Anker
Fra : Rix

Dato : 11-04-02 20:47

Hej alle
Jeg har dette udemærkede Danforth på ca 15-20 kg. Det kan med lethed holde
min spækhugger(2300 kg), men er så fandens uhåndterligt. Jeg har også et
7,5kg Bruceanker som jeg har mistet tilliden til efter et det har sluppet 2
gange. Den ene gang med en tur på klipperne i skærgården til følge. Jeg
overvejer at købe et plovanker og ville egentligt gerne høste lidt af jeres
erfaringer her i gruppen. Hvilket anker kan I anbefale??
mvh Johnny

Fra : Peter

Dato : 12-04-02 00:08

"Rix" <Rix@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeres
> erfaringer her i gruppen. Hvilket anker kan I anbefale??

- - - -

Med start den 22.1. var der en lang række indlæg om ankre. Du kan sikkert
finde noget interessant der.
(Men jeg kan nu godt forstå, hvis et 15-20 kg's Danforth holder bedre end et
7,5 kg Bruce).

Du kan læse en ankertest på linket her:
http://www.bulwaggaanchors.com/multimedia/practical_sail_pdf_Jan_01.pdf

Mvh., Peter

Fra : Rix

Dato : 12-04-02 12:04

> Med start den 22.1. var der en lang række indlæg om ankre. Du kan sikkert
> finde noget interessant der.

Tak for henvisningen til tråden. Meget klogere blev jeg nu ikke, men der
findes åbenbart et dansk superanker.

Tak for linket
mvh Johnny

http://www.bulwaggaanchors.com/multimedia/practical_sail_pdf_Jan_01.pdf

Fra : Peter

Dato : 12-04-02 14:28

> [...]
- - - - - -
> Tak for henvisningen til tråden. Meget klogere blev jeg nu ikke, men der
> findes åbenbart et dansk superanker.
>
> Tak for linket
> mvh Johnny

- - - - -

Ja, ankre og ankring er skam noget der kan bringe holdninger frem - hver har
tilsyneladende sin. Jeg tror dog, at der blandt erfarne sejlere er
nogenlunde enighed om, at ankre og bundforhold hører sammen. Der er mig
bekendt ikke et anker der er overlegent på alle bundforhold.

Mht. dine egne oplevelser, skulle et Bruce anker på 7,5 kg da nok kunne
holde en Spækhugger på f.eks. sandbund, (forudsat at det er brugt efter
forskrifterne), hvorimod det på klippegrund i skærgården næppe har megen
effekt.

Det er ofte overset, at et anker skal "sættes" ordentligt, - ellers kan man
ikke stole på det holder.

Selv har jeg et Bruce- og et Fortress anker, og de har begge virket
upåklageligt i praksis.

Det danske "superanker" er vi flere der venter på at se, og konstruktøren
har lovet at vende tilbage i gruppen, når han har et klar.

Mvh., Peter

Fra : Ole Og Bodil Bang Mo~

Dato : 12-04-02 20:35

Prøv et Sea Grib på 10 kg. Det har altid holdt vores Spækhugger.Samme anker
har vist sig at være for småt til vores Grinde. Her har vi tyet til et
originalt 8 kg. Danforth med kæde og blytov. Se iøvrigt bogen "Naturhavne og
ankerpladser" af Jan Ebert. Bogen indeholder en afprøvning af de mest
almindelige ankre. Ole