og så kører det selv.
Det burde ikke være nødvendigt med yderligere usb drivere til windows, når
du har konstateret at portene virker til dine webcams.

> Jeg fjerner USB kablet for at se om det er nødvendigt, og kan bekræfte at
> jeg stadig kan bruge printer normalt.
> ... hvad skal jeg så med USB kablet ?
>
> Jeg benytter WinXP, men resultatet er det samme på win98 og winme.

Man vælger enten at bruge usb kablet eller parallel kablet og følger
printerens vejledning for, hvordan man installerer.
Hvis du kun har 2 usb porte og bruger dem til dine webcams, kan du roligt
fortsætte med printeren på parallel, idet du ellers skal købe en usb hup for
at få flere porte ledige.
Den printer ligegodt uanset hvilken slags port du bruger.

Kurt

Fra : Ingolf

Dato : 13-04-02 19:01

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message

> [...]
> alene.
> Har du i øvrigt læst vejledningen til printeren?

Øhh ja.
http://www.lexmark.com/publications/pdfs/z12/enSetup.pdf
Og i den er der en tegning, hvor der vises at kun USB kablet, og
strømforsyning er nødvendig. Men jeg kan stadig ikke se printeren fra
windows.. den søger men finder intet. Min svoger som bor i Sverige har samme
problem. Det er en anden type printer (HP), og her tilsluttes strøm, og USB,
men der er ingen kontakt til printeren. Begge OS er WinXP. Også forsøgt med
WinME, men heller ikke der er der kontakt til printeren. Det er først når
parrallelkablet sættes til, at der er kontakt.. og det undrer mig at det
sker på 2 computere med 100% USB understøttelse.
(Læg iøvrigt mærke til at der intet står om parrallelkablet, men der på
bagsiden af printeren findes et stik til det)

Kan det tænkes at det er bios der laver ballade, og evt hvor? Jeg har
checket at alt med USB er default og tændt.
(Bios er nyeste version.)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-04-02 23:36

> [...]
>
> Kan det tænkes at det er bios der laver ballade, og evt hvor? Jeg har
> checket at alt med USB er default og tændt.

Den kan være svær at greje, da man lettere kunne se efter fejl med
computeren foran sig.
Men følgende skal være checket:
At usb er enablet i bios.
At både usb host controller og root hub er installeret og virker - kan ses i
enhedshåndtering.
Dernæst har jeg besøgt Lexmark og fundet ud af følgende:
Der er ingen xp driver på den cd/diskette, som fulgte med printeren. Der
skulle ligge en driver til printeren på win xp cd.en, og den skulle virke.
Ellers kan man hos Lexmark downloade en xp driver, som dog kun findes i en
engelsk version.
Vejledningen til installation af driveren ser således ud:
Instructions for installing in Windows XP

1.) Save the Lexmark driver file to your computer (Desktop is
recommended)

2.) A.) Double-Click the downloaded file on your computer to expand
it. Choose Unzip to unzip the file to the C:\LxkZxx directory (where xx is
the model number of your printer).

B.) Depending on your computer setup, choose:

1. Click Start, Settings, Printers, Add Printer.

-OR-

2. Click Start, Control Panel, Printers and Other Hardware, Add a Printer.

C.) Follow the instructions on the screen. When asked to select the
manufacturer and model of your printer click the 'Have Disk' button.

D.) Click the Browse button and go to the folder where you expanded the
downloaded file (the default is C:\LXKZxx). Choose Open, then OK.

E.) Lexmark Zxx Color Jetprinter should appear. Choose Next. Follow the
on-screen instructions.

F.) If you are prompted to Replace or Keep Existing Driver, choose Replace.

G.) When asked if you wish to print a Test Page, choose No.

H.) If you receive a warning message that the printer hasn't passed Windows
Logo testing, choose Continue Anyway. Your Lexmark Printer has been
thoroughly tested and is fully compatible with Windows XP.

The Lexmark Zxx Color Jetprinter is now ready to print!

Med hensyn til din svoger - tja, jeg har installeret mange forskellige hp
printere og ikke haft problemer med nogen af dem, men jeg checker altid
først for den sidste nye driver og læser deres vejledning både forfra og
bagfra inden jeg går i gang, samtidig med at jeg fjerner evt. eksisterende
drivere, inden jeg påbegynder nyinstallering.

Kurt