Undervisning til duelighedsproeven ??
Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 11-04-02 11:51

Hej

Hvor er det billigst at faa undervisning til duelighedsproeven? Jeg saa et
kursus til omkring 4500 kr. Men kan det ikke goeres billigere end det? Evt.
aftenskole eller noget i den stil.

\Niels

Fra : Peter

Dato : 11-04-02 14:15

"Niels Sandholt Busch" <niels@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det billigst at faa undervisning til duelighedsproeven? Jeg saa et
> kursus til omkring 4500 kr. Men kan det ikke goeres billigere end det?
> [...]

- - - -

Det kan sikkert gøres på aftenskole, men egentlig skriver jeg for at gøre
dig opmærksom på, at flere sejlklubber tilbyder såvel teoretisk- som
praktisk undervisning til duelighedsprøven. (Og til en noget anden pris).

Mvh., Peter

Fra : Søren Badstue

Dato : 11-04-02 17:43

> [...]
>
> Hvor er det billigst at faa undervisning til duelighedsproeven? Jeg saa et
> kursus til omkring 4500 kr. Men kan det ikke goeres billigere end det?

Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men som Peter også skriver, kan du høre
din nærmeste sejlklub...
Her kan du se priserne i een sejlklub. Så har du noget at sammenligne med.

mvh
Søren Badstue

Fra : @ndersson

Dato : 11-04-02 18:37

Hej

Jeg gik i syldhavnen og det kostede for 3 år siden 750,- men så kom der
bøger og vi skulle også betale for en båd når vi havde praktisk del. Der ud
over kostede selve prøven også noget. så husk at spørge hvad prisen
inkluderer. Hvis alt er med i den pris er det måske ikke urimeligt. Samtidig
er det en god ide at finde ud af hvad ham der underviser selv sejler eller
brænder for. Jeg fandt for sent ud af at min lærer sejlede havnerundfart og
store motorbåde, så jeg lærte intet om sejlbåde..
Heldigvis ligger min lille sejlbåd i Brøndby Havn og der er et rigtigt godt
"klima" så hos de "gamle" sejlere får jeg alle fiduserne og er nu ved at
have rimeligt godt styr på hvilke vej der er op på sejlet..

Hilsen

Andy

Fra : Hans

Dato : 11-04-02 18:36

I sejlklubben "Lynetten" Refshalevej 200, Kbh. koster det 1500 kr pr sæson
og derudover kræves det at du er medlem.
Inskud + medlemsgebyr. Jeg kan ikke priserne, men dem kan du få på
info@lynnetten.dk
eller 32575778

Hans.

Fra : Mogens Skov

Dato : 11-04-02 21:37

Et aftenskolekursus til den teoretiske del af duelighedsprøven kostede inde
den nye regerings masakre på aftenskolerne ca. 900.-, dertil kommer ca.
500.- til materialer og 110,- til censor for prøveafholdelsen.
Hvad angår den praktiske delprøve kører mange sejlklubber sejlerskoler med
frivillige instruktører, og det kan koste så lidt som 500.- for en dag om
ugen gennem en hel sæsson, men det er også muligt at øve sig og aflægge
prøve i egen båd. Så koster det kun prøven - ca. 150.-
Rigtig god fornøjelse.

Mogens Skov

Fra : @ndersson

Dato : 11-04-02 21:57

"Mogens Skov" <moskov@oncable> skrev i en meddelelse
> [...]
> ugen gennem en hel sæsson, men det er også muligt at øve sig og aflægge
> prøve i egen båd. Så koster det kun prøven - ca. 150.-
......... klip

Det vil sige at det kostede 2.160 kr. hvis jeg lige regner rigtigt. og det
var før Hvad der priserne nu.. Jeg er interesseret fordi min søn måske skal
have et duelighedsbevis. som leder mig til dette spørgsmål..

Er der en aldersgrænse vedr. Duelighedsbevis.. en nedre, ikke en øvre..?

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 11-04-02 22:12

Hej...
> Det vil sige at det kostede 2.160 kr. hvis jeg lige regner rigtigt. >

Du har sikkert regnet rigtigt.
Jeg har bare nogle andre tal.
Du skal have bøger for en del over 500,-
Jeg tror jeg brugte 800,-

> Er der en aldersgrænse vedr. Duelighedsbevis.. en nedre, ikke en øvre..?
Efter hvad jeg kan se er der ingen.(kilde: duelighedsbogen)
Men hvis du skal være fyldt 16 for at føre speedbåd...

Hilsen Frederik

Netop bestået duelighedsprøven...

Fra : Mogens Skov

Dato : 12-04-02 23:41

Det er
"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter hvad jeg kan se er der ingen.(kilde: duelighedsbogen)
> Men hvis du skal være fyldt 16 for at føre speedbåd...

Jeg står inde for priserne, hvad angår materialer til de duelighedskurser
jeg afholder. De nødvendige materialer er: Duelighedsbogen 175.- Opgaver til
duelighedsbogen 135.- Heftet med IALA afmærkning 15,- Kort 100 130,- Tegne
materialer, hvoraf det billigste er en trekant til 48,- og en lineal til
2o,- . (Priser fra Masnedøs katalog)

Konsekvenserne af den nye regerings besparelser på aftenskoleområdet er
endnu ikke slået igennem, så det er for tidligt at sætte en eksakt pris på
kurserne, men mon ikke vi skal regne med en forhøjelse på mindst 50%. D.v.s.
at man skal regne med ca. 2000,- for den teoretiske del af prøven. Indtil nu
har det været sådan, at at unge som falder ind under ungdomsskolens område
har kunnet hente et tilskud herfra til kursusprisen.
Det fremgår ganske rigtigt ingen steder, at der skulle være en nedre
aldersgrænse for opnåelse af duelighedsbevis, men baseret på mange års
erfaring vil jeg mene at en praktisk grænse ligger omkring 14 år
..
Hvad angår den praktiske del, går langt de fleste af mine elever op i egen
båd efter at have øvet sig med vejledning fra mig. Er man ny i gamet og vil
sejle for sejl, er det imidlertid en rigtig god ide, at melde sig på en af
klubbernes sejlerskoler og på den måde lære tingene fra grunden, så man
f.eks. kan lave havnemanøvrer for sejl den dag motoren nægter at starte, og
i øvrigt færdes trygt og godt til søs.

Yderligere oplysninger får fra Søfartsstyrelsen
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sofartsudd/index.html

Med venlig hilsen
Mogens