Epirb
Fra : kim wermus

Dato : 11-04-02 19:56

Enhver der skal bare en lille smule længere væk fra kysten, end en passage
af køge bugt bringer en, bør investre i en EPIRB.
Det er en virkelig effektiv måde at afgive en nødmelding på.

Men inden en så havregrøds krævende investering, melder der sig naturligt
nogle spørgsmål.

Hvilken type Epirb er den bedste/billigste?
Skal man ha´cospar/sarsat eller inmarsat-c?
Hvorfor er der så få Inmarsat-c EPIRB´er på markedet?
Hvordan indkøber man EPIRB billigst. DK/udland ?

Jeg hidkalder jer alle gode news orakler,- og håber i vil give jert besyv,-
øse af jer erfaring.

Mvh
S/Y EPOKE
K.Wermus

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 11-04-02 20:48

On 11 Apr 2002 18:56:07 GMT, kim wermus <Wermus@(away)Wermus.dk>
wrote:

> [...]
>Hvordan indkøber man EPIRB billigst. DK/udland ?
>
>Jeg hidkalder jer alle gode news orakler,- og håber i vil give jert besyv,-

???? ja for mig er det sort snak

Hilsen Bjarne

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-04-02 21:05

magen til sludder skal man lede længe efter. Bliv dog i land.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-04-02 21:29

Og når vi så har investeret i en EPIRB skal vi også huske dåsemad til 14
dage, 250 liter drikkevand, ekstra sejl, 200 liter diesel og en masse
solcreme.

Kattegat, Storebælt og Øresund skal man ikke kimse ad - Det kan da i
ALLERHØJESTE grad være en farefuld færd...

....eller også kunne man tage mobiltelefonen med, den rækker trods alt hele
vejen... ..

/Lasse

Fra : Peter

Dato : 12-04-02 00:16

> [...]
> Hvordan indkøber man EPIRB billigst. DK/udland ?
>
> Jeg hidkalder jer alle gode news orakler,- og håber i vil give jert

- - - -

EPIRB er måske ikke det allermest nødvendige udstyr til sejlads i indre
danske farvande, men jeg ved da butikken i Lynettehavnen sælger nogen til
rimelige priser.

Mvh., Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-02 07:32

--> danske farvande, men jeg ved da butikken i Lynettehavnen sælger nogen
til
> rimelige priser.
> Mvh., Peter

Nej Nej og Naaaiiii!

Det er Sejlklubben Lynetten, men Margretheholm Havn.

Lynettehavnen er den havn, som ligger for enden af Refshalevej, ude ved
Lynettefortet.

Claus

Fra : Peter

Dato : 12-04-02 10:10

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er Sejlklubben Lynetten, men Margretheholm Havn.
>
> Lynettehavnen er den havn, som ligger for enden af Refshalevej, ude ved

- - - -

Tak til Claus, det var jeg ikke lige opmærksom på.

Mvh., Peter

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 07:36

Nu var det med "passage af Køge bugt" ikke voldsomt bogstaveligt ment...!

Det er udtryk for, at jeg ikke mener, at man behøver at krydse atlanten for
at investere i en EPIRB.
Hvis man vil mere end at liste langs kysten, på dags sejladser,- Hvis man
vil krydse hav uden at krybe i havn hver nat,- så syntes jeg at EPIRB´en er
et dyrt men effektivt stykke rednings materiel.
Når der udbryder brand i båden, er det komplet ligegyldigt om du ligger
midt på atlanten eller midt i østersøen,- du vil bare gerne have hjælp! Og
det vil dine børn/børnebørn/kæreste/besætning også!
Hvis man kan finde pengene, så syntes jeg at denne type redningsmateriel er
et af den teknologiske verdens små vidundere.

Der er ingen grund til at spilde båndbredde på at fortælle hvor lidt man
fatter. jeg ønsker kommentarer fra sejlere der ved hvad de taler om og som
evt. har erfaring med EPIRB indkøb. Hvis man er på bar bund og nysgerrig,
foreslår jeg en Google søgning! Eller et VHS/SRC kursus!

Og til slut til Peter: Tak for et relevant svar. Jeg er klar over at EPiRB
kan købes hos div. marine udstyrs forhandlere,- men jeg er ude efter en
alternativ og billigere handel.

Mvh
S/Y EPOKE
K.WERMUS

kim wermus <Wermus@(away)Wermus.dk> wrote in

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-04-02 17:50

Kære Kim

Når man starter med at komme med udtalelse " Enhver der skal bare en lille
smule længere væk fra kysten, end en passage af køge bugt bringer en, bør
invistere i en EPIRB " så må men regne med at få lidt igen. Jeg er da ked
at du ikke har båndbredde til at modtage andres mening om hvad man bør.
Sikkerhed om bor er jo noget vi alle går og tænker på, men sikkerhed starter
ikke med en EPIRB. Det tror jeg godt du ved, hvis du er en rimelig habil
sejler. Uanset hvilken former for kommunikationsudstyr jeg finder på at
putte i min båd, må det første være, at jeg har det man skal bruge, så man
kan klare sig selv.

En lille historie " Jeg havde en længere snak med en fin mand på Malta om
sikkerhed om bor. Han mente at det var uforsvarligt at sejle ud uden
redningsflåde. Den kunne han jo også have ret i. Da jeg så fik en lille
rundvisning i hans båd, bliv jeg rystet, da jeg så at hans gasflaske lå og
flød ved siden af hans motor med en almindelig vandslange som føde slange"
jeg var rystet, men kunne godt forstå hvorfor at han mente at en
redningsflåde var helt nødvendig. ( hvis han nogensinde ville nå at smide
den i vandet)

Man kan undre sig over at grundstødning er ved at blive den mest almindelige
skade i dette land inden for de sidste 5 år. Og så er vi tilbage til alt det
isenkram vi putter i båden. Når Pantenius ligefrem bliver nød til at
opfordre folk til at købe rigtige søkort er der noget helt galt. Det er i
samme periode at vi alle har fået GPS og DVS. kortplotter. Og så har jeg
meget svært ved at se hvad en EPIRB og natsejllads har med hinanden at gøre.
Jeg har ikke set de EPIRB der kan hjælpe mig med at navigere om natten. Så
hvis DU føler dig mere sikker ved at have en EPIRB så synes jeg at du skal
købe en, men lad os andre selv vælge hvad vi mener er det rigtige.

Hvis du har lidt humor ( og det håber jeg du har ) skulle du tage en tur på
biblioteket og låne Tage Foss's bog om at sejle. Han har nogle meget fine
betrækninger om sikkerhed om bor.

Nu håber jeg ikke at jeg har taget for meget af din smalle båndbredde med
denne smøre og jeg håber ikke at du nogen sinde få brug for et bruge den
EPIRB. Og så lader det jo til at du godt ved hvad der er vær at vide om en
EPIRB. God vind

Lars Bonde

Fra : cbatskaw

Dato : 12-04-02 09:01

Nu er det jo lidt et spørgsmål, hvor langt væk, du egentlig agter dig.
Hvis vi snakker om Køge Bugt, kan en EPIRB nok være i overkanten - hvis det
skal være, vil en VHF/DSC-type være rigeligt og måske vil en SART i
virkeligheden kunne klare sagen.
Hvis du skal noget længere væk, skal du overveje om du skal nord for 70
grader nord eller syd for 70 grader syd - hvis du skal det (polarsejlads),
skal du have en cospas/sarsat-type, da inmarsat ikke kan "se" længere op
eller ned, end til 70 grader.
Inden for 70-graders grænsen kan du have en inmarsat-epirb, men den har den
hage, at den på en eller anden måde skal have den sidst opdaterede position
med sig, hvis du vil have nogen til at finde dig - den skal altså enten
fodres med et gps-signal, have en indbygget gps, eller der skal tastes
manuelt. Desuden er denne type ikke just den billigste.
Summa summarum : det snu er nok at anskaffe en cospas/sarsat epirb, da den
ikke kræver input - satelliterne finder den vha doppler-metoden
(frekvensskift omkring basis 406 MHz) og du bliver fundet på max 90
minutter, som er den tid det tager hver satellit at komme en tur rundt (lidt
teoretisk).
Disse er heller ikke så vanvittigt dyre, men du skal nok ikke regne med at
finde mange brugte på markedet - prøv eventuelt i Grenå, hvor der hugges en
hel del fiskeskibe og mindre handelsskibe op.
Til sidst må man beklage de mildest talt knap så begavede svar, dit indlæg
affødte - beklageligt, at der stadig ikke er uddannelseskrav til sejlere her
til lands, så vi skal trækkes med sådanne småt eller alternativt begavede
stupidos.

Held & lykke med anskaffelse af EPIRB - håber ikke, du får brug for den....

MVH

CB

kim wermus <Wermus@(away)Wermus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91EDD4F8AFD5AManufakturvarer@193.88.15.201...

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 12-04-02 10:41

On Fri, 12 Apr 2002 10:00:45 +0200, "cbatskaw" <noone@nowhere> wrote:

> [...]
>stupidos.
>
>Held & lykke med anskaffelse af EPIRB - håber ikke, du får brug for den....

Hvad er det for en holdning at have, dk.fritid.sejlads er som navnet
antyder en nyhedsgruppe for ALLE fritidsejlere vel ikke kun for dem
med "Styrebrev", fordi man er nybegynder er det vel ikke ens betydende
med at man er SMÅT ELLER ALTERNATIVT BEGAVEDE/DUM.

Hvis man fatter interesse for fritidssejlads er det vel meget naturlig
at man først søger viden om emnet, har man tilmed en internetopkobling
er der sikkert store chancer for at man vil "havne" i netop
dk.fritids.sejlads for herigennem at komme i kontakt med de måske mere
erfarne fritidssejlere, det fine ved sådan en nyhedsgruppe, syntes
jeg, er at man kan stille "dumme/mindre begavede" (ikke frække og
ubehøvlede) spørgsmål og så håbe på at der er en mere erfaren
fritidssejler der vil øse at sin viden.

Så CB øs af din viden i steden for at udgyde dit knap så begavede syn
på dine medmennesker, eller surf over i en anden nyhedsgruppe.

CB hva' betyder det )))

Venlig Hilsen Bjarne

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 11:13

Bjarne
Principielt er jeg enig med dig i dine synspunkter og det er jeg såmænd ret
sikker på at CB også er
Men jeg syntes ikke at et indlæg som udelukkende indeholder:"???? ja for
mig er det sort snak" opfordre mere erfarne sejlere til at oplyse dig!

Mvh
K.Wermus

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 10:54

Hej CB

> [...]
> Hvis vi snakker om Køge Bugt, kan en EPIRB nok være i overkanten -
> hvis det skal være, vil en VHF/DSC-type være rigeligt og måske vil en

I år går turen til Spanien.

> [...]
> bliver fundet på max 90 minutter, som er den tid det tager hver
> satellit at komme en tur rundt (lidt teoretisk).

Jeg tror at jeg, uanset om valget falder på cospar/sarsat eller inmarsat,
vil vælge den udgave som har en indbygget GPS. Disse typer koster godt nok
en anelse mere (i området 2000,-) men jeg syntes at pengene er godt givet
ud i form af hurtig responstid. Jeg mener at have læst at det kan tage op
til fire timer alene at modtage alarmen via 406 mHz og polare satelitter.
De nye Gps modeller går via geostationære satelitter og alarmen er
tilnærmelsesvis øjeblikkelig.

> Disse er heller ikke så vanvittigt dyre, men du skal nok ikke regne
> med at finde mange brugte på markedet - prøv eventuelt i Grenå, hvor
> der hugges en hel del fiskeskibe og mindre handelsskibe op.

Lyder spændende...... Har du nogen ide om hvem der forestår ophugningen?

> [...]
> indlæg affødte - beklageligt, at der stadig ikke er uddannelseskrav
> til sejlere her til lands, så vi skal trækkes med sådanne småt eller

Den største gene ved nettet, er baggrunds støjen.

Mvh
K.Wermus
Ansø 42

Fra : Alis og Michael

Dato : 12-04-02 09:03

"kim wermus" <Wermus@(away)Wermus.dk> wrote in message
> Hvilken type Epirb er den bedste/billigste?
> Skal man ha´cospar/sarsat eller inmarsat-c?
> Hvorfor er der så få Inmarsat-c EPIRB´er på markedet?

Grunden til at der ikke er mange der bruger en sat-C epirb er nok at det
mest anvendte i handelsflåden er cospas/sarsat. Det er jo med til at gøre
det hele lidt billigere i produktion.
Jeg mener dog at have hørt noget om en "lille" epirb der var bedre egnet til
lystbåde fordi den er billigere. men et stort minus er at den kun virker når
satelitten har direkte kontakt til en jordstation. De "store" epirber bruger
lagerfunktionen i satelitten og kan dermed bruges næsten overalt.
Jeg kan ikke huske mere om de "små" epirber men det kan da være der er nogle
andre der ved mere om det.

Du bør måske også have med i dine overvejelser at epirben ikke giver en
øjeblikkelig alarm men at der kan gå op til et par timer før alarmen bliver
modtaget. du kan læse mere om systemet på http://www.cospas-sarsat.org/

Personligt ville jeg nok investere i en god vhf med dsc og hvis jeg skulle
på lidt længere ture også en mf-radio med dsc. Fordelen er at når jeg
trykker på alarmknappen går der et par sekunder hvorefter alarmerne begynder
at hyle hos alt og alle inden for rækkevidde. Det er måske "overkill" at
alarmere alle men det skulle sikre at der var nogen der hørte OG reagerede
på alarmen.
Prisen ved jeg ikke så meget om men prøv og kig på de store fabrikanters
hjemmeside, mon ikke de kommer med priser der?.
Til sidst er der jo også den fordel at du kan bruge udstyret til meget andet
end "bare at hænge til pynt".

Med venlig hilsen

Michael

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 11:55

Hej Michael

> Grunden til at der ikke er mange der bruger en sat-C epirb er nok at
> det
> mest anvendte i handelsflåden er cospas/sarsat. Det er jo med til at
> gøre det hele lidt billigere i produktion.

Du har formodentligt en pointe der.

> [...]
> en øjeblikkelig alarm men at der kan gå op til et par timer før
> alarmen bliver modtaget. du kan læse mere om systemet på

Hvis man vælger en model med indbygget GPS,der sender til geostationære
satelitter skulle responsen nærmest være øjeblikkelig.

> [...]
> skulle på lidt længere ture også en mf-radio med dsc.
> Til sidst er der jo også den fordel at du kan bruge udstyret til meget

Sandt nok. Der er bare to ting der taler imod MF. Dels de ca. 25.000 som
jeg bilder mig ind at apperatet alene koster. Dertil kommer isoleret
stag,jording mv.
Og, måske vigtigere,- det er ikke alle nødsituationer der tillader at man
står om læ, og roder med sin radio. Brand f.eks. gør det vanskeligt.
Ydermere er man stærkt afhængig af at fartøjets accumulatorer er
funktionelle. Vand indtrængen kan hurtigt lægge batterier døde.

Mvh
K.Wermus

Fra : Alis og Michael

Dato : 13-04-02 08:59

> [...]
> Ydermere er man stærkt afhængig af at fartøjets accumulatorer er
> funktionelle. Vand indtrængen kan hurtigt lægge batterier døde.

Hej Kim.

Mon ikke man kan finde en lidt billigere model f.eks. hos huggeren i Grenå.
Der kan man sikkert også få antenner og andet der hører til.

Hvis du har mf-dsc skal du bare trykke på to knapper samtidig og alarmen er
på vej inden for et par sekunder. Forbinder du den med en gps får alle
samtidig din position. Det er også muligt at få en seperat alarmknap til
nogle modeller. Den kan man så placere hensigtsmæssigt og et tryk på knappen
og alle ved det.

Du har ret i at det selvfølgelig kræver et batteri der virker men det gør en
vhf-dsc også.

Som ekstra sikkerhed kan du jo investere i en sart som en anden foreslog. Er
der lidt trafik er gode chancer for at blive fundet rimelig hurtigt, især i
kombination med dsc.

Med venlig hilsen

Michael Larsen

Fra : Ivar Holm

Dato : 12-04-02 13:12

Hej Kim.

Forårets store salgsvare her på Bornholm har været GSM - telefoner, EPIRB,
SART, Navtex og Radioer med DSC. Dette skyldes, at vore fiskefartøjer har
skulle opfylde GMDSS-regulativet fra 1. februar.

Dette gælder for alle kuttere med fartstílladelse uden for A1 område. Da der
er et område i Østersøen der ikke er VHF-dækket, har Søfartsstyrelsen valgt
at administrere ud fra en 20 sømil grænse.

Foruden nyanskaffelser har fiskerne måtte udskifte en del radioudstyr, og de
har måtte på kursus for at få GMDSS-certifikater.

Den mest benyttede EPIRB i den lokale flåde er af mærket McMurdo. Det er en
fiks lille sag.

Selv i Køge bugt har EPIRB sin berigtigelse. Under montering af en "
Free-float Epirb" på et skib i Rønne havn blev der fejlagtigt sluppet et
signal ud. Efter få minutter ringe marinedistriktet op og bad om at få
udsendelsen stoppet. Vagthavende påstod, at han på positionen kunne se ved
hvilken kaj skibet lå fortøjet.

Jeg går ud fra, at du har VHF. Dernæst er EPIRB en ganske fornuftig ting.
Der er ingen sprogforbistring eller problemer med dækningsområdet med EPIRB.

Mobiltelefoner har aldrig været en del af skibes sikkerhedsudstyr. Især
efter GSM er rækkevidden helt til grin, men i havn er det vel OK, hvis der
skal bestilles pizza.

Ivar Holm

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 17:24

Tak for indlæget Ivar

Ved du hvor fiskerne sætter deres brugte elektroniske grej til salg??
Jeg har kigget i "ship ohøj" men ikke rigtigt fundet noget )

Mvh.
K.Wermus
S/Y EPOKE

Fra : Ivar Holm

Dato : 12-04-02 20:27

Ja, for tiden går der en masse fartøjer til ophugning i Grenå. Jeg tror ikke
du finder EPIRB der - det er for nyt. Prøv www.fornaes.dk.

Ivar Holm

Fra : @ndersson

Dato : 12-04-02 21:17

Hej Alle

Er der ikke iblandt jer alle en barmhjertig sjæl der vil forklarer mig hvad
en Epirb er..

Jeg har dog fundet ud af at det er en sikkerheds dims man kan trykke på i en
havn og så blive ringet op og få en balle..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn, der blæser rundt i Køge bugt.

Fra : kim wermus

Dato : 12-04-02 21:51

Hej Andy

Her kommer den helt korte forklaring på hvad en EPIRB er.

En Epirb er en lille (ca. madkasse stor) elektronisk indretning.
Når denne indretning bliver aktiveret, enten ved at du trykker på den røde
knap eller ved at skibet synker, sender den via satelit en nødmelding til
sø-redningstjenesten. Denne melding indeholder skibets navn samt position.

Epirb´en har sin berettigelse når man bevæger sig uden for VHF dækning.

Nu til dags, er den obligatorisk på alle erhvervs fartøjer der bevæger sig
uden for "kyst nært" område.

Hvad sejler du i når du kaster dig rundt i det farvand vi andre forsøger at
slippe bort fra? )

Og har du en VHF ombord?

Mvh
K.Wermus
Ansø 42

Ps. ovenstående EPIRB forklaring er en lidt fri fortolkning. For at gøre
det nemt at forstå.

Fra : @ndersson

Dato : 12-04-02 22:43

> [...]
>
> Nu til dags, er den obligatorisk på alle erhvervs fartøjer der bevæger sig

Tak for den fine forklaring.!

> Hvad sejler du i når du kaster dig rundt i det farvand vi andre forsøger
at
> slippe bort fra? )

en 6 meter Jeanneu Flirt Quilard med en "buk dig lige og kravl rundt" kahyt
med 4 sovepladser og et enkelt gasblus.

> Og har du en VHF ombord?

Til at fortælle at jeg/vi er forsinket har jeg min GSM mobilos og nødudstyr
ud over jakker med opdriftmiddel, selvoppustlige redingveste og div.
nødraketter og røgrør...

Og du behøver ikke at fortælle mig at jeg skal haven VHF, jeg ved det godt
men har ikke taget kursus endnu (har dulighedsbevis)

> Mvh
> K.Wermus
> Ansø 42
>
> Ps. ovenstående EPIRB forklaring er en lidt fri fortolkning. For at gøre
> det nemt at forstå.

Det lykkedes..... Tak

Hilsen

Andy

En glad og lidt klogere sejler fra Brøndby Havn (14 minutter fra
Rådhuspladsen... i bil)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-04-02 22:40

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har dog fundet ud af at det er en sikkerheds dims man kan trykke på i
en
> havn og så blive ringet op og få en balle..

ROTFL

--
mvh, Peter Ingsø Laursen
Biaca28 / Sejlklubben Sundet / Svanemøllen