Blodrøde floder - hænger plottet sammen (s~
Fra : Carsten

Dato : 11-04-02 01:39

Vi var nogle stykker som så filmen i biogragen, og vi var bagefter
*ikke* enige om plottet. Nu har jeg så haft lejlighed til at gense den
på video (med papir foran mig) for at udrede plottet, - og jeg er
fortsat forvirret.

Her er min udlægning:

Universitet praktiserer at ombytte egne børn med landsbybørn.
Der er tale om racehygiegne, supermennersker m.v.
Landsbymor er selv ombyttet, dvs. oprindelig universitetsbarn (med
øjenlidelse)
Landsbymor får 2 børn på Uni-fødegang
Uni beholder det ene barn (Fanny)
Mor beholder det andet barn (Judith)
Judith bliver syg, og mor tager hende til Uni-hospital til behandling
Uni opdager lighed med Fanny og ønsker Judith dræbt.
Mor flygter fra hospital, og udfører denne plan:
Ukendt dødt barn bruges sammen med Judith's finger til at fingere
Judiths død
Mor går i kloster
I sit voksenliv vil Judith have hævn sammen med Fanny.
Judith dræber først Remy (bibliotekar og tilhænger af racehygiegne)
Dernæst dræbes Sertys (fødselslæge) fordi han bistod ombytningerne
Endelig dræbes Cherneze (øjenlæge) fordi han har haft kendskab til
sagen(?)

Fanny er bekendt med mordene men udfører dem ikke
Fanny bistår opklaringen for at omverdenen skal lære om sagen

---

Så langt så godt, men det efterlader fortsat mange spørgsmål, som
måske nogen, som har læst bogen, kan afklare:

(1) Hvorfor skal Cherneze dræbes, det fortælles at han forlod uni pga.
uoverensstemmelser med rektor samtidig med Judiths død. Det må
formodes, at han var imod unis ønske om at slå Judith ihjel.
(2) Hvor er Judith opvokset, bestemt ikke på uni. Hendes død fingeres
som 10-årig. Hun kan da bestemt ikke have klaret sig selv gennem
teenage-årene!
(3) Hvis moderen er uvidende frem til at hun bringer Judith til
hospitalet som 10-årig, hvordan kan hun så lige uden videre håndtere
at fingere en ulykke inkluderende et andet dødt barn og at skære sit
barns finger af? Hvorfra kom det andet barn? Og hvorfor savnet ingen
dette barn? Og hvor blev dette barn begravet, åbenhart *ikke* i
Judiths kiste...
(4) Hvem skænder egentlig Judiths grav? Er det Sertys, som vil dække
over, at uni har beholdt Fanny og han vil fjerne billeder af Judith?
De stemmer ikke med, at han kort tid efter findes under et tykt lag
is, det må have taget lang tid... Er det i stedet Judith, som vil
sløre sporene af sig selv, i givet fald hvorfor, hvem ville lede dér?
(5) Der tales meget om børneombytninger, men som sagt er mit bud, at
mor fik tvillinger, og uni blot stjal den ene. I modsat fald mangler
der et uni-barn fra ombytningen, hvor skulle dette barn være? I givet
fald, hvorfor omtale børneombytninger.
(6) Hvorfor forsøger rektors søn at dræbe betjentene? Nok er rektor
truet, men han har jo ingen andel i mordene, og han tror vel ikke at
to betjentes død vil stoppe sagen? Det siges, at rektors søn også er
et ombyttet barn, hvornår skulle dette være sket? Det siges også, at
han skulle være parret med Fanny, men det giver så to landsbybørn, og
dermed fysisk styrke men intet intellekt...
(7) Jeg gætter på, at moderen har øjenlidelsen, og dermed at hun
oprindeligt er et uni-barn. Hvilket formål tjener det i historien?
(8) Angående fingeraftrykket, som starter sagen (Judith ved død og på
pistolen). Dette er kritiseret men det ser jeg som OK, Judith har vel
flere fingre, som kan afsætte aftryk. Det hævdes i filmen, at personen
ved lægens mord havde alle fingre, men hvordan kan detektiven vide
det?

En film med flere spørgsmål end svar...

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-04-02 07:31

"Carsten" <holdum@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> *ikke* enige om plottet. Nu har jeg så haft lejlighed til at gense den
> på video (med papir foran mig) for at udrede plottet, - og jeg er

Jeg syntes ikke filmen var specielt god.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-04-02 10:19

"Carsten" <holdum@wanadoo.dk>
> [...]
> *ikke* enige om plottet. Nu har jeg så haft lejlighed til at gense den
> på video (med papir foran mig) for at udrede plottet, - og jeg er

Jeg kan ikke svare på dine mange spørgsmål, men jeg stillede
selv nogle af dem, da jeg så filmen. I den forbindelse diskuterede
jeg faktisk filmen med nogle andre herinde, så prøv at finde den
tråd på groups.google.com. Der er helt sikkert plothuller og
uforklarede handlingselementer i filmen, som efter min mening
var underholdende langt hen ad vejen, men i sidste ende ikke
særlig velfungerende.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk